Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

jewe

Lainaus käyttäjältä: herra 47 - toukokuu 24, 2009, 00:13:14 ap
siinäpä se... chilit ovat yksilöitä... kannattaa kokeilla sillä selviää paljon.
ja aina pitää mennä sen mukaan mitä kasvi tekee... minulla rocotot tekee varkaita tuhottomasti ja muutama chinense... nekin kaikki hessin taimia isolta kasvihuoneelta... omat ihan eri tavalla käyttäytyvät eli ravinteet, lämpö, valo yms taimivaiheessa vaikuttaa jopa sen jälkeen minne siirtää ja mihin olosuhteisiin...




Yksi hessin naga nyt itsellänikin ollut muutaman päivän ja mielenkiinnolla nyt seuraan miten se kehittyy kun omiin vertaa.

Tämä ensimmäinen chilikausi on minulla täysin kokeilua ja oppimista vielä.

Herra 47

oppimista se on loppuelämän usko pois.. aina kun luulee tuntevansa miten ne kasvaa tulee ylläreitä :)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Watt

Kysyisin sellaista että mikseivät podit kypsy kunnolla, varmaan 3 viikkoa ollut jo hedelmiä eikä mitään muutosta ole tapahtunut Kaikki aivan vihreitä vielä. Sama normaalissa paprikassa, ollut vihreänä jo kauan.  >:(
Mainokset, grafiikka, suunnittelu, logot, bannerit, ulkoasuntoteutus...
watt@gmx.com

SahuriX

Lainaus käyttäjältä: Watt - toukokuu 24, 2009, 15:28:48 ip
Kysyisin sellaista että mikseivät podit kypsy kunnolla, varmaan 3 viikkoa ollut jo hedelmiä eikä mitään muutosta ole tapahtunut Kaikki aivan vihreitä vielä. Sama normaalissa paprikassa, ollut vihreänä jo kauan.  >:(


Mun keittön ikkunalla olevassa jallussa on sama vika... uutta podia puskee kokoaika mut vanhat ei vaan kypsy :/
roskaposti@turha.tilaus.fi    http://yksi.fi/juha/      NRO:590

Kärsä Babar

Ne on vaan hitaita kypsyyn. Ei siinä kummempaa syytä ole.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

SahuriX

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - toukokuu 24, 2009, 15:48:16 ip
Ne on vaan hitaita kypsyyn. Ei siinä kummempaa syytä ole.


Sitä tässä pelkäsinkin... osan olenkin jo maistellut vihreenä  :D
roskaposti@turha.tilaus.fi    http://yksi.fi/juha/      NRO:590

Miksu77

Mistä johtuu, että alemmat lehdet ovat aivan vaaleita? Ylimmät lehdet ovat kauniin tummanvihreitä.
Ja Lemon Drop on kyseessä.


Fudurez

Minun ymmärtääkseni nuo ihan alimmat lehdet kellastuvat joka tapauksessa ja putoavat pois. Ainakin minulla kaikki kasvit tehneet niin ja ei ole ollut ainakaan merkittävää haittaa. Siis ensimmäiset alalehdet eli nuo sirkkalehdet. Myöhemmin sen kellastumisen pitäisi loppua.

Miksu77

Lainaus käyttäjältä: Fudurez - toukokuu 25, 2009, 22:45:09 ip
Minun ymmärtääkseni nuo ihan alimmat lehdet kellastuvat joka tapauksessa ja putoavat pois. Ainakin minulla kaikki kasvit tehneet niin ja ei ole ollut ainakaan merkittävää haittaa. Siis ensimmäiset alalehdet eli nuo sirkkalehdet. Myöhemmin sen kellastumisen pitäisi loppua.


Selvä, sitten ei ole hätää. Aloittelija kun olen niin jo säikäytti. Kaksi vuotta sitten kun kokeilin viimeksi chilin kasvatusta, niin en päässyt edes näin pitkälle.
Lannoitetta tuo vissiin kohta kaipaa? Kuukauden ollut noissa mullissa. Ja tosiaan huhtikuussa laitoin itämään ja ei ole tuon pitempi (9cm), kun katselee muiden palstalaisten chilejä. Ei taida tarvita tänä kesänä odotella omia chilejä.

Fudurez

Minä laitoin tammikuussa, ja vasta tuon kokoisia mitä kasvattelukirjastani käy ilmi. Ihan ok tahtia tuo taitaa kasvaa sinullakin, kasvuhan kiihtyy ainakin minulla sitä mukaa kuin kasvi kasvaa. Lannoitetta saa tietenkin olla, kunhan ei sitten ylilannoita. Ei kuukauden jälkeen vielä ravinteet ole mullastakaan loppu, mutta lannotteilla tuohon saa kyllä tuohon kasvuun vielä vähän vauhtia lisää :)

cola

Siis minun mielestä tuo kasvi tarvitsisi lannoitetta jo nyt. Se nimittäin näyttää ainakin kuvan perusteella pikkasen vaalealta.

Saudijoe

Miksi Aji Cristalini lehdet kasvavat kippuraisiksi? Puska oli jonkun aikaa vesikuurilla ja vähäravinteisella dieetillä kun arvelin ravinneövereitä syyksi. Lehdet ovat edelleen kippuraiset. sen monet varret ovat kaikki melko ruipeloita eivätkä varmaan jaksa kantaa satoakaan, vaikka kasvi itse on yli metrin mittainen.

Bhut Jolokialle joka kasvaa samalla tavalla waterfarmissa olen antanut suunnilleen samoja ravinteita ja se voi hyvin ja varsi on vankka kuin peruskallio. Tosin viimeaikoina olen panostanut kukintaa voimistaviin annostuksiin sille.

Mitä teen seuraavaksi?

Niabo

Bhut Jolokialle joka kasvaa samalla tavalla waterfarmissa olen antanut suunnilleen samoja ravinteita ja se voi hyvin ja varsi on vankka kuin peruskallio. Tosin viimeaikoina olen panostanut kukintaa voimistaviin annostuksiin sille.

Siihen syy on se että Bhut Jolokia on chinense ja tykkää enemmästä lannottamisesta ja tyypillisesti chinenset ovat tollasia tanakoita paksurunkosia ja lyhytkasvusempia kun baccatumit.

snu

Lainaus käyttäjältä: Saudijoe - kesäkuu 01, 2009, 01:05:28 ap
Miksi Aji Cristalini lehdet kasvavat kippuraisiksi? Puska oli jonkun aikaa vesikuurilla ja vähäravinteisella dieetillä kun arvelin ravinneövereitä syyksi. Lehdet ovat edelleen kippuraiset. sen monet varret ovat kaikki melko ruipeloita eivätkä varmaan jaksa kantaa satoakaan, vaikka kasvi itse on yli metrin mittainen.


Onko ne keskimmäiset lehtiruoteet kasvaneet ikään kuin liian pitkiksi muuhun lehteen nähden? Mulla varjon puolen lehdet Cristalissa tekevät ihan samaa, vaikka muut kasvit samalla ikkunalla samoilla liemillä tekevät suoria lehtiä. Kun se ei satoon näytä vaikuttavan, en ryhtynyt sen suhteen mihinkään toimenpiteisiin. Tehköön kippuria lehtiä, jos haluaa.
#419
Eksyminen on suotavaa.

SahuriX

Lainaus käyttäjältä: snu - kesäkuu 01, 2009, 21:58:37 ip
Lainaus käyttäjältä: Saudijoe - kesäkuu 01, 2009, 01:05:28 ap
Miksi Aji Cristalini lehdet kasvavat kippuraisiksi? Puska oli jonkun aikaa vesikuurilla ja vähäravinteisella dieetillä kun arvelin ravinneövereitä syyksi. Lehdet ovat edelleen kippuraiset. sen monet varret ovat kaikki melko ruipeloita eivätkä varmaan jaksa kantaa satoakaan, vaikka kasvi itse on yli metrin mittainen.


Onko ne keskimmäiset lehtiruoteet kasvaneet ikään kuin liian pitkiksi muuhun lehteen nähden? Mulla varjon puolen lehdet Cristalissa tekevät ihan samaa, vaikka muut kasvit samalla ikkunalla samoilla liemillä tekevät suoria lehtiä. Kun se ei satoon näytä vaikuttavan, en ryhtynyt sen suhteen mihinkään toimenpiteisiin. Tehköön kippuria lehtiä, jos haluaa.


Samoin mun Aij Cristal tekee enimmäkseen kippuroita lehtiä... En oo löytänyt sille mitään syytä mutta ei se ainakaan tunnu haittaavan kasvia joka kukkii ja tekee podeja...
roskaposti@turha.tilaus.fi    http://yksi.fi/juha/      NRO:590

fastpete

kesäkuu 02, 2009, 19:15:26 ip #355 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 02, 2009, 19:17:25 ip käyttäjältä fastpete
http://img522.imageshack.us/img522/8273/chilit017.jpg

lemon drop pukkaa nuppuja, kuinka kauan kuvan vaiheesta kukkaan ja lopulta podiin?


Kärsä Babar

Lainaus käyttäjältä: fastpete - kesäkuu 02, 2009, 19:15:26 ip
http://img522.imageshack.us/img522/8273/chilit017.jpg

lemon drop pukkaa nuppuja, kuinka kauan kuvan vaiheesta kukkaan ja lopulta podiin?




Ei tommoista voi tietää. Kukkaan kohta ja podiin aika pian ehkä, jos ei tiputa kukkaa.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Rince

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - kesäkuu 02, 2009, 19:46:38 ip
Lainaus käyttäjältä: fastpete - kesäkuu 02, 2009, 19:15:26 ip
lemon drop pukkaa nuppuja, kuinka kauan kuvan vaiheesta kukkaan ja lopulta podiin?

Ei tommoista voi tietää. Kukkaan kohta ja podiin aika pian ehkä, jos ei tiputa kukkaa.

Mutta suuruusluokkaa pari viikkoa voi vielä mennä ennen kuin nuo kukat aukeavat. Kukasta podin alkuun kestää parista päivästä viikkoon, riippuen lajikkeesta ja siitä autatko sinä tai hyönteiset hedelmöittymistä. Sitten kypsäksi hedelmäksi vielä 1-3 kuukautta, jälleen lajikeesta ja olosuhteista riippuen.

pak

Lainaus käyttäjältä: SahuriX - kesäkuu 02, 2009, 00:17:18 ap
Lainaus käyttäjältä: snu - kesäkuu 01, 2009, 21:58:37 ip
Lainaus käyttäjältä: Saudijoe - kesäkuu 01, 2009, 01:05:28 ap
Miksi Aji Cristalini lehdet kasvavat kippuraisiksi? Puska oli jonkun aikaa vesikuurilla ja vähäravinteisella dieetillä kun arvelin ravinneövereitä syyksi. Lehdet ovat edelleen kippuraiset. sen monet varret ovat kaikki melko ruipeloita eivätkä varmaan jaksa kantaa satoakaan, vaikka kasvi itse on yli metrin mittainen.


Onko ne keskimmäiset lehtiruoteet kasvaneet ikään kuin liian pitkiksi muuhun lehteen nähden? Mulla varjon puolen lehdet Cristalissa tekevät ihan samaa, vaikka muut kasvit samalla ikkunalla samoilla liemillä tekevät suoria lehtiä. Kun se ei satoon näytä vaikuttavan, en ryhtynyt sen suhteen mihinkään toimenpiteisiin. Tehköön kippuria lehtiä, jos haluaa.


Samoin mun Aij Cristal tekee enimmäkseen kippuroita lehtiä... En oo löytänyt sille mitään syytä mutta ei se ainakaan tunnu haittaavan kasvia joka kukkii ja tekee podeja...

Samaa tekee minunkin Aji Cristallini.

fastpete

Lainaus käyttäjältä: Rince - kesäkuu 02, 2009, 20:23:56 ip
Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - kesäkuu 02, 2009, 19:46:38 ip
Lainaus käyttäjältä: fastpete - kesäkuu 02, 2009, 19:15:26 ip
lemon drop pukkaa nuppuja, kuinka kauan kuvan vaiheesta kukkaan ja lopulta podiin?

Ei tommoista voi tietää. Kukkaan kohta ja podiin aika pian ehkä, jos ei tiputa kukkaa.

Mutta suuruusluokkaa pari viikkoa voi vielä mennä ennen kuin nuo kukat aukeavat. Kukasta podin alkuun kestää parista päivästä viikkoon, riippuen lajikkeesta ja siitä autatko sinä tai hyönteiset hedelmöittymistä. Sitten kypsäksi hedelmäksi vielä 1-3 kuukautta, jälleen lajikeesta ja olosuhteista riippuen.


kiitos tiedoista, toivottavasti aurinkoa riittää:)