maaliskuu 29, 2024, 07:00:41 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Yrttien vesiviljely?

Aloittaja greenlife, maaliskuu 31, 2011, 10:16:48 ap

« edellinen - seuraava »

greenlife

Terve,

tarkoitus olisi kasvattaa yrttejä vesiviljelyllä, sekä kaupan taimia että siemenestä. Siemenet varmaan pitäis kohta laittaa itämään...

Onko teillä kokemuksia? Itse iskin pinon kaupan luomuyrttejä bubbleriin, sekaan Biosevia Growta ja Mineral Magicia (testinä ensin vain toiseen) pikkuämpäriin. Hengissä näyttävät olevan ja itse asiassa nehän kasvavat kivaa vauhtia!  ;D Jes, tässä siis ero siihen, että yrittää vain pitää yrtit hengissä seisovassa vedessä ilman lannoitusta, jossa ne eivät juurikaan kasva. En vielä ole ihan varma, miten etenen, yritänkö saada veteen biotoopin (vai mikä se nyt oli...) vai vaihdanko veden 2 viikon välein. Jännää kuitenkin, varsinkin kun haluan käyttää luomulannoitteita, että miten onnaa. Olen siis ihan aloittelija.

Pari (tyhmää) kysymystä:
- tarvitsenko lainkaan Biosevia Bloomia, jos tarkoitus ei ole suinkaan kukittaa yrttejä?
- kuinka korkealle/paljon sitä vettä tulee bubbleriin laittaa, juuriruukan alapintaan, keskelle vai yläpintaan vai alle sen niin, että juuret koskettavat juuri ja juuri vettä?
- istutan siemenet pienoiskasvihuoneeseen turveruukkuun. Paljonko vettä, paljonko ravinteita? Kuinka usein vesi vaihdetaan?
- jos vettä ei tarvitse ilmata koko ajan, voiko itse asiassa käyttää samaa ilmakiveä vaikka kahdessa pienessä bubblerissa, vaihdellen?

Kaikki kokemuksen yrttien ja salaattien vesiviljelystä tervetulleita.

Coofdrad

maaliskuu 31, 2011, 10:52:18 ap #1 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 31, 2011, 21:14:40 ip käyttäjältä Coofdrad
Tervehdys,

Itsellä on kokemuksia yrteistä vesiviljelyssä jonkin verran. Melkeinpä itse suosittelisin kasvattamaan passiivisessa vesiviljelyssä. Ovat kasvaneet todella hyvin aina siinä.
Vastauksia kysymyksiin:

-Kyllä voi käyttää biosevia bloomiakin, kyllä siinä on varmasti hivenaineita mitä kasvi tarvitsee. Laitat vaikka kevyemmällä kädellä sitä. Eiköhän kasvit selviä hengissä pelkällä growllakin, kokeilemalla se selviää.
-Jos hapetat vettä bubblerissa niin esim. 5 cm ruukun alapinnasta riittää. Kuplat kyllä kastelevat koko kannenkin.
-Millä meinaat täyttää turveruukun? Jos laitat multaa niin, en usko, että tarvitsee heti ravinteita. Jos jotain väliainetta esim. soraa niin sitten pitää kastella niin, että ei kuivaa kokonaan.
Itse tein niin, että laitoin verkkoruukkuun soraa ja pinnalle multaa noin kaksi senttiä. Yrtit itivät nätisti ja alkoivat kasvattamaan juuria verkkoruukun läpi. Näin ne pääsivät aika nopeasti soran kanssa tekemisiin.
-En näe järkeä miksi vaihtelisit ilmakiveä. Laitat t-liittimen ja jaat ilmapumpun kahdelle kivelle.

Itsekin meinasin alkaa käyttämään bioseviaa vesiviljelyssä, mutta tuntui lukeman jälkeen liian työläältä  :D
Jotta ravinteet toimisi niinkuin pitää olen lukenut, että tälläistä pitäisi käyttää mukana. Siinä lukee, että multakasvatuksessa. Mutta olen lukenut myös, että hydrossa tarvitsee jonkin "apuaineen" hajottamaan orgaanisen ravinteen.

Uskon, että toimii kyllä ilmankin mitään näitä.

http://gb.eurohydro.com/bm.html

Lycka till

greenlife

Moi,

kiitos vastauksesta. Tuli mokattua kun puhuin istutuksesta, käytän siis kivivillaa, en turvetta... Riittääkö muutaman millin korkea vesi pienoiskasvihuoneen pohjalla, josta kivivillakuutio imee vettä? Vai kastellaanko tai sumutetaanko kivivillaa päältä tms.? Täytyy vielä katsastaa muualta foorumista tästäkin, ettei mene pieleen, kun nyt alkaa olla vikat hetket laittaa siemenet ainakin hedelmää tuottaviin kasveihin (chiliäkin aion yrittää kasvattaa).

Mulla tosiaan on myös tuota Bloomia, kysäisin vain, ettei käy niin, että muu kasvu lakkaa ja alkavat pukata kukkaa  :o.

Mä ajattelen, että tuo Mineral Magic saa nyt riittää apuaineeksi. Vulcanoponic tms. olisi hyvä, varsinkin jos ei vesiä halua vaihtaa jatkuvasti.

Juu, T-liitin on olemassa, mutta kypsähdin viimeksi sen kanssa, kun ilmaa ei vain tullut kuin toisesta putkesta säädöistä huolimatta... Samanlaisia ongelmia vaikutti olevan muillakin. Yritän vielä, ja sitä paitsi tilasin just pari pumppua lisää, koska muita tarvikkeita ja siemeniä riittää, ja kun näkee miten nuo viihtyy ja kasvaa, innostuu.

Kevät on mukavaa aikaa  ::).

Coofdrad

Eiköhän se muutama milli riitä. Itse olen yleensä vain päältä kastellut kun ovat olleet kuivia. Voi tietenkin olla vaarana, että kivivillat tulevat liian märiksi jos pohjalla on koko ajan vettä. Tiedä häntä.

Onhan sitä itsekin tullut sädeltyä noitten letkujen pituuksien kanssa kun olen useamman ilmakiven laittanut. Tarkkaa puuhaa  :D
Sitten on niitä säätöhanallisia jakomalleja, mitkä ovat käteviä.

Upcider

Itse pistin tuossa ebbin jatkoksi basilikaa, hyvin tuntuu tykkäävän. Kavereina sillä pari Aji Verdea ja lannoitteena 2tl PK / 10l vettä

Vertailun vuoksi: samaan aikaan multaan istutetut basilikat ovat noin 7 kertaa pienempiä 8)