maaliskuu 29, 2024, 06:49:21 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


NPhoBiazin kausi 2018

Aloittaja NPhoBiaz, tammikuu 09, 2018, 22:15:38 ip

« edellinen - seuraava »

NPhoBiaz

tammikuu 09, 2018, 22:15:38 ip Viimeisin muokkaus: tammikuu 25, 2018, 22:13:54 ip käyttäjältä NPhoBiaz
Taas mentiin! 8)
Viime kausi muistutti minun kirjoissani välivuotta, vaikka chilejä olikin kasvari täynnä. Taimet eivät olleet itse kasvatettuja ajanpuutteen vuoksi, ja kesästä 2017 emme puhu. Joka tapauksessa käteen ei jäänyt juuri mitään, paitsi kaikesta huolimatta nelisen kiloa Hainania. ::) Tällä kaudella kaikki on toisin (säätä toki ennustamatta...), sillä nyt mennään tietyllä tapaa "all in". Ensinnäkin multakasvatuksesta pyritään eroon, tai ainakin pääosin siirrytään vesiviljelyyn. Lisäksi kokeillaan ensimmäisen kerran NFT:tä, ihan taimivaiheesta lähtien. Kasvihuonekapasiteetti laajenee chilien osalta, kokeillaan ehkä rocoton avomaakasvatusta ja amppeliviritelmiä. Rocotoihin haluan jonkun verran panostaa tänä vuonna, sillä aiemmin en ole niistä saanut kovin kummoista satoa per kasvi.

Juu, ja lajikelistaa. Pidätän oikeuden muutoksiin ja täydennyksiin. ::)

Rocoto Picante San Camilo
Rocoto Puno Amarillo
Rocoto Pisac Amarillo
Rocoto Cuzco Manzano Amarillo
Rocoto San Pedro Orange
7pot Chaguanas
Habanero Brown Large
Habanero Sudden Death
Pink Habanero
PI260567
Numex Big Jim
Jalapeno Grande
Jalapeno Farmer's Market Potato
Dong Xuan

Perulaisia on minunkin pakko kokeilla, on ne sen verran kaukaa tuotu. :D Valitsin jewen arvioiden perusteella 5 houkuttelevinta, ja satoisuus on ollut yksi kriteeri. Chinensepuoli jäänee suht suppeaksi tänä vuonna, kun on tuota järkkytulista vielä varastossa vaikka kuinka... ::) Sen sijaan baccatumeja varmaan tulee vielä lisää. Aika näyttää. Hainania on nyt niin paljon myös kaikissa eri muodoissa, että sen osalta pidän välivuoden.





Sain loppiaisena itämään rocotot ja chinenset. Kaivoin esiin Vanhan UskollisenTM, eli 400W ESLin. Virittelin sen vaatehuoneeseen (toimii varastona ja nyt myös kasvattamona ;D), ja ripustin alimmasta hyllylevystä roikkumaan. Erittäin simppeli kiinnitysratkaisu sen kummempia hienostelematta, mutta toimii. Taimi-NFT:n potkaisen käyntiin, kun sirkkataimet ovat juurtuneet kuutioista läpi. Annuumit ja baccatumit idätän todennäköisesti joskus helmi-maaliskuun vaihteessa. Niin ja tulinpa hommanneeksi kaksi natikkaakin, mutta ne ovat vielä maailmalla hakematta.

Eipä tässä muuta, taas uudella energialla kohti tulista vuotta 2018. :fire:

Hubert

Hyvänoloinen lista, noista rocotoista Pisac, Camilo ja Cuzco kasvoivat mulla viime kaudella ja kaksi ensin mainittua olivat kyllä satoisia. Avomaakasvatuksesta sellainen vinkki, että ei kannata odottaa menestystä, jos ei ole todella suojainen paikka. Ja jos ei ole, niin rakenna joku tuulensuoja, niin homma muuttuu ihan täysin ja sato moninkertaistuu.

Mistä olet ostanut tuon 7*11 kivivillan levyn? Näyttää sellaisilta hyviltä kiinteiltä kuutioilta, joita en ole vuosikausiin liikkeissä nähnyt. Eikä ole näkynyt myöskään ROOT!T:in idätyskasvareita, joihin tuo levy kuuluu, ja piti tilata semmoinen Italiasta asti.

Jomppe

Mielenkiinnolla jään seurailemaan; elämäni ekat pubet tälle kaudelle minulla kasvamassa, joten koitahan tehdä ne virheet niin mä otan niistä tuleville kausille opiksi ;)

Eipä sentään, vitsit vitsinä. Toivotaan lämpöistä kesää! :fire:

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Hubert - tammikuu 09, 2018, 23:07:54 ip
Mistä olet ostanut tuon 7*11 kivivillan levyn? Näyttää sellaisilta hyviltä kiinteiltä kuutioilta, joita en ole vuosikausiin liikkeissä nähnyt.


Sellaisia nuo ovatkin. Löysin levyn Tampereen Chilitarvikkeesta, eikä maksanut kun jokusen euron. Hyvä ostos!

Lainaus käyttäjältä: Jomppe - tammikuu 09, 2018, 23:31:01 ip
Mielenkiinnolla jään seurailemaan; elämäni ekat pubet tälle kaudelle minulla kasvamassa, joten koitahan tehdä ne virheet niin mä otan niistä tuleville kausille opiksi ;)


Olen kaksi kautta rocotoja kasvattanut, ja niistä on tullut satoa joko niukasti, tai sitten keskinkertaisesti. Kun olosuhteet vaan saa kohdilleen, niin täällä foorumilla on eläviä esimerkkejä siitä, että 10kg per kasvi ei ole tavatona. :D Varsinaisia kasvatusvirheitä ei varmaankaan rocotojen kanssa voi juuri tehdä siten, etteivät ne olisi virheitä kaikkien muidenkin lajien kanssa. Eli eivät nuo ihmeitä vaadi, mutta viileämmät olot ja lämpötilan vaihtelun yöllä ja päivällä. :)

Whili

Omasta kokemuksesta voin kertoa että Rocotot huomattavasti tuotteliaampia seuraavana kautena jos on mahdollisuus talvettaa.

PP

Lainaus käyttäjältä: Whili - tammikuu 10, 2018, 10:46:52 ap
Omasta kokemuksesta voin kertoa että Rocotot huomattavasti tuotteliaampia seuraavana kautena jos on mahdollisuus talvettaa.


Millaisissa oloissa olet kasvattanut? Joo, löytyisi täältä se tieto, mutten jaksa etsiä. :)

En ole talvettanut itse enkä usko, että 3-6 kg/kasvi amppelissa voisi juuri parantaa saati sitten jewen sadoista yksivuotisista kasveista. ;D Jos ne kasvaa syystä tai toisesta ensin yhden kauden huonosti, hommassa on tietty järkeä.

NPhoBiaz

Rocotoista kaikki ovat jo itäneet, chinenseistäkin jokunen. Voipi olla että laitan itämään vähän enemmän tavaraa kuin alunperin oli tarkoitus, nyt kun resursseja on runsaammin. ::) Vanhasta UskollisestaTM poksahti toinen puoli, eli polttimo-ostoksille täytyisi mennä. Kiire ei varsinaisesti vielä ole, puolitehokin riittää vallan mainiosti sirkkataimille.

NPhoBiaz

Kaikki rocotot ovat sirkoilla, chinenset ovat hidastelleet. Laitoin lisää siemeniä itämään, esimerkiksi Haba Brown Largen itävyys on ollut nyt 0%. Uutena lajikkeena heitin sekaan vielä klassikko SD Haban.  :thumbup:

NPhoBiaz

Taimet siirretty isompiin kuutioihin, ja NFT polkaistu käyntiin. Tänään lähtevät varmaankin annuumit ja baccat itämään.