toukokuu 14, 2024, 05:11:41 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


"How-to Hydroponics"

Aloittaja Nike, heinäkuu 12, 2005, 11:32:33 ap

« edellinen - seuraava »

Nike

On töissä vähän tylsää niin tuli mieleen toinenkin topicci  :)

Eli onko tuo em. kirja hintansa väärti? Katselin sitä tuossa netissä, mutta 20$ on liian kova hinta jos se onkin vaan "yleistason" tietoa ja kivoja kuvia.
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

Nike

Eikö kellään muulla ole todellakaan luppoaikaa töissä?  :lol:

No kuitenkin tuli vielä mieleen hydroja koskien, että onko niissä pakko käyttää tuollaisia überkalliita erikoislitkuja, vai voisiko homman saada pelaamaan ihan Substral-pohjalta?
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

Nuthead

Varmasti sen sais toimimaan joten kuten mutta tarkoitushan noilla litkuilla on että pystyy itse vaikuttamaan esim. kukitusaikaan jne. Joten se hyöty katoaa jollakin substralilla leikimällä!  :cry:
Mutta halvempaahan se varmaan on mutta epäilen että ei toimi muutenkaa iavan samalla tavalla jos ollenkaan. Mutta varmasti pätevämpiä kommentoijia löytyy pilvin pimein joten...  8)

Kaitsu
-pähkinäpää-

Sauli Särkkä

Jos vesiviljelyä ei tee aivan hehtaaripohjalta, esim. Floran TriPack -satsi kestää _pitkään_ käytössä ja hinta on vain muutaman kympin. Itse laitteisto toimii erittäin yksinkertaisella periaatteella ja itsekin kiroan aina, kun muistan, että ostin ensimmäiset vermeet siinä uskossa, että niiden rakentaminen olisi ollut vaikeaa. Jälkeenpäin olen väsännyt monenmonta bubbleria (ehkä tykkään näistä jopa enemmän kuin aidoista hydroista) ja pari tippukastelupönttöä, eikä niihin ole rahaa eikä aikaa kovin paljoa mennyt.

Viherpeukkuun vaan tilausta sisään ja homma käyntiin.



-Sale
Sauli Särkkä

#002

Nike

Mistä noita teko-ohjeita löytäisi em. laitteisiin? Olen aina DIY- linjalla jos vain suinkin mahdollista!
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."


Sauli Särkkä

www.sarkka.tk ja sieltä chilipuoli auki, niin näkee myös vastaavan, mutta vieläkin edullisemman setin.

Olennaisia ovat ehkä käyttöohjeet ja viljelyn aloitus, oikeat vesiarvot, ym.

Kivivillakuutio on hyvä alusta, varsinkin aluksi, kun kosteus säilyy tasaisempana taimen ympärillä. Se ei kuitenkaan ole mikään ehdoton sääntö, kun noita on tullut kasvateltua ihan pelkästään kevytsorassa.

Aluksi, kun rehu on vielä pieni taimi (tai siemen, itse ainakin idätin myös bubblerissa) on ravinneliuoksen yletyttävä villakuutioon niin hyvin, että kuutio säilyy kosteana. Kuitenkin, kasvi kasvattaa juuret suhteellisen nopeasti purkista alaspäin kohti nestettä, että nestepintaa voi laskea.

Kun juuret lähestulkoon täyttävät pöntön kokonaan, ei ole ollenkaan tärkeää onko pohjalla 5 cm vai 25 cm nestettä, kun riittävä ravinteiden saanti onnistuu joka tapauksessa.

Tärkeimmät välineet, joita ei voi itse pahemmin rakentaa:
- ravinneliuokset (TriPack tai Onepart, tms. -setti)
- pH-mittaussetti (tippatesteri tai vastaava)
- pH-miinus, eli pH:n säätöaine (oletettavasti vetesi on joko about neutraali tai lievästi emäksinen, kuten valtaosassa Suomea tilanne on)
- lämpömittari


Minimoi ravinneliuospönttöön menevän valon osuus, etenkin auringonvalo. Tämä valo kasvattaa levää tähtitieteellistä vauhtia mikäli sopivat olosuhteet sattuvat kohdalle. Alumiinifolio tai peittävä maalikerros toimii ok. Ulkona kannattanee kuitenkin välttää tummaa maalia lämpötilakontrollin vuoksi.





-Sale
Sauli Särkkä

#002

Puuhis1

Tein ehkä löydön, pieni koristesuihkulähteen uppovesipumppu 230v/ 2,5W
5.90€

Tällainen pumppu on paljon hiljasempi käytössä kuin ilmapumppu bublerissa, ja löytämäni malli vieläpä tolkuttoman halpa (jos kestäisi edes vuoden?). Saa nähdä millainen se pumppu sitten on kun en ole sitä vielä hypistellyt. Lempeänkuuloisen myyjätytön kuvailun kyllä kuulin pumpusta, kun soitin ja tiedustelin millainen pumppu on.. kaksi noita tuli jo tilattua Kärkkäisen Ylivieskan myymälästä Oulun myymälään:)

Vesipumpulla voi siis esim korvata bublerin ilmapumpun laittamalla uppovesipumppu bublerin pohjalle. Pumpun ulostulosta putkenpätkä ylöspäin + putken päähän pirskotteleva/sumuttava suutin kastelemaan juuria ja hapettamaan liuosta. Tärkeää on huuhtoa lecasora hyvin hiekasta ja laittaa vesipumpun imupuolelle hyvä suodatin.

Pumpulla voi tehdä myös esim. tihkukastelun, Hiljaisen version Aquafarmista, NFT:n tai Ebb Flow:n.

:arrow:  NFT: Nutrient Film Technicue: Juuret kasvaa putkessa virtaavassa ohuessa lannoitevesi lirussa(Yleinen salaatin viljelyssä).

:arrow:  Ebb&Flow: Pumppu nostaa liuoksen lannoitesäiliöstä 15min ajaksi ja 3krt/vrk Lecasoralla täytettyyn kasvatus astiaan(kasvatus astian pohjassa suodatin ja pumpun tuloletku). liuoksen pinta nousee kastellen soran sekä juuret, kunnes liuos ylivuoto putkesta virtaa takasin lannoitesäiliöön. Kun pumppu kohta sammuu, valuu lähes kaikki kasvatusastiassa oleva liuos saamaa kautta pois mistä tulikin eli pumpun tuloletkun(jossa verkko suodatin) kautta takaisin lannoitesäiliöön. Juuret saavat runsaasti happea ja ravinteita. Hiljainen ja tehokas järjestelmä.

Variaatioita on monia ja niitä on erittäin mukava puuhastella ja näpertää :idea:  
Muistatte vaan eristää lannoitesäiliön ja yleensäkin lannoiteliuoksen valolta, niin ei ala tulemaan limaa eikä levää tms.

Satoa kypsytellessä...

Puuhis1

http://www.hydroponics.com/info/index.html

Tuossa on hyvä perustietopaketti eri hydroista englanninkielellä

Timo

Mulla on ollut muistaakseni toukokuun alusta Siccen mi mouse -pumppu bubblerissa kierrättämässä vettä. Pumppu on kääritty vaahtomuoviin ja roikkuu n. puolivälissä ämpäriä johtonsa varassa puskien vettä kohti juuria.

Mielenkiintoista hommassa on se, että 1) vehje on täysin äänetön paitsi kun veden pinta on liian alhaalla 2) ph näyttää pysyvän 6.5:ssä vaikka sinne heittäisi täydennysvedet suoraan kraanasta (ph 8+) 3) minkään sortin levä- tai muita ongelmia ei ole ilmennyt vaikka valosuojaus on olematon ja lämpötilat ovat nousseet välillä yli kolmenkympin. Toukokuussa idätetty Haba  on lähemmäs metrinen ja puskee ensimmäisiä hedelmiään (plus aika paljon nuppuja).

Olen antanut itseni ymmärtää että tuo vaahtomuovi toimisi jonkinlaisena biologisena suotimena tuossa vehkeessä ja siihen kertyneet "hyödylliset" bakteerit pitäisi ph:n ja pöpöt aisoissa. Tiedä häntä mutta tuntuu toimivan!

levo

LainausNike kirjoitti:
Mistä noita teko-ohjeita löytäisi em. laitteisiin? Olen aina DIY- linjalla jos vain suinkin mahdollista!


Tässä omat ohjeeni kuvien kera, bubleri ja ebb&flow -värkit.
http://ovela.1g.fi/plantaasi/rakennus.htm
Chilipää #105 :: Jo vuodesta 2005! ;-)