Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: mxv - helmikuu 11, 2013, 11:59:38 ap
Tuollaiset mustat pikku (hedelmäkärpäsen oloiset, mutta mustat väriltään) ötökät, jotka näyttää viihtyvän turpeessa on ilmeisesti harsosääskiä? Parissa taimessa mitkä ostin tammisillan chilipäiviltä oli vissiin sitten noita mukana turpeessa, koska ennen sitä ei ollut muuta kasvamassa kuin Zengrowissa pari kasvia. Kuis noi sais eliminoitua pois päiviltä helpoiten?


Harsosääskiin toimii kun pidän pintamullan/turpeen kuivana. Harsosääskiansa myös. Eli lasipurkkiin tummaa mehua (ilmeisesti tumma väri houkuttaa, multakin on tummaa)  ja mukaan vähän tiskiainetta (poistaa pintajännitystä) Lasipurkki sitten taimien juurelle. Itsellä siellä usein 20-30 hukkunutta harsosääskeä. Nykyään ei paljoa vaivaa kun noita keinoja käytän. Myös tarra-ansat toimii. Tosin tämäkin hoisin kerran ihan maalarinteipillä, jossa tarrapintaa myös ulospäin, eli taimien vieressä seinällä vaan ansa.


sorrii

Mä pidin mehuansaa harsosääskille viime lauantaihin asti: Tuli käytettyä melkein loppuun kanisterillinen Mehukatti Cola -makuista mehua, jota ei ihminen voi juoda; noille öttiäisille se maistui hyvin kun lisäsi löräyksen [1tl/2dl] viinietikkaa ja tipan Fairyä ..
Ansa toimi kyllä ihan ok ja oli muutamassa päivässä aina mustana niistä kärpäsistä. Yllärinä siinä lillui pari kertaa joku isompikin kärpänen, jollaisia en ole huomannut kämpässä olevankaan! Kerran oli iso ilmeisesti kirsikkasääskikin. Silti niitä öttiäisiä tunki sisään nenästä ja silmistä. Kokoajanhan niitä tulee lisää...
Tänä talvena olen kasvatellut aika paljon kasveja kookoskuidussa, joka tahtoo olla aina pinnasta märkää. Siinä näyttää sääsketkin viihtyvän liian hyvin!

Nyt kun alkaa taas tulemaan uusia taimia, niin en viitsi ottaa riskiä että sääsken toukat nakertelee niiden juuria. Ostinpa siis Cooper -puutarhasprayn. Se oli Bauhausissa hinnaltaan edullisin iso pullo ja vaikuttaa kohtuu turvalliselta:
LainausVaroaika tillillä ja persiljalla 7vrk, muilla kasveilla 1vrk

Sillä sitten sumuttelin iltasella suoraan kaikki kasvit kaikissa huoneissa. Ja varmuuden vuoksi muutaman sekunnin huoneen ilmaan. Menin akan luo yöksi.
Eipä lentele nyt näytön pinnalla sääskiä, eikä ruukkujen tai taimilaatikoiden ympärillä. Kuolleita lojuu vielä lattioilla, kun en jaksa imuroida ...  8)
Varaudun toiseen sumutukseen kun/jos näen sen ensimmäisen lentävän ...

Cooperissa muuten sanotaan, että korkeintaan kaksi sumutusta vuorokauden aikana samassa tilassa! Mukavampi aine kuin Raid, koska ei haise ..

LainausEi maksettu mainos  ;) :D ;D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 11, 2013, 13:38:29 ip
Mukavampi aine kuin Raid, koska ei haise ..


Komppaan, tuota minäkin käytän. Puoli tuntia ja haju on hävinnyt. Yleensä itse hoidan illalla sumutuksen niin, että metrin päästä sumuttelen kasveja kohti ja vielä vähän huoneilmaa. Sen jälkeen koira narun jatkeeksi ja iltalenkille. Kotiin tullessa ei ole ilmassa enää mitään hajua.

Nikodeemus

Morjensta. Laitoin tuossa itsenäisyyspäivän aikoihin chilit itämään ja nyttemmin Lemon Dropin kanssa on alkanut olla pientä ongelmaa.
Kasvit möllöttävät noin kuuden litran multapurkeissa 400W spna:n alla ja olen lannoittanut pullon ohjeiden mukaan Capsion chililannoitteella
nuorille kasveille (5ml/l). Muun kasvit voivat hienosti, myös muut baccat, mutta LD rullaa lehtiään sivuilta kohti lehtiruotia. Mikähän voisi olla hätänä?
Mikään ei ole niin tärkeää, kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää.

unenkuva

Lemon Drop tekee sitä ihan muuten vaan. Älä hätäile, ellei öödeman oireita muita ole niin Lemon Dropin kohdalla ei huolta. Minulla tekee ihan samaa. Voit varalta kokeilla antaa muutaman kerran pelkkää vettä kastelulla.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Nikodeemus - helmikuu 12, 2013, 14:16:50 ip
Morjensta. Laitoin tuossa itsenäisyyspäivän aikoihin chilit itämään ja nyttemmin Lemon Dropin kanssa on alkanut olla pientä ongelmaa.
Kasvit möllöttävät noin kuuden litran multapurkeissa 400W spna:n alla ja olen lannoittanut pullon ohjeiden mukaan Capsion chililannoitteella
nuorille kasveille (5ml/l). Muun kasvit voivat hienosti, myös muut baccat, mutta LD rullaa lehtiään sivuilta kohti lehtiruotia. Mikähän voisi olla hätänä?
Otappa kuva, niin päästään luotettavampiin arvioihin ongelmasta.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - helmikuu 12, 2013, 14:31:42 ip
Lemon Drop tekee sitä ihan muuten vaan. Älä hätäile, ellei öödeman oireita muita ole niin Lemon Dropin kohdalla ei huolta. Minulla tekee ihan samaa. Voit varalta kokeilla antaa muutaman kerran pelkkää vettä kastelulla.

Baccatumeille tuo saattaa jopa olla yleistäkin. Mutta aina piilee mahdollisuus, että kasvia piinaa ylilannoitus, väärä kasteluveden pH tai mikä pahinta: tuholaiset. Kannattaa olla siis varuillaan näiden kanssa.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Nikodeemus

helmikuu 12, 2013, 17:06:46 ip #1047 Viimeisin muokkaus: helmikuu 13, 2013, 10:28:23 ap käyttäjältä Nikodeemus
Huhhuh kiitos huojentavista vastauksista. Itse epäilin ensimmäisenä ylikastelua, mutta suljin sen pois muutaman päivän kastelemattomuudella,
jolloin LD näytti selvästi janoiselta. Sitten annoin parilla kerralla pelkkää vettä ja sama meno jatkui, joten päättelin, ettei ole ylilannoituksestakaan kyse.
Myöskään öttiäisiä ei ole näkynyt, eli eiköhän tämä ole sitä lajiketyypillistä käyttäytymistä. Näemmä alkaa kohtsillään availemaan ensimmäisiä kukkiakin,
joten eiköhän tuo ihan kunnossa ole.
Kiitoksia vielä ja kuva


Edit. Uusi yritys kuvan kanssa.
Mikään ei ole niin tärkeää, kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää.

unenkuva


eetuk

Laitanpa pari kuvaa Naga Moricheistani, ensimmäinen kuva kesäkuulta:

http://www.kulmalat.fi/images/morich_kesakuu.jpg, lehdet ovat isoja ja tuotti muutaman chilinkin.

Seuraava kuva marraskuulta, tällä hetkellä tilanne aikalailla sama, uusia lehtiä tulee mutta ne ennenpitkää kellastuu ja tippuu pois.

http://www.kulmalat.fi/images/morich_marraskuu.jpg

Olen koittanut kasvilamppua roikottaa yläpuolella, mutta aikalailla tuloksetta. Kastellut olen koko ajan, aina kun multa on tuntunut kuivalta.

Mikähän mättää?

akselsson1

Todennäköisesti kastelet liikaa tai liian usein. myös kuiva ilma tai valonpuute voi olla osasyynä.
Nimim. Naga voi hyvin vaikka koko talven luonnonvalolla. kastelua vain kun riiputtaa lehtiään, eikä silloinkaan liikaa
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

unenkuva


eetuk

Kanankakkulia olen koittanut työntää mullan alle, mutta vain kerran koska ei silläkään ollut sanottavaa merkitystä, ei suuntaan eikä toiseen.

unenkuva

kokeile vaikka puutarhan kesää. Itse käytän BioBizziä Bloomia ja Growta, joten niitäkin voin suositella. Jos olet vain joskus kokeillut laittaa kanankakkaa, niin tod.näk. chilisi kärsii ravinnonpuutteesta

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: eetuk - helmikuu 13, 2013, 13:50:36 ip
Olen koittanut kasvilamppua roikottaa yläpuolella, mutta aikalailla tuloksetta. Kastellut olen koko ajan, aina kun multa on tuntunut kuivalta.

Mikähän mättää?

Liian vähän valoa, Naga meni talviunille. Vanhojen lehtien kellastuminen ja putoilu on muutenkin ihan normaalia. Pimeään aikaan kannattaa kastelua minimoida. Jopa pieni tilkka kerran kuukaudessa riittää.

Kuitenkin, melko vaikeaa mutuilla, kun ei tiedä kaikkia lähtötietoja, esim. "kasvilamppusi" tehoa  :D
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

PP

Lainaus käyttäjältä: eetuk - helmikuu 13, 2013, 13:50:36 ip
Olen koittanut kasvilamppua roikottaa yläpuolella, mutta aikalailla tuloksetta. Kastellut olen koko ajan, aina kun multa on tuntunut kuivalta.

Mikähän mättää?


Millaista lamppua ja kuinka korkealla? Onko multa ollut kuivaa päältä vai kokonaan, kun olet kastellut? "Koko ajan" kastelu kuulostaa aina pahalta ja voi olla tässäkin perimmäinen syy vaikka lannoitustakin tuo saattaa kaivata.

eetuk

Kastellu olen kun multa tuntuu kuivalta päältä. En sitten tiedä miten mullan sisältä, mistäs sitä tietää. Lamppu on 15W kasvilamppu tuollaisella suht isolla kuvulla.
Täytyy varmaan seuraavaksi koittaa vaihtaa multa ja samalla laittaa lannoitetta. Ja ilmeisesti vähentää kastelua. En oikein tiedä mikä tohon kasteluun olisi hyvä nytkkisääntö, kun ei tuota mullan kosteutta oikein tiedä, ilman mitään kosteusmittareita.

Ryhis

Hyvin olen pärjännyt ilman kosteus- ja lämpömittareita.

Ai niin..

Kiinteän kanankakan lisääminen ei näy kasvissa moneen viikkoon, ei välttämättä kuukauteen, tämän luulisi ihmisen voivan ihan järj..

Ai niin..
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

mohla

Lainaus käyttäjältä: eetuk - helmikuu 14, 2013, 08:40:21 ap
Kastellu olen kun multa tuntuu kuivalta päältä. En sitten tiedä miten mullan sisältä, mistäs sitä tietää. Lamppu on 15W kasvilamppu tuollaisella suht isolla kuvulla.
Täytyy varmaan seuraavaksi koittaa vaihtaa multa ja samalla laittaa lannoitetta. Ja ilmeisesti vähentää kastelua. En oikein tiedä mikä tohon kasteluun olisi hyvä nytkkisääntö, kun ei tuota mullan kosteutta oikein tiedä, ilman mitään kosteusmittareita.


Mä kastelisin vasta, kun lehdet ehtii jo vähän nuupahtaa. Ei pidä sekoittaa joidenkin chilien "nukkumaan menoon" päivän loppupuolella, kun alkavat myös hieman eri tavalla roikottaa lehtiään.

Tuo 15 W siis jonkin ikkunasta tulevan valon ohella? Ja etäisyyttä ylimpiin lehtiin vajaa 10 cm vai enemmän? Jos pelkästään 15 W ja kaukana kasvista, niin se on mielestäni liian vähän valoa, jos chilin haluaa pitää tuuheana eikä talvettaa.

Jotenkin veikkaisin liikaa kastelua, valon ja lannoitteen väärää suhdetta tai kaikkia yhdessä. Ensin jättäisin kastelun pois, kunnes huomaat lehtien nuupahtavan. Tarkkana, ettei aivan kuivu, mutta sitten varovasti vaikka desi vettä / lannoitettua vettä alkuun ja uutta nuupahtamista odottamaan jne. Valoa alkaa jo onneksi olla enemmän, joten etelä-ikkunalle vaan ja lamppu päälle 10 cm päähän.

eetuk

Kyllä näiden kommenttien perusteella voisin kuvitella että olen tosiaan kastellut liikaa, liian usein ja kerralla liikaa, se kun ei ole jäänyt tosiaan tuon 1dl kerralla vaan ainakin puoli litraa :) Ok, kokeilen nyt kastella tuon ohjeen mukaan, katsotaan miteä tapahtuu.
Kyllä ihmisellä (johon luulen lukeutuvani edelleen) tosiaan sen verran järki juoksee, ettei kiinteä lannoite liukene hetkessä  8)