huhtikuu 18, 2024, 05:56:08 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilijamppa 2018

Aloittaja Chilijamppa, tammikuu 29, 2018, 20:06:07 ip

« edellinen - seuraava »

miiksuli

Iitseasiassa tuota merilevää on ihan monessa ravintolisässä. Esim Chilli Focus sisältää tuota merilevää.  Eikä noissa lannoitteissa ole esimerkiksi jodia. Siitäkin lukenut että auttaa monella tapaa chilejä muunmuuassa sadossa. Tosiaan kokeilen vasta pienillä määrillä niin katsotaan sitten mitkä lopputulokset pidemmällä tähtäimellä.  Bcuzzissa näyttäis olevan natriumia. Tota ei ole GHE:n tuotteissa? Tota löytyy tuosta merilevästä 790 mg sadasta grammasta.

Chilijamppa

huhtikuu 01, 2018, 17:45:54 ip #61 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 01, 2018, 17:51:17 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - huhtikuu 01, 2018, 17:32:10 ip
Iitseasiassa tuota merilevää on ihan monessa ravintolisässä. Esim Chilli Focus sisältää tuota merilevää.  Eikä noissa lannoitteissa ole esimerkiksi jodia. Siitäkin lukenut että auttaa monella tapaa chilejä muunmuuassa sadossa. Tosiaan kokeilen vasta pienillä määrillä niin katsotaan sitten mitkä lopputulokset pidemmällä tähtäimellä.  Bcuzzissa näyttäis olevan natriumia. Tota ei ole GHE:n tuotteissa? Tota löytyy tuosta merilevästä 790 mg sadasta grammasta.


Ei näy olevan ainakaan minun Ghe setissä, mutta eipä nuo sellaista kaipaa nähtävästi muutenkaan.

Chilijamppa

Kohta rupeaa c. baccatum kuulumaan kasvun suhina, kun juuret kasvavat ensin riittävästi air-potien sisällä:

Chilijamppa

Ei sitä ihan joka päivä jaksa 120 litraa perliittikookos seosta tehdä käsin ja sitten pistää 12 air-potia tulille:

Oli ihan P hommaa kyllä... :-\

Vuorikaskas

huhtikuu 03, 2018, 15:01:11 ip #64 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 03, 2018, 15:20:50 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Ai noi on kympin potteja! No joo. 

Mulla on muuten monta vertailuistutusta kasvamassa, mistä olen puhunut,  vaikken ole vielä niistä kuvia laittanut ja tarkemmin raportoinut. On hengittäviä ruukkuja sekä tavallisia. On kookos-turve 1+1 sekoitust ja pelkkää turvetta.  Lisäksi  samoja 1/3 soralisäyksellä.  Tässä vaiheessa vain 1 ja 3 litraisia.   Aivan liian aikaista mihinkään päätelmiin mutta vielä en ole eroja bongannut vaikka taitaa olla jo pari viikkoa kasvaneet. On vaan muuten aika helppoa lappaa säkistä yhtä ja samaa ruukkuun ilman mitään sekoituksia.

Ja niin, jos ihmettelet miksen laittanut pelkkää kookosta, huomasin kyllä kuinka karkeaa ja läpäisevää tämä laatu oli että 1+1 sekoitus puutarhamultaankin teki mullasta aivan toisenlaista läpäisevyydeltään. (Mulla oli tuota multaakin sattumoisin tuossa säkki jonka halusin kuitenkin käyttää taimille ja sekoituksena se tuntuikin hyvältä. Vertailuihin en sen osalta ruvennut.)  Turve on sen sijaan vanha suosikkini joka ei minusta multien tavoin liikaa tiivisty, liety eikä paakkuunnu.

Tää kookoskuitu on Advansed Coco XL.  Ihan uus juttu mulle koko kookos.

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - huhtikuu 03, 2018, 15:01:11 ip
Ai noi on kympin potteja! No joo. 

Mulla on muuten monta vertailuistutusta kasvamassa, mistä olen puhunut,  vaikken ole vielä niistä kuvia laittanut ja tarkemmin raportoinut. On hengittäviä ruukkuja sekä tavallisia. On kookos-turve 1+1 sekoitust ja pelkkää turvetta.  Lisäksi  samoja 1/3 soralisäyksellä.  Tässä vaiheessa vain 1 ja 3 litraisia.   Aivan liian aikaista mihinkään päätelmiin mutta vielä en ole eroja bongannut vaikka taitaa olla jo pari viikkoa kasvaneet. On vaan muuten aika helppoa lappaa säkistä yhtä ja samaa ruukkuun ilman mitään sekoituksia.


Ne on välillä 9-10 litraa, mutta kyllä 12 tuollaisen ruukun istuttaminen käy ihan oikeasti työstä. Pari viikkoa menee helposti juurien kasvussa tuollaisiin 1-3 litran pöniköihin ja sitten näihin mun isompiin saa helposti menemään kuukauden päivät ilman mitään ihmeempää maan päällistä kasvua, mutta sitten kun ne viimein juurtuu ja kaikki muut asiat kunnossa, kasvu voi suorastaan räjähtää... :o

Chilijamppa

Siitä ne lähtee pikku hiljaa kasvamaan isommaksi:



Nyt kun vaan tulisi paljon lämpöä ja aurinkoa, niin 2kk aikana luulisi tulevan komeita puskia.

Chilijamppa

Kaikki chilit nyt latvottu ja nauttivat auringonpaisteesta täysin rinnoin:


Kasvihuone alkaa olla melkein valmiina kasvatushommiin kunhan ensin lumet sulaa kunnolla pois:

Ehkä sitä voisi toukokuun alussa harkita aloittavansa kasvihuonekasvatukset parin pakkasvahdin ja hallaharson voimin.

miiksuli

Tässä ollu jo muutamat hyvät aurinkoiset säät  8) Taimetkin alkanu siellä pöyhistymään. Kohta rysähtää kesä päälle.

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - huhtikuu 11, 2018, 20:48:57 ip
Tässä ollu jo muutamat hyvät aurinkoiset säät  8) Taimetkin alkanu siellä pöyhistymään. Kohta rysähtää kesä päälle.


Tuskallisen hitaasti pöyhistyvät tässä vaiheessa, mutta onhan niillä onneksi aikaa kasvatella juuria/sivuversoja kaikessa rauhassa.

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - huhtikuu 12, 2018, 09:07:57 ap
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - huhtikuu 11, 2018, 20:48:57 ip
Tässä ollu jo muutamat hyvät aurinkoiset säät  8) Taimetkin alkanu siellä pöyhistymään. Kohta rysähtää kesä päälle.


Tuskallisen hitaasti pöyhistyvät tässä vaiheessa, mutta onhan niillä onneksi aikaa kasvatella juuria/sivuversoja kaikessa rauhassa.

Tohon vois laittaa kaveriksi muutamat LED lamput ja foliopeitettä. Sais nopeampaa kasvua ennen kuin siirtäisit kasvihuoneeseen. Mulla kasvaa pilviselläkin säällä ihan kohtalaisesti 56W LED lamppu yhdistelmällä. Sillon kun alottelin mulla oli vaan kaksi 7W LED lamppua per kasvi ja nekin kasvoi ja pohjoisikkunalla.

Chilijamppa

huhtikuu 12, 2018, 09:40:46 ap #71 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 12, 2018, 09:46:59 ap käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - huhtikuu 12, 2018, 09:36:34 ap
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - huhtikuu 12, 2018, 09:07:57 ap
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - huhtikuu 11, 2018, 20:48:57 ip
Tässä ollu jo muutamat hyvät aurinkoiset säät  8) Taimetkin alkanu siellä pöyhistymään. Kohta rysähtää kesä päälle.


Tuskallisen hitaasti pöyhistyvät tässä vaiheessa, mutta onhan niillä onneksi aikaa kasvatella juuria/sivuversoja kaikessa rauhassa.

Tohon vois laittaa kaveriksi muutamat LED lamput ja foliopeitettä. Sais nopeampaa kasvua ennen kuin siirtäisit kasvihuoneeseen. Mulla kasvaa pilviselläkin säällä ihan kohtalaisesti 56W LED lamppu yhdistelmällä. Sillon kun alottelin mulla oli vaan kaksi 7W LED lamppua per kasvi ja nekin kasvoi ja pohjoisikkunalla.


Onhan mulla kasvatuskaappi ja tehokkaat led lamput, mutta en halua nyt sähkönsäästönkin takia niitä enää käyttää tässä vaiheessa.

Kyllä ne siitä lähtee viimeistään kasvamaan kunnolla, kun juuret ensin täyttävät nuo minun 9-10 litran air-potit ja varsinkin alussa chilien kasvatus on kuin katsoisi hidastettua filmiä, mitään ei tapahdu alussa..Mutta sitten kun alkaa tapahtumaan, niin kasvuvauhti on luokkaa 1-2 cm päivässä.

Chilijamppa

Mutta ei se foliojuttu taakse ole hullumpi idea heijastamaan valoa takaisin kasveille, pitää viritellä sellainen tuohon taakse kiinni muovialustojen avustuksella.

miiksuli

Oon tilannut noita peitteitä kiinasta eurolla. Pitää vaan tukee jollain. Mulla on ehkä pari ylimääräistä jos kiinnostaa. Kaksinkerroin kannattaa taittaa. Tai sitten makuupussin folio vaahtomuovi matto.

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - huhtikuu 12, 2018, 18:00:39 ip
Oon tilannut noita peitteitä kiinasta eurolla. Pitää vaan tukee jollain. Mulla on ehkä pari ylimääräistä jos kiinnostaa. Kaksinkerroin kannattaa taittaa. Tai sitten makuupussin folio vaahtomuovi matto.


No ei ole tarvis ihan mennä niin pitkälle, laittelin nurkkaan folion ja parin muovialusta avustuksella heijastuspintaa valoa heijastamaan.

Näyttää nyt muutenkin että chilit alkoi tänään kasvamaan uudestaan 10 päivän hiljaiselon jälkeen, kun menee aikansa ennenkuin ruukunvaihdon jälkeen kasvit selviää enimmästä järkytyksestä.

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - huhtikuu 12, 2018, 18:50:58 ip
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - huhtikuu 12, 2018, 18:00:39 ip
Oon tilannut noita peitteitä kiinasta eurolla. Pitää vaan tukee jollain. Mulla on ehkä pari ylimääräistä jos kiinnostaa. Kaksinkerroin kannattaa taittaa. Tai sitten makuupussin folio vaahtomuovi matto.


No ei ole tarvis ihan mennä niin pitkälle, laittelin nurkkaan folion ja parin muovialusta avustuksella heijastuspintaa valoa heijastamaan.

Näyttää nyt muutenkin että chilit alkoi tänään kasvamaan uudestaan 10 päivän hiljaiselon jälkeen, kun menee aikansa ennenkuin ruukunvaihdon jälkeen kasvit selviää enimmästä järkytyksestä.

Joo, tänää oli hyvä päivä. Noi mun pari vuotiset bhutit alkanu muutenkin kasvaa liikaa. Pitää vähentää lannoitusta. Noi peitteet on kyllä käteviä että kannattaa tilata vaikket nyt laittaiskaan. Joustaa niin vaikka kasvit vähän osuis niihin niin antaa periksi jos tuettu oikein.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_sop=15&_nkw=rescue+blanket&rt=nc&LH_BIN=1

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - huhtikuu 12, 2018, 20:45:15 ip
Joo, tänää oli hyvä päivä. Noi mun pari vuotiset bhutit alkanu muutenkin kasvaa liikaa. Pitää vähentää lannoitusta.


Näitä hyviä päiviä pitäisi nyt riittää pari viikkoa eteenpäin vähintään ja kyllä chilit luulisi nyt räjähtävän kasvamaan näin valoisina päivinä.


Chilijamppa

Valoa vasten bonda ma jacques lehti näyttää hyvältä, eli ravinteet toimii oikein:


Nyt vaan odottelen kasvun ihmettä malttamattomana ja sitten ensi kuun alussa kasvihuone tulille.

miiksuli

huhtikuu 14, 2018, 17:46:18 ip #78 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 14, 2018, 17:52:56 ip käyttäjältä miiksuli
Näyttää hyvältä :) Hieman karvaakin näyttäis olevan.  Valoa vasten itekkin tarkastelen näitä välillä mutta joskus on parempi katsoa myös valon suuntaisesti kun ei huomaa muuten pintavaurioita. Annatko muuten samalla seokselle kuin viimeksikin vai tehnyt jotain muutoksia?

Chilijamppa

huhtikuu 14, 2018, 18:09:03 ip #79 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 14, 2018, 18:33:34 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - huhtikuu 14, 2018, 17:46:18 ip
Näyttää hyvältä :) Hieman karvaakin näyttäis olevan.  Valoa vasten itekkin tarkastelen näitä välillä mutta joskus on parempi katsoa myös valon suuntaisesti kun ei huomaa muuten pintavaurioita. Annatko muuten samalla seokselle kuin viimeksikin vai tehnyt jotain muutoksia?


Sama settiä pistänyt nyt 14 päivää putkeen:

15ml A/ 15ml B 10 litraan vettä.

Jos pistäisin samalla tavaralla menemään kasvihuoneessa, niin sitten:

25ml A/25ml B 10 litraan vettä kasvukaudella.

Sisäkasvatuksessa menee kasveilla hyvin vähemmilläkin vahvuuksilla seuraamalla sitä kultaista keskitietä jonka yli on melkoisen turhaa mennä, kunhan pitää nuo suhteet muuten samana.