Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Rambe

kesäkuu 03, 2009, 17:35:08 ip #360 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 03, 2009, 17:50:59 ip käyttäjältä Rambe
Mulla on yksi "laiskimus" n.1,5v Fatalii joka ei ole vielä koskaan kukkinut, millä sen sais herään?
Niin tämä yksilö on ollut samanlaisissa olosuhteissa kun mun muutkin chilit jotka ovat kyllä tuottaneet kukkia ja sitämyötä hedelmiä.
Muuten on sitkeä kasvi(ainoa joka selvisi talven yli).
Tällähetkellä kasvihuoneessa olla möllöttelee...

Xbow

Lainaus käyttäjältä: Rambe - kesäkuu 03, 2009, 17:35:08 ip
Mulla on yksi "laiskimus" n.1,5v Fatalii joka ei ole vielä koskaan kukkinut, millä sen sais herään?
Niin tämä yksilö on ollut samanlaisissa olosuhteissa kun mun muutkin chilit jotka ovat kyllä tuottaneet kukkia ja sitämyötä hedelmiä.
Muuten on sitkeä kasvi(ainoa joka selvisi talven yli).
Tällähetkellä kasvihuoneessa olla möllöttelee...


Njoo, tuntuupi siltä, että juuripuolella on jotain häikkää. Mullanvaihto tuoreempaan kenties. Ehkä systemaattinen ravinteiden antaminen myös saattaisi piristää. Joka tapauksessa kuulostaa siltä, että jonkinlaisen piristys "shokin" tarvitsee. Minulla möllöttämiset on aina loppunut viimeistään siinä vaiheessa, kun laittaa isompaan ruukkuun.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Rambe

Tämä "Möllöttäjä" on tällähetkellä 12l ämpärissä, laihassa hiekaisessa mullassa ja saa kastelulannoitetta kasteluveden seassa...


Herra 47

mulla pari vuotta sit kan fatalii jäi pieneks puskaks ja möllötti vuoden kunnes seuraavana keväänä sai sit päähänsä alkaa kasvaa

en tiedä miten yleistä tuo on mutta pari kolme mulla on möllöttänyt ekan kauden
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

massmur

Onko muuten ruukun vaihdosta mitään haittaa, jos kasvi kukkii ja kasvattelee podeja jo?
Ettei vain säikähdä ja tiputa podin alkuja, jos menen siirtelemään.

bluesman

Onko tietoa siitä onko väliä millä pH:n säätää? Pesin vähän lekasoraa ja säädin saamieni ohjeiden mukaan pH:n kuuteen. Ja kun oli soraa 18 50 litran säkkiä niin peukun pH Down-purkki vilahti aika sukkelaan. Hain apteekista sirtuunahappoa 11€/kg. Tuntui olevan vähintään yhtä tömäkkää ainetta. Vaan haitanneeko tuo kasveja? Ei näytä vielä ekat ebb/floodiin istuttamani chilit ole kärsineet, päinvastoin. Clas Ohlsonillakin näyttää olevan myynnissä pH+/pH- tuotteet, onko kukaan kokeillut?

SahuriX

Lainaus käyttäjältä: massmur - kesäkuu 05, 2009, 22:05:55 ip
Onko muuten ruukun vaihdosta mitään haittaa, jos kasvi kukkii ja kasvattelee podeja jo?
Ettei vain säikähdä ja tiputa podin alkuja, jos menen siirtelemään.


Tänävuonna aloittanenne vankalla kokemuksella en ainakaan itse ole huomannut mitään ongelmia ruukunvaihdon jälkeen... ennen ruukunvaihtoa yksi kasvi tipautteli keskeneräisiä palkoja muttq lopetti aikapian mullanvaihdon jälkeen...

Odotte nyt sitten sentään kommentti joltakin kokeneemmalta chilinkasvattajalta ennen kun vaihdan ruukkua...
roskaposti@turha.tilaus.fi    http://yksi.fi/juha/      NRO:590

snu


Empä ole huomannut ruukunvaihdosta haittaa...
#419
Eksyminen on suotavaa.

Kärsä Babar

Lainaus käyttäjältä: bluesman - kesäkuu 05, 2009, 22:58:36 ip
Onko tietoa siitä onko väliä millä pH:n säätää? Pesin vähän lekasoraa ja säädin saamieni ohjeiden mukaan pH:n kuuteen. Ja kun oli soraa 18 50 litran säkkiä niin peukun pH Down-purkki vilahti aika sukkelaan. Hain apteekista sirtuunahappoa 11€/kg. Tuntui olevan vähintään yhtä tömäkkää ainetta. Vaan haitanneeko tuo kasveja? Ei näytä vielä ekat ebb/floodiin istuttamani chilit ole kärsineet, päinvastoin. Clas Ohlsonillakin näyttää olevan myynnissä pH+/pH- tuotteet, onko kukaan kokeillut?


Tuskimpa mitään haittaa on mitä käyttää, kunhan ph-arvo on oikeissa rajoissa.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

snu


Minäkin laitoin ebbiini sitruunahappoa, kunnes sain tietää, ettei pH:n säätämisestä ebbissä ole mitään hyötyä.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Chilicutter

Lainaus käyttäjältä: massmur - kesäkuu 05, 2009, 22:05:55 ip
Onko muuten ruukun vaihdosta mitään haittaa, jos kasvi kukkii ja kasvattelee podeja jo?
Ettei vain säikähdä ja tiputa podin alkuja, jos menen siirtelemään.


Ei yleensä tipu podit,olen tänä vuonna vaihtanut 10 puskaa jossa on ollut podeja yhtään ei ole pudonnut.
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

ChaiN

Lainaus käyttäjältä: snu - kesäkuu 07, 2009, 19:28:19 ip

Minäkin laitoin ebbiini sitruunahappoa, kunnes sain tietää, ettei pH:n säätämisestä ebbissä ole mitään hyötyä.


Voisitko kertoa enemmän?
Tuntuu oudolta, ettei PH:ta tarvitsisi säätää, kun kasvit kuitenkin ovat siinä lecasorassa jonka PH:n luulisi olevan merkityksellinen.
oispa aina Kesä...
mut Jossain paistaa aina...

snu


Niin se minustakin tuntui oudolta, mutta kun Fatalii kertoi, ettei säädä omien ebbiensä pH:ta mitenkään, päätin kokeilla. Toistaiseksi en ole mitään ongelmia huomannut, vaikka paikallinen veden pH on varmaan jossain 8 tietämillä.
#419
Eksyminen on suotavaa.

tonttu

Lainaus käyttäjältä: ChaiN - kesäkuu 07, 2009, 23:09:06 ip
Lainaus käyttäjältä: snu - kesäkuu 07, 2009, 19:28:19 ip

Minäkin laitoin ebbiini sitruunahappoa, kunnes sain tietää, ettei pH:n säätämisestä ebbissä ole mitään hyötyä.


Voisitko kertoa enemmän?
Tuntuu oudolta, ettei PH:ta tarvitsisi säätää, kun kasvit kuitenkin ovat siinä lecasorassa jonka PH:n luulisi olevan merkityksellinen.


Minä tuossa juuri testasin leca-soran vaikutusta. Kaivonveden ph on 6.5. Uutta lecasoraa suoraan säkistä ilman huuhteluita ebbiin ja lannoitteet perään. Ph edelleenkin 6.5. Elikkäs ei minkään näköistä vaikutusta. Ja voihan se olla, että lecasoran luontainen ph olisikin 6.5, elikkäs se ainakin aluksi saattaisi korjata parempaan suuntaan... jos sitäkään.

Anttileh

Asiasta seitsemänteen, mikähän mahtaa olla syynä että chilien lehdet ovat käpristyneet, eli ovat ikäänkuin taipuneet? Muuten kasveissa ei mitään vikaa, hyvin kasvavat. Multana on kekkilän puutarhamulta ja lannoitteena puutarhan kesää. Valoa saavat hyvin.

Kärsä Babar

Jos on baccatum lajin chilejä niin ne käpristelee aika usein. Syynä voi olla mahdollisesti lannoitteet. Ei mitään vakavaa yleensä kumminkaan.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

PTuomas

Ostin tänään Tirinidad Habaneroja ja ajattelin, että voisiko kyseisten herkkujen sisällä olevat siemenet kerätä ja laittaa itämään. Jos voi niin pitääkö siemenet kuivata vai voiko laittaa tuoreeltaan kasvamaan?

Fudurez

Siitä vaan multiin suorilla, kyllä ne silleenkin itää ihan hyvin. Kuivattamisella vain saavutetaan säilyvyyttä.

PTuomas

Kiitos nopeasta vastauksesta. Panen chilit tulemaan.

bulldozer

Nyt voikin olla hyvä aika laittaa itämään ensi kesää ajatellen...

Nimittäin itse laitoin (ensimmäinen chilinkasvatuskokeilu sitten opiskeluaikojen ~10 vuotta sitten) tuossa keväällä (olikohan maalis-huhtikuussa) jonkun market-"habaneron" siemeniä. Hyvin itivät, mutta ovat nyt vasta n. 5-10cm korkeita, joten ei taida satoa tulla, ainakaan tänä kesänä. :/

Sen perusteella mitä täältä olen sittemmin lueskellut, tuo ei ole varsinainen ihme, ugandalaiset/kenialaiset/mitkälieolivatkaan kasvatusolot taitavat poiketa sen verran täkäläisistä... Vaan jospa nuo saisi talvehtimaan, niin eihän sitä tiedä josko ensi kesänä niistäkin jo jotain saisi.

Samaan aikaan itämään laitetut "Hollantilaiset" annuumit ovat kylläkin kasvaneet hyvin, mutta tiukille menee ehtiikö noistakaan saada satoa ennen talvea.... Näiden talvettaminen lienee haastavampaa, mutta tarkoitus olisi kokeilla sitäkin.

No, eipä siinä mitään, menee harjoituksen piikkiin tämä kausi. Ensi kaudeksi hankittava (ajoissa!) sopivampia "oikeita" siemeniä, ja mahdollisesti viriteltävä joku vesiviljelyjärjestelmäkin...