maaliskuu 29, 2024, 13:38:33 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


chili-amatööri kikkailee

Aloittaja marko-, maaliskuu 09, 2011, 23:19:10 ip

« edellinen - seuraava »

marko-

Morjens,

Olen ensimmäistä kertaa kasvattamassa chilejä. Taustaa sen verran itsestäni ja chilikokemuksista, että ensimmäisiä tiedostettuja kohtaamisia chilin kanssa on tainnut tapahtua kebab-mestojen kautta "turkinpippurin" ja tulisen kebab-kastikkeen muodossa. Cantina Westissä sai kunnon settiä jossa ei chiliä oltu säästelty. Sen jälkeen tuli pyörähdettyä Kiinassa ja maisteltua paikallista chiliä annoksissa, joka nosti hien pintaan.

Työpaikalla yksi kaveri on chilin harrastaja joten tuli hänen kautta tutustuttua Habaneroon ja muutamaan muuhun lajikkeeseen. MrFrost, pitkäaikainen ystäväni, on chilin ystävä ja sieltä sain paljon erilaisia siemeniä jemmaan ja ensimmäisen kunnon naga-kokemuksen (chilikauppa.fi naga-murskaa lukuunottamatta).

Laitoin 4 lajiketta kasvamaan pieniin astioihin, kolme siementä per laji. Lajikkeet olivat Pink Habanero, Jalapeno, Aji Cristal ja Madame Jeannette. Idätys tapahtui saunassa jonka lämpötila oli lattialämmityksen ja seinän takana olevan takan ansiosta 28+ celsiusta. Oli mahtavaa huomata että Jalapenot, Aji Cristalit ja kaksi Pink Habaneroa nousivat pintaan. Madame Jeannettesta ei ollut tietoakaan.

Teen paljon töitä muualla joten chilien vahtiminen oli heikkoa. Ne kasvoivat aika pitkäksi ja sitten päätin kotona ollessani että nostan ne ikkunan ääreen valoa saamaan jotta tulisi muutakin kasvua. Liian paljon, liian nopeaan? Lähes kymmenen asteen ero lämpötilassa varmaan myös teki osansa. Emäntä sanoi että olisi pitänyt totuttaa ja tuoda muutamaksi tunniksi esille ja nostaa "kasvihuoneen" kuomua niin että kasvit saa valoa, sitten taas takaisin saunaan.

Yksi Pink Habanero on varmasti kuollut. Kaksi Jalapenoa ja yksi Aji Cristal näyttää joten kuten kasvavan, muiden lehdet ovat alkaneet kipristyä ja ruskehtua (olen pyrkinyt kastelemaan kevyesti joka toinen päivä, teenkö jotain väärin?).

Yksi tuttu ehdotti että ostaisin kasvilampun kaveriksi, tarvitsee varmaan tehdä investointi. Madame Jeannette kovasti kiinnosti jo makunsakin puolesta joten nakkasin saunaan uudet siemenet itämään. Kun kaivelin multaa, vaikutti ihan siltä että ne edelliset siemenet olisivat hajonneet palasiksi.

Jos noista mikään tuntuu lähtevän enemmän kasvamaan niin seuraavaksi onkin sitten isompaan ruukkuun siirto. Siinäkin on omat riskinsä ja epäilen että moni tulee kuolemaan. Missä vaiheessa siirto kannattaa tehdä ja minkälaiset olosuhteet olisi hyvä pitää? Katselin MrFrostin 2011 settiä niin hänellä näyttää jo kovaa vauhtia kaikki kasvavan verrattuna omiin tekeleisiin.

Saattaa olla että laitan jotain kuvantynkääkin tulemaan, tällä hetkellä mennään näillä eväillä :) Jos kaikki kuolee niin sekin tulee raportoitua tänne!

T: Marko

MrFrost

No niin, olihan se Markonkin aika aloittaa =)
Tervetuloa loistoharrastuksen pariin. Championia oisin suositellut, baccat on helpoimpia kasveja ja junioreillekin maistuvia nuo Pink Habanerojen ohella.

Kyllä se totuttelu olisi hieman helpottanut kasvien sopeutumista, mutta ei se yksin ole syy kasvien kuolemiselle.

Olisi esim voinut ensin tuoda ihan normi huoneenlämpöön ja hiljalleen siirtää lähemmäksi ikkunalautaa.

Itse kastelen multakasvit keskimäärin kerran tai 1,5x viikossa, kannattaa kokeilla, että multa on kuivahtanutta, koska yleisin virhe on juuri liikakastelu.
Varmaksi menetelmäksi voin sanoa, että sormi turpeeseen noin sentin syvyydelle, jos on selkeästi kosteaa, älä kastele :)

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Mr_Green_

Tervetuloa munkin puolesta!

Kuva tosiaan hieman selkeyttää asiaa, niin on helpompi neuvoa. Kyllähän niille on hyvä alkuun joku lisävalo olla, esim. loisteputki tms. Eipä ole paljon lisättävää tuohon Mr.Frostin ohjeistukseen... :)

MrFrost

Niin ja toki sumuttelu myös kannattaa muistaa.

Itse sumuttelen talvella kerran vuorokaudessa yleensä.

Offtopicia:
Mr_Green_ :ille vielä, MrFrost kirjoitetaan ilman pistettä, kyseessä kun on vuodesta 1998 käytössä ollut IRC (Internet Relay Chat) -nicki, niin ei oo pistettä välissä =)
Nimimerkin historia on sitten vielä pidempi, lähtee jostain 20 vuoden takaa pienestä levyjen ja pienlehtien pienimuotoisesta jakelutoiminnasta, joka kuihtui hiljalleen kasaan ajanpuutteen vuoksi, kun aloitin duunit samassa paikassa, jossa Markoon tutustuin. Vuoroduuni tappaa melkein kaiken harrastusinnon ja koettelee muutenkin jaksamista. Onneksi nyt ei oo vuoroduunia ollut 8 vuoteen :)

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Mr_Green_

Lainaus käyttäjältä: MrFrost - maaliskuu 10, 2011, 20:18:03 ip
Niin ja toki sumuttelu myös kannattaa muistaa.

Itse sumuttelen talvella kerran vuorokaudessa yleensä.

Offtopicia:
Mr_Green_ :ille vielä, MrFrost kirjoitetaan ilman pistettä, kyseessä kun on vuodesta 1998 käytössä ollut IRC (Internet Relay Chat) -nicki, niin ei oo pistettä välissä =)
Nimimerkin historia on sitten vielä pidempi, lähtee jostain 20 vuoden takaa pienestä levyjen ja pienlehtien pienimuotoisesta jakelutoiminnasta, joka kuihtui hiljalleen kasaan ajanpuutteen vuoksi, kun aloitin duunit samassa paikassa, jossa Markoon tutustuin. Vuoroduuni tappaa melkein kaiken harrastusinnon ja koettelee muutenkin jaksamista. Onneksi nyt ei oo vuoroduunia ollut 8 vuoteen :)

-T


Ahaa! No hyvä kun sanoit...tiedän sit jatkossa!  :D

marko-

Kiitos lämpimästä vastaanotosta! :)

Katselin noita chilejä ja alkaa tuntumaan siltä että homma meni pieleen kun pääsivät itämään liian pitkäksi. Jalapenot tuntuu pärjäävän parhaiten, mutta muuten on aika aneemista kasvua. Mun piti ottaa noista muutama kuva ja laittaa tänne, mutta joku on näköjään käyttänyt Nikonin D60:n akun loppuun eikä ole jaksanut pistää latautumaan.

Kuvien otto siirtyy siis iltaan ja sitten saakin jännittää että mikä on tuomio! Huomasin myös että joissain taimissa on lehdet alkaneet käpristymään ja ruskistumaan/palamaan, mistäköhän tämä johtuu? MrFrostin vinkistä annoin niille pienet vesisumutukset päälle. Aloin epäilemään että tuleekohan niitä sitten kasteltua liian usein.

Onko teillä suosituksia perus-kasvilampulle jonka saisi haettua jostain ison marketin tyylisen kaupan puutarhapuolelta? Vai riittääkö se että ne saa jonkun rimpulan vähän vahvempaa valoa antamaan?

MrFrost

Hae 20+ W energiansäästölamppuja, niillä pärjäät hyvin alkuun ja sitten onkin jo auringon valoa tarpeeksi :)

UNOHDA suoraan ne Megamanin "kasvienergiansäästölamput" :)

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

PP

Lainaus käyttäjältä: marko- - maaliskuu 11, 2011, 16:09:31 ip
Onko teillä suosituksia perus-kasvilampulle jonka saisi haettua jostain ison marketin tyylisen kaupan puutarhapuolelta? Vai riittääkö se että ne saa jonkun rimpulan vähän vahvempaa valoa antamaan?


Älä osta kasvilamppua vaan ihan tavallinen energiansäästölamppu tai pari. Isompi parempi. Prismasta tms. saa ainakin 23 W, isoista rautakaupoista voi löytää tehokkaampiakin. Motonetissä ja vastaavissa halpakaupoissa voi tuurilla olla jopa 50 W ESLejä. Ulkonäkösyistä kannattaa suosia kylmiä, vähintään 4000 K sävyjä vaikka kasvien kannalta värilämpötilalla ei ole merkitystä.

marko-

maaliskuu 11, 2011, 16:57:58 ip #8 Viimeisin muokkaus: elokuu 22, 2011, 14:20:18 ip käyttäjältä marko-
Tässä on pari kuvaa. Ensimmäisessä on jalapeno ja toisessa aji cristal (jäätelötikku kertoo). Kuten aijemmassa viestissä totesin, tuo pituuskasvu tuossa huolestuttaa. Lisäksi ovat tuota ajin rääpälettä pienempiä ne muut taimet (ja ruskehtuneita yms).





InkRose

Onpas vartta noilla! :o

Varmaan tehokkain hoitokeino olisi haudata nuo multaan liki sirkkoja myöten, ja sitten hoitaa siihen loisteputki tai muu valo niin lähelle kuin mahdollista. Ei nuo siis mitenkään menetettyjä ole, mutta heikon valon perässä venyneitä.

marko-

Harmittaa oikein että olin itse niin paljon reissussa että tuo varren kasvu pääsi tapahtumaan saunassa liian pitkäksi. Mikä olisi oikeaoppinen tapa haudata nuo, juuriahan ei varmaan kannata kovin syvälle ruveta istuttamaan, vaan jotenkin pinnanmukaisesti pikemminkin haudata?

Vinkkejä otetaan vastaan! Jos nuo tuosta kuolevat niin oppia ikä kaikki, tietääpähän ensi kerralla paremmin.

MrFrost

maaliskuu 11, 2011, 18:41:00 ip #11 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 11, 2011, 18:44:40 ip käyttäjältä MrFrost
Lainaus käyttäjältä: marko- - maaliskuu 11, 2011, 17:46:49 ip
Harmittaa oikein että olin itse niin paljon reissussa että tuo varren kasvu pääsi tapahtumaan saunassa liian pitkäksi. Mikä olisi oikeaoppinen tapa haudata nuo, juuriahan ei varmaan kannata kovin syvälle ruveta istuttamaan, vaan jotenkin pinnanmukaisesti pikemminkin haudata?

Vinkkejä otetaan vastaan! Jos nuo tuosta kuolevat niin oppia ikä kaikki, tietääpähän ensi kerralla paremmin.


Lyöt sen vaan ruukkuun, pohjalle kourallinen kevytsoraa. Chilit luo juuret mullan alla olevaan osaan, eli ihan vaan jätät vajaan sentin mullan yläpuolelle.

-T

EDIT:
Muista steriloida se multa, mieluiten turvetta tai turvemultaa, eli joko kaataa kiehuvaa vettä päälle ja antaa jäähtyä huoneenlämpöön, sitten ei tarvitse kastellakaan juuri, kun oot pahimmat vedet valuttanut pois tai sitten uunissa kuumentaa sen 150 asteeseen, itse käytän tuota vettä..... Suosittelen myös lisäämään mullan sekaan kevytsoraa, se kuohkeuttaa sitä.
Ja valaistusta tosiaan, 23W energiansäästölamppuja vaikka Ikean Tertial -valaisimiin.
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Asenl

Lainaus käyttäjältä: marko- - maaliskuu 11, 2011, 17:46:49 ip
Harmittaa oikein että olin itse niin paljon reissussa että tuo varren kasvu pääsi tapahtumaan saunassa liian pitkäksi. Mikä olisi oikeaoppinen tapa haudata nuo, juuriahan ei varmaan kannata kovin syvälle ruveta istuttamaan, vaan jotenkin pinnanmukaisesti pikemminkin haudata?

Vinkkejä otetaan vastaan! Jos nuo tuosta kuolevat niin oppia ikä kaikki, tietääpähän ensi kerralla paremmin.


En voi väittää olevani mikään chili-expertti; vasta kolmas kausi menossa chilien kanssa ja ensimmäisellä kaudella jäin täysin vaille satoa. Itse kuitenkin noille hämärässä kasvaneille tein niin, että isomman ruukun pohjalle n. 1-2cm syvä 'peti' tuoreesta mullasta, noin nuorilla kasveilla varon rikkomasta juuripaakkua (jos epäilee omia kädentaitoja esim mullan kostutus ja ylöskaapaisu isolla lusikalla voisi toimia), jonka asettelen pedille ja hautaan niin, että sirkkalehdet jäävät pinnalle.

Näin toimimalla en ole (vielä, tuuripeliähän tämäkin) tappanut ensimmäistäkään viherkasvia ja toiminut hyvin myös chileillä tähän asti. Esimerkiksi tämän chilikauden n. 10:stä ruukunvaihdosta olen toistaiseksi selvinnyt tappioitta eikä ainutkaan chili ole vielä ottanut nokkiinsa juurien hautaamisesta syvälle. Itse olen hyväksi havainnut täällä paljon puolesta puhutun altakastelun ja silloinhan pohjalla olevat juuret pääsevät veteen käsiksi nopeasti.  :)

Isommat kasvit tykkäävät puolestaan hieman rajummasta rakkaudesta ja tällöin puollan juuripaakun hajotusta ja mahdollisesti jopa pienimuotoista typistystä, mutta noin heiveröisille taimille tekisit todennäköisesti peruuttamatonta haittaa hennon juuriston häirinnällä.
Vihreä peukaloni on merkki pitkälle edistyneestä kuoliosta minkäänlaisen menestyksen viherkasvien parissa sijaan.

marko-

Kiitos kaikille vinkeistä!

Siirsin yhden jalapenon ja yhden aji cristalin, loput saa odottaa lisää ruukkuja. Vähän se meni omaan tyyliin säveltäen, kun en ole mikään viherpeukalo. Lisäksi joutusin hieman ohjaamaan varsia, ei ollut niin syvää ruukkua mihin asettaa.

Toisen lehtiosa tuli aika lähelle reunaa ja toisessa melkein keskelle. Kastelun muistin suorittaa vasta jälkikäteen joten saa nähdä miten tuossa käy. Ihan hauskaa hommaa kuitenkin, vaikka menisikin pieleen. :D

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: marko- - maaliskuu 11, 2011, 17:46:49 ip
Vinkkejä otetaan vastaan! Jos nuo tuosta kuolevat niin oppia ikä kaikki, tietääpähän ensi kerralla paremmin.


Itsellä on istutushommissa työkäytöstä eläkkeellä jäänyt Mora. Passelisti tylsynytkin, kuten omistajansa (hah hah haa!!) Kun taimet on aika siirtää kertismukeista isompiin astioihin, laitan ensin uutta kuivaa multaa kohdeastiaan 2/3 täyttömäärästä ja hamuan kahdella sormella sellaisen passelin kuopan sinne.

Taimiruukussa työnnän puukon kärjen oletettavan juuripaakun alle ensin parista suunnasta, sitten pyöräytän ja samalla nostan koko taimen juurineen. Tykkään, että juuripaakun mukana tulee ihan "reilusti" multaa, nostan kasvin paakkuineen kuoppaan ja varovasti ropsin multaa päälle sekä ympärille. Yritän saada kasvin asemoitua siten, että kun loput mullat on lisätty, ainakin osa varresta jäisi "maanpinnan" alle. Lopuksi painan multaa varovasti kasaan ja lisään sitä hivenen lisää. Sitten vettä päälle ja päältä kastellen seuraavat pari kertaa, sitten alta kastellen.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

marko-

maaliskuu 19, 2011, 09:17:19 ap #15 Viimeisin muokkaus: elokuu 22, 2011, 14:20:50 ip käyttäjältä marko-
Terve,

Nyt on viikko vierähtänyt reissussa. Eilen kotiin tullessani piti heti tarkistaa miten purkkiin siirretyt chilit ovat pärjänneet. Vaikka minulla ei sitä valoa olekkaan vielä hankittuna niin kyllä kasvua on selkeästi nähtävissä, eli tuo purkkiin siirto ja varren peittäminen on tuottanut halutun tuloksen! Täytyy hommata lisää purkkeja ja siirtää muutkin taimet.

Tässä on kuvat Jalapenosta ja Aji Cristalista:


Mr_Green_

Pakko vähän ihmetellä sitä kun niin monella näkyy olevan vajaa ruukku, ja taimi siellä ruukun reunojen takana piilossa luonnonvalolta.. paremminhan se valoa saisi jos olis täysi ruukku, ellei sitten kasvata keinovalolla, jolloin valo tulee suoraan ylhäältä. Mutta ihan on terveen näköistä kuitenkin.. :)

Niabo

Kyllä mulla ainakin se multa tiivistyy kun kastelee vaikka alta kastelenkin aina... istuttaa täyteen ruukkuun ni pari senttiä on aina vajaa muutaman viikon päästä.

Mr_Green_

Lainaus käyttäjältä: Niabo - maaliskuu 19, 2011, 12:56:42 ip
Kyllä mulla ainakin se multa tiivistyy kun kastelee vaikka alta kastelenkin aina... istuttaa täyteen ruukkuun ni pari senttiä on aina vajaa muutaman viikon päästä.


Aa-a...tottakai..vesi on hyvä tiivistäjä. Sen takia tiivistän ite jo jonkin verran multaa ennen kuin istutan kasvin. Eikä siinä nyt toki mitään vaaraa pääse tapahtumaan, vaikka se kasvi vähän jemmassa onkin. Kunhan ajan kuluksi ihmettelen..  ;D

InkRose

Onhan tuossa sekin etu, että jos syystä tai toisesta päättää yrtti venähtää niin sitä saa ilman sen isompia operaatioita haudattua vähän syvempään. Itselläni juuri vähän harmittaa pikku bonsai-purkkiin laitettu Biquinho jolla on vartta ilmassa yli tuuma ennen sirkkalehtiä ja juuripaakku ihan pohjassa kuitenkin...