huhtikuu 18, 2024, 06:02:05 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tapen temput 2015.

Aloittaja Tape, joulukuu 17, 2014, 20:00:08 ip

« edellinen - seuraava »

Jone1970

Lainaus käyttäjältä: Tape - maaliskuu 16, 2015, 17:01:33 ip
Vanheneeko muuten lannoitteet? Mulla on tuo sama pieni purkki ollu mun harrastuksen alusta lähtien, eli ostettu 4 vuotta sitten.

Ei kai tuo miksikään mene jos vain on kuivassa säilytetty.
Mikä ei tapa sattuu ihan hel*etisti.

Chilioni

Minulta myös ääni puutarhan kesän säilyttämiselle. Ei nuo sen huonommin tai paremmin ole kasvaneet biobizzeillä, mutta hinta tosiaan ihan eri luokkaa. Lisäksi omasta mielestä pk on mukavampi annostella kuin nuo nesteet, eikä biobizzeistä oikein voi tehdä stokkiliuoksia tai muuten isompaa satsia varastoon, alkaa nimittän haisemaan ihan kiitettävästi. Jos välttämättä haluaa kaksikomponenttisen lannoitteen niin oma ääni menee nutrifortelle. Tässä omia kokemuksia, jokainen saa tietenkin ostaa mitä haluaa. :)
Itse tekemällä saa just sellasen kun haluaa. Tai ainakin sinnepäin.

Tape

Hei kiitos!  :)

En mä kyllä enää vaihda sit mihinkään. Jos ei kerran ole syytä. Sitä vain hehkutettiin "niin paljon paremmaksi", mutta minä meen entisillä aineilla!

Tape

Laitoin pyynnöstä / tarjouduin itsekin laittamaan vielä parit siemenet itämään, vaikka vähän viimetingassa ollaankin. Broidin perheellä on ollut Muhevaiselta ostettu chili X, josta ovat kovasti tykänneet. Pienehkö kasvi, kasvattaa podeja pystyyn, pienet punaiset podit. Ehdotin, että Bird's Eye (Baby), mutta kuulemma ei.

Koetetaan, jos näitä sais itämään ja kasvamaan. Tavoite olis saada tekemään podeja ja saada siemeniä vähän talteen sekä toki tunnistaa lajike. Mäpäs palaan sit kun on jotain mistä tunnistaa....  ::)

Kuivattuina tämmöisiä. (Sori ihanhirvee Samsung-kuva...  :-\ )


Tape

kesäkuu 11, 2015, 14:03:01 ip #24 Viimeisin muokkaus: syyskuu 17, 2015, 19:15:40 ip käyttäjältä Tape
Noniin, vähän päivitystä tännekin.

Mysteerilajikkeen siemenet eivät itäneet. Täytyy ensi kaudelle kokeilla jotain muuta. Pieni tulitikkuaskihiominen ja Herbieen itämään.

Kasvit ovat olleet nyt kasvarissa jokusen viikon ja harsot on otettu jo vähän aikaa sit pois. Lemonissa on podeja, BLH:ssa yks ainoa, Jolokiassa pari marjaksi jäänyttä. Monet kukkii ja joissain on jopa alkujakin. "Jee". Rymsteerasin tuon järjestyksenkin uusiksi, joka oli siis vielä puoli tuntia sitten tällainen:

Baccat ja Annuumi aurinkoisimmalla reunalla.



Tomaatti, Jolokia ja BLH takarivissä.



Ja Rocoto, loput tomaatit, Reaper ja Fantasy vähän varjoisemmalla laidalla.



Nyt laitoin niin, että Chinenset ja Annuum ovat tuolla kaikkein aurinkoisimmalla puolella.



Tomaatit takarivissä. (Aamuauringon suunta.)



Rocoto ja Baccat tuolla keskipäivällä-vähän-varjoisammalla puolella.



Kokeillaan nyt näin. Hassua tämä harrastus... neljäs kesä nyt mulla. Mut tuntuu, että sitä vähemmän osaa mitä enemmän kuluu aikaa.  ::)

Offtopic bonareita. Tuo piha remontoitiin viime kesänä täysin, ja pari kasvia vanhalta pihalta jäi. Kukkapenkin nurkassa kasvoi mansikka, jonka istutin kasvulaatikkoon.

Silloin. Tuolla laatikon vasemmassa reunassa kyyhöttää...



Nyt. :D



Tuossa kohti, missä nyt on tuo laatikko, oli toinen kukkapenkki. Siinä kasvoi Akileia, jonka siirsin toisen reunan kukkapenkkiin.

Silloin.



Nyt. :)



Myös oregano tuntuu tykkäävän olostansa. Talvehti reippaasti ja kasvaa nyt kohinalla.

Ennen. Tuosta yrttinelikosta ylin vasemmalla.



Nyt.


Tämmöistä tänne. Olisin toivonut ylivuotisista chileistä vähän aikaisempaa alkukauden satoa, mutta minkäs teet. Nyt odotellaa sit kovasti niin vanhoja tuttuja kuin uusia lajikkeitakin, tomaatista puhumattakaan.

Palaillaan astialle.  8)



Tape

heinäkuu 05, 2015, 21:41:30 ip #25 Viimeisin muokkaus: syyskuu 17, 2015, 19:18:00 ip käyttäjältä Tape
Vähän huonolaatuista pokkarikuvasaastetta tämänhetkisestä tilanteesta:

Aji Fantasy:

]

Aji Cristal:



Lemon Drop:



Inca Berry:



Rocoto Red Peruvian:



Tomaatti, en muista lajiketta... olikohan Sparta:



Stripe:



Keltainen Jolokia:



Brown Large Habanero: Ekan kukkimissatsin yks kukka suostui pölyttymään ja jäämään.



Carolina Reaper:


Tomaatit, Rocoto ja Reaper saisivat vähän kiristää vauhtia. Muuten tulee kiire....  ::)


Tape

Eipä tuu Chinensien kanssa mistään mitään. Reaper on täsmälleen samassa vaiheessa, Habanerossa on tuo yks ja sama podi (juu pitäis poimia), Jolokia tekee pieniä marjoja.

Meh.  :(

karvainen

Chinensiet ei tahdo kasvaa kasvarissakaan paljon ollenkaan.

Tape

Ihan pokkana lisäsin kastelua ja vot tuolla ruvettiin voimaan paremmin. Katotaan nyt vain riittääkö kausi ja kelit.

Mistä muuten mahtaa johtua Lemon Droppien ns. vaaleus? Ovat vähän semmoisia valkoisen kalpeita. Ei kaikki mut muutama. Onko vain kypsyminen kesken, vai onko jopa valahtanu ylipitkäksi?

Tape

Ei oo kyllä ollu mun kausi. Ei ollu viime kausikaan, saati sitten tää. Keltaisuutta, pilkullisuutta, huonoa tai mitätöntä satoa. Chinensien podit jää (kuten todettua) kääpiöiksi ja ledet on vähän joka chilissä haaleita. Alkaa riittämään, joten taistellaan nyt kausi loppuun. Tuo mun vanhin kasvi, keltainen Jolokia jää talvehdittavaksi, mut muut sit saapi kenkää. Tammikuussa sit puhtaalta pöydältä. Onko vain kylmä ja huonot kelit syynä, vai onko jokin oma virhe kasvinhoidossa. En tiijä. Mikään ei oikein paranna tilannetta.  >:(

Tape

Maistoin eilen siivun kypsää Carolina Reaperia. Voi morjes....

Koko illan oli maha kipeä. Taisin syödä sitä vähän turhan tyhjään mahaan. Mut miks mun makuaisti on vieläkin vähän sekaisin? Vesi tuntuu ja maistuu suussa oudolta. Niinkö... "rasvaiselle"?

:o

NPhoBiaz

Kyllä siitä menee itse kukin aisti sekaisin. :D

Muuten, suurin osa sun kuvista sanoo "photo not found". :-\

Tape

Kai tää tästä....  :-\ :o

Kuvat pitäis näkyä nyt. Sorry.

NPhoBiaz


Tape

Chilit ovat olleet sisällä jo pari viikkoa. Huomasin mm. Aji Cristalin ja Inca Berryn kuivattelevan podeja, joten totesin, että poistan kasvit vahvuudesta. Stripe läks samalla, siinä ei ollut podeja. Rocoto vielä kypsyttelee noita yhdeksää podia, Lemon Dropissa on parisenkymmentä podia ja Brown Large Habanerossa muutama podi. Keltaisen Jolokian leikkasin "ritsaksi" ja se sai suihkun, Sprutzitin ja Neem-käsittelyn. Tuo Jolokia on nyt tällä kertaa ainoa kasvi, joka tulee jäämään talven yli. Muista tosiaan odotellaan loppusato pois ja sit nurin. Ens kaudeksi varmaan laitan uudet Lemon Dropit ja Inca Berryt, ne ovat meidän suosikkeja. Mut sit aattelin laittaa muita Rocotoja ja joitain Jalluja.

Muuten... Gauchon siemeniä ei ole löytynyt, mutta onko joku onnistunut tekemään niistä pistokkaita?

Tape

Noniin, tämä kausi rupeaa olemaan paketissa. Satoa on kokonaisina pakkasessa, jauheina maustehyllyssä ja säilykkeenä sekä chilikastikkeena jääkaapissa. Tuo tekemäni säilyke onnistui erittäin hyvin! Yksi purkillinen jo mennyt...  :P

Talveksi jätin nyt vain nuo mun vanhimmat kasvit, eli tuon Antillais-Bonchin ja Keltaisen Jolokian. Jolokiaa leikkasin huomattavasti, mutta se siitä vain innostui. Rupesi itseasiassa kukkimaankin samantien, mutta eipä noista mitään tule näillä valoilla.

Ensi kaudeksi ajattelin laittaa vakiochilini Lemon Dropin ja Inca Berryn. Muuten ajattelin keskittyä kokeilemaan muutamaa mulle uutta Rocotolajiketta ja muutamaa Jallua. Naputtelen uuden päiväkirjan, jahka idättäminen alkaa jossain vaiheessa ensi vuoden puolella. Digijärkkärinkin voisi kaivaa kaapista ja verestää kuvaamistaitoja, että saisi tänne vähän parempia kuvia....  ::)

Ai niin, ei kellään olisi Piri Pirin siemeniä? Vaihto tai myynti.