Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Anonyymi

Noista chilien idätysajoista mullassa/turpeessa kasvatettaessa, eli kerkeekö baccatumit saamaan vielä (loppu)kesäksi satoa, kun vasta nyt loput idätin? Kyseessä siis inca red drop ja starfish. Starfishin ainakin oletan kerkeävän, sillä olen kuullut sen olevan aika nopea kasvamaan.

Chilivaari

helmikuu 26, 2013, 12:30:13 ip #6281 Viimeisin muokkaus: helmikuu 26, 2013, 12:39:57 ip käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: Anonyymi - helmikuu 26, 2013, 12:06:19 ip... kerkeekö baccatumit saamaan vielä (loppu)kesäksi satoa, kun vasta nyt loput idätin?

Inca on minulla ollut aina kevään ensimmäisiä maistiaisia, eli se kasvaa ja varsinkin tekee satoa aikaisin. Tuo tapaus kyllä taisi mennä multiin ennen vuodenvaihdetta, mutta kypsääkin oli ennen vappua ja se oli ensimmäisiä itse siemenestä asti kasvattamiani, joten taidot olivat vielä vähissä:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg44610#msg44610


Lämpöä, valoa ja sopivasti lannoitusta, niin kyllä se siitä. Starfish todella kasvaa ripeästi, mutta minulla sato meni aika myöhään. Se kun tahtoo kasvaa isoksi. Incalle riittää alle puolimetrinen runko ja Starfish on usein 2-4 metriä korkea.


EDIT:
Tosiaan, valotestini Inca kasvoi lämpimässä "kasvatuskaapissa" kylmällä (5500K) valolla viidessä viikossa 37 cm korkeaksi ja kukkanuppuja oli latvassa.
http://chilivaari.blogspot.fi/search/label/valotesti

FFOGGYL

Kuinka paljon näitä chilipuita uskaltaa karsia ja leikellä :D
Itse leikkelin tuossa aika rajusti siinä toivossa, että alkaisivat paksuutta kasvamaan enemmän pituuden sijaan.
Nagaa en uskaltanut mennä leikkelemään, jos vaikka sattuisi suuttumaan tuosta toimenpiteestä  ;D

Mutta alkoi siis mietityttämään, että kuinka herkkiä chilit yleensä ovat tuollaiselle leikkelylle?

Larski

Lainaus käyttäjältä: wound - helmikuu 26, 2013, 13:11:49 ip
Kuinka paljon näitä chilipuita uskaltaa karsia ja leikellä :D

Paljon. Tuntuvat tykkäävän vaan. Kunhan ei kaikkia silmuja leikkaa pois, niin hyvin lähtevät vielä kasvamaan. Oikein rankasti jos harventaa oksistoa, niin kannattanee myös karsia juuristoa.

sorrii

Lainaus käyttäjältä: wound - helmikuu 26, 2013, 13:11:49 ip
Mutta alkoi siis mietityttämään, että kuinka herkkiä chilit yleensä ovat tuollaiselle leikkelylle?


Eipä ole leikkamalla mullakaan kuollut yksikään(!?) chili. Ehkä jonkun olen onnistunut tarkoituksella tappamaan, mutta usein on lähtenyt pieni tappikin versomaan kun on unohtunut ruukku tyhjentämättä jonnekin lattialle.

Tuo on kyllä hyvä kysymys! Mäkin oon mutulla joutunut lekkeilemään kun ei oikein opastusta löydä. Marjapuiden lekkaamiseen on jotain oppaita netissä ja niidenkin logiikka toimii.
Mä olen usein yrittänyt säästellä isoa kasvia, kuten juuri pari päivää sitten leikellessä: Olisi niin mukavaa että se leikattu puska alkaisi tuottaa hedelmääkin vielä keväällä. Yleensä vaan se kasvu keskittyy latvoihin ja jos säästelee sitä runkoa paljon, niin jää sallaista puolikuollutta vartta kasvin alaosaan ja latva on sitten kuin joku mänty.

Mä oon yrittänyt nyt pitää linjaa että kun leikkaan aikaisemminkin leikattua kasvia, niin leikkaankin vanhaa runkoa ja oksia aina alempaa kuin entiset leikkaukset. Silti melkoisia pattirunkoja noissa vanhoissa on. Ihmeesti ne rumatkin vanhat puskat alkaa tuottamaan kesällä.

Leikkauskohta kannattaa aina valita jonkun oksahaaran tai ison lehden yläpuolelta josta voi lähteä silmu. Mä en jätä mitään tappia siihen kuvumaan vaan leikkaan melkein runkoa tai haaraa myöden niin se haavakin usein kasvaa nopeasti umpeen. Oksan "kauluksessa" on solukkoa joka parantaa; jos siihen jää vaikkapa sentin tappi, niin se kuivuu ja siinä säilyy reika pitkään ... [Tämä on omaksuttu puiden leikkausohjeista]

Mun kokemukseni mukaan chinenset kestää erikoisen hyvin sitä leikaamista. Menee pari päivää kun on uusia tupsuja oksilla. Niillä käy helposti niin että alkavat leviämään eivätkä innostu kasvamaan korkeutta.

Leikkaamisen yhteydessä voi sitten parhaista latvoista yrittää pistokkaita. Pistokkaat voivat alkaa tekemään satoa tosi pieninä. Mä sain parhaan Aji Cristal sadon toissa kesänä 4'stä pistokkaasta jotka istutin parvekelaatikkoon ulos. Siinä kaiteella sitten oli syksyllä matala AC-pusikko täynnä hedelmää ...
Pistokkaista oon myös amppelintapaisia tehnyt. Se on hyvä tapa tuottaa satoa pienissä tiloissa ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Seppo

Jotkin lajikkeet tarvitsevat toisen kasviyksilön pölyttyäkseen. Mutta kelpaako tällaiseksi pölytyskaveriksi pistokkaasta kasvatettu kasvi?

Pistokkaasta kasvatettu kasvi on geneettisesti emokasvinsa klooni, joten tuntuisi, että pölytyshommissa siitä ei olisi iloa, kysehän periaatteessa on itsepölytyksestä silloinkin. Vai mitenkä on asian laita? ???

Mulla on yksi ulupica large taimiasteella, ja se on ennalta ajatellen koko tämän kauden mielenkiintoisin kasvi. Sen itsepölyttyvyydestä on kahtalaisia kokemuksia, joten olisi kiva jotenkin vielä varmistaa että satoakin siitä pääsisi saamaan. Eikä lisää sen lajin siemeniä tunnu olevan missään kaupan. Jos se kasvaa kunnon kasviksi, se jää talven yli joten ehtiihän sitten ensi kaudelle vaikka kaverin kasvatella jos ei tänä kesänä tärppää. :-\

Noli Me Tangere

Lainaus käyttäjältä: Seppo - maaliskuu 03, 2013, 11:03:30 ap
Jotkin lajikkeet tarvitsevat toisen kasviyksilön pölyttyäkseen. Mutta kelpaako tällaiseksi pölytyskaveriksi pistokkaasta kasvatettu kasvi?

Pistokkaasta kasvatettu kasvi on geneettisesti emokasvinsa klooni, joten tuntuisi, että pölytyshommissa siitä ei olisi iloa, kysehän periaatteessa on itsepölytyksestä silloinkin. Vai mitenkä on asian laita? ???

Mulla on yksi ulupica large taimiasteella, ja se on ennalta ajatellen koko tämän kauden mielenkiintoisin kasvi. Sen itsepölyttyvyydestä on kahtalaisia kokemuksia, joten olisi kiva jotenkin vielä varmistaa että satoakin siitä pääsisi saamaan. Eikä lisää sen lajin siemeniä tunnu olevan missään kaupan. Jos se kasvaa kunnon kasviksi, se jää talven yli joten ehtiihän sitten ensi kaudelle vaikka kaverin kasvatella jos ei tänä kesänä tärppää. :-\


Kahtalaisia kokemuksia? Chileillä pölytykseen kelpaa ihan se samakin kasvi, en ole itse mitään haittaa huomannut. Vältyt risteytyksiltäkin.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Sir Badger - maaliskuu 03, 2013, 11:50:12 ap
Lainaus käyttäjältä: Seppo - maaliskuu 03, 2013, 11:03:30 ap
Jotkin lajikkeet tarvitsevat toisen kasviyksilön pölyttyäkseen. Mutta kelpaako tällaiseksi pölytyskaveriksi pistokkaasta kasvatettu kasvi?

Pistokkaasta kasvatettu kasvi on geneettisesti emokasvinsa klooni, joten tuntuisi, että pölytyshommissa siitä ei olisi iloa, kysehän periaatteessa on itsepölytyksestä silloinkin. Vai mitenkä on asian laita? ???

Mulla on yksi ulupica large taimiasteella, ja se on ennalta ajatellen koko tämän kauden mielenkiintoisin kasvi. Sen itsepölyttyvyydestä on kahtalaisia kokemuksia, joten olisi kiva jotenkin vielä varmistaa että satoakin siitä pääsisi saamaan. Eikä lisää sen lajin siemeniä tunnu olevan missään kaupan. Jos se kasvaa kunnon kasviksi, se jää talven yli joten ehtiihän sitten ensi kaudelle vaikka kaverin kasvatella jos ei tänä kesänä tärppää. :-\


Kahtalaisia kokemuksia? Chileillä pölytykseen kelpaa ihan se samakin kasvi, en ole itse mitään haittaa huomannut. Vältyt risteytyksiltäkin.


Jotkut chilit on huonosti, jos ollenkaan, itsepölyttyviä.

Seppo

Lainaus käyttäjältä: Sir Badger - maaliskuu 03, 2013, 11:50:12 ap
Kahtalaisia kokemuksia? Chileillä pölytykseen kelpaa ihan se samakin kasvi, en ole itse mitään haittaa huomannut. Vältyt risteytyksiltäkin.


Ulupica large on yksi lajeista, josta on raportoitu huonoa itsepölyttyvyyttä. Osalla osaa pölyttää itsensä, osalla ei.

Villien chilien puolella tällaista on jonkin verran.

Noli Me Tangere

Lainaus käyttäjältä: Seppo - maaliskuu 03, 2013, 14:12:49 ip
Lainaus käyttäjältä: Sir Badger - maaliskuu 03, 2013, 11:50:12 ap
Kahtalaisia kokemuksia? Chileillä pölytykseen kelpaa ihan se samakin kasvi, en ole itse mitään haittaa huomannut. Vältyt risteytyksiltäkin.


Ulupica large on yksi lajeista, josta on raportoitu huonoa itsepölyttyvyyttä. Osalla osaa pölyttää itsensä, osalla ei.

Villien chilien puolella tällaista on jonkin verran.


I stand corrected.

HSuomi

Mulla on pöydällä neljä chiliä bubblereissa yhden 125W esl alla. Nyt niistä Star Fish alkaa olemaan jo niin pitkä että valo joutuu olemaan tosi korkeella muista kolmesta puskasta.
Voiko ton vaan vetästä raakasti puutarhasaksilla muiden korkuiseksi että valoa tulis kaikille tasaisesti? Vai pitääkö katkaisu tehdä jostain määrätyistä kohdista? Vai siirtäisinkö sen vaan lattialle, tosin vähäisempään valoon?

Noli Me Tangere

Lainaus käyttäjältä: HSuomi - maaliskuu 04, 2013, 10:06:40 ap
Mulla on pöydällä neljä chiliä bubblereissa yhden 125W esl alla. Nyt niistä Star Fish alkaa olemaan jo niin pitkä että valo joutuu olemaan tosi korkeella muista kolmesta puskasta.
Voiko ton vaan vetästä raakasti puutarhasaksilla muiden korkuiseksi että valoa tulis kaikille tasaisesti? Vai pitääkö katkaisu tehdä jostain määrätyistä kohdista? Vai siirtäisinkö sen vaan lattialle, tosin vähäisempään valoon?


Tästä on nyt varmaan montaa mielipidettä, mutta itse napsaisisin sen poikki. Tuosta Starfishista tulee sellainen iso hontelo puska joka tapauksessa. Tosin pidän itse chilini melko kompaktin kokoisina, joten makuasia.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: HSuomi - maaliskuu 04, 2013, 10:06:40 ap... Star Fish alkaa olemaan jo niin pitkä että valo joutuu olemaan tosi korkeella muista kolmesta puskasta.
Voiko ton vaan vetästä raakasti puutarhasaksilla muiden korkuiseksi?

Starfish on minun vähäisen kokemukseni mukaan niitä, jotka eivät helpolla haaraudu alle metrisinä, vaikka niitä katkoisikin. Ehkä on parempi laskea se lattialle ja antaa muillekin valoa. Sitten kun Starfish on taas kasvanut valon ohi se on katkottava joka tapauksessa ellei silloin jo saa ulos.


Kun katkot, tee se puhtailla välineillä ja juuri lehden yläpuolelta. Muuten siihen jää ruma kuivuva varren pätkä, joka voi levittää tauteja. Pienin vaara on, kun leikkaat ohuesta latvasta ennen kuin se on liian korkea.


Tuossa minun Starfishini huhtikuussa 2008:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg44510#msg44510

omarosa

Lainaus käyttäjältä: HSuomi - maaliskuu 04, 2013, 10:06:40 ap
pitkä että valo joutuu olemaan tosi korkeella muista kolmesta puskasta.


Ei valon tarvitse tulla suoraan ylhäältäpäin.
Minulla ovat kaikki ylivuotiset kolme chiliä ikkunalla ja lisävalona on loistannut kaksi bilteman 45w esl heijastimilla, sivuviistosta kohti chiliä ja ikkunaa.

Tällä hetkellä kukkaa puskee kovasti ja uutta kasvua. Ikkunasta tuleva valo on kuitenkin tärkeämpi kuin tuo esl.  :)
chilinkasvatuksen A:spna B:hydrosora C:provado

HSuomi

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 04, 2013, 10:29:55 ap
Lainaus käyttäjältä: HSuomi - maaliskuu 04, 2013, 10:06:40 ap... Star Fish alkaa olemaan jo niin pitkä että valo joutuu olemaan tosi korkeella muista kolmesta puskasta.
Voiko ton vaan vetästä raakasti puutarhasaksilla muiden korkuiseksi?

Starfish on minun vähäisen kokemukseni mukaan niitä, jotka eivät helpolla haaraudu alle metrisinä, vaikka niitä katkoisikin. Ehkä on parempi laskea se lattialle ja antaa muillekin valoa. Sitten kun Starfish on taas kasvanut valon ohi se on katkottava joka tapauksessa ellei silloin jo saa ulos.


Kun katkot, tee se puhtailla välineillä ja juuri lehden yläpuolelta. Muuten siihen jää ruma kuivuva varren pätkä, joka voi levittää tauteja. Pienin vaara on, kun leikkaat ohuesta latvasta ennen kuin se on liian korkea.


Tuossa minun Starfishini huhtikuussa 2008:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg44510#msg44510

Toi on nyt n.85cm korkea ja se on haarautunut yhteensä kuuteen haaraan ja on kohtuu tuuhea. Laskin sen nyt pöydältä jakkaralle ja saa se itseasiassa siinäkin ihan kivasti valoa. Toi on hurja kasvamaan. Yössä tulee 1-5cm lisää mittaa ja bubleriin saa lisätä aika tiuhaan vettä.
Kuhan taas venyy lisää ni lasketaan sitte permannolle.

Olen huomannu että päivän aikana toi ei juurikaan kasva pituutta mutta yöllä se sitten venyy kun on pimeetä. Pitäisköhän jättää valot kokonaan pois : )

sorrii

Starfish vaatinee ilmeisesti aika paljon valoa. Hyvässäkin valossa sitten kiipeilee ihan kivasti ...

Itselläni on viime kesäinen yksilö edelleen samassa Autopotissa kuin kesällä kasvihuoneessa - kookoskuidussa. Se on nyt talvehtinut leikattuna olohuoneen itäikkunalla päällään 2x58W putket. Leikkasin sen säästeliäästi syksyllä ~80cm mittaan: jätin neljä alkuperäistä oksahaaraa, joihin talven aikana tuli uutta latvaa ihan innokkaasti. Yksi uusi oksa lähti rungosta ~50cm korkeudella ...

Samassa paikassa talvehtinut Aji Fantasy tekee jo hedelmää samalla alustalla. Starfishin latvat on melkein kiinni putkissa mutta eivät tee nupun nuppua. Varmaan teen vielä lyhennysleikkauksen tuolle, että mahtuu elämään siihen asti kunnes laitan parvekkeen valoisimpaan kulmaan - ebbiin luultavasti.

Sain muuten eilen postista Luximittarini jonka tilasin Huuto.net-välittäjältä Hongkongista 9,90€ + kulut 7,90€  8) Kiva saada uusia leluja. Ikkunalla tulee tuon mukaan pilviseltä taivaalta 5000 luxia. Kuulemani 10000 luxin optimivaloisuus saadaan tuolla mun 2x58W putkihässäkällä 30cm päässä. Starfishin latvat ovat lähes kokonaan sillä yli 10000 lux alueella ...  ??? :o
250W monimetalli muuten tekee tuon 10000lux ~80cm päähän. Bilteman 45W onnistuu 5cm päässä! ?!?! Mittaillaan ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chiliputti

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 05, 2013, 12:05:16 ip
Kuulemani 10000 luxin optimivaloisuus saadaan tuolla mun 2x58W putkihässäkällä 30cm päässä. Starfishin latvat ovat lähes kokonaan sillä yli 10000 lux alueella ...  ??? :o
250W monimetalli muuten tekee tuon 10000lux ~80cm päähän. Bilteman 45W onnistuu 5cm päässä! ?!?! Mittaillaan ...


Luximittari on kyllä mukava "lelu" kasvatushommissa. Varsinkin jos on vähänkään ajatusta tehdä tutkimuksia/vertailuja eri valonlähteiden välillä. Mistä tieto 10000 luxin optimivalaistuksesta on peräisin? Kiinnostaisi käydä lukemassa kun tällä hetkellä taimet saavat reilusti enemmän. Eli pitäisikö lamppua nostaa ylemmäksi ja optimoida tuohon 10000 luxiin?

Chilivaari

maaliskuu 05, 2013, 14:32:59 ip #6297 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 05, 2013, 14:44:22 ip käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: Chiliputti - maaliskuu 05, 2013, 13:53:27 ipMistä tieto 10000 luxin optimivalaistuksesta on peräisin?

Se on peräisin esimerkiksi kasvihuoneviljelyn oppaasta ja 10.000 luksia mainitaan keskimääräisenä minimivalaistuksena. Jotkut kasvit tyytyvät vähempään, toiset vaativat enemmän. Lukemassani vanhassa oppaassa ei puhuttu esimerkiksi paprikasta erikseen. Tähän liittyvä valaistuksen suunnitteluohje oli yli 100W valoa neliömetrille.


EDIT:
Tuollahan minä siitä kirjasta kerroin:
http://chilivaari.blogspot.fi/2011/03/kaapissa-kuhisee.html

Chiliputti

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 05, 2013, 14:32:59 ip
Lainaus käyttäjältä: Chiliputti - maaliskuu 05, 2013, 13:53:27 ipMistä tieto 10000 luxin optimivalaistuksesta on peräisin?

Se on peräisin esimerkiksi kasvihuoneviljelyn oppaasta ja 10.000 luksia mainitaan keskimääräisenä minimivalaistuksena. Jotkut kasvit tyytyvät vähempään, toiset vaativat enemmän. Lukemassani vanhassa oppaassa ei puhuttu esimerkiksi paprikasta erikseen. Tähän liittyvä valaistuksen suunnitteluohje oli 100W valoa neliömetrille.

Ach soo :) Ajattelinkin, että tuskin noista lisä lukseista haittaakaan on, mutta kasvun optimoimiseksi piti varmistaa  ;D

sorrii

 8) 8) 8) Nyp pääsee taas "raati" syyttämään mutuilusta ...

"Jostain" oon vaan luullut. Ehkäpä uskallan arvata että Chilivaarin jossain jutussa mainitaan tuo maaginen 10000.
Ainakin se on hyvä luku muistaa vertaillessa. Jonkunlainen vakio  :-\ :-X ;)

Kokeilin pari valoa lisää joita en muistanut mainita edellisessä: 3x36W loistareilla piti viedä 20cm päähän [että tulee tuo Mutu-vakio]
2x55w T-Neonilla melkein ½ metriä [aika hyvin!] ; 36W esl 6400K Artco-valaisimessa ~30cm; 15W led kasvispotti [60o riittää 60cm päähän, valokeila on hyvin kapea; 21W vastaavalla ledillä jossa 90o valokeila ei riitäkään valo kuin ~25cm päähän [molemmat VP-luxilta]; 100W ledillä jossa myös tiukat 60o linssit mittasin oikein tarkkaan: 10000lux tulee 110cm päähän noin 80x50cm alalle ... Nyt tiedän että esim. Tabasco ja Bih Jolokia tekivät hedelmää tuossa valossa ainakin. Lemon drop siinä valokeilan äärirajalla kukkii ja tekee hedelmää minkä kerkijää.

Kokeilin viimeiseksi vielä Chilikaupan spiraalimallisen 75W 6400K esl'un joka on Megalux-V heijastimessa: 10000 lux tuli ~40cm päähän jokseenkin 60x60cm alalle.
Noiden mittausten perusteella voisinkin alkaa kutsua itseäni Chilifoorumin Lux-mestariksi tai päätellä ettei nopea mittaaminen sekavissa koeolosuhteissa kerro kovin paljoa. Opettavaisin havainto oli että pilviseltä taivaalta ikkunan läpi tuli se 5000lux minkä arvon sain 20W esl'ulla 10cm päästä ja noilla 2x58W putkilla 50cm päästä: lumisella pihalla aukealla paikalla keskipäivällä oli hyvinkin tuo 10000 luxia etelästä päin mitattuna vaikka taivas oli suorastaan synkkä. Ensi viikolla mittaan sitten natikan ja 120W ledin ....  ;D ;D ;D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`