LED kasvivalaisimet

Aloittaja Sihijuoma666, kesäkuu 27, 2013, 19:23:19 ip

« edellinen - seuraava »

cossuone

Mä ottasin ton akvaariovalon ennemmin jos olis pakko valita. Siinä valkosta valoa enempi.

niko.m

Itseltäni löytyy tämä tämä. Ei Alvia tai tullia. Kokonaishinta oli silloin se n. 99.5€. Hieman äänekäs laite, mutta erittäin tehokas. Sisältäkin näyttää erittäin laadukkaalta, vaihdoin Jimmsiltä ostetut tuulettimet tuonne (3kpl, yhteensä n. 15€ ja ne ovat lämpötila-antureilla). Nyt on oikeasti hiljainen ja kirkas. Jos omalle työlle ei laske tuntihintaa, niin kokonaisuus on siis sen 115€ ja on nyt siis tosi hiljainen. Jos pitäisi toinen ledi ottaa, niin ottaisin samanlaisen ja vaihtaisin tuulettimet.

Chiljonka

Tuosta näyttäis puuttuvan tuo 430-460nm alue kokonaan?http://ledfinland.fi/wp-content/uploads/2010/03/photosyn_response.jpg Saattaahan sitä kyllä tulla noista valkeista ledeistä? Onko sillä edes merkitystä?

MiM

Onko noitten kasvuledien pakko olla noita tuulettimellisia? Eikä esimerkiksi tällainen kävisi?
http://www.tarviketalo.net/fi/ULKOVALAISIMET/LED-VALONHEITTIMET/1488/LED-VALONHEITIN+50W+3500LM+IP54/2371


Tuollaisia kun laittaisi muutaman vierekkäin... varsin leveä keila kylläkin, mutta sen askartelisi helposti kapeammaksi, tai sitten etsii jostain kapeampikeilaisen mallin. Jos kovin pienessä tilassa kasvattaa, niin ymmärrän toki tuulettimien edun.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

0lli

Onko kenenkään muun 120W (Ledfinland) ledistä kuulunut semmoista pientä "sirinää", aivan kuin yksi tuulettimien ropelleista ottaisi vähän kiinni johonkin tai vastaavaa, selvästi kumminkin tuulettimesta tulee ääni  ???
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.


niko.m

Lainaus käyttäjältä: Chiljonka - helmikuu 08, 2015, 20:02:27 ip
Tuosta näyttäis puuttuvan tuo 430-460nm alue kokonaan?http://ledfinland.fi/wp-content/uploads/2010/03/photosyn_response.jpg Saattaahan sitä kyllä tulla noista valkeista ledeistä? Onko sillä edes merkitystä?
jos tuota minun tarkoitat niin en tiedä mitä puuttuu tai mitä siinä oikeasti on. Mutta kaksi mysteerichinenseä on räjähtänyt sen alla kasvuun ja kukkiminen on alkanut hyvin. Toisessa nyt jo podin alku. Eli itse tulos on loistava. Helposti saisi tuon alla neljästäkin kasvista satoa, kun nyt menee varmaan 75% valosta hukkaan. Chilivaarinkin tutkimusten mukaan pelkkä valkoinen riittää, sekä sinivalkoinen on myös hyvää. Tuo valo on omaan silmään sinertävän valkoista. En usko että tuosta valosta jää ainakaan kasvaminen kiinni.

niko.m

Lainaus käyttäjältä: Chiljonka - helmikuu 08, 2015, 20:02:27 ip
Tuosta näyttäis puuttuvan tuo 430-460nm alue kokonaan?http://ledfinland.fi/wp-content/uploads/2010/03/photosyn_response.jpg Saattaahan sitä kyllä tulla noista valkeista ledeistä? Onko sillä edes merkitystä?
jos tuota minun tarkoitat niin en tiedä mitä puuttuu tai mitä siinä oikeasti on. Mutta kaksi mysteerichinenseä on räjähtänyt sen alla kasvuun ja kukkiminen on alkanut hyvin. Toisessa nyt jo podin alku. Eli itse tulos on loistava. Helposti saisi tuon alla neljästäkin kasvista satoa, kun nyt menee varmaan 75% valosta hukkaan. Chilivaarinkin tutkimusten mukaan pelkkä valkoinen riittää, sekä sinivalkoinen on myös hyvää. Tuo valo on omaan silmään sinertävän valkoista. En usko että tuosta valosta jää ainakaan kasvaminen kiinni.

Chiljonka

Lainaus käyttäjältä: niko.m - helmikuu 08, 2015, 23:25:22 ip
Mutta kaksi mysteerichinenseä on räjähtänyt sen alla kasvuun ja kukkiminen on alkanut hyvin. Toisessa nyt jo podin alku. Eli itse tulos on loistava. Helposti saisi tuon alla neljästäkin kasvista satoa, kun nyt menee varmaan 75% valosta hukkaan.

Ok, eli ei näyttäis olevan merkitystä ainakaan chileille. Sitä just oon ihmetelly että mitäköhän värejä chilit parhaiten hyödyntäis kun monia noita valoja pystyis tilaamaan ns. kustomoituna. Eli pystyis ite valkkaan että minkä värisiä ne ledit siinä olis.

niko.m

Siitä en osaa sanoa toimisiko joku muu paremmin tai huonommin. Mutta tuon värisävy ei aiheuta hellasäröä ja ääni ei häiritse emäntää. Lisäksi siis kasvu on tuon alla erittäin hyvää (enemmän leveyssuunnassa tuuheutta kuin korkeutta) ja kukkimista on runsaasti, podin alkukin on hyvä merkki. Kohta niitä on luultavasti lisää  ;)

Eli omaan käyttöön täyttää kaikki kriteerit mitä hainkin, jopa ylittää ne. Hyvä ostos siis itselle. Jos otat tuon myös olohuoneeseen ja arvelet että napinaa voisi tulla tuosta, niin tuulettimien vaihtoon kannattaa valmistautua. Sekään ei kauhean iso projekti ole, koska tuo on niin hyvin kasattu.

tässä tuuletin

Nuo sopivat suoraan sisälle. Eli ohjeet menevät:
- Koppa auki
- Liittimet auki
- Vanhat tuulettimet pois ja katkaistaan johdot.
- Uusista tuulettimista keltainen johto poikki ja teipataan sähköteipillä pää.
- Liitetään vanhan tuulettimen liittimen musta ja punainen johto, uuden tuulettimen punaiseen ja mustaan (punainen-punainen ja musta-musta). Itse kolvasin johdot ja löin sähköteipin päälle.
- Ruuvataan uudet tuulettimet kiinni
- Yhdistetään liittimet
- Kansi kiinni

Aikaa meni itsellä 40min, johtuen hitaasta kolvista ja tinalangan etsimisestä. Osaavampi henkilö hoitaisi tuon varmaan n. 20min. Kyseessä ei ole kuitenkaan monimutkainen toimenpide, vaikka siltä saattaa kuulostaa.

Huru-ukko


Lisäyksenä tuosta Saksan 180/300w led-lampusta, joka on minulla ja niko.m:llä niin mittasin sen kulutusta. Cost control kulutusmittari tuli postissa, ja oli lampussa kiinni 7,5 h ajan. Kwh kertyi tuona aikana 1,479, eli tuntikulutuksena 197 wattia. Samassa kuormassa oli 28w eslikin kiinni eli kun sen laskee pois, niin se luvattu 180w ottoteho? on aika lähellä. Testissä mitattu virhemarginaali oli tuolla mittarilla +3%.

matti1983

Olisi tarkoitus tilailla ebaysta tuollanen 90w ufo ledi lamppu ja niitähän on saatavilla 1w, 3w ja 5w ledeillä niin onko sillä mitään muuta käytännön eroa kun että noita pienempiä ledejä on lampussa enemmän? Eli onko tuo 5w ledeillä ole merkittävästi parempi kun 1w ledeillä oleva lamppu?

niko.m

Miksi et ota suoraan tuota 180/300w? Hintaa ei tule kuin vajaa 30€ lisää ja tehoa varmaan 3x enemmän kuin tuollaisessa 90w ufossa (olettaen että tuo 90w on nimellisteho). Minulla, Huru-ukolla, Larbballa (tai ainakin puheli että tilaa) ja Turaukolla (puheli tilanneensa). Kaksi ensimmäistä on ainakin tyytyväisiä tuohon  ;)

Mutta jos välttämättä haluat ufon, niin ottaisin 3w ledeillä, jolloin oikean tehon luulisi olevan ~60w. 1w tai 5w ledien oikeasta tehosta ei tietoa, voisi kuvitella että 5w ledille ajetaan vielä vähemmän, ettei lämpene liikaa.

matti1983

Juu kyllä tuo 180w ufokin kelpaisi ja mietiskelin myös plug and grow 200/6400 CFL kittiä mutta se on taas niin oksettavan ruma hökötys vaikka tehokas olisikin ;D

turaukko

Lainaus käyttäjältä: niko.m - helmikuu 20, 2015, 10:51:35 ap
Miksi et ota suoraan tuota 180/300w? Hintaa ei tule kuin vajaa 30€ lisää ja tehoa varmaan 3x enemmän kuin tuollaisessa 90w ufossa (olettaen että tuo 90w on nimellisteho). Minulla, Huru-ukolla, Larbballa (tai ainakin puheli että tilaa) ja Turaukolla (puheli tilanneensa). Kaksi ensimmäistä on ainakin tyytyväisiä tuohon  ;)


Eilen tuli valo eli varsin nopea toimitus (perjantaina tilaus ja torstaina valo kotona). Kuten täälläkin todettua niin ne vakiotuulettimet pitää jonkin verran mölyä, mutta itsellä valo tuli ulkovarastoon niin en sitä ala modaamaan. Nyt katsellaan mitä chilit uudesta valosta pitävät :) Jos pitävät niin tilaan toisen  ::)

Kuinka etäällä kasveista olette led -valoa pitänyt? Itse laitoin n. puolen metrin päähän.

matti1983

Tilasin sen 180w ufon 3w ledeillä :) tuo tulee kolmelle marblesille.

Huru-ukko

Puolen metrin päässä on minullakin. Valaistava ala on 80 x 120 cm. Lampun päädyissä on matkaa sivuille noin vajaa puolikas metriä, sivuilla 30 cm. Kännykällä (Samsung s4)mittasin sen Lux Meter;in kanssa että siinä korkeudessa antaa optimaallisimman valotehon sivuille. Alemmas laskiessa valaisukulma ei riitä, ylempänä taas luxit vähenee välimatkan kasvaessa.

matti1983

Kysymys teille ketkä omistatte tuollaisen 180w ufon, minkä kokoinen on sen jäähdytyspuhallin ja on se helposti vaihdettavissa??