toukokuu 11, 2024, 15:39:06 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kysymys vesiviljelystä

Aloittaja Valtola, maaliskuu 01, 2015, 12:33:08 ip

« edellinen - seuraava »

DP

Pittää varmaan yks murkku sit hukuttaa litraan vettä, niin selviää onks niillä muurahaisilla vaikutusta mihinkään.  :P

Jalapeñon ylimmissä lehissä näkyy vastaavia jälkiä, kuin aji fantasyssä oli joku aika sitten. Ja sillon kun kyselin noista lehistä, niin sanottiin että jos vesiviljelyssä tulee tollasta, niin ph ois mahollisesti pielessä.


Puutarhan kesää laitoin jotain 20-25ml/10l, eli aika jäykät liemet, mut ei oo näkyny mitään ödeeman merkkejä, niin... ::)

PH mittarina toimii tollanen sydeemi, ei mikään mahottoman tarkka kyllä oo. :D

Mut tollasta se näytti ennen ph:n säätelyä, eli aivan liian alhainen.. Pitäs varmaan kyllä digitaalinen ostaa, niin ois vähän helpompi arvailla lukemia.. ::)

Huru-ukko

JBL:llä on asiallinen tippatestikin, on tarpeeksi tarkka 0.5 väriasteikolla. Oma Milwaukkeen mittari särki, ja mittailin sillä siihen asti kunnes kiinalainen PH mittari tuli 7 eurolla laivalla Suomeen......
Ajatus oli ensin ostaa Milwaukkeen mittapää, ei löytynyt.
PH 5,8 oli ohjeena vesiviljelyssä chileille ihannearvona kun 2011 aloittelin hommaa....
Bioponisessa PH arvo on ylempänä (taas muistaakseni ;)), ja heittelee hiukan aloittaessa.
Nyt omat on 2 kpl resoja PH 6 ja loput 2 hiukan yli 7.
Yhdestä mittasin nitriittipitoisuuden saaden arvoksi 0,1.

Mulla oli myös samanlaista ja pahempaakin mustaa/käpristelyä lehdissä liian happamien litkujen takia; olisko ollut toissavuonna......

sorrii

heinäkuu 10, 2015, 13:27:55 ip #62 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 10, 2015, 13:31:22 ip käyttäjältä sorrii
Kiinan mittaritkin -DX.com tai eBay "ph-meter"- on ihan hyviä jos ei ihan huono säkä käy: Mulla ekat mittarit ovat chilifoorumin torilta ja näköiskopiot Milwaukeen mittareista. Vastaavia saa jopa ~10€ DX'ssä ... Toimitus vaan kestää sen kuukauden ja ylikin..

Nuo vanhat mittarit [Ph- ja PPM-] toimivat edelleen ihan ok, vaikka olen kuljetellut taskussakin ilman suojia  :-\
Nyt keväällä aloin epäilemään niiden molempien tarkkuuksia, kun oli pahoja heittoja veden ja omien litkujenkin arvoissa. Ostin sitten Milwaukeen aidot mittarit. Ne eivät tunnu yhtään paremmilta! Päinvastoin: Ph-mittaria saa kalibroida vähän väliä ja on mennyt parikin kertaa pimeäksi kun kostuu! Patterikotelo auki kuivattelu on kyllä palauttanut ...

Veden arvot kyllä heittelee nyt mulla siihen malliin ettei tiedä mihin pitäisi luottaa. Tampereen vesilaitos väittää Peltolammin kohdalla olevan Ph 8 kun mun mittarini näyttää 5.9!! Kalibroin tänään parikin kertaa ja liotin puhdistusnesteessä välillä ...

Jos siis pelkkiä mittarin arvoja tuijottaa ja kokoajan säätää, niin hermonsa siinä vaan menettää! Puutarhapalstalla ja mökillä jossa ei ole kuin järvivesi ja kanisterivettä juotavaksi, en ole juuri koskaan säätänyt mitään ja hyvin on toiminut ... (kokeillut arvoja kyllä kun on ollut mittari mukana - vähän yli 6 on yleensä pysynyt)
Palstalla siis oli ihan "oikea" vesiviljelysysteemi aurinkokennopumpulla ja kasvit hydrosorassa. Mökillä on ollut Autopotteja joita voisi luonnehtia passiivihydroiksi. Alustana on ollut perliittiä, perliitti-kivivilla-mix, kookos, hydrosora, turve ... Tänä kesänä kaikki kookos-perliitti 3/1 suhteessa.

Siltikin noin ärtsi litku Puutarhan kesällä voi hyvinkin pudottaa Ph'n 5'een jos vesi on luonnon vettä....

PS. Kokeilin lakmus-paperiliuskoja joskus: mun värisokeudellani ei ainakaan kannattanut  :( .... Täytyy olla värisilmä kunnossa, mitä ~10% pohjoismaisista miehistä ei täytä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Trioniska

LainausPS. Kokeilin lakmus-paperiliuskoja joskus: mun värisokeudellani ei ainakaan kannattanut  :( .... Täytyy olla värisilmä kunnossa, mitä ~10% pohjoismaisista miehistä ei täytä ...


Ne vaan keksii pöhköjä nimiä punaiselle, siniselle, keltaiselle, oranssille etc.  ;)
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Doddds

Kysymys lannoitteista. Eli nyt on ollut nft:ssä aji Fantasy ja lannoitteena puutarhan kesä 25ml/10l foorumin ohjeen mukaan. Nyt kuitenkin on pH heitellyt ja kasvin lehdet ovat kellastuneet. Foorumin ohjeen mukaan heinäkuun alusta pitäisi vähentää lannoitteen määrää. Eli vähennänkö lannoitten määrää??muutamia raakileitakin puskassa on.

Huru-ukko

Jos siellä on raakileita paljon ja osa alkaa kypsyä, niin sitten voit vähentää. Ja pensas alkaa olemaan pientä suurempi.
Ohjeessa on varmaan ajateltu tilannetta, jossa sato on kypsymässä....
Jotenkin rivien välistä tuli tunne että sinulla ei olla vielä siinä vaiheessa, kuten ei omatkaan kasvatukset ole kuin parin kasvin osalta.
Itse en ole tuohon lannoitteen vähentämiseen lähtenyt, chilipensas tuottaa koko ajan lisää podeja syksyyn saakka.
Kovan typpilannoituksen kypsymisen aikana aiheuttaa saippuan makua podeihin, en ole itse huomannut.....

sorrii

Enpä ole minäkään koskaan lannoituksia lopettanut tai edes vähentänyt: Satoa saa tulla niin pitkään kun jaksaa ...

Nutriforten Tomaattilannoitesetin ohjeessa lisätään satovaiheessa 1-osan annosta ja vähennetään 2-osaa [=typpi+kalkki] jolloin EC-luku jopa suurenee vielä. Itsellä on yleensä lipsahtanut siihen, että pidän koko kauden samaa perus-annostelua 7.5g + 5g/10 litraa ...
Hyvin se on toiminut niin ...

Oon sitä kyllä miettinyt vaikuttaisko esim makuun tai johonkin muuhun, tuo lannoituksen vähentäminen ja lopettaminen. Itse olen joitakin kasveja aina säästänyt tavetettaviksi ja/tai bonchiksi ja mutuillut että elelköön kasvi vaan samalla tutulla litkulla kokoajan.. mitäsevväliä?!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Doddds

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - heinäkuu 20, 2015, 13:50:08 ip
Jos siellä on raakileita paljon ja osa alkaa kypsyä, niin sitten voit vähentää. Ja pensas alkaa olemaan pientä suurempi.
Ohjeessa on varmaan ajateltu tilannetta, jossa sato on kypsymässä....
Jotenkin rivien välistä tuli tunne että sinulla ei olla vielä siinä vaiheessa, kuten ei omatkaan kasvatukset ole kuin parin kasvin osalta.
Itse en ole tuohon lannoitteen vähentämiseen lähtenyt, chilipensas tuottaa koko ajan lisää podeja syksyyn saakka.
Kovan typpilannoituksen kypsymisen aikana aiheuttaa saippuan makua podeihin, en ole itse huomannut.....


Joo oikein arvasit montaa raakiletta ei ole. Eli pidetään lannoitteet samassa. Kiitän!!!

MissS

Tarkoitus on rakentaa sellainen bubleri tms. Ikean 35 x 25 cm kerroslaatikkoon. Montako kasvia siihen kannattaa istuttaa: 1, 2 vai enemmän? Entä mitkä lajikkeet olisivat parhaita siihen tatrkoitukseenkun tavoitteena on sato ja helppohoitoisuus, ei suurikasvuisuus. Vaihtoehtoina olisivat Lombardo, Jamaican Bell, Campane, Lemon Drop, Malawi Bird's Eye, Pink Habanero, Aji Jobito, Aji Finlandia, Criolla Sella, Quintisho, Aji Fantasy, Sparkly White tai Black Scorpion Tongue. Jos laitan useamman samaan, niin olisiko paras laitaa samaa lajia jotta kasvuvatimukset olisivat samansuuntaisia?

Olen aiemmin kasvattanut kukkia ja chilejä passiivihydrossa, mutta bublerissa on kai odotettavissa suurempi kasvu ja sato.

sorrii

Ilmeisesti Trofast laatikko??
Eipä tuon kokoisessa useaa kasvia yleensä kasvatella. Ehkä kaksi voi mahtua kun on molemmilla tilaa levitä sivuille ...

Itse oon noista laatikoista tehnyt "Trofast NFT" systeemeitä ja kasvattanut taimivaiheessa 6'tta kasvia alkuun. Mustaa väriä lukuunottamatta ne Trofast laatikot päästää vaan valoa läpi. NFT'ssä ainakin se tekee ikävää jälkeä kun kivivillat mustuu jostain homeesta tai levästä ...

Bongasin hiljattain valkoisia vähän isompia laatikoita [muistaakseni Algot] jotka tarkoitettu sellaiseen kehikkoon. Niissä mitat ~30x60cm ja korkeuksia ~15cm ja 40cm sekä sopiva kansi. Muovilaatu vaikuttaa täysin valoa läpäisemättämältä vaikka onkin valkoista! Työn alla on prototyyppi Algot-NFT : Hinta ilman pumppua ~20€

((en muuten ole varma onko se sarja Algot: IKEA'n nettikaupassa on niin paska toimivuus, etten jaksa niitä laatikoita etsiä: Yrittävät myydä vain kokonaisuuksia. Silti myymälässä ne hyllyt ja laatikot pitää keräillä erikseen noutovarastosta! Siltähän minä ne huomasin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MissS

Juu sellainen "Trofast NFT" systeemi, kiitos! Nimen olin jo unohtanut ja tuolla sain haettua uudelleen ne ohjeet. Laatikko oli jo ostettu aiemmalla Ikea-käynnillä.

Voisin tietysti vuorata laatikon ulkopuolen heijastinpaperilla, niin ei päästä valoa läpi. Samaa kikkaa sovelsin muutamaan passiivihydroruukkuun, joille ei riittänyt suojaruukkuja. Pronssin väristä spray-maalia on myös varastossa, mutta pelkään siitä irtovan jotain kemikaaleja ajan mittaan.