Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

Huru-ukko

tammikuu 06, 2018, 19:02:32 ip #1260 Viimeisin muokkaus: tammikuu 06, 2018, 19:04:37 ip käyttäjältä Huru-ukko
10x10 cm minigrip mulla käytössä. Joskus kaksinkerroin, pistän talouspaperin kuivana sisälle siemenet valmiina siinä päällä. Suoraan raanasta kaivovettä lusikan kanssa niin että paperi kostuu.'

Yleensä en peitä halkaistulla paperilla koska kosteus suljetussa pussissa on riittävä. Pussin puhallan täyteen ilmaa.

Itun pukanneet olen sitten siirtänyt kasvatukseen.

Jos lauttaan vertaa niin ainoa etu on että jos pussi putoaa, siemenet pysyy tallessa  ;). Lautta sopii isommalle satsille ja useamalle lajikkeelle, pussi on kätevä muutamaa siementä varten; makuasia enemmän kuin parempi tapa.

Vuorikaskas

tammikuu 06, 2018, 19:06:56 ip #1261 Viimeisin muokkaus: tammikuu 06, 2018, 19:16:15 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 06, 2018, 18:01:14 ip
Aloittelijana kysyn tässä tuosta pussi-idätyksestä:
Monet kertoo idättävänsä Minigrip-pussissa ... Kuinkas se ihan oikein siis menee??

Pussiin siis kaksinkertainen(?) suodatinpaperin pala ja siidut väliin ...kö
Steriiliä tai ainakin puhdasta vettä pussiin - paljon vaiko vain märät paperit?
Pussiin ilmeisesti jätetään kunnon ilmakupla(?)
Pussi suljettaneen tiiviisti ja sijoitetaan sopivan lämpimään paikkaan - varjoon?

Mä kerran kokeilin ihan mutuilemalla tuota, mutta luulin, ettei pussiin saa jäädä "likaista" ilmaa. Käytin siinä litkussa peroksidia "sopivasti".
Kävi vaan niin että unohdin koko hoidon viikoiksi jääkaapin päälle ja löytäessäni sen oli vaan mustaa mönjää pussissa: Ei siitä edes nähnyt olivatko ehkä itäneet ...


Täällä toinen pussi-idätysaloittelija.   Laitoin eilen ekaa kertaa pusseihin. Aiemmin käyttänyt lauttaa.  Taktiikkana olen pitänyt, että heti kun juuri työntyy ulos istutan sen multaan mihin se sitten tuleekin. 

Mitään oikeata en tunnusta vaikka kertokaa toki jos sellaista on. Itse päätin kokeilla niin että aina yhteen kahvinsuodattimeen laitoin yhtä laatua ja tussilla merkinnät.  Taittelin suodattimen kaksin tai kolminkerroin.  Pikku minigripeissa on yksi tai kaksi laatua.  Isommassa pusiissa on seitsemän.

Normaaliin puhtauteen olen tyytynyt aina eikä mitään steriloivia aineita enkä keitettyä vettä ole käyttänyt siemenien idätykseen.   Hanasta vettä mutta vain kostukkeeksi eikä niin että siemenet ovat huppeluksissa. Tuommoisen paperin sisällä kun ovat niin siinähän varmaan aika herkästi on liikaa vettä siemenen ympärillä.  Sitten se vastaisi kuin mudassa idättäisi eikä kuohkeassa maassa.

Tulee noita availtua varmaan päivittäin vähän raottelee pussin suuta ja puhaltelee.  Ei oikein hirvitä unohdella pitkäksi aikaa suljettuun.  Lämpötila on nyt 24 ja illalla se kohosi yli kolmenkymmenen joksikin aikaa kun lämmitin kamiinaa.  Valoa en pidä edes kiinnostavana kysymyksenä.  Tiedän että kirkkaassakin ihan OK itää. Jotain ei-toivottuja kasvustoja voi tulla aina jos itäminen kestää, oli pimeää tai valoisaa.

Ehkä eri siemeniä ei aina kannata tunkea samaan pussiin, koska jos jossain on alkuun huonompaakin haitaksi käyvää itiötä tai muuta alkuun, niin se leviää helpommin toisiin saman pussin sisällä.





Jossain vaiheessa pitää alkaa kurrkkimaan paperien sisäänkin, että joko tapahtuu. No nyt on vasta vuorokausi kulunut.


ed.  Voi olla että jaan tuon useampiin pusseihin vielä.  Vähän hurjalta nyt tuntuu että paikoin tuolla on nyt suodatinpaperipinkan sisällä aika syvällä siemeniä.    ed2.  Puhaltaa en viitsi pussiin kovin paljoa, sillä uloshengitysilmassa on alentunut happipitoisuus.  Puhaltelen silleen vähän kauempaa pussiin. 


Vuorikaskas

tammikuu 06, 2018, 19:20:48 ip #1262 Viimeisin muokkaus: tammikuu 06, 2018, 19:22:47 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Huriksen kertomasta aattelin että voisi olla fiksua mun muuttaa noi niin, että yhdessä pussissa on vain yhtä laatua ja että paperia olisi vain toisella puolen siementä.  Siemenet silloin näkyisi avaamattakin ja paperia olisi vaikka tiivina pinkkana mukana vesivarastona, sienenä.

Joo näinhän se tietenkin on parempi.  Ehkäpä muutan ton silleen vaikka maanantaina, kun voisi olla eka kurkistus kaikki läpi.

Jomppe

tammikuu 06, 2018, 19:26:22 ip #1263 Viimeisin muokkaus: tammikuu 06, 2018, 19:31:21 ip käyttäjältä Jomppe
Minigrip-pussia ei ole tullu käytettyä, mutta Lidlistä hommttuja punakantisia muovisia eväs tms. ruokapurkkeja. Sinne pohjalle kaksinkerroin taiteltu suodatinpaperi, jonka päälle kaksinkerroin taiteltu suodatinpaperi johon permanent tussilla lajikkeen nimi, siemenet papereiden väliin.
Ihan kraanavettä, joskus kastelen käden hanan alla ja sormista tiputtelen vedet paperiin. Sillain että reilu pisara jää pyörimään paperin ulkopuolelle kun astiaa kääntelee. Liika märkyys on tuntunut hidastavan itämistä, mutuilua vain.
Ei ole viimevuoden kesäkukkien siemenetkään homehtunut, pari vuotta sitten jokuset villichilin siemenet otti ja homehtu. Ei siis paria viikkoa pidempään ole joutunut siemeniä lautalla pidellä.

Edit. tällain siis jos on vain yksi, korkeintaan kaksi lajiketta eikä jaksa lauttaa väsäillä.. Yleensä kurkkaan kerran päivässä tuonne paprujen väliin, vaihtuupa ainakin ilma jos ei nyt muuta.
..ja pääsee homeitiöt valtaamaan ;D


Vuorikaskas

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 06, 2018, 18:01:14 ip
Aloittelijana kysyn tässä tuosta pussi-idätyksestä:
Monet kertoo idättävänsä Minigrip-pussissa ... Kuinkas se ihan oikein siis menee??

Pussiin siis kaksinkertainen(?) suodatinpaperin pala ja siidut väliin ...kö
Steriiliä tai ainakin puhdasta vettä pussiin - paljon vaiko vain märät paperit?
Pussiin ilmeisesti jätetään kunnon ilmakupla(?)
Pussi suljettaneen tiiviisti ja sijoitetaan sopivan lämpimään paikkaan - varjoon?

Mä kerran kokeilin ihan mutuilemalla tuota, mutta luulin, ettei pussiin saa jäädä "likaista" ilmaa. Käytin siinä litkussa peroksidia "sopivasti".
Kävi vaan niin että unohdin koko hoidon viikoiksi jääkaapin päälle ja löytäessäni sen oli vaan mustaa mönjää pussissa: Ei siitä edes nähnyt olivatko ehkä itäneet ...

**************

Nyt on ollut tän vuoden ekat siidut lautalla. Lautta minikasvihuoneessa joka sijoitettu kylppärin rättipatterin päälle styroksihyllylle. Lämmöt lähenteli kokoajan 30 astetta. Siinähän HYL'it ja 4 lajia Rocotoja alkoi työntämään itua 5 päivässä.

Huomasin sitten, että 6. päivänä alkoi niiden juurenalkujen päät kuivahtaa - varmaankin liian lämmön takia. Tein kiireellisen hätäistutuksen Jiffypalleroiden suojaan ja nyt 10. päivänänä näkyy ainakin puolet niistä pelastuneen: HYL'it kaikki 3. Ja loput 2 Hylliä ja pari muuta rocotoa ovat vielä lautalla ja nekin nyt itäneet ...
Siirsin sen laatikon pois siitä rättipatterilta peilikaapin päälle, jossa näyttää vakiintuvan vajaa 26 astetta. Istuttelen nuo selästi isompina!

Mulla on kokemus aikaisemmilta vuosilta, että jos noita itäneitä istuttelee turhan aikaisin, eli heti kun juurenalku näkyy, niin niitä kuolee aika paljon. Kun oon antanut niiden nousta kunnolla sirkoille, niin aika isotkin ovat sopeutuneet istutukseen lähes 100%. Näin silloinkin, kun oon niitä tunkenut Jiffyn tai pikkukuution pieneen reikään: Oon vaan jättänyt siitä pitkästä juuresta osan ulkopuolelle tai esim. halkaissut kuution ...

Nyt vaan mietin josko pitäisi opetella jotain uutta. Tuo pussi-idätys tuntuisi aika steriililtä tavalta, kun pussissa pysyy kosteus, eikä tarvitse sumutella eikä muutenkaan kai availla ennekuin ottaa ne ituset istutukseen ...

Kokemusta??
Onko oikeesti parempi tapa?

Edit: Nyt ei muuten ole näkynyt lautalla yhtään hometta tai muutakaan "mätää". Kylpyhuone lienee puhtaampi paikka kuin keittiö!?!
Sensijaan niissä itusissa jotka hätäpäissäni istuttelin Jiffyihin alkoi kasvaa jotain homeennäköistä heti seuraavana päivänä. Ne Jiffyt pysyvät vähän liian märkinä jos on liotettu kunnolla ennen istutusta ... Niiden kanssa on vähä hakusessa oikea tapa.


Ei mullakaan lautassa ollut mitään ongelmaa. Pidin rasian päällä sopivasti rei'itettyä muovia, niin ei ollut ummessa.  Ja rasia oli lämpöisen päällä.  Lämpömittarilla tarkistelin sieltä sisältä että on ideaalit lämmöt.

sorrii

Ehkäpä pirruuttaan täytyy tuo kokeilla parilla lajilla ... (raapii päätä...)

Mä kun toisaalta olen parhaaksi havainnut, etten kiirehdi liian pikkuisina itusia istuttamaan. Lautalla on joskus ollut melkoinen viidakko annuumeja ja baccatumeja idätellessä: Varsinkin jotkut annuumit kasvattaa ylläriäkkiä 10cm mittaiset haarautuvat juuret lautan seunan yli vetenn ja välillä paperien läpi jopa sturofoamin sisään. Silti niilläkin se jatko on onnistunut mulla paremmin kuin hentoisilla pikkuiduilka joissa hädintuskin sirkat auki...

Tämänkertaisilla iduilla vaan tosiaan näyttivät juurenalut kuivuvan tai muuten surkastuvan. Se vaiva kyllä ilmeisesti hellitti kun siirsin itulaatikon pois patterin päältä ...

Yleensä oon idättanyt 2 tai 3 satsia: Tammikuussa pubet ja chinense; helmikussa chinense ja baccatum; maaliskuussa baccatum ja annuum; niinja maalis-huhtikuussa ehkä erikseen vielä tomaattia, nopeita annuumeja ym. vihanneksia .. Tomatilloja, tupakkaa ...

Lautoilla yleensä ainakin 10 lajia. Ehkä se pussihomma olisi turhaa ja hankalaa...

Viime keväänä tuli muuten muutama tupakantaimi vahingossa kun idättelin chinesejä: Oli mun ötökänsyöttitupakat varistanut niitä siemeniä jokapuolelle ja niinhän muutma tarttui pöydällä papereihin kun rakensin lauttaa  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jomppe

Mulla tulee lauttailtua tai käytettyä kahvifilttereitä ainoastaan siksi, että saa räplätä. Multaan tulee siemenet pienine juurenkärkineen istutettua melkein heti, edes isosiemenisill lajikkeilla ei sirkkajuuret kerkiä puskea pihalle kuin ihan korkeinttaan 4-5mm kunnes multa kutsuu ;D

Ja aina yhtä hämmentävää ajatella, että niin pienestä on tuleva(toivottavasti!) joskus iso kasvi.

Vuorikaskas

tammikuu 07, 2018, 10:41:48 ap #1267 Viimeisin muokkaus: tammikuu 07, 2018, 10:52:55 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Idätyksessä ennen istutusta on ainakin se, että ei tule niin ylimääräisiä potteja, joista ei nouse mitään.  Siemeniä kun aina ei ole tuhlattavasti asti niin ei viitsi useampaa kylvää samaan.

Itse olen kokenut hyvin herkäksi vaiheeksi sen, että on  liian pitkälle lautalla.  Joskus odottelin että sirkkalehdet aukeisivat, mutta tuhoa siitä syntyi monesta syystä.  Eivät oikein kehitykään aina sillä lailla.  Vaikka se sattuisi kehittymään siinä hyvin, niin pitkä ja pörröiseksi muuttunut juurikin on paljon herkempi siirrellä ja istuttaa.

sorrii

tammikuu 07, 2018, 18:37:17 ip #1268 Viimeisin muokkaus: tammikuu 07, 2018, 18:53:04 ip käyttäjältä sorrii
Onse mielenkiintoista kuinka riistiin menee käsitykset/kokemukset samasta asiasta. Mulla on ne huonot kokemukset siitä että oon kiirehtinyt siirtämään pikkuituja. Pitkään lautalla olleet taas ovat selvinneet aina! Tokikin mun lauttani on ennen ollut ehkä paremmassa paikassa kuin nyt!

Nyt tän vuoden ekasta satsista osan siirsin heti Jiffyihin, kun häntää oli 5-10mm ja näyttivät jotenkin kärsivän. Niistä on nyt 8/17 sirkoilla ja parista näkyy varrenmutka joka pilkistää mullasta. Hyvä niinkin jo. Nämä itusiemenet istuttelin Jiffyyn niin että päälle jäi vähän multaa. Siinähän minä huolestuin heti että kaikki kuolivat, kun oon tottunut että näen ne idut kokoajan. Yleensähän istutan ne niin että sirkat ovat jo auki. En mä muista että olisi niitä kuollut muutoinkuin kypäräänsä jotkut ja sitten sellaiset joissa ei ole kunnolla auennut sirkkalehdet, kitukasvuiset ym...

Taas näyttää hyvästi siltä, että kohta on taimia ekasta satsista 27kpl. 6 lajia. Tavoite oli saada 1-2kpl per laji ....  8) 8) 8) ... Kohta on tarjolla laatutaimia taas täällä jollekin laiskalle ...

Rocoto Mini [kivan mieto pieni ja nopea]
Rocoto Cuzco Manzano Amarillo [odotettavissa miedompaa mehukasta keltaista jättirocotoa]
Rocoto Picante san Camillo [oranssi napostelurocoto jonka ennustan olevan nopeampi kypsymään kuin nuo jätit..]
Rocoto Peru Rojo [Jewen tuliaisia perusta nämä 3][R. red peruvian on ollut mun kestosuosikki - nyt kokeillaan tätä!]

H.Y.L. [saapa nähdä tuleeko satoa se luvattu 3kg/kasvi - ajattelin pitää 2kpl itsellä  8)]
Embassy Naga [pääsi uuteen yritykseen kun viime kesä oli aika paska ...]
-sain vaikutelman että tää [Bluesmanin ehkäpä nimeämä(?)] naga on erityisen hyvänmakuinen mutta miedompi. Saattaisi siis olla hyvin käyttökelpoinen ruoanlaitossa...

Kyä näitä pitää vielä parikymmentä lajia keksiä kesäksi  :) .. Varmaan ensi viikolla lisää chinensejä ainakin.

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Trioniska

LainausEmbassy Naga [pääsi uuteen yritykseen kun viime kesä oli aika paska ...]
-sain vaikutelman että tää [Bluesmanin ehkäpä nimeämä(?)] naga on erityisen hyvänmakuinen mutta miedompi. Saattaisi siis olla hyvin käyttökelpoinen ruoanlaitossa...


Nimi tulee siitä kun oli jonkun lähetystön vastaavan kokin tai lähetystön oma Naga variaatio, Embassy tulee tuolta polulta. Maukkaammaksi Nagaksi tuo Bluesman tainnut tuon todeta kuin aiemmat variaatiot Nagasta mitä maistellut.
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

sorrii

Jeps kyllä. Mulla ei satoa kauheesti pukannut enää kesällä, kun oli kylmää. Maistiaiset sain taimesta keväällä kotona. Ja sitten jonkun jälkikypsytetyn myös syksyllä.

Laitoin yhden aika pienen podin suklaakastikkeeseen [100g suklaa, 50g voi, 1dl kerma, sokeria =300g], jota tarjosin vieraille tiikerijäätelön kera. Kovasti ihastuneita olivat kaikki, eikä kukaan rutissut että olisi liian tulista. Arvelisin, että normi Nagalla siitä olisi tullut tottumattomille liian tulista ... Maku siis oli kohdallaan, mutta itse olisin kaivannut enemmän tulta ... Kyllähän johonkin muuhunkin ruokaan tuli pari kertaa kokeiltua, mutta ei kertaakaan niin että olisi ollut tarkoituskaan tehdä oikeesti tulista. Varmaan sekin onnistuu, mutta mun mutu on että reilusti puolet enemmän saisi tätä laittaa kuin alkuperäistä Nagaa jota mulla on ollut.

Muutama vuosi sitten kuulin huhuja, että Heinän Nagat jota käytettiin Chilinsynnin MM-kisassa, olivat tavallista miedompia. Itsellä oli seuraavana kesänä pari puskaa kasvamassa niistä siemenistä [joita Nagoja siis ostin Heinan kojusta Chilifestillä]: Niistä tuli sileämpiä podeja kuin aikaisemmat ja myös ehkä vähän miedompia ...
Tämä Embassy Naga muistutti niitä aika paljon.

Toivonpa vaan että alkuperäinen Naga Morich säilyisi samana tulisena ryppyisenä versiona, jota ekan kerran kasvattelin. Kun noita siemeniä jaellaan harrastajien porukoissa ja kiertokirjeissä ym. on vaara olemassa että se "aito" unohtuu ...

Mulla siis pysyy edelleen kasvatuksissani Naga Morich niistä 5v vanhoista siemenistä ja tällaisen Embassy Nagan ja mainutun "vale-nagan" pidän erillään.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

tammikuu 14, 2018, 20:15:29 ip #1271 Viimeisin muokkaus: tammikuu 15, 2018, 23:07:59 ip käyttäjältä Vuorikaskas
HYL itää: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15769.msg343644#msg343644

Nää Jewen Rokotot iti vähän nopeammin ja hyvällä prosentilla.



Kaikkia laitoin 2 tai 3 kpl, yhteensä 15 siementä 4. tammikuuta.   Kaksi on enää itämättä ja nekin eri lajikkeista eli kaikkia on nyt sitten ekalla yrttämällä.   Tai no, vielä kestää että tulevat ylös turpeesta, joten tää varmistuu vielä. Mutta hyvin nuo näyttää nousevan.







Muovipikarit 2dl, reiät pohjissa.  Kasvuturvetta, hienoa kalkkia sekoitin siihen vain vähän lisää.

Muovi päällä itämisessä on tärkeää, koska muuten multa on liian viileää. Tämä oli vielä suurempi ongelma kivivillakuutioissa ja jiffyissä, kun niistä haihtuu sivuiltakin, mikä viilentää vielä enemmän.

kasvattaja

Kuinka pitkään odotatte, että vislaatte siemenet pois suutereina idätyslautalta? HYL siemenet ovat olleet vasta viikon lautalla. Välillä uunin reunalla maks. 30 astetta. Välillä ikkunalla jossa on reilut 22 astetta. Edelliset idätykset on tullut tehtyä 4 vuotta sitten. Epävarmuus iskee pikkuhiljaa.
Lautan veden sekaan laitoin vetyperoksidia lirauksen ja kansi on ollut hiukan raollaan.
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

sorrii

HYL taitaa olla hitaammasta päästä: Mulla 2'een tuli häntä 5 päivässä; loput kolme 9-10pv. Ja hyvinkin lämpimässä näin 28-30'C ... Huoneenlämmössä varmaan menisi 2 viikkoa. Kyllä lautalla kannattaa pitää niin kauan kunnes mätänee ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

tammikuu 18, 2018, 22:59:41 ip #1274 Viimeisin muokkaus: tammikuu 27, 2018, 01:42:30 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: kasvattaja - tammikuu 18, 2018, 18:18:29 ip
?HYL siemenet ovat olleet vasta viikon lautalla. Välillä uunin reunalla maks. 30 astetta. Välillä ikkunalla jossa on reilut 22 astetta.


Kuten tuosta linkistä edellä näkee,  mulla kesti 5 vuorokautta idun tulo  ja toisessa 10.  Lämpötilat olivat samanlaisia, enimmäkseen 23-24 astetta ja muutaman tunnin vuorokaudessa jopa ylikin 30 joinain päivinä. 

Kun lauttaa käytin aiempina vuosina mittasin ihan sieltä sisältä ja se ero ulkopuolelta mitattuun voi yllättää. Valon paahteessa voi olla korkeampi tai tuuletusaukkojen määrästä riippuen haihtumisen takia alempi .  Silloin oli lautta yhtä soittoa tosi pitkään ja hitaimmat iti vielä lähes kolmen viikon kuluttua.  Siihen asti pidin kuin hudas ja homehtuminen tai mätäneminen siinä oli lopullisena rajana. 

Mitään vetyperoksideja ei ole tullut missään vaiheessa käyteltyä.   Kyllä mulla sitä olisi, mutta en ole löytänyt turvallista annosrajatietoa mistään.    Ja sehän lie erilainen juurelle/itäneelle kuin aivan alussa.  Sen vaikutus on myös hetkellinen eli siitä vapautuu happi äkillisesti joka sitten tietenkin haihtuu ilmaan tunneissa jos oikein olen käsittänyt.  Vedessä on happitasapainonsa lämpötilasta paineesta ja ilman hapesta riippuvainen eikä kannettu vesi tunnetusti kaivossa pysy.


Chilivaari

Poikkesinpa vain kertomaan, että vielä ehtii hyvin idättää rocotot kesäksi ulos, parvekkeelle tai kasvihuoneeseen. Minulla jäi lokakuun lopulla kasvamaan Jewen perulaisten rocotojen testi-idätyksestä muutama taimi, kun en hennonut niitä poiskaan heittää. Nyt ne jo kukkivat, ensimmäisissä on raakileitakin. Kolme kuukautta riitti alkukasvatukseen ikkunalaudalla.
Tarkemmin blogissani: http://chilivaari.blogspot.fi/2018/01/raakileita-rocotossa-tammikuussa.html


Jomppe

Kiitos Chilivaari rohkaisusta! Näin yhdistykseen liityttyä ja siemenpakettia odotellessa, jos sattuisi olemaan vaikka pubeja seassa, on mukava tietää että nekin mahdollisesti kerkiäisi tälle kaudelle :)
Amppelipaikkoja kun on vielä valloittamatta lasitetulla partsilla.


Vuorikaskas

tammikuu 26, 2018, 14:01:42 ip #1277 Viimeisin muokkaus: tammikuu 26, 2018, 14:26:34 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 07, 2018, 18:37:17 ip
Onse mielenkiintoista kuinka riistiin menee käsitykset/kokemukset samasta asiasta. Mulla on ne huonot kokemukset siitä että oon kiirehtinyt siirtämään pikkuituja. Pitkään lautalla olleet taas ovat selvinneet aina!


Itse tykkään luonnollisemmasta.  Painovoimakin säätelee kehitystä.  Ensin alkaa juuri kasvaa alaspäin ja sitten kasvi kehittää ylös kohti pintaa vartta silmukalla ja vasta lopuksi se vetää päänsä ylös ja suoristuu avaten sirkkalehtensä.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=17795.msg343986#msg343986

sorrii

Lautta taas sopii malttamattomalle: Mä oon pahimmillaan käynyt parin tunnin välein kurkkimassa niitä siemeniä, ettäs koska alkaa itu näkyä ...  :D

Ideoin kyllä pari vuotta sitten pikku lisäyksen siihen: Asettelin palan suodatinpaperia myös siementen päälle, jolloin ne pysyvät vielä paremmin kosteina, märkinä. Silloin ekalla kertaa lähdin viikoksi Gran Canarialle ja saivat ituset rauhassa kehittyä. Takaisin tultuani olivat lähes kaikki jo nousseet paperin alta ja pystyssä. Luulisin että siinä se paperi auttoi tyypilliseen kypäräongelmaankin.

Tänä vuonna otin ne paperit pois parin päivän päästä, kun pelkäsin että homehtuvat. Nyt oli havaittavissa kummallinen ilmiö, että ne idut eivät uskoneet luonnon lakeja: Aika moni siemen työnsi sitä juurta ilmaan, ylös! Mä niitä sitten kääntelinkin että olisi se juurenalku paperia vasten. Ja tällä kertaa siirsin idut lopulta aika pieninä kuutioihin, kun näytti vähän että juurien päät alkoivat kuivahtaa. Tiedähäntä sitten johtuiko tavallista lämpimämmästä paikasta ...

Nythän sitten vielä kävi niin, että kun olin upottanut sellaisia juuri ja juuri hännällisiä siemeniä kuutioihin eikä alkanut sirkkoja näkyä muutamassa päivässä, niin kaivoin ne pois istuttaakseni paremman idut, joita oli siinä välissä tullut lautalle. Nehän kuitenkin näyttivät ihan eläviltä nekin poistetut, mutta oli jotenkin pysähtynyt se kasvu. Haittaahan ei tuosta taas tullut, kun kaikkia oli itämässä 5-6kpl ja tarkoitus saada 1-2kpl per laji ...

Oon monta vuotta jo funtsinut, että pääsisin helpommalla jättämällä yhden vaiheen pois, kun idättäisin suoraan kuutioissa ja Jiffyissä. En vaan ole siihen lähtenyt, kun on jotenkin aina niin kiva nähdä kuinka ekat idut herää jo vuorokaudessa [jotkut annuumit] ja hitaimmatkin reilussa viikossa. Tiedänhän mä, että jos upottaisin siemenet vaikka kivivillaan, niin ekat elonmerkit näkyisivät vasta ~viikon kuluttua; hitaampia sitten saisi jännätä kaksi-kolme viikkoa. Jos sitten menee idätykset vituiksi, niin ei ole oikein enää aikaa kasvattaa uusia ajoissa. Lautalla mun linja on yleensä, että jos ei viikossa ole yhtään siementä herännyt, niin laitan jo uusia ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

tammikuu 27, 2018, 01:48:50 ap #1279 Viimeisin muokkaus: tammikuu 27, 2018, 02:10:26 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 26, 2018, 14:27:28 ip
Lautta taas sopii malttamattomalle: Mä oon pahimmillaan käynyt parin tunnin välein kurkkimassa niitä siemeniä, ettäs koska alkaa itu näkyä ...  :D


Tätä on ajoittain liikkeellä.  Mutta nyt olen idättänyt minigripeissä kahvinsuodattimen kera ja kerran vuorokaudessa yleensä tulee avattua ne.   Ja heti kun itu näkyy, istutus.  Silloin tietää ettei turhaan tarvitse odotella jatkoa.   

Tänään pilkistää kesän NFT:tä varten laitetuista eka jonka laitoin neljä päivää sitten itäneenä kuutioon.