toukokuu 12, 2024, 07:47:45 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ruokaohjeista - EXTREME FOOD ROCKS

Aloittaja velitys, huhtikuu 25, 2003, 21:22:36 ip

« edellinen - seuraava »

velitys

Ruokien maustaminen chilillä on kaksipiippuinen "makukysysymys". Olen lukenut kirjoittamianne ohjeita ja huomannut asian jota ei ehkä ole huomioitu tarpeeksi.
Kyse on tavallisesta gastronomisesta aiheesta, pitääkö ruoan perusraaka-aineen maistua ruoassa vai pitääkö se maustaa ns. YLI.
Itse rakastan tulista ruokaa, mutta työssäni teen pääsääntöisesti klassista ranskalaista keittiötä, jossa raaka-aineen perusmakua korostetaan.
Ehkä ohjeissamme tulisi kertoa milloin chili hallitsee ruokaa (nam,nam) ja milloin se vaan korostaa ruoan pääraaka-aineen makua. Tällöin saisimme ohjeista enemmän irti ja tämä suomalainen chilikulttuuri mitä ME täällä harrastamme olisi ehkä enemmän arvostettua myös muissa ruokakulttuurin piireissä.
Vai pitäisikö chili ottaa vain chilinä ja tulinen ruoka ainoastaan tulisena...vai saataisiinko tästä vielä enemmän irti?
EXTREME FOOD ROCKS!

Aji Inferno

Hyviä pointteja. Asiaa mutkistaa vielä sekin että chiliä on itsessään hyvin monenmakuista (jolloin todella puhutaan maustamisesta, esim. c.chinense -chilien ominaismaku dominoi ruokaa helposti, annuumien taas paljon vähemmän). Eli ei ole ollenkaan samantekevää, tulisuuskin sivuuttaen, mitä chiliä ruokaan laittaa ja miten paljon.

Ja se tulisuus... koska siihen syntyy jonkinlainen immuniteetin tapainen, sama ruoka jossa yksi ei maista muuta kuin chilin (tai yhtään mitään) voi olla toiselle aivan erilainen makuelämys. Ainakin itse olen huomannut chilin nykyään voimistavan makuelämyksiä turruttamisen sijaan. Infernon Kyselyt-osiossa oleva gallup aiheesta onkin tuloksiltaan mielenkiintoinen...

Kyllä aiheesta silti tosiaan puhua kannattaa esim. ruokaohjeissa, etenkin jos ruokalaji on poikkeuksellinen makuvivahteiltaan (herkkiä sävyjä tai täyttä ruutia... :)

Ani

LainausJa se tulisuus... koska siihen syntyy jonkinlainen immuniteetin tapainen, sama ruoka jossa yksi ei maista muuta kuin chilin (tai yhtään mitään) voi olla toiselle aivan erilainen makuelämys. Ainakin itse olen huomannut chilin nykyään voimistavan makuelämyksiä turruttamisen sijaan.


Heh, tämä on kyllä totta :D Miehekkeeni tässä eräänä päivänä ilahdutti minua (tapansa mukaan) varsin mausteisella aterialla, ja minä tyttö mokasin. Kysäisin pokerinaamalla, että montakos valkosipulia (siis kokonaista   :p ) laitoit keitokseen, ja valkosipulia oli kuulemma vain parisen kynttä. Makuaistini sekoitti täydellisesti runsaan "markettichilin" käytön valkosipulin yliannostukseen, ja näitä markettichilejäkin oli ruuassa kuulemma muutama... Valkosipuli on meillä perinteisesti ollut raaka-aine, ei mauste, ja toivottavasti chilin kanssa käy ennen pitkää samalla tavalla!

Olen pitkään haaveillut grillaamisesta, tahtoisin grillata sellaisia (jauheliha)pihvejä, jotka muistuttavat kasvispihvejä väritykseltään. Chiliä vaan niin reippaasti, että saadaan pihvit  riemunkirjaviksi! Hassuahan tässä on se, että olen kasvissyöjä  :;):[/color]