maaliskuu 28, 2024, 14:19:47 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Facebook, onko 25.05.2018 elämää

Aloittaja Huru-ukko, huhtikuu 27, 2018, 20:58:52 ip

« edellinen - seuraava »

Jatkan Facessa, minua ei haittaa kasvojentunnistus ja elämäni seuranta.
Lopetan tilini, en halua elää Orwellin maailmassa.
Yritän löytää vastaavan ryhmän jostain muualta somesta.
En ole Facessa.

Huru-ukko

Sallitko tietojesi ja sen seuraavan  sinua  kun liikut taajamissa jossa on kameroita. Meillä kituniemessähän niitä ei kovin paljoa löydy, etenkään kaupallisen tahon toimijoiden asentamina. Otaksun.

Kamerat on suurimmaksi osaksi joko viranomaisten tai esim. pankkien asentamia. Oma kysymyksehän se on, myykö ne kameroiden kuvaaman datan ulkopuoliselle toimijalle.

Muutama päivä sitten Mark Zuckerberg oli vastaamassa syytöksiin tietojen myynnistä vaalitulosten vaikuttamisesta englantilaisen ohjelman avulla. Onnistui väistelemään kongrenssin kysymykset loistavasti, jättäen vastaamatta suurimpaan osaan kysymyksiä.

25 toukokuuta astuu voimaan uusi käytäntö, jonka Facebook esittää parantavan yksilön turvaa kasvojentunnistuksen avulla. Todellisuudessa uskon että pienin paha täälle on se, että kun esim. lähestyt kauppakeskusta tai erikoisliikettä, puhelimeen tulee kohdennettua mainosta ostostapahtumiesi mukaan.

Jollet hyväksy tätä, tili suljetaan. Itse en aio hyväksyä, olkoonkin että lähimmät kamerat on liki 30 kilometrin päässä, jonne ajan ostoksille pari kertaa kuussa. Ja puhelimessa on evästeet estetty, sekä käytössä white/black lista, joka blokkaa kaikki numerot jotka ei ole simkortilla tai puhelimen muistissa.

Sinällään ikävä tilanne, koska kuulun neljään muuhun ryhmään Facebookissa, täytynee pyrkiä niitäkin agiteereemaan perustamaan vastaavan keskusteluryhmän.

Jos vaihtoehtoja on liian vähän, niin kommentia tänne, lisäämääminen on helppoa. Jos löytyy kirjoitusvirheitä, niin syy on tämän Razerin näppiksen, ihan paska höhöhö  :o 8).

Suositeltavat ohjelmat on tietokoneeseen Addblock ja Ghostery  ;).

ottulo

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - huhtikuu 27, 2018, 20:58:52 ip25 toukokuuta astuu voimaan uusi käytäntö, jonka Facebook esittää parantavan yksilön turvaa kasvojentunnistuksen avulla.
--
Jollet hyväksy tätä, tili suljetaan.


Ainakin itse ehtomuutoksesta tulleen ilmoituksen kautta muutin asetuksista tuonkin kasvojentunnistuksen pois päältä, eikä tili mihinkään siitä hävinnyt. Löytyy asetuksista edelleen: https://www.facebook.com/settings?tab=facerec

En tosin epäile yhtään, etteivätkö käyttäisi kuvia siitä huolimatta jonkinlaiseen seurantaan. Ehkä tuota kasvojentunnistusta enemmän kylmäsi se, että em. ilmoituksessa kerrottiin Facen saavan yhteistyökumppaneiltaan tiedot ostokäyttäytymisestä myös offlinessa, eli tulkitsen tarkoittavan kivijalkakauppoja. Käyttäisivätköhän juuri tuohon kasvojentunnistusta, vai sieppaako kaupan kassasofta maksajan ja ostosten tiedot ja lähettää eteenpäin? Vaikeaksi menee välttely vaikka kuinka tekisi ostoksensa aina kasvotusten.

Huru-ukko

huhtikuu 27, 2018, 21:22:27 ip #2 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 27, 2018, 21:27:50 ip käyttäjältä Huru-ukko
Lierihattu ja isot aurinkolasit ? XD.

Tällä hetkellähän kasvojen tunnistus ei tuota mulle mitään tuskaa, kuvassa on kaksi sekarotuista koiraa. Uskoisin että tähänkin tulee muutos mikä kuva kelpaa. Taidan ottaa jotain foorumilta naamataulun LOL.

Lisäksi, minäkin estin sen kasvojen tunnistuksen. Nyt olen saanut kahtena päivänä ilmoituksen että tilini suljetaan 25.05 koskien sitä etten ole hyväksynyt käyttöehtoja. Hmmmmm.....Olisiko kysymys jostain muusta  :-\ ?.

ottulo

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - huhtikuu 27, 2018, 21:22:27 ip
Lisäksi, minäkin estin sen kasvojen tunnistuksen. Nyt olen saanut kahtena päivänä ilmoituksen että tilini suljetaan 25.05 koskien sitä etten ole hyväksynyt käyttöehtoja. Hmmmmm.....Olisiko kysymys jostain muusta  :-\ ?.


Epäilen, että samalla kun otit kasvojentunnistuksen pois, jätit muilta osin muuttuneet käyttöehdot hyväksymättä. Minä siis hyväksyin käyttöehdot, mutta kielsin kasvojentunnistuksen, kohdennetun mainonnan jne.

E: Tarkennus, eli kasvojentunnistuksen estäminen ei sinänsä ole käyttöehtojen hylkäämistä, vaan ehdot piti erikseen hyväksyä, mikä lienee jäänyt tekemättä.

Vuorikaskas

Ai siellä on estomahdollisuus vaikka hyväksyy ehdot. Uutisoinnista sai erilaisen mielikuvan.

Muuten kai voisi olla laittamatta naamaansa sinne.  Ja sitten katsoa että puhelimessa ei ole kamera päällä.  Eikä gps.  Vai riittäisikö ettei ole puhelimessa FB-sovellusta (mulla ei ole).

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - huhtikuu 28, 2018, 08:02:32 ap
Ai siellä on estomahdollisuus vaikka hyväksyy ehdot. Uutisoinnista sai erilaisen mielikuvan.

Muuten kai voisi olla laittamatta naamaansa sinne.  Ja sitten katsoa että puhelimessa ei ole kamera päällä.  Eikä gps.  Vai riittäisikö ettei ole puhelimessa FB-sovellusta (mulla ei ole).

Se FB sovelluksen puute on varmaan riittävä. Google on onnistunut pysymään sivussa, ja se seuraa sovellustensa välityksellä missä kukin on.

Vaikka se lupaa kysyykin paikkatietoon ja seurantaan, niin minun käsitykseni mukaan se silti seuraa ihmisiä ilman lupaa. Luulisin että sitä dataa ei käytetä kaupallisiin tarkoituksiin. Ja pystyy seuraamaan puhelinta vaikka se olisi sammutettu, kaikki sovellukset ei "kuole" puhelimen sulkemisella.
Ehkä akun irrottaminen saattaisi tepsiä, koska sisällä ei näy akunkaltaista laitetta (Samsung 4).

Whili

Ei löytynyt naamatunnistusehtoa ??
Mistähän tuo FB tekee tunnistuksen jos ei ole käytettävissä käypää kuvaa käyttäjästä  8)

Vuorikaskas

huhtikuu 29, 2018, 08:23:08 ap #7 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 29, 2018, 08:35:51 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Whili - huhtikuu 29, 2018, 07:49:04 ap
Ei löytynyt naamatunnistusehtoa ??
Mistähän tuo FB tekee tunnistuksen jos ei ole käytettävissä käypää kuvaa käyttäjästä  8)



Sieltä on tullut sähköposti jonka otsikossa on "hyväksy muuttuneet käyttöehdot 25. toukokuuta mennessä, niin voit jatkaa Facebookin käyttöä" ja tekstissä:

Olemme päivittäneet käyttöehtomme kertoaksemme sinulle enemmän palvelustamme ja siitä, mitä pyydämme jokaiselta Facebookin käyttäjältä.
Nyt sinun on helpompi hallita tieto-, yksityisyys- ja turvallisuusasetuksiasi yhdessä paikassa: voit tehdä sen kätevästi milloin tahansa asetuksissa. Olemme myös päivittäneet tietokäytäntömme ja evästekäytäntömme vastaamaan uusia kehittämiämme ominaisuuksia ja kertoaksemme sinulle lisää siitä, kuinka luomme sinulle yksilöllisen kokemuksen. Päivitykset sisältävät:
   
-   Uusia toimintoja, kuten Marketplace, kameratehosteet ja helppokäyttötyökalut

-    Aiempaa tarkempaa tietoa järjestelmämme tavasta käsitellä jakamaasi sisältöä, kuten tekstiä, kuvia ja videoita

-    Tietoja siitä, miten jaamme saamiamme tietoja, järjestelmiä ja tekniikkaa Facebook-yhtiön tuotteissa, kuten WhatsAppissa, Instagramissa ja Oculusissa

-    Facebook Irelandin tuottaman Instagram-palvelun lisääminen tietokäytäntöön

Siirry Facebookiin tarkistamaan ja hyväksymään käyttöehdot.


Tarkista nyt
- linkkinappula

   













Lopuksi siellä hyväksytään uudet käyttöehdot. Ei tässä asiassa ole ihmeempää uutta huolta minun mielestäni,  noitten kieltojen asettamisen jälkeen.   Olisihan se ollut FB:ltä suorastaan itseensä puukotus jos noin väen pois ajaisivat.



Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - huhtikuu 27, 2018, 20:58:52 ip


Jos vaihtoehtoja on liian vähän, niin kommentia tänne, lisäämääminen on helppoa.




Äänensä poisto ei näköjään ollut sallittu, joten uuden osuvamman vaihtoehdon lisääminen ei auta siltä osin.

Chilivaari

Kiitos Kimmo perusteellisesta ohjeesta.
Tuosta on paljon apua asian kanssa tuskailleelle vaimolleni. Kasvojentunnistuksen saa pois, mutta miten sen tekevät ne, joilla ei ole FB-tiliä, mutta joiden kuvia ja nimiä on siellä julkaistu?

ottulo

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 29, 2018, 10:02:05 ap
Kasvojentunnistuksen saa pois, mutta miten sen tekevät ne, joilla ei ole FB-tiliä, mutta joiden kuvia ja nimiä on siellä julkaistu?


Oletan, että koska henkilöllä ei ole FB-tiliä, ei nimiä/kuvia myöskään mitenkään yhdistetä yhteen henkilöön, vaikka useammasta paikasta nimi ja kuva löytyvät. Facehan ei tietenkään voi etukäteen tietää onko kuvassa henkilö, jonka kasvojentunnistus on kielletty (ellei henkilöä ole kuvaan käsin merkitty, jolloin kasvojentunnistuksella ei ole väliä), joten se yrittänee ensin tunnistaa kaikki kuvien henkilöt. Jos se tunnistaa henkilön sellaiseksi, jolla on käytössä esto, se ei tarjoa tietoa eikä ilmoita kuvasta ko. henkilölle jne. Mahtaako tulla paljon vääriä tunnistuksia ja siten tietojen eksymistä ties mihin, saa nähdä...