toukokuu 12, 2024, 20:34:01 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Sorriin viljelysysteemit

Aloittaja sorrii, helmikuu 04, 2013, 00:12:34 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

helmikuu 04, 2013, 00:12:34 ap Viimeisin muokkaus: helmikuu 05, 2013, 10:09:51 ap käyttäjältä jaolsten
Mä tuossa elvistelin kasvattamista 85 taimesta yhdellä lampulla [missä oli sen verran sitä Tompe'reen lisää että oli siinä apuna yksi ja sitten kaksi 11W "koululaisvalaisinta" myöhemmässä vaiheessa  8) 8)]
Muuten ihan totta tuo: hyviä tukevia taimia tuli ja osassa oli jo podeja kun niitä aloin koulia ruukkuihin: Nehän siis vielä olivat pelkissä kuutiossa ja Jiffyissä pitkään taimilaatikoissa. Nutrifoten Startti- ja Tomaatti&Mansikka-lannoitteella lannoittelin ...
Aika oleellinen juttu siinä oli että kahdella sivulla oli pahviheijastimet joissa lämpökalvo; valoa ei karannut kuin vähän päistä. Tänä keväänä pitäisi kokeilla tehdä taimikasvatuksia umpilaatikossa joka vuorattu sillä lampökalvolla*. 50x60x100cm pesukonelaatikko on tuohon varattuna. Valoksi meinaan 75W 6400K esl.

*Clas Ohlsonin lämpöpeitto on oivaa materiaalia tehdä heijastinverhoja, seinämiä ym: http://www.clasohlson.com/fi/L%C3%A4mp%C3%B6peitto-Asaklitt/Pr349274000 Olisi Alessa 95c/kpl tällä hetkellä!!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ryhis

helmikuu 04, 2013, 10:56:02 ap #1 Viimeisin muokkaus: helmikuu 05, 2013, 10:07:36 ap käyttäjältä jaolsten
Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 03, 2013, 19:00:55 ip
Sitten kun ei enää "mahdu" pitämään putkia 5-10cm päässä taimien latvoista, niin vaihtaos isompiin.

Mä kasvatin viime keväänä 85 kpl chilin ja tomaatin taimia n.30cm mittaan asti yhden Bilteman 45W eslin ja hyvän heijastimen alla. Vähän tuhlaavaista kasvattaa vain 12 tainta noinkin isoilla valoilla ..:-\


Hienoa! Kaksi lausetta jotka kumoavat toisensa! Lisää aamukahvia!

Edit, jaolsten.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 04, 2013, 00:12:34 ap
Mä tuossa elvistelin kasvattamista 85 taimesta yhdellä lampulla [missä oli sen verran sitä Tompe'reen lisää että oli siinä apuna yksi ja sitten kaksi 11W "koululaisvalaisinta" myöhemmässä vaiheessa  8) 8)]
Muuten ihan totta tuo: hyviä tukevia taimia tuli ja osassa oli jo podeja kun niitä aloin koulia ruukkuihin: Nehän siis vielä olivat pelkissä kuutiossa ja Jiffyissä pitkään taimilaatikoissa. Nutrifoten Startti- ja Tomaatti&Mansikka-lannoitteella lannoittelin ...
Aika oleellinen juttu siinä oli että kahdella sivulla oli pahviheijastimet joissa lämpökalvo; valoa ei karannut kuin vähän päistä. Tänä keväänä pitäisi kokeilla tehdä taimikasvatuksia umpilaatikossa joka vuorattu sillä lampökalvolla*. 50x60x100cm pesukonelaatikko on tuohon varattuna. Valoksi meinaan 75W 6400K esl.

*Clas Ohlsonin lämpöpeitto on oivaa materiaalia tehdä heijastinverhoja, seinämiä ym: http://www.clasohlson.com/fi/L%C3%A4mp%C3%B6peitto-Asaklitt/Pr349274000 Olisi Alessa 95c/kpl tällä hetkellä!!

Muistanko Sorri väärin, että oli samalla auringonvaloakin saatavilla? Se lämpöpeittohan oli sulla verhona olohuoneen ikkunoilla?

Joka tapauksessa muistuttaisin kaikille chiloinkasvattajille, että Sorriin niksit eivät varmasti onnistu  kenellekään muulle.

Eli älkää nyt noudattako neuvoa tästä 85kpl kasveja/yksi ESL.

Sorrii auttaisi kovin, jos olisit silloin joskus perustanut päiväkirjan, josta muutkin kasvattajat voisivat ihmetellä sun tekemiä ihmetekoja. Nyt kaikki informaatio on vain sun henkilökohtaisia muistelmia, jotka ovat välillä hieman yliampuvia.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

sorrii

helmikuu 04, 2013, 12:57:02 ip #3 Viimeisin muokkaus: helmikuu 05, 2013, 10:08:05 ap käyttäjältä jaolsten
LainausSitten kun ei enää "mahdu" pitämään putkia 5-10cm päässä taimien latvoista, niin vaihtaos isompiin.

Mä kasvatin viime keväänä 85 kpl chilin ja tomaatin taimia n.30cm mittaan asti yhden Bilteman 45W eslin ja hyvän heijastimen alla. Vähän tuhlaavaista kasvattaa vain 12 tainta noinkin isoilla valoilla ... 

****

Hienoa! Kaksi lausetta jotka kumoavat toisensa! Lisää aamukahvia!


Miten nämä kumoavat toisensa?? 45W esl on paljon kirkkaampi putkien pinnasta kuin 90cm T8-putki ja voi/pitää olla kauempana. Hyvällä heijastimella [=Megalux V] siitä riitti valoa ~40x60cm alalle ...


LainausMuistanko Sorri väärin, että oli samalla auringonvaloakin saatavilla? Se lämpöpeittohan oli sulla verhona olohuoneen ikkunoilla?

Noita lämpöpeittoja kun saa 3€'lla 130x210cm, niin niitähän on tullut osteltua aika monta...
Verhoa olen aikanaan kehunut lähinnä makuuhuoneen ikkunalla, jossa on viileää öisin; peiton ja ikkunan välissä 3x36W putket.
Toki on nyt sellainen verho olohuoneessakin jossa 2x58W putket; ja keittiössä tilanjakajana jossa 400W natikka + 100W ledi ...
Ja olohuoneen yhdessä hämärässä nurkassa on teräshylly jonka ympäri kiertää folio ja valona 75W esl + 21W ledi .. Piri-piri ja LD tekee hedelmää.
Kämppähän on täynnä noita virityksiä  ::) jotka vaihtuukin ajoittain.

Tokihan tuo 85 kasvia yhden lampun alla oli ääritapaus johon jouduin kun oli asunto täynnä ja kokoajan kiire. Yllätys oli itselle että taimista tuli ihan hyviä!
Eihän nyt kukaan ole niin tyhmä[kai?] että ottaa tuota jonain ohjeena tai ihanne suosituksena - ohjehan oli että putkien alle 5-10cm päähän ja kun ei enää mahdu, niin sitten isompaa lamppua kehiin ...

Päiväkirjan pitoon ei riitä kärsivällisyys ... Valitettavasti kommentoin kiireellä toisten ketjuissa. Voin sen lopettaakin, jos noin ärsyttää.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 04, 2013, 12:57:02 ip
Tokihan tuo 85 kasvia yhden lampun alla oli ääritapaus johon jouduin kun oli asunto täynnä ja kokoajan kiire. Yllätys oli itselle että taimista tuli ihan hyviä!
Eihän nyt kukaan ole niin tyhmä[kai?] että ottaa tuota jonain ohjeena tai ihanne suosituksena


No juttuhan on näin, että kun valoista kysytään niin oletus on, että vastaukset ovat informaatiota eikä esimerkiksi aanelosen mittaisia sepustuksia millaiset viikset oli bussikuskilla kun viimeksi kävin kaupassa. Tai sitten muisteloita millaisen kaakkoisakkunan takana edessä oli sata taimea lämpökynttilän takana alla tai miten kerran joskus vuosia sitten LD teki hedelmää vaikka valoa oli liian vähän. Tai jotain.


LainausValitettavasti kommentoin kiireellä toisten ketjuissa. Voin sen lopettaakin, jos noin ärsyttää.


Onhan tämä lupaus? Onhan?
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

sorrii

Tää ketju pääsi jo unhottummaan. Mä löysin ratkaisun jo vuosi sitten: http://dx.com/p/solar-powered-brushless-water-pump-black-82009
Löytyy 6V mailli 20$'lla kans: nostokorkeus voi olla tiukalla ...

Ajatus on ens kesänä kokeilla semmoisella ebbin ja nft'n hybridillä. Resoksi 65l betonipalju [maahan upotettuna ehkä] ja päälle 45l palju johon sopivat reiät pohjaan; NFT'n filmi pohjalle ja kasvit isommissa kivivillakuutioissa; päälle ebbin tapaa kuitenkin soraa; vedentulo jonkunlaisella kastelurenkaalla tai ekä näkyvällä paikalla puutarhassa antaa olla se suhkulähdesuutin siinä  8). Vesi sitten virtaa aurinkoisella kelillä. Muulloin toivottavasti toimii passiivisena.

Edelliskesänä mulla oli tomaatteja sellaisessa jätti-pauliinassa jonka tein noista samoista: 45-litraisessa 2kpl isoja verkkoruukkuja upotettuna pohjaan, kuten altakasteluruukuissa siinä välipohjassa. Hyvin siinä tomaatitkin viihtyivät. Jos samantapaisen tekee sähköisellä pumpulla, niin onhan se tehokkaampi toki.
Siinä vanhassa virityksessä mahtui alatilaan vettä 15l; nyt meinaan korottaa ylempää astiaa 10-15cm jolloin reson mennee 30-40l ....

Oli muuten viime kesänä yksi Cajamarca passiivihydrona [PHCHB-systeemillä {=passive hydroculture hempy bucket system  ;D}] tuolla plantsalla ja pärjäsi ihan ok. Porasin siis vanhaan maaliämpäriin ~10cm korkeudelle pohjasta reikärivin josta sadevesi pääsee valumaan: Sinne 10cm sorakerrokseen meni ~3l litkua. Sateisen kesän takia se kyllä kärsi selvästi puutteesta, se kasvi, kun sade huuhtoi ravinteet moneen kertaan ...

Ja Autopotithan on jo ollut kaksi kesää kasvihuoneessa. Viime kesänä kolmella erilaisella alustalla: turve - perliitti - kookos. Kaikki toimi kohtuullisesti. Turpeen selvä ongelma oli että murkut viihtyi siinä ihan liian hyvin. Kookoskuidussakin taisivat pesiä; perliitti oli selvä voittaja!
Ens kesänä kokeilen vielä hydrosora-kookos-sekoituksen: 50/50 josta päällimäinen 5cm pelkkää soraa.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

helmikuu 04, 2013, 19:13:13 ip #6 Viimeisin muokkaus: helmikuu 04, 2013, 19:14:58 ip käyttäjältä sorrii
Mä oon kantapään kautta oppinut että juurien haarautumiskohdan eli varren alapään pitää hydrossa [passiivi-] olla aina vedenpinnan yläpuolella - bublerissa kestää olla veden allakin jonkun aikaa -täytön jälkeen, esim- kunhan ilmastus toimii kokoajan. Varmaan mullassa/turpeessa pätee sama sääntö kuin passiivihydroilla käytännössä: happi pääsee vaihtumaan niin syvälle kuin on ilmaa valiaineessa.

Täällä foorumissa joskus esiteltiin "viilipurkkihydro" jossa oli siis rei-itetty viilipurkki ylösalaisin soran seassa, jonka päälle kasvi on istutettu: viilipurkin pohja [tässä kansi!] on sitten se vedenpinnan yläraja. Purkin sisällä on sitten vesitilaa enemmän kun ei ole sitä soraa. 17cm Pauliinaan saa ~1l vesitilaa.

Mä sovelsin samaa kaikkiin pasiivihydroihin joita oon rakennellut ämpäreihin, piparipurkkeihin, pauliinaruukkuihin ym. Viilipurkin korvasin kyllä isolla verkkoruukulla tai taimiruukulla. Kastelu/tarkistusputken tein sähköasennusputkista, vanhasta snorkkelista ja letkunpätkistä ym. Nyt on pari isompaa Mimosaruukkua samalla periaatteella, joissa kuitenkin on lisätty ilmakivi säiliöön... [aktiivipassiivibubleri]


Noissa passiiveissa on pari kasvia kuollut kun olen ylitäyttänyt. Näppituntuma on että se vesiraja on aika tarkkaan istutuskuution tai -briketin alapinta kun niitä käyttää.

[Passiivisia hydroja voisi suosia enemmänkin! Mulla ei ole yksikään baccatum. chinense tai pube kuollut sellasessa, kun esim talvetan. Annuumit voi olla vaikeempia ... niitä nimittäin kuoli alkuun pari]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Miquel

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 04, 2013, 18:41:33 ip
Oli muuten viime kesänä yksi Cajamarca passiivihydrona PHCHB-systeemillä tuolla plantsalla ja pärjäsi ihan ok.
Sateisen kesän takia se kyllä kärsi selvästi puutteesta, se kasvi, kun sade huuhtoi ravinteet moneen kertaan ...


Jäi nyt vähän epäselväks, pärjäskö se nyt sit ihan ok vai ei? :D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

sorrii

Lainauspärjäskö se nyt sit ihan ok vai ei?

Sori epäselvyys ...
Pärjäsi cajamarca hyvin passiivihydrossa sekä myös Suomen suvessa. Taivasalla sen hydron ongelma oli tiet liika sade. Jos olisi vielä kansi päällä, niin toimisi sateellakin. Poutakeleillä piti antaa litkua kerran-pari viikossa. Mä kun olin tuohon kasviin totaalisen kyllästynyt, kun se vei koko edellistalven tilaa ja valoa mun kotona tuottamatta oikein mitään. Sensijaan että olisin heittnyt kompostiin, vein senkin kokeeksi plantaashilleni, mutta enpä kovin huolella hoitanut! Valoa se tiet sai pellolla riittävästi, ja vettä  ;)

Ei uskalla ihan varmana väittää, kokeilematta, että tuottaisi tuollainen passiivihydrona jopa enemmän hedelmää kuin vastaavan kokoisessa multa- tai turveruukussa. Luulen niin. Kotioloissa, keinovalossa, passiivihydrokasvit on tuottanut paremmin kuin mullassa. Hydrosorassa juuret kai saa sitä happea kuitenkin enemmän...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jaolsten

Hei,

Siirtelin näitä itseääntoistavia viestejä tähän yhteen topiccin, jottei näiden asioiden puiminen sotkisi jo valmiiksi tarpeeksi sekaviksi menneitä topicceja.

Kuitenkin nämä havainnot ja systeemit kiinnostavat esim. minua, eikä näitä siis todellakaan ole mieltä poistaa, joten jatketaan näistä täällä.

1. Tuossa lamppuesimerkissä sulla on 85 tainta 45w eslin ja kahden 11w koululaisvalaisimen alla. Fine. Mutta nuo taimet ovat olemattoman pieniä vielä. Jos mietitään kunnolla haaratuneita, lähes kasvihuoneeseen siirtokuntoisia taimia, niin niitä ei tuohon systeemiisi mahdu viittäkään, olenko oikeassa? Eli tämä 85 tainta/yksi ESL on toimiva ratkaisu vain hyvin pienen aikaa. Eli yhtä hyvin voin kertoa suurelle yleisölle, että yksi 20w ESL riittää 36 chinenselle:
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Ryhis

Minä kasvatin monta viikkoa liki 120 siementä yhden koululaisvalaisimen alla. Hyvin mahtui monta viikkoa. Ttu kun niistä tuli sitten niitä vihreitä ituja ulos niin tuli ahdasta,

Kotona ei ollut 90-luvulla kuin K-marketista ostettuja hehkulamppuja mutta hyvin kasvoin yli satakiloiseksi. [syytän myös HK [Helsinkin Kauppivaiden] n liha piirakoita] mutta toisaan ollut se ruoka pääasiallista ravintoa yli 27v. vuotta. Et näin.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

jaolsten

helmikuu 05, 2013, 14:02:51 ip #11 Viimeisin muokkaus: helmikuu 05, 2013, 14:04:42 ip käyttäjältä jaolsten
Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - helmikuu 05, 2013, 13:24:24 ip
Pluggboxiin mahtuu kerralla 49 taimenalkua. Kahta Pluggboxia valaisemaan riittää mainiosti yksi ESL. Itse pystyn kevyesti
kasvattamaan yhden ESL:n alla 98 tainta.

JS

Aivan, mutta jos aloittelija kyselee suosituksia valaisintyypeistä ja tehoista, niin vastaatko, että 98 taimelle riittää yksi ESL?

Siirsin Chiliparkin alkuperäisen postauksen tänne:

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=13097.msg235799#msg235799

Tuonne saa käydä esittämässä risut ja ruusut ylläpidolle ja mahdolliset foorumin parannusehdotukset.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 04, 2013, 18:41:33 ip
Ja Autopotithan on jo ollut kaksi kesää kasvihuoneessa. Viime kesänä kolmella erilaisella alustalla: turve - perliitti - kookos. Kaikki toimi kohtuullisesti. Turpeen selvä ongelma oli että murkut viihtyi siinä ihan liian hyvin. Kookoskuidussakin taisivat pesiä; perliitti oli selvä voittaja!
Ens kesänä kokeilen vielä hydrosora-kookos-sekoituksen: 50/50 josta päällimäinen 5cm pelkkää soraa.

Ja pahimman työkiireen laannuttua seuraavaan kiperään kysymykseen:

Olen kesäksi jo hommannut autopotit ja olen myös pohtinut käytettävää väliainetta. Nostaako tuo hydrosora-kookoskuituseos lannoiteliemet juurille? Onko kokemusta, haihduttaako tuo vettä enemmän, kuin tavis turvepotti?
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 04, 2013, 12:57:02 ip
Tokihan tuo 85 kasvia yhden lampun alla oli ääritapaus johon jouduin kun oli asunto täynnä ja kokoajan kiire. Yllätys oli itselle että taimista tuli ihan hyviä!

No nyt vasta toisella lukemalla pääsin jonkun verran kärryille. Eli 30cm mittaiseksi kasvatit taimet tuossa avaruusteltassa. Siirsitkö siitä ulos vai ikkunalle vai pitikö noita vielä valottaa isommilla tuikuilla?

Olivatko nuo 30 senttiseksi asti pienissä kivivilloissa/turvebriketeissä? Mikä homma noiden kasteluissa/lannoituksissa oli?

Ensivuoden esikasvatuksiin, etenkin myyntitaimiin matkin tuon tilaihmeen varmasti!
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 13, 2013, 18:34:16 ip
LainausTuo arviosi mukaan ne on terveen näköisiä, mutta minun mielestäni ne näyttää lähinnä parikymmentä senttisiltä tikuilta jossa on muutama lehtipari, ei tuuhea. Ainakaan kun tuohon kuvan reunaan katsoo.

Oliko tää kommentti noista mun taimista??
Tokihan 3-viikkoiset taimet jotka kasvaa vieri-vieressä on aika tikkujakin. Noista tuli kuitenkin ihan tukevia kun pääsivät väljempiin oloihin. Pääsivät siis hyvään alkuun ...
80 taimea pöydällä alle 60w valoilla ja ilman luonnonvaloa; kymmenkunta niistä tomaatteja ...

Tänä keväänä -jos saan aikaiseksi ja ehdin- kokeilen useammassa erässä ledeillä, natikalla ja umpilaatikossa esl'eillä. Menetelmä muuten sama.
No hö, heti tuli kylmä kylpy kasvoille kun etsin itse tietoa. Eli olisivat kuitenkin vaatineet ennen ulossiirtoa (tai myymistä) enemmän tilaa, eli enemmän valoa?
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 13, 2013, 16:24:43 ip
Mun arvaukseni on että pikkutaimet saa liian vahvaa lientä. Laimeammassa liemessä innostuvat kasvattamaan paremmat juuret ensin.
Sama tilanne kuin jos multa on ravinnepitoista ja kosteaa: silloin ei kasvilla ole tarvetta kasvattaa juuria yhtä tehokkaasti ...

Mä olen noissa kuutiossa antanut kasvaa taimien parikymmensenttisiksi ja siirtänyt soraan, turpeeseen, kivivillaan, perliittiin, bubleriin - mihin vaan - vasta kun alkavat juuret reilusti kasvaa ulos kuutiosta. Kuutiot pitänyt taimitarjottimella johon alussa hyvin laimeaa litkua. Myöhemmin valon suojaksi lecapapua väleihin.

Viime keväänä taisi olla 80 taimea tässä kuvassa: 45W esl ja nuo pari 7W päytälamppua. Kaikki taimet joko kuutiossa tai turvebriketissä.
-Alussa käytin [kokeilin  ;) ] pelkkää Rhizotonicia ja vettä sirkkalehtivaiheessa [rhizotonic on leväpohjaista sotkua joka haisee ... öö .. sanotaan vanhalle kalalle .. eli luultavimmin vastaa paljolti merileväuutetta, mutta on kalliimpaa]
-Kun alkoi eka lehtipari ilmestyä annoin Nutriforten starttilannoitetta puolet laimeampana kuin ohjeessa ja sumuttelin Rhizotonicilla
-Siinä 10cm mitassa aloin antaa tomaatti&mansikka lannoitetta myös puolet laimeampana kuin purkin ohje: EC noin 0,85
-Sitten meni osa multiin, osa isoihin kuutioihin: noin puolet annoin olla edelleen kuutiossa/jiffyssä ja annoin kaikille Tomaatti&mansikka-lannoittetta purkin ohjeen mukaan tai vähemmän. Mullassa kasteluveden EC 0,85 - isommissa kuutiossa parvekelaatikkobublerissa ~1,6

Annoin kokeeksi ison osan taimia kasvaa 30-40cm mittaan asti pelkässä kuutiossa/jiffyssä tarjottimella jossa oli lecasora-peti ja tomaatti-mansikka lannoitus. Nopeimmat annuumit alkoi tehdä raakileita 6 viikon ikäisinä. Kaikki taimet terveitä ja tuuheita ...



Muuten olisi onnistunut viime kevään idätykset täydellisesti paitsiettä aloitin vasta maaliskuun lopussa ja oli viileä kesä. Kunnon raakilesato tuli syksyn alkaessa ...

Hih, mitä pidemmäll menee "Mikä chilejäni vaivaa?"-topicissa, niin sitä enemmän löytää detailitietoa Sorriin virityksistä. Hyvä vai huono, ihan sama, tuodaan tänne  :D

Eli aloitit tällä systeemillä vasta maaliskuun lopussa? No sitten menee jo mutkikkaaksi.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jaolsten

Lähdin nyt tosissani rullaamaan tuota topiccia, niin kas, löysin vastauksen, ainakin osittaisen, toiseen kysymääni kysymykseen! Tuossa siis kysyjä ihmetteli lehtien rullailua ja tämä oli siis vastaus.

Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 17, 2012, 13:45:02 ip
Jeps. Näyttää ravinteiden kulutus olla nyt aika minimaalista..

Mä oon elätellyt muutamia aika isoja kasveja -pääosin baccatum- syksyisissä isoissa ruukuissan, pusseissa [=suodatinkankaasta ommeltu ~10l kassi] ja Autopoteissa ilman "autoa". Autopoteissa esim. on ajit verde ja cristal perliitissä sekä starfish ja fantasy kookoskuidussa. Kohtuullisessa valossa ja huoneen kuumuudessa [24C] nuo elelevät ja manittakoon että samassa paikassa sekä valossa limon jopa alkaa taas kukkia: 2x58W loisteputket ja pirkanmaan kaakkovalo ...

Olen noita Autopotteja kastellut laittamalla sinne alaosaan vettä pari litraa kerralla eli niin paljon kuin mahtuu. 2/3-osa annostus suurinpiirtein on käytössä Nutriforten setillä. Kasvavat perkeleesti ja lehdet rullaa. Joitakin samoja -ja eri- lajeja sitten on passiivihydrossa sorassa sekä kookoksessa joissa pääsee mittaamaan EC'tä ja näyttää kastelukertojen välillä vain liemi väkevöityvän sitä mukaa kun vesi kuluu. Vaikuttaisi sopivalta lisätä vettä 2-kertaa ja lannoitettua lientä 1-kertaa suhteessa ...

Pari kuukautta kun tässä sinnitellään, niin alkaa taas sieltä kaakosta aurinko mollottaa! Taisi tulla tänä vuonna vahigossa kokeilu miten talvettaa kasvit isoina ja melkein leikaamatta ...

Pakko nyt tämäkin kertoa: Ensi kesän ylpeyteni tullee olemaan Piri-Piri joka kasvoi ~80cm mittaan tuuheana, symmetrisenä ja sormenpaksuisin oksin varustettuna. Siitähän tulee edelleen uusia podeja enemmän kuin ehdin akalleni syöttää. Ovat muuten aika mukavan teräviä maultaan varsinkin verrattuna kaikkiin muihin kasveihini joita syksyllä aika pitkään yritin ulkona ja parvekkeella kasvattaa: tulisuus puuttuu kaikista...

Eli olet käyttänyt tuota kookos-sora mixiä passiiveissa. Eli käytännössä autopot-alustalla ja "passivihydropotit" siinä alustalla. Öö, eli altakastalulla. Eli ilmeisesti toimii ja uskallan ottaa käyttöön sähköttömään kasvihuoneeseeni?
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

sorrii

Tästähän sitten tuli varsinainen lahopääketju kun on kymmenestä eri aiheisesta ja eri aikana kirjoitetusta yhdistetty...

Mä yritän selventää nyt sitten KAIKEN kerralla ..  :D :D :D

A: viime kevään taimikasvatus
B: jatkohoito viljelypalstalla
C: ...sekä mökillä
D: sora-kookos-mix on aika uusi tuttavuus! Siitä ....

A:
Niitä taimia tuli lautalta kaikenkaikkiaan ehkä ylikin 85 ... taisi olla 95kpl lopulta, kun idätin lisää kymmenkunta Aji Cristalia!
Kun oli kämppä täynnä vanhoja kasveja ja romuja [niistä en kerro] ja kaikenlaista kiirettä [josta en kerro] ne ne taimet yksinkertaisesti jäi aika pitkään siihen pöydälle, johon ripustin hätäpäissäni mainitun 45 wattisen ja lisäsin myöhemmin 2 niitä pöytävalaisimia sekä heijastinpahvit.
Taimet oli 4'ssa taimilaatikossa joissa oli alkuun tiet se kansi päällä; 3kpl ~22x36cm ja yksi kapea sekä pitkä Jiffy-24; mahtuivat ~45x65cm alalle.
Idätyksen tein kahvisuodatinpaperilla styroksilautalla joka oli laatikossa jääkaapin yläpuolella komerossa. Idut istuttelin briketteihin sekä kivivillakuutioihin.
Annoin alussa Rhitzotonic-litkua ja sitten Nutriforten Starttia  ~2->5->10ml/10l [stokkiliuos 1/10 : 2-5-10ml/l] ja sumuttelin Rhitzotonicilla. Kun juuria alkoi näkyä kuutioista ja Jiffyistä niin aloin antaa pikkuhiljaa TomaattiMansikka-lantaa. Sitä Rhitzotonicia taisin sumutella aika pitkään, kun oli sitä täysi litra - on vieläkin ½.

Koulin noista taimista parhaat -vajaa puolet- sellaisiin kertakäyttöisiin taimiruukkuihin [80x80mm] Light Mix-multaan ja turpeeseen sekä osan isompiin kuutioihin siinä kohtaa kun olivat jo monet yli 30cm: Muistaakseni n. 1kk vanhoina. Se osa joka jäi ruukuttamatta kasvoi samassa systeemissä vielä kuukauden:isommat yli 50cm mittaan! Mä sirottelin vaan lecasoraa pari senttiä niiden pottien peitteeksi ja annoin ravinteen kuten passiivi-hydrossa. Ei ollut siis aikaa järjestää parempia oloja taimille!

Ne paremmat ~30-40kpl taimet oli juhannukseen asti 150W monimetallin valossa keittiössä kaukana ikkunasta. Osa noista "huonommista" silti oli lopulta jopa parempia kun kesä tuli: Eli se 45W lamppu riitti ulos istuttamiseen asti kait 40 taimelle joista tuli tietysti kapeita, mutta varreltaan ihan riittävän tukevia! Tiheässä ne oli ...

B:
Ne parhaat taimet vein suurimmaksi osaksi mökille kasvariin; muutama jäi parvekkeelle ebbiin ja altakasteluruukkuihin. "Huonot" vein "ranchille":

Ranchilla [nyk. plantaashi] kasvoi kahdessa muovi-tunnelissa 16 chiliä + reunoilla yrttejä, salaattia ja kurkkuja. Ihan komeita puskia niistä tuli kesän aikana, ja pari jouduin siirtämään heinakuussa pois sieltä tunnelista kun kasvoivat yli 80cm korkeiksi: Suippopaprika, kondom paprika - niistä ei ehtinyt tulla satoakaan! Sensijaan jallut ja serranot teki hyvin satoa. Samoin minipaprikat, cheyenne ja joku kashmiry ketjukirjeestä.
Tunnelit oli kasvihuonemuovia: Toisessa rei-itettyä, toisessa umpimuovia, johon tein itse muutamia reikiä harjaan. Viime kesänä kyllä näkyi, että se umpimuovinen oli parempi. Tiedä sitten josko kuumempana kesänä olisi päinvastoin!? Mä ostin alumiiniputkia Rauta-Soinilta [4€/kg!] ja väänsin niistä kaaret niin että korkeutta tuli ~80cm - alaosassa leveyttä 80cm joka kapeni ylös. Muoveihin teippasin 40cm kaistaleet mustaa muovikangasta että kestäisivät paremmin tuulta ym. Bilteman jeesusteipit pettivät kyllä aika äkkiä sateessa ja/tai auringossa - ompelin ne kankaat koneella myöhemmin hirveessä vitutuksessa ...

C:
Mökillä istuttelin kasveja Autopottelihin kolmella eri alustalla: Perliittiin Aji Verde sekä Cristal; Kookoskuituun meni Starfish ja Aji Fantasy; turpeeseen Joe's Long, Chilaca, Jalapeno [Early?] sekä Ancho [poblano] Lisäksi Pauliinaruukuissa mm. Kondom Paprika, Serrano, Kaleidoskop, Maui Purple, Suippopaprikaa ja minpaprikaa; tomaatteja.
Myöhäinen idatys kostautui pahimmin Ancholla [kiertokirjeessä sillä nimellä] jossa olisi ollut pari raakileen alkua syyskuussa. Starfishit eivät ehtineet kypsyä ollenkaan; Jaallujen ja serranojen ei tarvinnutkaan. Joes Long ja Chilaca kypsytti osan. ... jne. Siirsin 8 isoa kasvia syksyllä takaisin tampereelle  8) 8) ja saavutin 3-sijan Aji Fantasyn kasvatuskilpailussa! Chilacat, Joes Longit ym. söin syksyn mittaan tyytyväisenä kotona Tampereella. Starfishejä sain kourallisen vielä jouluna.

Eri kasvualustoja on turha kauheesti vertailla kun lajit olivat erilaisia. Sellainen tuli kyllä näkyviin, että kookoskuidulla kasvu lähti hitaimmin liikkeelle; nekin kyllä kirivät loppukesästä. Turve oli taas hankalaa muurahaisten takia! PErliitissä ainoa harmi oli että se kaunis valkoinen väri muuttui kesän mittaan sen näköiseksi kuin olis joku käynyt kusella ... Ensi kesänä siis perliittiä 100l tilaukseen. Ehkä kokeilen sora-kookos-mixiäkin.

Autopotin Aqua-Box tuli kokeiltua kasvulavalla jossa myös polykarbonaattilasit päällä: Sinnehän sitten muurahaiset päättivät perustaa siirtokunnan!! Se venttiili oli täynnä murkun munia parin viikon jälkeen kun sen asensin. Tyhjensin sen, pesin ja asettelin uudelleen paikalleen; täytin vesisäiliöön 200l vettä. Kahden viikon kuluttua oli vesisäiliö tyhjä[!!] ja venttili täynnä munia ... Salaatit kasvoivat kyllä kivasti. Otin Aquaboxin pois ...

D: Sora-kookos-mixin bongasin VP-luxin nettikaupassa. http://www.goldlabel.nl/
Vaikutti lupaavalta, joten pistin itse sekoittaen ja kokeiluun. Nyt on kaksi isoa Mimosaruukkua joissa Aji Finlandia[kai?] sekä Cristal; niillä ilmakivet säiliössä. Kolme pienempää kasvia [tabasco, piri-piri ja oranssi aji finlandia[!?] pauliinaruukuissa passiivisina. Ovat kaikki terveitä ja tekevät hedelmää. Vaikea mitään johtopäätöksiä vielä tehdä. Yhtä hyvin pärjäävät kuin pelkässä sorassakin. Kesällä kokeilen Autopoteissa varmasti ...
Noissa hommissa on arveluttavaa kyllä -etenkin mökillä- käyttää noita erikoisalustoja joita ei sitten viitsisikään heittää syksyllä kasvimaahan tai kompostiin! Perliitin pesu tullee tutuksi - ja kookoksen sihtaaminen sorasta ...

Viime kesän kaaoksessa muuten mulla oli heinääkuulle asti sisällä kymmenkunta viimeistä baccatumia niissä 8cm ruukuissa: parvekkeella ja ikkunalla. Niistähän tuli sairaan honteloita metrin korkuisia kasvirumiluksia. Nekin siirtelin sitten kuitenkin plantaashilleni ja istuttelin narujen ja keppien varaan heinakuussa: Tuli raakoja Aji Cristaleita pari kiloa niistäkin ja pari aji fantasyä ja finlandiaa kasvattelin kypsiksi asti parvekkeella. Sellainen täysin toivottoman näköinen ruipelokin teki parissa kuukaudessa kummasti raakileita kun pääsi ulos!

Jos siis on tilanahtautta, niin taimet voi kasvattaa pienessäkin tilassa maltillisilla valoilla. Ja jos menee myöhään, mutta pystyy siirtämään syksyllä kasveja sisälle kypsymään niin voi syödä tuoreita chilejä koko syksyn. Kypsyttelyvaiheessahan ei ihmeellisiä valoja tarvita enää ...

Ja ehkä minäkin joskus vielä saan intoa alkaa pitämään kasvatuspäiväkirjaa.//

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jaolsten

Alku tämäkin.. No ei sentään, aika kiiruulta on vaikuttanut viime kesä sullakin. Itsellä sama härdelli ja palstakasvari kärsi eniten, etenkin tomaatit. Nyt ensi kesäksi autopotit ostettuina. Pelotti tuo kookos/hydrosoran pesu/sihtaus niin, että taidan muurahaistenkin pelossa tyytyä turpeeseen  :D
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

sorrii

Joo-o. Hydrosoran pesu ei ole kotonakaan kovin kivaa. Kookoskuitu on niin halpaa, että sen heittelee kompostiin. Mä kierrätän vanhat mullat ja kuidut palstan maanparannukseen: Sehän on aika savista peltomaata.

Mökillä mä päätin kokeilla kantapään kautta että opin! Pitää vaan rakentaa iso sihti/seula sopivasta teräsverkosta. Eipä tarvi ainakaan imuroida jälkiä  :D
Perliitille mä tein hiiriverkosta jo sihdin joka toimii riittävän hyvin: vanhat juurenpätkäthän lähinnä pitää poistaa. Sauna on hyvä paikka desinfioida kaikki...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`