maaliskuu 28, 2024, 10:35:20 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tepinkapsikuumi 2018

Aloittaja TepinKapsikuumi, joulukuu 11, 2017, 20:46:14 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

LainausMikään ei pysäytä tuota noin puolimetristä viidakkoa...


8)

Tuli taimikasvatuksissa kokeiltua kans monenlaisia bubleri, ebbi ja NFT-virityksiä ennen. Aina kävi niin että ennen kesää oli selvittämätön viidakko josta joutui väksin repimään niitä raatoja kesän tullessa ...  ??? ???

Nyt minä oon ottanut linjan, että kasvattelen vesiviljeltävät passiivisina niin pitkään kuin pääsevät lopulliselle paikalleen: Parvekkeelle, kasvihuoneeseen. Isoissa kivivillakuutioissa alkuun. Sitten ne kuutiot vähän kuutiota isompiin nelikanttisiin ruukkuihin joissa pohjalla muutama sentti hydrosoraa ja ehkä perliittiä tilkeenä ja päälläkin. Oon osan vielä vaihtanut niiden kasvaessa isompiin ~3l taimiruukkuihin samaan tapaan. Alla musta lautanen tai taimialusta. Oon sitten kastellut päältä vesiviljelyn litkuilla kuten isommissakin systeemeissä. Aina jättänyt alustalle pari senttiä lientä -ainakin lippuvaiheessa on pakko, kun Chinenset varsinkin hörppivät ½-1 l /vrk. ja joutuu kastelemaan joka päivä.

Viime keväänä onnistuin ekan kerran pitämään ne alle metrin mittaisina kesään asti. Paitsi Ajit .... ((ei se muuttanut kyllä sitä että oli paska kesä  ::) ))

Kasvattelen muuten multaan (=maahan) istutettavat vastaavasti kookos-sora -sekoituksessa ja ovat nekin taimet melkein yhtä isoja kesän tulessa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

TepinKapsikuumi

Täytyy nyt vaan yrittää saada kasvit mahdollisimman nopeesti kasvihuoneeseen. Siitäkään ei ole vielä kokemusta, että milloin tuolla lämpö riittää ja millaisen lisälämmityksen vaatii mutta lämmittimen avulla elättelen toiveita huhtikuusta. Mutta sähköt on vielä vaiheessa niin ei voi aloittaa lämmitystä. Eikä itseasiassa ole vielä lämppäriä, mutta sen kyllä hankin heti kun sähköä on tiedossa. Se on aivan varmaa että tästä kaudesta tulee hyvää kasvarikokemusta ajoituksen ja koko vesiviljelyn suhteen siellä. Viime kausihan meni täysin multakasveilla.
Tomaatit pitäisi kai lähiviikkoina laittaa itämään. Fataliiseedsiltä Candies from the Garden ja Taiwan Goddess pussit odottelee kylvöä,

TepinKapsikuumi

Päivitystä pitkästä aikaa. Kevään etenemistä odotellut eikä oikein mitään uutta dataa ole ollut syötettävänä päivyriin.
Nyt kuitenki pientä edistystä tapahtumassa

Hommasin Wlaniin liitettävän "sääaseman" kasvihuoneen lämpötilantarkkailuun kännykällä.


Ei noissa lämpötiloissa vielä ilman lisälämmitystä pärjää. Tänään olisi tarkoitus alkaa asentelemaan kasvariin sähköille alumiiniasennusputkia sekä 5 pistorasiaa meinasin asennella. Jotta jossain vaiheessa lämmitys olisi mahdollinen. Joko joku on kasvarikauden aloittanut?

Mun "taimet" prkl...



Tomaatteja...Taiwan Goddess ja Candies from The Garden




TepinKapsikuumi

Jaahas ja nyt sitte laitettiii lisää paineita itselle sähköjen kanssa. Laitoin sakuista tulemaa biogreen phoenixin.

sorrii

Vitsi ku olis helppoa jos olisi sähköt mökillä. Aurinkosähköllä ei paljon kasvaria lämmitetä. Muuhun taas ei tarvita ..  :-[

Mä oon suunnitellut että viritän uuteen 12m2 Strong-kasvariini vanhan UPO Kultaliekki öljykaminan! Sen saa palamaan alimmalla teholla pari viikkoa yhdellä tankilla [20l.] .. Pitäis vaan putsata perusteellisesti ja uusia jotain putkia, tiivisteitä ym. että lakkaa haisemasta. Olisi aika ikävää jos kaikki sato maistuisi dieselille ...  ??? ??? ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

TepinKapsikuumi

Viime kesän kasvarikokemukset olivat sellaiset että puhaltimelle on tarvetta...kostea ilma olisi saatava poistettua...toki lämmittäminen pitäisi antaa kasvukauteen sekä alkuun että loppuun pituutta.
Mulla noi taimet on sitä kokoluokkaa että vaikka ne saisi heti kasvariin niin ei olisi pahitteeksi.
Toivottavasti saat oman kaminasi pysymään hajuttomana...vieno dieselkatku ei liene toivottavaa.

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 05, 2018, 16:39:50 ip
Vitsi ku olis helppoa jos olisi sähköt mökillä. Aurinkosähköllä ei paljon kasvaria lämmitetä. Muuhun taas ei tarvita ..  :-[

Mä oon suunnitellut että viritän uuteen 12m2 Strong-kasvariini vanhan UPO Kultaliekki öljykaminan! Sen saa palamaan alimmalla teholla pari viikkoa yhdellä tankilla [20l.] .. Pitäis vaan putsata perusteellisesti ja uusia jotain putkia, tiivisteitä ym. että lakkaa haisemasta. Olisi aika ikävää jos kaikki sato maistuisi dieselille ...  ??? ??? ???

Chiliharri

Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - huhtikuu 05, 2018, 10:52:34 ap
...Hommasin Wlaniin liitettävän "sääaseman" kasvihuoneen lämpötilantarkkailuun kännykällä.

Mikä malli tuo sinun palikka on?

Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - huhtikuu 05, 2018, 18:45:10 ip
...kostea ilma olisi saatava poistettua...


Tuolla viime vuoden pk:ssa mainitsitkin homehtuvasta sadosta, niin mulla oli ainakin samoja ongelmia. Mittailin perinteisella hiuskosteusmittarilla (kalibroitu)
syksyllä kasvarin sisällä, ja viisari huiteli aina +100% kun lämmityksen lopetti. Mutta mulla olikin pelkällä maapohjalla tuo 4m^2:n muovikoppero.
Pohjustuksen ja kevyehkön eristyksen teinkin vasta jälkikäteen viime marraskuussa KH-kauden loputtua.
Ajattelin kokeilla lisäksi sellaista "pellepelotonta", josta en ole mistään lukenut.
Nimittäin vetäisin seulotun soran päälle allasmuovin, ja katson miten vaikuttaa ilmankosteuteen.
Otin pohjustuksesta videotakin, joten katsotaan tuleeko laitettua tubeen jossainvaiheessa.

TepinKapsikuumi

Lainaus käyttäjältä: Chiliharri - huhtikuu 05, 2018, 23:02:21 ip
Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - huhtikuu 05, 2018, 10:52:34 ap
...Hommasin Wlaniin liitettävän "sääaseman" kasvihuoneen lämpötilantarkkailuun kännykällä.

Mikä malli tuo sinun palikka on?
Tämmönen https://www.suomenlampomittari.fi/weatherhub/

Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - huhtikuu 05, 2018, 18:45:10 ip
...kostea ilma olisi saatava poistettua...


Tuolla viime vuoden pk:ssa mainitsitkin homehtuvasta sadosta, niin mulla oli ainakin samoja ongelmia. Mittailin perinteisella hiuskosteusmittarilla (kalibroitu)
syksyllä kasvarin sisällä, ja viisari huiteli aina +100% kun lämmityksen lopetti. Mutta mulla olikin pelkällä maapohjalla tuo 4m^2:n muovikoppero.
Pohjustuksen ja kevyehkön eristyksen teinkin vasta jälkikäteen viime marraskuussa KH-kauden loputtua.
Ajattelin kokeilla lisäksi sellaista "pellepelotonta", josta en ole mistään lukenut.
Nimittäin vetäisin seulotun soran päälle allasmuovin, ja katson miten vaikuttaa ilmankosteuteen.
Otin pohjustuksesta videotakin, joten katsotaan tuleeko laitettua tubeen jossainvaiheessa.

Mulla on kohtuullisesti eristetty maapohja, mutta silti se kosteus tiivistyi. Ja tänä vuonna varmaanki tiivistyy kovemmin jos saan vesiviljelytaimet elossa sinne kasvamaan. Mä oon kasvihuonenoob kun ei ole kuin se yhden kesän kokemus, mutta kaikki merkit viittaa siihen että sitä ilmaa on hyvä kierrättää puhaltimella. Siksi investointi.

TepinKapsikuumi

Koko päivä meni kasvihuoneessa putkia pätkiessä ja ruuvaillessa ettei meinannut muistaa syödäkkään. Nyt on jakorasiat paikoillaan ja homma hyvin edennyt. Monet hyvät suunnitelmat joutui tekemään uusiksi, mutta eiköhän viikonlopun jälkeen viimeistään ole sähköt putkitettu.

TepinKapsikuumi

Ei nyt liity chileihin, mutta tuli laitettua inkivääriä kasvamaan tuossa muutama päivä sitten ja tänään kun kävin kasvimaalla pyörähtämässä niin oli miellyttävä nähdä että VALKOSIPULIT ITÄÄ.
Kasvihuoneessa aika isot vuorokautiset lämpötilavaihtelut... Nyt siellä on 23C vaikka ovi on auki ja anturi suoralta auringolta piilossa. Lisälämmityksen avulla voisi jo harkita kasvihuonekauden aloitusta....mutta edelleenkään ei ole sähköjä kytketty ja Saksata Ulrike lupaili että lämppäri on tulossa...

PP

On tosiaan kovat lämpötilaerot ja ne on nyt sitä ulkonakin. Näyttää parille seuraavalle päivälle melkein 20 asteen eroja vuorokauden sisällä.

MRgreen

Rocotot tykkää ;) Kevät keikkuen tulevi, sano.

TepinKapsikuumi

Kyllä mulla sellainen ajatus on, että heti kun koppi on sähköistetty ja lämmitin ja termari kytketty ja yön yli toiminta testattu niin alkaa chilien siirto. Toivottavasti tässä kuussa vielä.

TepinKapsikuumi

Lämpömitarin anturille väsätty kiinnitys suojineen tuonne kattoon ja sähköt olisi nyt putkiteltu. Ei kellee ois sattunu jäämää mustaa MMJ:tä?


MRgreen


sorrii

Onko toi verkko takaseinässä raudoitusverkkoa? Muovitettua? [mä en erota väriä...]

Itse suunnittelin edelliskesänä virittää 15x15cm ruutuista RST-raudoistusverkkoa kasvarin seiniin. Olisi aika kätevää kasvien tukemiseen ..
Vähä kallista, mutta ikuista, eikä ruostu! Starkilla muistelisin löytyvän kohtuuhintaisena 4mm teräksestä ...

Mitenkäs sähkövempaimet tykkää kasvarin ilmastossa? Varmaan aika herkästi hapettuu koskettimet ..

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

TepinKapsikuumi

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 15, 2018, 16:35:53 ip
Onko toi verkko takaseinässä raudoitusverkkoa? Muovitettua? [mä en erota väriä...]

Itse suunnittelin edelliskesänä virittää 15x15cm ruutuista RST-raudoistusverkkoa kasvarin seiniin. Olisi aika kätevää kasvien tukemiseen ..
Vähä kallista, mutta ikuista, eikä ruostu! Starkilla muistelisin löytyvän kohtuuhintaisena 4mm teräksestä ...

Mitenkäs sähkövempaimet tykkää kasvarin ilmastossa? Varmaan aika herkästi hapettuu koskettimet ..

RST verkkoa on ja viiniköynnösten kiipeilypuuksi tarkoitettu. Saapi nähdä heräävätkö ne vai tappoiko talvi.
Sähkövimpaimista sen verran, että kyllä mä uskoisin että se Biogreen Phoenix on sillä tavalla suunniteltu että se kestää ja sittehän tuonne ei tule kuin niitä vesipumppuja chileille. En näe ongelmia vimpaimien suhteen vielä.

TepinKapsikuumi

Siinä se lämppäri on. Vielä puuttuu sähköt(en ala roikalla vetää). Mustaa MMJ:tä löysin hyllystä metritavarana paikallisesta sähkötarvikeliikkeestä. Lähestyy lähestyy..

Sisällä yks kokeilu etenee myös. Tuollaisia pieniä vihreitä piikkejä nousee ja kyseessä on inkivääri. Laitoin niitä n. 50l itran arkkumalliseen ruukkuun

TepinKapsikuumi

Chilejä ja tomaatteja on kanneltu talon ja kasvihuoneen väliä totutustarkoituksessa. Aikomus on laittaa tomaatit altakasteluruukkuihin. Ei ole kokemusta moisesta, mutta eiköhän se onnistu.
Olen jättänyt kolme mullassa olevaa chiliä(Naga, HYL ja Rocoto Riesen) itselleni ja kai mä nekin yritän mahduttaa kasvariin vaikka tarkoitus oli mennä chilien osalta pelkällä vesiviljelyllä.
Nyt on jo lähellä, että kiireinen sähkömies(kaveri) joutaa kytkemään kasvarin sähköt.

Tänään ilahdutti vihreää kasvu kasvihuoneessa...

Ranskalainen rakuuna selvisi talvesta.

TepinKapsikuumi

huhtikuu 28, 2018, 17:45:53 ip #39 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 28, 2018, 18:02:14 ip käyttäjältä TepinKapsikuumi
Jee.... Nyt on kasvarissa sähköä. Nyt alkaa termostaatti / lämppäricombon testiajo. 13asteeseen säädetty kilowatin asetuksella. 1.8kW saattaisi olla kyllä parempi, mutta hyvä olisi jos pienin teho riittäisi.