Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Tarkennetaan nyt vielä, että altakasteluun ei tarvita erikoista ruukkua, vain reiät minkä tahansa ruukun pohjassa. Kun lautaselle antaa vettä, chili hörppää sen nopsaan, jos sillä on jano.

Sinulla tuo sorahomma on varmaan suurin syyllinen. Eihän kasveilla ole multaa. Juuret hakeutuvat alas, hyvinkin nopeasti ruukun pohjalle ja siellä sinulla on pelkkää kiveä? Multa pintakerroksessa ei juuri kasvia hyödytä. En minä siinäkään soraa käytä, mutta pintamulta on melkein aina kuivaa ja siinä on vähiten juuria. Eli ensiavuksi voisi riittää mullan vaihto.

masaiman

jjustt

tuolta:

http://www.saunalahti.fi/thietavu/

...mä sen idean koko soraan sain.



"Tässä vaiheessa maitotölkin pohjalle on hyvä lisätä kevytsoraa juurilahon estämiseksi. Kevytsora ruukun pohjalla auttaa myös seuraavassa ruukunvaihdossa, juuret saa "avattua" kevytsorasta huomattavasti tavallista multaa helpommin!"

"Myös multaan on erittäin hyvä sekoittaa esim. n.1/3 kevytsoraa, juurilla on silloin helpompi kasvaa, ja ruukuista tulee huomattavasti kevyempiä siirrellä"

hevonp***?

vai ymmärsinkö jotenkin väärin? soraa liikaa? otanko kokonaan pois ja pelkkää turvemultaa(?) tilalle?

Altakastelevat lähinnä helppouden takia + että saa noi pois noista läpinäkyvistä ruukuista...

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: mattson - helmikuu 11, 2010, 20:35:44 ip
"Tässä vaiheessa maitotölkin pohjalle on hyvä lisätä kevytsoraa juurilahon estämiseksi. Kevytsora ruukun pohjalla auttaa myös seuraavassa ruukunvaihdossa, juuret saa "avattua" kevytsorasta huomattavasti tavallista multaa helpommin!"

"Myös multaan on erittäin hyvä sekoittaa esim. n.1/3 kevytsoraa, juurilla on silloin helpompi kasvaa, ja ruukuista tulee huomattavasti kevyempiä siirrellä"

hevonp***?

vai ymmärsinkö jotenkin väärin? soraa liikaa? otanko kokonaan pois ja pelkkää turvemultaa(?) tilalle?


No ei nyt ihan hevonp***. Kohtuus kaikessa. Itse oon tuupannu maitopöntön pohjalle ohuen kerroksen soraa "salaojitukseks". Mullan sekaan oon tuupannu myös tota samaa pupunpapanasoraa, mutta vähemmän ku tuon 1/3. Olisko mulla joku 1/5..?

MikaK

Turvebriketit vaikuttivat käteviltä ja kaupan habat niissä itivätkin. Aji Cristalli ei mulla tänä vuonna itänyt mullassa tai briketeissä. Kummassakin oli neljä siementä, joista toiset Fatalilta ja toiset kaupan Fatalin chilistä. Joskus näin.

Omissa maitopurkeissa ja muissakin väliaikaisissa ruukuissa on yksi kerros lecasoraa pohjalla. Viime vuonna ruukunvaihto oli oikein helppoa, kun juuri+multapaakku tuli kivuttomasti ulos ruukusta. Hiukkanen soraa on myös mullan joukossa.

Summa summarum, aika samoilla kuvioilla olemme liikkeellä. Sinulla jopa lämpimämpi ympäristö, mutta tulokset aika erilaiset. Lannoitteessa suurin ero, koska Puutarhan kesä taitaa olla selvästi tujumpaa kuin tuo kasvilannoitteesi.

Chilivaari

Minä en ole vielä ymmärtänyt kevytsoran tarkoitusta, vaikka sitä säkki onkin parvekkeella. Käyttämättä on jäänyt. Ruukun pohjalla se ehkäisee veden nousemista ja varsinaisissa altakasteluruukuissa saattaa torpedoida koko idean.

Jos käyttäisin isompia ruukkuja, se varmaan olisi ihan kiva täyte, mutta pienissä se syö ravinteikkaalta mullalta tilaa. Toisaalta, onhan luonnossakin kiviä mullassa. Olen myös kuvitellut, että se jotenkin ehkäisisi ylikastelua, mutta tämäkin tapaus osoittaa, että niin ei taida olla asia. Mutta te, jotka olette siihen tottuneet, jatkakaa entiseen malliin. Muutos voisi tuoda uusia ongelmia.

MikaK

Mulla oli viime vuonna Pauliina-altakastelurukut käytössä ja jokaiseen laitoin altakastelupohjan "kuppiin" lecasoraa. Se ei kuitenkaan pakkaudu niin tiiviisti etteikö vesi ja juuret pääsisi siitä ohi, mutta oletukseni oli että pitää mullan pois "kupista" ja altakasteluruukun pohjaosastosta. Oliko tästä hyötyä, haittaa tai ei mitään merkitystä, niin mistäs tuota arvioisi. Chilit kasvoivat ja tekivät satoa :)

Lecasora+multa-seoksen osalta tajusin vastaa taannoin jonkun kirjoituksen tiimoilta oman virheeni, että olen laittanut kuivan seoksen ruukkuun ja sitten kastellut kunnolla. Tämähän juuri vetäisee mullan tiukemmaksi paketiksi. Kun seuraavaksi teen ruukunvaihtoja meinasin käyttää turvetta ja kastella turpeen ensin ämpärissä, sitten sekoittaa siihen lecasoraa. Tämän jälkeen seos siirretään altakasteluruukkuihin.

Kaltsu

LainausLecasora+multa-seoksen osalta tajusin vastaa taannoin jonkun kirjoituksen tiimoilta oman virheeni, että olen laittanut kuivan seoksen ruukkuun ja sitten kastellut kunnolla. Tämähän juuri vetäisee mullan tiukemmaksi paketiksi.


Itsekkin tein juuri noin  :(. Enskerralla teen toisin.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Eris

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - helmikuu 11, 2010, 21:47:12 ip
LainausLecasora+multa-seoksen osalta tajusin vastaa taannoin jonkun kirjoituksen tiimoilta oman virheeni, että olen laittanut kuivan seoksen ruukkuun ja sitten kastellut kunnolla. Tämähän juuri vetäisee mullan tiukemmaksi paketiksi.


Itsekkin tein juuri noin  :(. Enskerralla teen toisin.


Samoja mokia itsellänikin (viimeksi tänään). Hyvä vinkki huomiselle ruukun vaihdolle.

Burneri

Otanpa kantaa lecasoraankin. Viime kaudella (ensimmäinen) kokeilin myös lecasoraa ruukuissa tai paremminkin mullan seassa, mutta tänä vuonna sekin jäi ja ongelmia ei ole ollut. Toisaalta ruukuissani olevaa multaa ei tampattu mitenkään tiukkaan, vaan yritin pitää sen nimenomaa ilmavana. Tomivaksi metodiksi omalla kohdallani osoittautui annostella multa ruukkuihin suoraan säkistä (eli melko kuivana) ja kastella se sitten alakautta ruukun pohjareikien myötävaikutuksella.

jeQQ

Jossei sitä lekaa laita paljoa, niin ei se multa sen kuohkeampaa ole. Lekaa kannattaa laitella pinnalle, pinta on kuivempi ja ötöjäkään ei näy niin helposti.

chilimieli

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - helmikuu 12, 2010, 00:05:32 ap
Jossei sitä lekaa laita paljoa, niin ei se multa sen kuohkeampaa ole. Lekaa kannattaa laitella pinnalle, pinta on kuivempi ja ötöjäkään ei näy niin helposti.

Auttaa myös kärpäsongelmiin ja hidastaa veden haihtumista.

Lecasoraa itsekkin ennen laitoin ruukun pohjalle, nyt jäänyt vähemmälle, soran etuna myös pohjamullan "hengityksen" paraneminen. Ruukunvaihto onnistuu myös paljon helpommin. Soraa ei saisi laittaa likaa, ohut kerros riittää. ;) Sora itse mullanjoukossa taas estää mullan kasaanpainumista, = maa pysyy kuohkeana ja kasvin on siihen helpompi kasvattaa juuria. Soralla saa mielestäni aikaiseksi monia hyödyllisiä pikkujuttuja, turpeessa pärjää ilmankin. Mustaanmultaan yleensä olen enmmän käyttänyt, turve on kuitenkin itsessään aika huokoista.

masaiman

helmikuu 12, 2010, 20:08:41 ip #1091 Viimeisin muokkaus: helmikuu 12, 2010, 20:15:58 ip käyttäjältä mattson
Ei muuten Aji cristal lähde itselläkään sitten millään.  Tänään tota lamppuasiaa tutkiskellessani työn lomassa päädyin siihen, että kannattanee repiä tuo koko loistariviritys tuolta alas ja korvata 3x ~20w Esleillä. Eikös tommonen ole melkoinen murikka (lähinnä se runko-osa). Mietin vaan et ne olis tarkotus ruuvaa tohon hyllynpohjaan kulmaraudoilla tms. vaakatasoon kiinni niin saavat kannat olla melko kaukana hyllystä notta mahtuu tuikun aikanaan vaihtamaan... Saako noin isoja esmes. shittarista? vai marssinko suorilta LSK:lle? Ei oo ollu koskaan tarvetta ostaa niin ei oo tullu katottua. Niin ja mahtaako noissa olla sävyeroja vai onko kaikki esmes. warm whiteja?

ddog

Ei ne ihan järkyttäviä ole, Megamanin 30W ESL on ~5,5cm x 5,5cm kannaltaan, neliön mallinen. Paikallisesta (Riihimäki) Honkkarista löytyi ainakin 4000K, taisi olla Airamilta 3000K ja Megamania 2700K malleina. Eli äkkiä pähkäiltynä jos saa kannan keskipisteen vähän reilu 4cm päähän tason alapinnasta, pääsee jo vaihtamaan ongelmitta.

masaiman

helmikuu 12, 2010, 20:41:17 ip #1093 Viimeisin muokkaus: helmikuu 12, 2010, 20:43:35 ip käyttäjältä mattson
Miten megamanin eslit kestää? mulla on joskus tallissa ollu erinäisiä spotteja yms. lankavaloja työvaloissa ja ainakin auton alla hääriessä viileällä lattialla paukkuu kun papattimatto... ootko muuten Ddog käyny pirilän kukkatalossa? löytyy aika hyvin kaikkia lämpömittareita, turvekiekkoja yms... sieltä ostin noi omat "plant start"- lätkätkin

Kilp

Megamaneista en tiedä, kaupassa aina sattunut olemaan toista merkkiä, mutta Airamin Longlife 30W ESLit tuntuvat kestävän hintaansa (10-15€) nähden hyvin. Vanhimmat hankin vajaa puolivuotta sitten ja uusimman alkuviikosta, eivät ainakaan silmämääräisesti ole nuo ~6kk vanhat lamput valotehoa menettäneet verrattuna uusiin.

Kooltaan nuo Airamit ovat ~5x5x14cm + E27 kanta.

ddog

Lainaus käyttäjältä: mattson - helmikuu 12, 2010, 20:41:17 ip
Miten megamanin eslit kestää? mulla on joskus tallissa ollu erinäisiä spotteja yms. lankavaloja työvaloissa ja ainakin auton alla hääriessä viileällä lattialla paukkuu kun papattimatto... ootko muuten Ddog käyny pirilän kukkatalossa? löytyy aika hyvin kaikkia lämpömittareita, turvekiekkoja yms... sieltä ostin noi omat "plant start"- lätkätkin


Nuo on ollut mulla vasta vajaan 2kk joten kestävyydestä ei kyllä vielä voi sanoa mitään, kaikki ostetut toimii edelleen. Keittiön lampussa oleva 15W mikälie n. 3e lamppu on jo alkanut vilkkumaan päälle laitettaessa...

Pirilässä olen käynyt viimeksi tänään, tosin ihan vaan tavan viherkasveja ostamassa, emännälle kukkanen ja joku traakki, ite otin kärpäsloukun syömään pörriäiset pois :)

Ollut muuten aika huono itävyys Pirilän siemenissä, muutaman pussin ostin, yksi siemen iti...

ddog

Tuli mieleen kun kärpäsloukun hoito-ohjeissa suositeltiin sadevettä kasteluun, olisiko se chileille myös parempi kuin kraanavesi? Luntahan voisi sulatella näin talvella, loukulle ainakin ajattelin tehdä näin. Vai onko sillä mitään väliä?

Wolfman

Raanavedessä on aikapaljon vaihtelua, ainakin joillain paikkakunnilla sadevesi voi olla paljonkin "puhtaampaa". Itselläni tuo raanavesi on melkoisen mineraali tms. pitoista eli esim. termostaattihanojen mekanismit eivät puhdistamatta ole kovin pitkäikäisiä. Mekanismiin kertyy valkoista/vaaleanharmaata kovaa karstaa (kalkkia tai muuta vastaavaa?) ja purku/putsaus piti vanhoille hanoille tehdä parinvuoden välein, uudet ovat toimineet nyt nelisen vuotta ja alkavaa takkuamista havaittavissa. Samaa karstaa huomaa tiskialtaassa välillä kun huuhteluvesi kuivuu altaan pohjalla. Tietämättä tarkemmin mistä tuo karsta koostuu en ala arvailla sen vaikutusta kasveille mutta tuskin se suurina pitoisuuksina hyväksi on ?

masaiman

Kalkkia? Kannattaa selvittää veden "kovuus" sielläpäin. apteekissa ainakin tietävät. Meillä olis äiteellä tossa parin kilsan päässä kaivo jonka vedessä on jotain tosi ihmeellistä... sillä on saatu vuosia kasvamasta kieltäytyneitä kasveja kukkimaan ja pelastettu vaikka kuinka monet kuoleman kielissä olleet huonekasvit meilläkin. Nyttemmin vaan vesijohtoverkkoon siirtymisen jälkeen unohtunut pihan perälle yksinään... Ei hirveesti hotsita kahlata 15m ylipolven hangessa ja hakata kiinni jäätynyttä kantta palasiks todetakseen kaivon näin alkuvuodesta lähes tyhjäksi... keväämmällä pakko nostaa taas parikyt litraa pönttöihin. ei muuten tartte lannottaa...

chili_maestro

Itse en lähtis vaihtamaan loisteputkia esleihin. Viherpeukusta ostamani kasveille tarkoitetun Eslin perusteella chilien kasvu jää selvästi verrattuna  loisteputkien alapuolella olleille. Loisteputkista valo tulee laajemmalta alueelta, eslistä paljon pienemmältä alueelta.

Auringon keskimääräinen värilämpötila on reilut 6000 kelviniä, siitä voi päätellä että ainakin tuo 2700K on turhan alhainen kelvini määrä. lähempänä 6000K siis parempi.
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.