maaliskuu 19, 2024, 09:34:32 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Huru-ukon 2019 kausi.

Aloittaja Huru-ukko, marraskuu 13, 2018, 13:42:23 ip

« edellinen - seuraava »

Huru-ukko

 Kausi aloitettiin muutamalla puben siemenellä eilen, kahta lajia, Peruvian ja PI585273. Ja Hurupenon siemeniä muutama. Ensi kauden siemenet on hankittu muihinkin kylvöihin.

bluesman

 Millä konstilla aiot luonnonvalon lisääntyessä jarrutella rocotojen kasvua? Nehän olis tammi-helmikuussa jo pakettiauton kokoisia.

Huru-ukko

Kasvattelen niitä turpeessa olohuoneessa jossa on suht. viileää taimi- ja alkuvaiheessa. Myöhemmin sitten siirto ledien alle ja lämpimämpään.

Ajatus on pistää ne kesällä ulos jonkinlaisen harsoviritelmän alle 20 l ruukuihin. Kasvihuone tulenee olemaan puoliteholla. Kirsikkatomaatteja ja kurkkuja ja jalluja. Ne voi jättää yksin pariksikin viikoksi. Ja jos kämmi käy se kestetään.


Huru-ukko

Hurupenot kukkii, ja pubetkin sitten lopulta alkoi kasvamaan. Vaikeuksien jälkeen.  Eilen pistin lautalle muutaman tomaatin siiden, ja lisäksi juuriselleriä, steviaa ja tomatillojakin. Joulun tienoilla kylvetyt Mammoth leekit voi hyvin.

Kirsikkatomaattia pensastomaattina voisi muutaman laittaa. Viime kesänä oli kiva kun sai aamulla saunan terassilta aamupalan kyytipojaksi pari tomatilloa ja kirsikkatomaateja. Siis jo juhannukselta tomaatteja, tomatilloja vasta elokuussa.

Huru-ukko

Rehut siirretty kasvihuoneeseen.

Talvella tilasin Dan coverilta tunnelikasvarin 3x8x2. Eilen kasasin sen 3 tunnissa ja alussa olin varma ettei 211€ mitään hyvää saa. löytyihän sieltä sanomista, yksi 6 millin kansiruuvi oli tehtaan jäljiltä sileä, kierteistä oli hyvin heikko jälki karassa. Ja siinäpä se sitten olikin. Jälki oli huolellista, osat sopivat toisinsa, eikä mitään puuttunut eikä ollut liikaakaan. Edes mutteria ylimääräistä. Telttamuovi istui kuin suutarin sormi piian p.....n. Aika monta kierrosta piti ympäri kulkea ennenkuin sain sen venytettyä kohdalleen. Tiukka. Kiinnitys tarranauhoilla, ainoastaan yksi  oli osunut 5 cm päähän oikeasta paikasta.

Chilivaari

No et sinäkään kauhean tiheään päiväkirjaa pidä. Mutta asiaan:


2017 keväällä laitoit Sikkim kurkkua kasvamaan. Tuliko siitä mitään?
Minä pistin tänä keväänä tuollaisen multaan ja ulos kasvamaan. Kasvi on tosi komea ja kurkut kasvavat mielestäni valtaviksi. Vielä ei sitä luvattua punaruskeaa väriä näy kypsymisen merkiksi. Antaa siis kasvaa vain.


Vasta nyt selailin nettiä katsoakseni, mitä olen kasvattelemassa. Tämä ei taida olla ihan tavanomainen avomaankurkku. Jossakin arvioinnissa siitä käytettiin rinnakkaisnimeä kalliomeloni ja se ehkä onkin kurkun ja melonin välimuoto? Annanpa tuon isoimman kasvaa, katsotaan, mitä siitä tulee, vaikka sitten menisi piloille liian suureksi kasvaessaan.

bluesman

 Jos vaari saat kypsäksi asti kasvateltua ja tuleentunutta siementä niin olisin kiinnostunut ensi kautta varten.

Huru-ukko

elokuu 06, 2019, 12:46:06 ip #7 Viimeisin muokkaus: elokuu 06, 2019, 12:48:30 ip käyttäjältä Huru-ukko
Sain niitä muutaman, kurkulle se muistaakseni maistui. Haittana mielestäni oli iso siementila suhteessa muuhun hedelmätilaan. Se kokeilun tulos oli että kaikki ne kurkkuja oli, nimet oli eksootisia.

Lyhyt ja paksu jöntti.

Tavanomaisiin kurkkuihin verrattuna vähän kurkkuja, se toki voi johtua monestakin syystä, ylensä syy löytyy siitä penkin vierestä.


Huru-ukko

Chilit kasvaa hyvin ainakin lehtimassan perusteella, Hurupenoja kasvaa sekä ulkona ruukuissa että tunnelikasvarissa, parhaiten siellä. Tunnelikasvari on käytössä tosi kuuma, 45 astetta helposti aurinkoisella kelillä. Se vaatii olemaan sen lähellä  avaamassa ja sulkemassa pääty "ovet". Vetoketjulliset päädyt. Tuuletusikkunoita on 5 molemmin puolin, tarranauha systeemi.

Jos siihen tekisi automaattiavaajilla toimivia luukkuja, putkirakenteisiin (n 25 mm halkaisija, ja seimämä on alle millin" joutuu silloin kiinnittämään karmit ja tekemään saranat sekä asentamaan automaattiavaajan.

Itse pystyn hitsaamaan oikealla puikolla niihin putkiin tarvittavat tuet, mutta sitten tulee myös se että se muoviin on leikattava reiät ja kiinnitettävä se niin ettei pääse irti ja repeydy.

Tietysti tuon kaiken pystyy tekemään puustakin jos on mielikuvitusta ja tietoa mitä tehdä.

Aivan liian vaikeaa.......
Mulla kasvaa nyt siellä sisällä kolmasosan matkalla bataattia maahan istutettuna, joka tykkää kyllä kuumasta, ja myös tomaatit menestyy. Kaikki siellä kasvava on istutettu suoraan maahan. Kastelu on helppoa kun kerran viikissa päästöö keinusadettajalla kuution vettä sinne.

Ensi vuosi mennään ilman chilejä, eikä enää kasvimaalla tonkiminen tunnu mielekkäältä. Ensi vuosi on kalastuksen, mökkeilyn ja laiskottelun vuosi.

Toki tomaatteja ja kurkkuja on kasvatettava, pistän ne Huru-lootiin ja jätän oman onnensa nojaan siksi ajaksi kun olen reisuussa.
Vatsa ei kestä edes paprikoita, turha kasvattaa tunkiolle heitettäväksi edes harrastuksen nimissä XD.

Huru-ukko

 





Kolme kuvaa jos näkyy. Jos ei näy, niin sitten ei näkynyt. einasin hiukan pienentää, mutta olen unohtanut miten se tehtiin.

bluesman

 Hyvältä viidakolta nuo kasvustot näyttää. Kaikki sekaisin sulassa sovussa. Kypsääkin tavaraa löytyy.
Valokuvissa hyvinkin järjestyksessä oleva pätkä saattaa näyttää todella sekaiselta ja päinvastoin.
Sulla natsaa ihan kohdalleen jos ei tuholaisia tule.

Huru-ukko

Chilejä tuli riittävästi. Hyvä kausi. Tämä oli tässä.