Vaihtavatko kaikki chilit väriä?

Aloittaja Miimari, toukokuu 24, 2020, 17:13:14 ip

« edellinen - seuraava »

Miimari

toukokuu 24, 2020, 17:13:14 ip Viimeisin muokkaus: toukokuu 24, 2020, 17:25:58 ip käyttäjältä Miimari
Moikka kaikki, liityin juuri tänne foorumille. Nyt tulee todellinen aloittelijan kysymys  :)
Mulla on kasvamassa muutamia chilejä, joiden lajista ei ole tietoa. Ovat 60-70 cm korkeita nyt ja niissä on "perinteisen" chilin muotoisia pitkulaisia hedelmiä nyt joitain kymmeniä, vielä vihreitä. Joka kasvissa ne ovat samannäköisiä, vaikka piti olla eri lajeja. Profiilikuvassa näkyy. Ostin siemenet siemenkaupasta, ja suurimman osan piti olla starfishiä, mutta nyt kaikissa onkin pitkulaiset hedelmät. Olen maistanut niitä, ja ovat ne sen verran tulisia kypsentämättöminä, että suu ja nielu oli tulessa pikku palasesta. Makua niissä ei muuten paljoa ole, ja kysymys kuuluukin että muuttuvatko kaikki lajikkeet jossain vaiheessa muun väriseksi kuin vihreäksi? Olen odottanut joitain viikkoja ja isoimmat ovat 7-8cm pitkiä, mutta vielä täysin vihreitä. Kauanko kypsyminen yleensä voi kestää? Haluaisin osata poimia ne sitten, kun ne ovat parhaimmillaan  :D

MorugaReaper

toukokuu 24, 2020, 17:38:03 ip #1 Viimeisin muokkaus: toukokuu 24, 2020, 19:07:18 ip käyttäjältä MorugaReaper Syy: Lisäys tietoon.
Yleensä raaka chili on vihreä ja kypsänä: punainen, keltainen, oranssi tai violetti. Riippu lajikkeista. Kypsyminen on myös lajikkeesta riippuvainen. Yleensä C.annuum:t ovat nopeimpia kypsymään ja ääripäässä mm. rocotot ja C.baccatum Aji Amarillot todella hitaita kypsymään. Odottele kärsivällisesti kypsymistä. Lämpö ja valo auttavat.
On myös jalostettu chilejä jotka jäävät vihreäksi, mutta se ilmenee nimessä.

Huru-ukko

Annuumeista jalapenot on yleisen mielipiteen mukaan parempia vihreinä, toiset tykkää punaisista. Täyskasvuisina siis.

Starfish'in kasvutapa on risukkoinen ja harva, kasvaa korkeaksi. Ei ole nopea tekemään podeja, mutta kun aloittaa kyllä niitä tulee, etenkin kun olet hyvissä ajoin aloittanut kasvatuksen.

Mitä tarkoitat "suurimman osan piti olla Starfishiä" idätitkö samasta pussista useita ?. Oletko tarkastanut nimen ja pussin joita pistit ?.
Jos idätetteässä/kylväessä ei ole huolellinen nimien ja nimilappujen kanssa, niin löytyy ylläreitä maistiaisiksi.
Sen on täällä kaikki kantapään kautta oppineet XD.

Tulisuudesta sen verran että kypsässä chilissä tulisuus on isompi, mutta siellä on myös makuakin ja pehmeyttä.

Chilit on syöntikypsiä kun lopullinen väri on vaihtunut, mutta parhaan makuinen se on sitten vasta kun podi/marja on hiukan pehmennyt kun sitä puristaa.

Herkullinen kun se irtoaa röntistä (kanta) vetämällä.

Miimari

Idätin vain kymmenkunta siementä, ja suurin osa niistä oli starfish-pussista. Merkkasin purkit eli purkkien kyljessä oli maalarin teipissä lajin nimi. Kun ekaan "starfishiin" alkoi tulla pitkuloita, luulin itse tehneeni virheen, mutta kun viiteen muuhunkin, niin ei se ole enää mahdollista, että minä olen sekoittanut jotain, vaan kaupassa sekoitettu...

Kiitos vastauksista, pitää vain odottaa rauhassa kypsymistä ja kiinnostavaa nähdä, minkä värisiä tulee :)

Huru-ukko

Harmittava  takaisku, toivotaan että tuntemattomsta lajikkeesta tulee silti kunnon tavaraa.