maaliskuu 29, 2024, 06:35:13 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kahvittelut

Aloittaja TunturiTiger, elokuu 01, 2011, 18:30:07 ip

« edellinen - seuraava »

Kaltsu

Kopi Luwakkia saa pulju.netistä 37,30€/57g. Aitoudesta ei ole takeita.

Mikkeller Beer Geek Brunch Weasel olutta taasen Arkadian Alkosta hintaan 11,44/0,5l
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

TunturiTiger

Voihan p*ska. Onneksi Monte Santosta saa lidlistä 4e/500g. Ajattelin sillä testailla noita jauhatuksia ja muita pikku juttuja, ennen kuin alan jauhaan enemmän p*skaa.

tso

 
Tästä alkaa selkeästi muodostumaan ketju "kuinka uutan kahvini suurimmalla mahdollisella työmäärällä".

Kohta rakennetaan itse keittimiä tjsp.

Pressot ja mutteripannut on peruskauraa samoin maidon vaahdottimet eri menetelmillä ja espresso painekeittimet.

Ryhdistäytykää! Nyt parhaimmat DIY viritelmät tulille! tuo vakuumikeitin kyllä oli semmoinen eivvv ahaa elämys taas vaihteeksi  :o

Kiitos. Hyvä ketju, opettakaa Moccamasterin käyttäjälle jotain uutta!
#20

TunturiTiger

TSO ens kerralla kun tuut, pihautan sulle sellaset sumpit, ettet uskokkaan! ;) Opan 1,5L pannuun ensin pohjalle vähän suolaa ja siihen mitataan 8-9 mitallista juhlamokan pannujauhatusta. Päälle lasken vettä sopivasti ja paan levyn päälle. Nokkaporot kaadan kermansaven mukiin, koska se on muodoltaan sopivin kahvin luttaamiseen. Lopuks otan pannun levyltä ja lirautan pikkutipan kylmää vettä sekaan, jotta loputkin porot painuu pohjalle.

Katos prkl! Siinä tulikin vissiin eka varsinainen ohje hyvään kahviin! Pitääkö tästä tehdä vielä youtubeen video? ;D

Ryhis

Olin prestiisiruokakaupan kassajonossa, ostoshihnalla komeili pussillinen Penan Turbo Pubea, röökiaski, pullapitko ja...

se mitä varten kyseiseen ruokakauppaan tultiin.

Paketillinen Arvid Nordqvist Reko-kahvia.

Kassalla ollessani katsoin tulevia asiakkaita, pariskunta jolla oli kädet kainaloita myöten täynnä - !

KULTA KATRIINAA!

Menetin kontrollin täysin, putosin polvilleni, osoitin sormellani näitä "sumpin kittaajia" ja päästin ilmoille sellaisen PASKAISEN HUUTONAURUN, että koko kaupunginosalla tuli hyökki housuihin.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

CyberDog

Lainaus käyttäjältä: linkerquu - elokuu 08, 2011, 08:06:02 ap

Kiitokset myönteisestä palautteesta blogini kahvijuttuja kohtaan  ;)
Ja youtubeen laittamistani parista videosta, jotka tosiaan tein ja tulen
tekemään jenkkityylistä poiketen: vähäeleisesti, ja ilman heidän ärsyttäviä
esipuheitaan ja kaiken mahdolllisen roinan esittelyä aivan alkeista saakka.

Olen pähkäillyt nettisivun luomista kahvin ja kahvittelun ympärille, kunhan
olen kerännyt vähän enemmän kokemusta ja lukenut tarpeellisen määrän
aiheesta. Firmatouhuista jäi tyhjän pantiksi nettisivu,  jonka ajattelin sanoa irti,
mutta hautukoon nyt vielä hetken -niin kuin pressopannu.

Mitä työlääseen kahvin valmistamiseen tulee: sitä voisi kai verrata villichilin, tai jopa jonkun
hiukankin eksoottisemman tai vaikeahkon syötävän chilin, kasvattamiseen; onko se sen arvoista, kun
valmistakin saa puutarhalta tai jopa kaupasta.
Kun kaikki; siis kaikki asiat osuvat kohdalleen (luettelo on pitkä): 5-6 cl:n kahvishotin jälkimaku
kestää 20-30 minuuttia. Ja se maku on hyvä ja monivivahteinen.
Tavoite alkaa olla saavutettu, kun valmistus menee jokseenkin sellaisella rutiinilla, että 3-4
peräkkäistä kupillista alkaa onnistua ja muistuttavat toisiaan maullisesti, tuoksullisesti, ja ulkonäöllisesti.
Muutaman muukin kriteeri on mutta se menee sitten jo pilkunnussinnaksi. Rutiiniksi homma ei mene, kun jostain
tulee aina joku uusi juttu mikä panee koko paletin uusiksi.


Heip

Olis se ihan kiva jos siinä näkyisi niitä lopputuloksen kannalta oleellisia alkuvalmisteluita jne. Jos ei videolla niin sitten tekstissä. Mitään älyttömiä löpinöitä tai fiilistelyjä ei tartte olla.

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: linkerquu - elokuu 08, 2011, 20:34:34 ip


niin....  paskasta, tai Paskasta puheenollen:
kehuvat tuota oivalliseksi:
http://www.crema.fi/fi/products/intenso/caffe-paska.html


100% robustaa. Kyllä paska irtoaa. ;D
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - elokuu 08, 2011, 20:58:12 ip
Lainaus käyttäjältä: linkerquu - elokuu 08, 2011, 20:34:34 ip


niin....  paskasta, tai Paskasta puheenollen:
kehuvat tuota oivalliseksi:
http://www.crema.fi/fi/products/intenso/caffe-paska.html


100% robustaa. Kyllä paska irtoaa. ;D


Mun makuuni toi Robusta on just passelia. La Bomba on aivan loistavaa tavaraa.
#816

TunturiTiger

Sain juuri sähköpostia, että ostamani espressokeittimenkorvike (nimitys siksi, että linkerikin lukee tätä ;) ) on postissa ja huomenna täällä. Kai mun on pakko nöyrtyä ja pyytää anteeksi, että olen haukkunut tätä kahvia homomokaksi :-[ Ehkä tää vähän hintahtaa, muttei kerrota kellekkään.

Kuitenkin oli tuo huomenna saapuva puppelikiehutin mitä tahansa, pesee se ainakin naapurin patruunakeittimen mennentullen. ;D Tämän sanon jo pelkästään siksikin, koska tiedän, että naapurinikin kasvattelee chilejä ja lukee tätä foorumia.

TunturiTiger

Ei toi ole tolla krupsillakaan näköjään ihan yksinkertaista. Rupesin sitä tässä ihmetteleen ja kokeilinkin jo paria kupillista. Hyi kökkö, mitä kuraa!

TunturiTiger

Jauhatuksesta taitaa nyt ensin olla kyse. Ensin oli liian karkeaa ja sumppi lirisi suoraan läpi. Säädin sitten hienommalle ja muutama tippa ihan mustaa vertaa.

Olikohan viides tai kymmenes kupillinen kun oli juotavaa. Nyt sitten innosta soikeena join heti useemman tuplan. Nyt ei nukuta...Jauhatuksesta taitaa nyt ensin olla kyse. Ensin oli liian karkeaa ja sumppi lirisi suoraan läpi. Säädin sitten hienommalle ja muutama tippa ihan mustaa vertaa.

Olikohan viides tai kymmenes kupillinen kun oli juotavaa. Nyt sitten innosta soikeena join heti useemman tuplan. Nyt ei nukuta...


marko-

aikamoiset tripit sitä saakin pienestä kahvikikkailusta, aikamoiset tripit... kahvikikkailusta :)

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: linkerquu - elokuu 09, 2011, 21:01:58 ip
Siitä se pikku hiljaa lähtee sujumaan. Mä en ole Mä en oleMä en oleMä en oleMä en oleMä en oleMä en oleMä en oleMä en ole     pumppukeitintä saanut tukkoon,
siis sillä tavalla että olisi ollut liian hienoksi jauhettu kahvi. Vipukone-sputnikki
sitten onkin mennyt monta kertaa. Saattaa olla että siinä sun koneessa on ollut
vähän alkukankeutta, jos on sattunut olemaan jonkin aikaa käyttämättä.

Krupseissa, ja monissa muissakin on niinsanottu painekahva joka helpottaa
"creman" (sen hienon vaahdon josta voi päätellä jotain) muodostusta.
Niissä ei pidä eikä saa tampata jauhoa suodattimeen sellaisella tampparilla, vaan
laitetaan siihen vaan ja vedetään sormella jokseenkin tasaiseksi. Muuten sellaiset menee
helposti tukkoon. Yksi juttu on, että kannattaa antaa koneen lämmetä vartti, ja päästää
vähän pelkkää vettä läpi, ilman kahvaa (laakea astia alle), niin se on paremmin "jyvällä"
kun varsinainen uutto alkaa. Painekahva-mallisen kahvan tunistaa siitä, että suodattimen
alla on levyhärdelli ja joissakin joku jousikuormitteinen levykin niiden kahden ulostuloreiän edessä.


Roffin voi saada, ja saakin, kahvistakin. Minua ei ole ikinä chilit eikä mikään
muukaan närästänyt, mutta canariot ruuassa, yhdistettynä noin 20 kupillisen
"espresso-tastingiin"  +normaalit juhlamokat: 1-2 litraa päälle päivän aikana
sai seuraavana aamuyönä aikaan jonkinmoisen tulivuorenpurkauksen.
Unia en ole menettänyt.


huom.   mukin kuva






Tuo on kuulemma ollut käytössä joulun ja loppiaisenvälisenä aikana vuonna käpy. Vissiin voi olla, että pitää vähän kiusata ja availla paikkoja, että alkaa sujuun.

Mitä ilmeisimmin tuossa ei ole painekahvaa (mää ees tiä mitä se meinaa) sillä siinä on vaan yksinkertainen sihti ja sen alla suorat reijät alas. Enkä laskenu suoraan läpi sitä vettä, vaan pistin siihen kahvan kiinni ilman sihtikuppia, jotta se kahvakin lämpiää.

Mutta kuitenkin.. Tuohon viimeiseen kupilliseen onnistuin saamaan jo sen kuuluisan cremankin ihan kivasti! Papuna oli lidlin Monte Santos ja jauhatus oli krupsin myllyllä jossain kakkosessa. Tamppasin "tampperilla" koko tiukkaan tohon kuppiin ja päästin läpi. Laskin hiljaa mielessäni kahteenkymmeneen ja tuloksena oli puolikupillista kahvia nätillä vaahdolla. ;D

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: linkerquu - elokuu 09, 2011, 21:35:26 ip

ok, jos koneen mukana tuli tampperi, niin sitä voi/saa/täytyy käyttää.
Painekahva on yksi termi, mutta jotta touhu ei olisi liian yksinkertista,
on olemassa myös paine-filttereitä.
Siitä kävin itsekin juttua tuolla ristretto:ssa:
http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=1625.msg20969#msg20969

kyllä se siitä. panen mutteripannun tulille


Jep! Olen lukenut tota foorumia kans välillä. Niin tosiaan tuossa noi filtterit on vaan kuppeja joissa on pirun pieniä reikiä (no shit) ja kahva jossa ei oo muuta kuin se valettu mötikkä. Kummassakaan ei ole mitään ylimääräisiä kilkuttimia.



Ja tämmöstä siitä sitte tuli..

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: linkerquu - elokuu 09, 2011, 21:46:24 ip

tamppaa piukempaan, ja laita ina enemmän jauhoa.
Tamppaus noin 20 kilon voimalla, ja sitten se kiilloitus pyöräyttämällä.
saat vähän tummemman creman. Tuo viittaa liian nopeaan läpimenoon.

Olet tehnyt hyvän ostoksen. Minulla on kaksi painekahva/filsukonetta,
mutta onneksi se pavoni on "aito"




Tänks! Hyvä tietää!

TunturiTiger

No kokeilimpa uudestaan vielä kerran. Kohta alkaa tärinä!
Kännykällä otettu kuva


Tommonen se kahva on


Ja tommonen siitä sitte maidon kanssa tuli

PP

Kaverithan on ihan täpinöissään kahvista. Vetäkää välillä Nagaa niin palaatte maan pinnalle. ;D

Eivaan, oli mulla kysymyskin. Mikä olisi hyvä peruspapu nykyisin käyttämäni Tumman presidentin tilalle? Saa ja olisi hyväkin olla tummempaa, mutta lajikkeista en osaa sanoa mitään. En aio kikkailla vaan keitän ihan vaan Mokkamaisterilla.

Ryhis

Minä en tiedä pavuista mitään! Paitsi niistä pavuista jotka tulevat chili con carneen!  ;D

Suodatinkahviksi olen jo muutaman kuukauden ostanut Arvid Nordqvistin "Reko"a, mutta sitä ei saa papuina.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Vate

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - elokuu 10, 2011, 09:55:07 ap
Minä en tiedä pavuista mitään! Paitsi niistä pavuista jotka tulevat chili con carneen!  ;D

Suodatinkahviksi olen jo muutaman kuukauden ostanut Arvid Nordqvistin "Reko"a, mutta sitä ei saa papuina.


Juon parhaillaan kahvia, mutta kyä pavut kuuluu chili coniin!
Räyhis on oikeessa! 8)

Juseq

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - elokuu 05, 2011, 14:02:02 ip

Ja digestivejä lounaaksi.

E: Maitovahto ei ollu oikeenlaista. >:(

Pahoittelen pienimuotoista OT, mutta alko jostain syystä tekemään mieli olutta kun tuijotin tätä kuvaa ;D