Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Kolaholisti

kesäkuu 23, 2009, 12:20:46 ip #420 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 23, 2009, 20:58:16 ip käyttäjältä Kolaholisti
Terve.

Ostin tossa toukokuussa chilin taimen ja sitä tässä olen kasvattelut, pääosin ulkona (ottanut sisälle jos on iskenyt hallaa) Hyvin näyttää kasvavan, ei vielä ötökän ötökkää näkynyt. Nyt mietin että pitäisikö samantien ostaa toinen kasvi. Jos vielä mahdollista ostaa taimia, mistä voisi saada? Mikä olisi tulinen laji, joka ei ole kuitenkaan poikkeavan vaikeaa kasvattaa, ja jota saisi melko helposti?

Toinen kysymykseni on, kuinka paljon chilejä voi kerralla pitää niin ettei kasvi käytä kaikkeaan ja kupsahda? Omassa tällä hetkellä 12 palkoa, ja korkeus noin 30 cm mullan pinnasta.

Viimeiseksi vielä kysyisin, että pystyisikö chilini talvehtimaan, kun ei ole kasvihuonetta? Jos mahdollista, mikä olisi sopiva paikka?

E: Tuli vielä mieleen että pystyykö enää tähään aikaan vuodesta istuttamaan uutta chiliä siemenestä niin, että vielä tänä vuonna saisi palkoja?

Endalion

Lainaus käyttäjältä: Kolaholisti - kesäkuu 23, 2009, 12:20:46 ip
Toinen kysymykseni on, kuinka paljon chilejä voi kerralla pitää niin ettei kasvi kupsahda?

Viimeiseksi vielä kysyisin, että pystyisikö chilini talvehtimaan, kun ei ole kasvihuonetta? Jos mahdollista, mikä olisi sopiva paikka?


Tue toki oksat kepein jos mielestäsi notkuvat liikaa podien painosta. Chili pystyy talvehtimaan. Talvettaa voit yrittää sisätiloissa lisävalaistuksen avulla. Liikakastelu talven aikana, valon puute ja ötökät olivat muistaakseni suurimmat vaarat talvettaessa (itse kasvattelen vielä ensimmäistä kautta minäkin). Jotkut talvettavat kasvin leikkamalla sen lyhyeksi ja sitten se kasvaa taas mittoihin keväällä.

snu


Jos hyvän makuistakin chiliä haluat, niin kannattaa tämän sivuston tori-alueelta katella, siellä ihmiset usein yrittävät päästä eroon ylimääräisistä kasveista. Kaupasta tuskin mitään miellyttävän poltteen ja hyvän maun omaavaa chilipuskaa löydät.
#419
Eksyminen on suotavaa.


tonttu

Pakko kysyä, miks ihmeessä poltat noita pikku luikkuja, kun pihalla möllöttää arska? Eihän noiden lamppujen teho oo mitään verrattuna vaikka pilven läpikin tulevaan aurinkoon. Systeemi pellolle vaan ja talvella sit noita lukulamppuja käyttöön.

MikaK

Kahden kasvin kukkaan on tullut nupun päälle violettia? Samoin parin kasvin lehdet ovat tummuneet selvästi.

nuthero

Lainaus käyttäjältä: tonttu - kesäkuu 24, 2009, 12:47:47 ip
Pakko kysyä, miks ihmeessä poltat noita pikku luikkuja, kun pihalla möllöttää arska?

Kllä minä ne sinne pihalle heivaisinkin, mutta tuo ebbi nyt ei ole ihan niin kompakti että se kannattaisi. Länsi-ikkunallahan nuo ovat, eli ei se arska nyt aivan turha ole :-\.

snu


En jaksanut kuvien avautumista odotella, kun kesti yli 5 sek, mutta pidä ainakin huolta, että mahdolliset lampunheijastimet eivät ole taivaan ja puskan välissä. Auringossa on niin paljon enemmän potkua kuin tuollaisissa pikkuesleissä, että taitavat olla aika turhaa energian tuhlausta.
#419
Eksyminen on suotavaa.

bluesman

Tietääkö joku josko Habanero Sudden death muuttuu saamani kuvatiedon mukaisen ruskeaksi?
Mulla on 4 kyseistä habaa jossa jokaisessa n.25 podia ja kaikki ovat pysyneet oransseina aina toukokuun alusta lähtien.
En ole jaksanut odotella vaan popsin hedelmiä sen kuin kerkiän. Ei vaan tulisuuskaan oikein vakuuta että olisivat kypsiä. Thai rawit kun muuttuu punaiseksi niin johan potkaisee. Syönkö siis habat raakoina?

Kärsä Babar

Kyllähän se oranssina pysyy. Mistähän ruskeen kuvan oot saanut.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

cola

Mulla myös pysyi kyseinen chili oranssina ja kyllä siitä potkua löytyy joten en sit tiedä.

MikaK

Missä vaihessa chilin katsotaan olevan kypsä eli onko heti värin muutoksen jälkeen palko valmis syötäväksi? Aiemmin tuli maistettua punaiseksi muuttunut palkoa 1-2 päivän viiveellä, mutta polte oli olematon ja maku huono  :P

sik

Lainaus käyttäjältä: MikaK - kesäkuu 26, 2009, 09:11:30 ap
Missä vaihessa chilin katsotaan olevan kypsä eli onko heti värin muutoksen jälkeen palko valmis syötäväksi? Aiemmin tuli maistettua punaiseksi muuttunut palkoa 1-2 päivän viiveellä, mutta polte oli olematon ja maku huono  :P


Itse olen pitänyt pari viikkoa 'yli', mutta en tiedä onko tuolla mitään merkitystä. Silloin kun siltä tunttu  8)

MikaK

Ei varmaan ole mitään syytä miksei taimia voisi istuttaa maahan samalla kun siirtää ne ulos? Tämän kesän osalta ei enään vaihtoehtona, mutta mietin ensi kesää jo. Pitäisi pienemmissä tiloissa sisällä ja sitten alkukesästä siirtäisi takapihalla muun kasvitarhan joukkoon.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: MikaK - kesäkuu 26, 2009, 14:12:16 ip... Pitäisi pienemmissä tiloissa sisällä ja sitten alkukesästä siirtäisi takapihalla muun kasvitarhan joukkoon.


Siirtäisin vasta, kun satoa alkaa ilmestyä. Kylmänä kesänä chilit eivät kasva lainkaan kukkapenkissä. Viime kesältä on ikäviä kokemuksia. Jonkinlainen tuulensuoja, aurinkoinen paikka ja seinä pohjoispuolella on tarpeen, että kasvua tapahtuisi. Pubet saattavat olla aivan eri tapaus, mutta niihin vasta tutustun tänä kesänä.
14.10.08 kokemuksia ulkokasvatuksesta:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg52320;topicseen#msg52320

Kesiä on tietysti erilaisia.

Rince

Lainaus käyttäjältä: sik - kesäkuu 26, 2009, 13:08:54 ip
Lainaus käyttäjältä: MikaK - kesäkuu 26, 2009, 09:11:30 ap
Missä vaihessa chilin katsotaan olevan kypsä eli onko heti värin muutoksen jälkeen palko valmis syötäväksi? Aiemmin tuli maistettua punaiseksi muuttunut palkoa 1-2 päivän viiveellä, mutta polte oli olematon ja maku huono  :P

Itse olen pitänyt pari viikkoa 'yli', mutta en tiedä onko tuolla mitään merkitystä. Silloin kun siltä tunttu  8)

Kannattaa maistella niitä jo vihreinä silloin tällöin, ne voivat olla ihan käyttökelpoisia jo silloin (ja ehkä hieman miedompia). Äsken maistoin puskan ensimmäistä Torito-palkoa, se oli vielä raaka (eli hieman herneen makuinen) mutta tulisuutta löytyi sitäkin enemmän. Puolikkaan pystyin vain syömään...  :o ???

bluesman

No nyt muuttui selkeämmäksi. Oon vissiin popsinut jo tarpeeksi äkäisiä marjoja kun ei Sudden death oikein järkyltä tunnu.
Congo muuttui eilen punaiseksi ja tänään pistin poskeen, oli jo enemmän potkua. Tuimin toistaiseksi itse kasvattamistani habaneroista on Peruvian white, kypsyys  vaan vähän hankala kun muuttuu kellertävän vaaleasta valkoiseksi. Nagaa tai Jolokiaa ei mulla vielä ole.
Aiemmin keväällä kyselin Starfishieni kukintaa ja hedelmien muodostusta, ei ole kuudessa kasvissa vieläkään kuin yhdessä podin alku. Muutama vaivainen kukka. Korkeutta kolmisen metriä paitsi kaksi jotka pätkäisin.  2 on ebb/flow systeemissä 90 litran laastipaljussa, loput istutin tänään turpeeseen kun alkoi tuntua että jotain on nyt väärin.
Sama kärsän lannoite kaikilla chileillä ja BioBloom; 18 paljua/resoa ja rocotoja lukuunottamatta kaikki ( Jalapeno, Aji cristal,Champion, Criolla sella, 5 eri habaa, thai ym) jo tuottaneet satoa yhteensä ämpärillisen paitsi Starfish. ???

ARvngr

Päivää Kärsä tai joku muu kuka tähän ikinä vastaakin.

1. Mikä on vialla Short Yellow Tabascossani?


Kuten kuvastakin näkyy, vika ei ilmene edes kaikissa lehdissä. Samaa hommaa ei myöskään esiinny missään muussa chilissä kuin kahdessa SYTissäni.

2. Mikä tekee kasvista impotentin? Kukat eivät pölytä vaan tippuvat ainoastaan ja niitä on tippunut jo ainakin parikymmentä kappaletta. Laitan tunnistusketjuun kuvia kun ei varmaa tietoa lajikkeesta ole.

Horrigan

Olisikohan lannoiteöverit kyseessä tässä tapauksessa? Millä olet lannoittanut ja miten paljon? Liika typpi nimittäin pistää chilin pudottamaan kukkansa.

ARvngr

Lainaus käyttäjältä: Horrigan - kesäkuu 28, 2009, 23:37:15 ip
Olisikohan lannoiteöverit kyseessä tässä tapauksessa? Millä olet lannoittanut ja miten paljon? Liika typpi nimittäin pistää chilin pudottamaan kukkansa.
No kun en nimenomaan ole lannoitellut. Nyt kun se tiputteli kukkiansa niin aloin sitä lannoittamaan Substralin ekolla. Vaihdoin jokin aika sitten hieman isompaan ruukkuun ja ajattelin että mullasta olisi ravinteita riittänyt mutta ilmeisesti ei. Nyt tuo alkaa vaikuttamaan siltä ettei enää tiputtele kukkiaan, toivottavasti.