huhtikuu 16, 2024, 08:42:07 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Viiniköynnös (Vitis)

Aloittaja jewe, kesäkuu 23, 2011, 23:42:06 ip

« edellinen - seuraava »

jewe

Supaga


Supaga kasvaa kasvihuoneessa ja marjat kypsyivät heinäkuun alussa. Marja on vihreä ja maultaan makea ja miellyttävä. Jos vertaa Zilgaan niin sanoisin että vielä paremman makuinen marja ja se on myös suurempi ja siemeniä yleensä 2 kpl/marja eli vähemmän kuin Zilgassa ja siksi myös mukavampi syödä. Taimi teki tänä vuonna ensimmäiset 4-5 marjaterttua ja kaksi vuotta sitten se tuli huoneeseen istutettua kun kasvihuone valmistui.
Supaga ei menesty avomaalla ja soveltuu vain talvehtimaan kasvihuoneen suojissa. Erinomainen viiniköynnös kasvihuoneeseen.

ingeniero

Kertokaa for dummies, että miten se talvehtiminen hoituu paremmin kasvihuoneessa? Siellähän on aivan järkyttävät olosuhteet kasville verrattuna hankien alle.

jewe

En ole itsekään asiantuntija kun omistan vain kaksi viiniköynnöstä mutta olen ymmärtänyt että pahinta köynnökselle on tuo syksyllä juuristoa ulkona kasteleva vesi joka jäätyessään saa aikaan tuhoa. Kasvihuoneen suojissa ei tätä ongelmaa ole kun vaan kastelu lopetetaan ajoissa ja juuristo pysyy mahdollisimman kuivana talvea kohti tultaessa ja kyllä tuo viiniköynnös kasvihuoneessakin suojausta tarvii ja itse olen harsottanut sen talveksi ja hyvin on kaksi talvea pärjännyt vaikka huoneessa pakkasta luonnollisesti on ollut aika tavalla.

SK

Minulla kasvaa kaksi zilgaa "ruusukaaressa" avomaalla. Nyt kun tuli kasvihuone pystytettyä olen ajatellut sinne laittaa myös viiniköynnöstä,
mutta jotain muuta lajia, ehkä vaaleaa rypälettä.
Mistä olette hommaneet taimet? Netissä hakemalla löytyi tommonen paikka kun omenakumpu, vaikutti hyvälle? Onko kokemuksia?
Zilgaahan saatta löytää mistä taimipihalta vaan, mutta jokin muu kiinnostais.

jewe

heinäkuu 30, 2011, 10:57:49 ap #24 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 30, 2011, 11:28:02 ap käyttäjältä jewe
Lainaus käyttäjältä: Nondo - heinäkuu 28, 2011, 23:34:16 ip
Minulla kasvaa kaksi zilgaa "ruusukaaressa" avomaalla. Nyt kun tuli kasvihuone pystytettyä olen ajatellut sinne laittaa myös viiniköynnöstä,
mutta jotain muuta lajia, ehkä vaaleaa rypälettä.
Mistä olette hommaneet taimet? Netissä hakemalla löytyi tommonen paikka kun omenakumpu, vaikutti hyvälle? Onko kokemuksia?
Zilgaahan saatta löytää mistä taimipihalta vaan, mutta jokin muu kiinnostais.


Supagan olen muistaakseni hankkinut Kauppilasta turusta ja siellä on hyvä valikoima muitakin lajeja jotka lähes kaikki "kasvihuoneeseen" suositeltuja. En tiedä toimittavatko taimia muualle maahan.

wille

Tänään kotiutui kolme viiniköynnöksen taimea. Työkaverilta nuo sain. Tällä kaverilla on ilmeisesti vähän reippaamman laisesti näitä Vitiksiä kasvamassa. Nämä taimet olivat nousseet kasvihuoneen lattialle tippuneiden rypäleiden siemenistä. Zilga ja Beta taisivat olla lajikkeina.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Chilivaari


Viiniköynnös Zilga alkaa kypsyä Tampereen korkeudellakin avomaalla. Nämä tässä eivät ole vielä täyskypsiä, mutta lehtien kätkössä seinää vasten kypsyneitä on jo viikon verran syöty. Oikean tekniikan kun oppii, ei noissa edes huomaa olevan siemeniä. Melkoisesti mustikan makuisia.

Chilivaari

Varoitukseksi viiniköynnöksen hankkimista ahtaalle pihalle suunnitteleville on ehkä aiheellista julkaista tämänkin kuva:


Meidän Zilga on vuodelta 2000. Rinnetontin terassointiin tehty betoniseinä on 2,5 metriä korkea, kaiteen kanssa 3,30. Jo ensimmäisinä vuosinaan köynnös saavutti kaiteen ja ahkerasta vuosittaisesta leikkauksesta huolimatta verson kärki menee jo 10 metriä kasvupaikasta. Tänä vuonna suurin sato saadaan juuri kaiteella riippuvista rypäleistä.

Vihreyttä jatkuu myös oikealle nurkan taakse. Tomaattien kasvupaikka ja nuori omenapuu ovat saaneet minut pitämään vasemmalle leviämisen kurissa. Kyllä se saksia uskoo. Ylälaidassa meikäläisen lasitettu parveke. Sinne kiipeää toinen Zilga.

DoZe

Mistäs noita Zilgan siemeniä saisi? Tuli muutettua omakotitaloon ja nyt olisi tilaa laitella kasveja. Viiniköynnös kuulostaisi hauskalta idealta, varsinkin kun se ilmeisesti myös talvehtii näissä meidän olosuhteissa.


jewe

Komppaan chilivaaria ja kaupasta vaan valmis taimi, voisin kuvitella että olisi todella hidasta ja rankkaa yrittää kasvattaa itse viiniköynnöksen taimi siemenestä.

DoZe

Häätyypäs sitten keväällä kiertää puutarhamyymälöitä läpi. Taitaa olla viisaampi istuttaa pihalle keväällä. Vai kuinka?

jewe

Lainaus käyttäjältä: DoZe - elokuu 27, 2011, 12:33:43 ip
Taitaa olla viisaampi istuttaa pihalle keväällä. Vai kuinka?


En osaa varmuudella sanoa mutta voi olla, onpahan riittävästi aikaa sitten juurtua taimella. Sanotaan että syksy on hyvää istutusaikaa kun maa on kosteaa mutta omat viiniköynnökset olen kyllä keväällä istuttanut.

wille

Lainaus käyttäjältä: jewe - elokuu 27, 2011, 12:26:06 ip
Komppaan chilivaaria ja kaupasta vaan valmis taimi, voisin kuvitella että olisi todella hidasta ja rankkaa yrittää kasvattaa itse viiniköynnöksen taimi siemenestä.


Noi taimet, jotka itse sain olivat kasvaneet duunikaverin kasvihuoneen lattialla, sinne tippuneiden rypäleiden siemenistä.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

jewe

Lainaus käyttäjältä: wille - elokuu 27, 2011, 14:38:04 ip
Lainaus käyttäjältä: jewe - elokuu 27, 2011, 12:26:06 ip
Komppaan chilivaaria ja kaupasta vaan valmis taimi, voisin kuvitella että olisi todella hidasta ja rankkaa yrittää kasvattaa itse viiniköynnöksen taimi siemenestä.


Noi taimet, jotka itse sain olivat kasvaneet duunikaverin kasvihuoneen lattialla, sinne tippuneiden rypäleiden siemenistä.


Mikäs siinä jos valmiita itsekylväytyneitä taimia on tarjolla. Minkäs kokoisia ja ikäisiä noi sun taimet muuten on ?

Olisi myös kiva tietää kuinka kauan noita kaupan taimia on kasvatettu, useita vuosia varmaan. Kolmisen vuotta kun menee ennen kuin niistäkin saa kunnolla satoa joten aika pitkä projekti luulisi olevan ennen kuin siemenestä kasvatetusta taimesta tulee satoa.

wille

Veikkaisin, että nuo mun taimet on viime syksynä tippuneista hedelmistä itäneitä. Zilgat ovat nyt 20-30 senttisiä ja uutta lehteä pukkaa hienosti. Beta puolestaan on aika hajalla. Ei oikein jaksa siis. Hengissä kuitenkin sekin.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Quini

Mielenkiintoista tuo koon saavuttaminen. Rupesi itse jänskättämään miten tila omalla pihalla riittää. Nyt zilga on 2 vee ja aika kompakti tapaus - vielä. Talvehtinut avomaalla hyvin. Oletteko leikanneet kuinka rajusti alkuvuosina? Tänä kesänä nipistin vain latvoja jotta kerää voimia talveen, eikä pituuskasvuun.

Henke

Viini tulee kyllä olemaan ensimmäinen hyötykasvi, jonka laitan kasvamaan sitten aikanaan omakotitaloon muuttaessani. Hienoja marjoja!

kalat69

pistetäänpäs vähän kuvaa millasesta kasvista kävin pistokkaita noutamassa.





elikkä kyseinen yksilö on beta viiniköynnös joka on tuolla paikalla kasvanut vuodesta 1990, tuottaa joka vuosi satoa ihan älyttömästi. Kasvi, jonka pistokkaasta kuvan viiniköynnös on kasvanut, on jo ennen sotia istutettu Piikkiön MTT:lle. Elikkä aika pitkään jo kasvanut täällä Suomen maassa ihan ulkosalla, eikä oo kuulemma ikinä paleltunut, eikä oo koskaan mitenkään suojattu. Nyt vaan toivotaan että pistokkaat lhtee kasvamaan.


2010- 2013 hallituksen jäsen

PP

Teidän kuvien aihe tänään näyttää olevan NÄIN MENNÄÄN ISOSTI. Ei ollenkaan hassumpaa. :D