maaliskuu 29, 2024, 11:55:57 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Back To Basics- Minbaarin toinen kausi

Aloittaja Minbaari, marraskuu 03, 2010, 14:41:58 ip

« edellinen - seuraava »

Minbaari

marraskuu 03, 2010, 14:41:58 ip Viimeisin muokkaus: kesäkuu 16, 2011, 00:35:31 ap käyttäjältä Minbaari
Aloitetaanpas uuden päiväkirjan pito, kun siemenien idättäminen tulee ajankohtaiseksi.Linkerin kuunkierto esimerkkiä seuraten, laitan ensimmäiset siemenet itämään tämän viikon Lauantaina 6.11.2010. Itämään lähtee villit, baccat, pubet ja tabasco. Ja kun en ensimmäisellä kaudella viisaampia uskonut, niin tällä toisella kaudella on tarkoitus käyttää saksia enemmän. Myöskin hallitukselta on saatu lupa(hyvien perustelujen jälkeen) hommata talven pimeille kuukausille monimetallivalaisin.  :)

Lajikevalintoihin on "saattanut" vaikuttaa erään arvostetun chilinkasvattajan suosittelut.  ;) Mutta ennen kaikkea haluan kokeilla noita perus-annuumeja, koska ekalla kaudella minulla ei kasvanut kuin aika mitätön Sun flame annuum.

Ja tässä siis kauden 2011 kasvatettavat lajikkeet:

Annuum:
1.Chilaca
2.Jalapeño Hercules
3.Mirasol
4.Poblano
5.Serrano
6.Goat's weed
7.Cascabel
8.Guajillo
9.Malagueta
10.Intian F1?
11.Medina (ostettu taimimyymälästä kesäkuussa)
12.Bolivian Rainbow (huhtikuun 15pv idätetty)

Chinense:
13.Cumari o passarinho
14.Aji Panca
15.Naga Morich (huhtikuun 15pv idätetty)

Frutescens:
Tabasco (ei itänyt)
tilalle laitettu:
16.Columbian Golden Frutescens PI 257083.

Baccatum:
17.Aji amarillo
18.Aji rojo
19.PI-260460
20.Guyanalainen baccatum

Pubescens:
21.Canario peru cusco
22.Canario

Villit:
23.CAP 1144 praetermissum
24.CAP 214 baccatum var.baccatum
25.C.Chacoense
26."C.Parvifolium"
27.Aribibi gusano. c.sp.
28.MiniMini c.baccatum (itämään 1.2.2011)
+
Talvehtivat:
29.Tepin
30.C.Lanceolatum
30.Ulupica, large Menehtyi juurimätään kesäkuussa
31.PI 585273 (pistokkaasta) siirretty mökille avomaahan säiden armoille 6.6.2011.

+Vihannespaprika

Kasvatus tapahtuu edelleen multa/turveviljelynä 7,5L ruukuissa ja siihen rinnalle hommaan 11L ruukkuja isompia lajikkeita varten. Annuumit ja chinenset laitan itämään joulukuussa ja idätystapana käytän edelliskauden tapaan kelluvaa lauttaa.
#816

wille

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - marraskuu 03, 2010, 14:41:58 ip
Lajikevalintoihin on "saattanut" vaikuttaa erään arvostetun chilinkasvattajan suosittelut.  ;)

Ja tässä siis kauden 2011 kasvatettavat lajikkeet:

Annuum:
1.Chilaca
2.Jalapeño Hercules
3.Mirasol
4.Poblano
5.Serrano
6.Goat's weed
7.Cascabel
8.Guajillo
9.Malagueta


Nonnis! Mulla oli noista viimekesänä Cascabelia, Poblanoa ja Guajilloa. Aika iso pettymys kyllä, valitettavasti. Ehkä oli liikaa odotuksia näitä kohden, niitä kun on täällä suitsutettu niin paljon. Satoisia kasveja kylläkin! Kouvostomiitissähän maisteltiinkin tota Guajilloa. Siitä muuten tuli ihan hyvä jauhe, kun sitä ensin kylmäsavusti n. 16h.  ;)

Ensikaudella mulla tulee olemaan vain kaksi annumia. Jalapeño ja Serrano. Ja seuraavassa sadonkorjuumiitissä viimeistään päästään sitten testaamaan Goat's Weedit.  ;D Kasvatin sitäkin pari vuotta sitten. Se on aika paha.  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Minbaari

Joo eihän se Guajillo miltään ihmeelliseltä maistunut, mutta ajattelin noita vähemmän stydin makuisia käyttää perinteisiin meksikolaisiin resepteihin. Ja tietenkin mietoja lajikkeita pääsee tytär syömään, kun pink habaneroa en ajatellut toisella kaudella kasvattaa.  :)

Joo Mapellakin taisi kasvaa tota Goat's weed lajiketta, että taitaa olla rankka miitti tiedossa.
#816

Minbaari

#816

Mape

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - marraskuu 04, 2010, 14:47:27 ip
Joo Mapellakin taisi kasvaa tota Goat's weed lajiketta, että taitaa olla rankka miitti tiedossa.


Joo kyllä löytyy...
---

DrIdo

ihmiset näköjään kasvattalee ihan ihmeellisiä chilejä  :D

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: DrIdo - marraskuu 07, 2010, 11:59:52 ap
ihmiset näköjään kasvattalee ihan ihmeellisiä chilejä  :D


Eiku ihan perushuttuja..  ;)
#816

Minbaari

#816

linker



No sehän kävi äkkiä  :)

Mulla menee ainakin viikko, kun mullan alle panin



Minbaari

Juu kyllähän tuolta kelluvalta lautalta huomaa heti, kun pieni valkoinen lenkki siemenestä paljastuu.
#816

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - marraskuu 08, 2010, 14:39:37 ip
Ja eka itänyt PI 260460!!  :D


Taisi olla tuo siemen viallinen, kun nopeasti iti. Siemenen "kyljestä"(ei sieltä aukosta) tuli ulos ehkä puolen millin pituinen häntä, mutta siihen se sitten jäi..  :( No mutta onhan noita 5 muuta siementä kyseistä lajiketta jäljellä. Ihan terveennäköinen itu puolestaan paljastui Canariosta tänään! Se pääsee siis multaan, heti kun desinfioimisen jälkeen multa on tarpeeksi jäähtynyt. Mutta jotain häikkää, siis hometta näyttää olevan MasaT:ltä saaduissa Guyanalaisen baccatumin siemenissä, joista olen heittänyt jo yhden pois homehduttuaan täysin. Jännä, että sitä ilmaantuu näin äkkiä lautalle laittamisen jälkeen.

Canario

Alasleikattu Tepin

Uusi bonchi yritys TSMB:n varresta, Nagan kanssa epäonnistuttua.
#816

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - marraskuu 09, 2010, 16:14:06 ip... olen heittänyt jo yhden pois homehduttuaan täysin. Jännä, että sitä ilmaantuu näin äkkiä lautalle laittamisen jälkeen.


Hometta olen saanut näkyviin joistakin hyvin kauan oksilla roikkuneista ylikypsistä. Silloin sitä hometta ilmeisesti on ollut jo hedelmässä valmiina. Nämä laitoin tuoreena lautalle, mutta saattaa olla, että kuivatus ei tuhoa hometta, koskapa olen saanut sitä Reimerin siemenissä Amerikan maalta asti.

CyberDog

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - marraskuu 09, 2010, 16:54:14 ip
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - marraskuu 09, 2010, 16:14:06 ip... olen heittänyt jo yhden pois homehduttuaan täysin. Jännä, että sitä ilmaantuu näin äkkiä lautalle laittamisen jälkeen.


Hometta olen saanut näkyviin joistakin hyvin kauan oksilla roikkuneista ylikypsistä. Silloin sitä hometta ilmeisesti on ollut jo hedelmässä valmiina. Nämä laitoin tuoreena lautalle, mutta saattaa olla, että kuivatus ei tuhoa hometta, koskapa olen saanut sitä Reimerin siemenissä Amerikan maalta asti.


Kuivaus ei tosiaan tuhoa homeitiöitä. Ja kosteutta jälleen saadessan ne lähtevät kasvamaan nopeasti uudelleen.

Minbaari

Homeesta huolimatta, kolme guyanalaisen baccatumin siementä oli itänyt, joten siirsin ne multaan. Toivottavasti home ei ole vienyt niiden elinvoimaa mukanaan.
#816

Minbaari

#816

Minbaari

JEE!!! CAP 214 itänyt!!  :D

Samoin toiset siemenet Aji Rojosta, PI 260460:sta ja Canariosta!
#816

wille

Ihan hyvää vauhtia itävät! Sulla alkaa kohta olla ahdasta. Ite pitäis vielä vähän aikaa malttaa...
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: wille - marraskuu 13, 2010, 09:05:12 ap
Ihan hyvää vauhtia itävät! Sulla alkaa kohta olla ahdasta. Ite pitäis vielä vähän aikaa malttaa...


Hyvin joo itävät! Uusina itäjinä Aji Amarillo ja Canario Peru Cusco.  :)

Ahdasta saattaa tulla, mutta kyllä se on hienoa, kun on sitten keväällä olohuone vihreää täynnä! Ahdistaa nyt jo, kun ei tossa ikkunalaudalla ole kuin muutama hassu talvetettava chili. Red peruvian rocoto kypsytteli muuten viimeiset podinsa. Lanceolatum ja Ulupica, large kypsyttelevät viimeisiään parin podin päivävauhtia.


Siemeniä on tullut otettua noista talteen ja Lanceolatumin, sekä Ulupican podit pääsivät Jamie Oliverin reseptin innoittamana suolan sekaan.

Tuoksu oli muuten melko huumaava, kun jauho chilit suolan sekaan blenderissä..
Ja todennäköisesti loputkin Ulupicat ja lancet jauhan suolan sekaan, kun niistä ei muuten syötävää paljoa irtoaisi.
#816

Minbaari

Eipä haitannut home Guyanalaisen baccatumin siemeniä!  :)
#816

Minbaari

Capsicum Lanceolatum kypsytteli viimeiset marjansa, joten sain leikattua sen nyt bonchiksi.




Helpoksi "ikkunalautarocotoksi" kaavailemani PI 585273 meinaa alkaa kukkimaan!
#816