maaliskuu 28, 2024, 10:52:12 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kylmäsavustus

Aloittaja Whili, elokuu 05, 2016, 10:54:00 ap

« edellinen - seuraava »

waab

syyskuu 12, 2016, 07:28:11 ap #20 Viimeisin muokkaus: syyskuu 12, 2016, 07:31:48 ap käyttäjältä waab
ITsellä ProQ kylmäsavugeneraattori pienessä jääkaapissa. Jääkaapin ovesta repisin ylä ja ala tiivisteet pois, jotta saa ilmaa kytemiseen. Jotkut ovat myöskin ostaneet venttiilit ja poranneet alapohjaan ja kattoon reijät venttiiliä varten...

Putuna olen käyttänyt tätä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/564917/Kylmasavustuspuru-15L---Tammi
jota ostettiin juuri kavereiden kanssa 15 kg säkki. Riittääpähän ainakin vähäksi aikaa.

Ja tuo kylmäsavugeneraattori on tämä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/541064/ProQ-kylmasavugeneraattori-280x250x40

Siitä on pienempikin malli: https://www.motonet.fi/fi/tuote/541038/ProQ-kylmasavugeneraattori-150x150x40

Itse sytytän pikku toholla tuon purun ja viime kerralla kaksi täyttä pesällistä kyti alusta loppuun ilman ongelmia. (toholla helppo sytyttää uudelleen jos sammuu)

Tuon generaattorin olen nostanut kahden klapin kanssa jääkaapin pohjasta irti ja laittanut alle folio grillaus alusen, ettei jääkaapin pohjalle tippuisi mitään ja silti saa hyvin happea kytemiseen. Kuvia ei nyt pysty ottamaan, mutta eipä siinä mitään ihmeellistä.

edit: Jos sinulla on pihalla leppää tai omenapuuta, niin leikkaa siitä kiekkoja (sirkelillä. moottorisahan öljy ei ole kivaa ruuassa) ja käytä mustangin tai savusammon sähköistä savustinta.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/560010/Mustang-kylmasavustuslaite-13V-230V

Vuorikaskas


Chiljonka

Jalluja ja pubeja savustumassa: testierä 2.

Eka erä meni piloille oman aivopierun johdosta. Yhdistelmä pallogrilli, muovinen hyttysverkko, liikaa puruja :-[. Ei toiminut, hyttysverkko suli joten lämpöä lie ollut liikaa ::). En uskaltanu syödä vaikka hyvältä tuoksuivat.

Nyt kyhäsin tiilistä tornin, oliko 6 kiekkaa, ritilä+grillialusta+chilit neloskerrokseen ja kansi päälle. Ilmanottona alakerroksessa rikkinäinen tiili, poistoksi riittänee vanhojen kierojen tiilien raot.

DP

Yks satsi savustettu tän ohjeen perusteella tehyllä savustus jutskalla. :D https://www.youtube.com/watch?v=DtRGrLouASs

Ei mitään älyttömän paksua savua työnnä, mut kyllähän tuo tuntus toimivan. :)



Vuorikaskas

Lainaus käyttäjältä: DP - syyskuu 27, 2016, 17:52:33 ip
Yks satsi savustettu tän ohjeen perusteella tehyllä savustus jutskalla. :D https://www.youtube.com/watch?v=DtRGrLouASs

Ei mitään älyttömän paksua savua työnnä, mut kyllähän tuo tuntus toimivan. :)


Oolrait, nyt alkoi raksuttaa täälläkin, että jos sittenkin ehtisin kokeilla savustusta vielä loppusadolle!  ;)   https://www.youtube.com/watch?v=nDcfAWf_6rM

Onko tässä vähän kehittyneempi malli:
https://www.youtube.com/watch?v=6wOLjh3R_FY
https://www.youtube.com/watch?v=qkZo6FFj0Zg

sorrii

Tänne kysymys, kun ei tullut selväksi ketjussa "Chilien savustaminen" [sadon käsittely ja säilöntä  :-\]

Kysymys kuuluu ettäs mitä niille (kylmä-)savustetuille chileille sitten tehdään, paitsiettä syödään heti höyryävinä puolet  >:D  :D ;D =>  :'(
Kylmäsavustettunahan ne eivät sellaisenaan säily kovin kauaa. Savustetun kuivaaminen sitten perään kuvurilla asunnossa sisällä voi vähän haiskahtaa. Pakastimessakin savustetun haju tartuu aika mukavasti mansikoihin ja jätskiin. Vaikea olisi pakata täysin tiiviisti, ellei sitten taas ostaisi yhden (turhan) lelun, eli umpiointilaitteen ... tai-mikä-se-oli se millä pakataan muovipusseihin ... Öljyyn?? Etikkaan ... ?!?

Mä ostin tällä kertaa 12V sähköllä toimivan savugeneraattorin: Mustang maksoi Motonetissa 29,xx €
Viime syksyistä piparimuotti-mallista Mustangia en saanut palamaan oikein ollenkaan, johtuen ilmeisesti väärästä purusta.
[Se vanha laite ja uudet oikeanlaiset purutkin on muuten kokeilematta mökillä ... ((vittu!))]

Nyt on rojketina kokeilla riskillä ensiksi tuota savukehitintä kylpyhuoneessa! Viritin pesukoneen päälle postoilmaventtiiliin jatkoputken, jonka saa väännettyä ihan kiinni siihen peltipönttöön. Käytössä hieno sininen ~15l kantikas peltipönttö, jossa itämaisia/arabialaisia kirjaimia paljon  :) Luullakseni se on alunperin kebab-peperonin astia ... Siinä ei voi epäonnistua.
Tein kanteen pienen reiän josta savu poistuu hallitusti, ettei tihku kannen väleistä jokapuolelta: Saas nähdä riittääkö ilmanvaihdossa imu..
Ja pitää toivoa ettei ihan hirveesti haisut pölähtele naapurien kylppäriin ...

Lämpö arvattavasti nousee umpinaisessa peltilootassa jonkun verran sillä 36W vastuksella, mutta eivät nuo ainakaan kärähdä. Jonkunlaista kypsymistä saattaa tapahtua, mutta haitanneeko tuo mitään. Ei tää mitään lohta ole kuitenkaan ...

Tässä on pari päivää sadonkorjuuta ja perkaamista nyt. Toivottavasti joku älähtää kovaa, jos teen ihan typerästi olettaessani että ne savutetut "chipotlet" voin heittää perään kuivuriin samassa paikassa. Kuivurissa kun on puhallusta aika paljon enemmän, kun sen pöntön kisutus, niin vähän epäilyttää saanko haistella savua seuraavat puoli vuotta aina kun käyn paskalla ... tai suihkussa.

Ajatuksissa on sellainekin, että tekisi osasta savustettua chilitahnaa: Sekaan suolaa ~10% ja vähän etikkaa ja ehkä sokeriakin. Selainen säilynee purkeissa jonkun aikaa. Ja ei tässä haittaa vaikka kuumentaisikin ennen purkitusta. Atamonikaan ei varmaan paljoa maistuisi siinä ...
Siinä olisi oikeeta paholaisen hilloa, kun savustelisin C.Reaperit, Jigsawit sekä Nagat ja survoisin niistä sellaisen maistuvan massan  8) 8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jame

Kysytäänpä täältäkin, josko joku voisi pk-seudulla kylmäsavustaa minulle vähän chilejä? Toisin siis chilit savustettavaksi ja hakisin pois kun homma on ohi.
Mieluiten mahdollisimman läheltä Espoota, mutta voin minä vähän kauemmaksikin ajella.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

MRgreen


PP

Lainaus käyttäjältä: Jame - lokakuu 07, 2018, 20:36:35 ip
Kysytäänpä täältäkin, josko joku voisi pk-seudulla kylmäsavustaa minulle vähän chilejä? Toisin siis chilit savustettavaksi ja hakisin pois kun homma on ohi.
Mieluiten mahdollisimman läheltä Espoota, mutta voin minä vähän kauemmaksikin ajella.


Olen mahdollisimman kaukana Espoosta pk-seudun sisällä, mutta luultavasti voisin tehdä tuon omien chilien ohessa. Mikä on vähän? Pari kiloa varmaan mahtuu omien mukaan.

Jame

Lainaus käyttäjältä: PP - lokakuu 07, 2018, 22:18:32 ip
Olen mahdollisimman kaukana Espoosta pk-seudun sisällä, mutta luultavasti voisin tehdä tuon omien chilien ohessa. Mikä on vähän? Pari kiloa varmaan mahtuu omien mukaan.


Kiitos avuntarjouksesta Markus! Tallissa kypsyttelee vielä muutama rocotopuska satoaan, ehkä niistä voisi jonkun kilon-puolitoista savustaa. Ja muutama chinense myös potkua antamaan.
Jatketaan yv:llä.

Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

sorrii

Tuli ilmoitus: OmegaSoftwares vastasi aiheeseen Kylmäsavustus - 2020-02-28, 06:27:45

Eipä näy täällä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Hyvä ettei näy. 
Uusissa viesteissä tuo näkyi joku päivä sitten ja se oli mainoslinkki, taisi vielä olla englanninkielisessä viestissä. Enpä vilkaissut, mitä mainostivat. Ylläpito älysi poistaa viestin.

En ymmärrä, mitä tuollaisten viestien levittäjät niistä saavat, ei varmaan senttejä enempää. Ne ovat vielä usein ikivanhojen ketjujen hännillä, joita ei ole luettu vuosiin. Voivat tietysti olla robotteja, jotka tuollaista tekevät.

Jos tuollaisten viestien poisto ja bannaus on ylläpitäjille ongelma, kannattaa tehdä, kuten eräällä toisella foorumilla, jonka ylläpitäjiä olen: Rekisteröinnissä kysytään suomeksi kysymys, johon vastaaminen edellyttää ä ja ö-kirjaimen käyttöä. Spämmi loppui siihen kuin seinään.

Whili

Noita trolleja tulee aina silloin tällöin vastaan. Poistelen kun huomaan tai joku raportoi.

sorrii

Mä en ole ennen törmännyt Chilifoorumissa tuollaisiin spammeihin. Viime aikoina on tainnut olla muitakin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 01, 2020, 12:03:27 ipMä en ole ennen törmännyt Chilifoorumissa tuollaisiin spammeihin. Viime aikoina on tainnut olla muitakin ...
Jeps. Niitä tulee tasaseen tahtiin.

aleksikakko

Kylmäsavustukseen palatakseni. Olen itse rakentanut kylmäsavustuskaapin. Idean kaappiin sain Kalastajan kanavan youtube pätkästä (https://www.youtube.com/watch?v=tiHMfd-bX0c). Kaappi itsessään on todella yksinkertainen ja toimiva. Voin suositella.

Ylläpidän blogia, käyhän lukemassa: http://urbanjaen.org/

Huru-ukko

Itse käytän Savu-sampoa jääkapissa joka on varastorakennuksessa. Jääkaapeja saa ilmaiseksi kun pistät paikkakunnan lehteen ilmon: "Noudetaan toimiva virattomaksi jäänyt jääkaappi".

Kaikilla ei ole autoa eikä peräkärryä kuskaamaan niitä kierrätykseen, joten siinä tekee palveluksen jollekin.

Jipporae

Ite olen rakennellu sähkösavustimesta kylmäsavustus systeemin. Saa laittaa kokonaisia kuorittuja leppähalkoja savustimeen ja hyvin jaksaa savuttaa sen 4-5h. Savua tulee ainankin riittävästi.

Pöntössä reikä kyljessä, josta lähtee metalliputki saustuskaappiin. Kääpin sisällä pieni tietokone tuuletin, joka pyörittää savua. Tahtoo muuten jäädä kaapin alaosaan pyörimään. Kaappi on rakennettu ihan laudasta. Lähinnä lohta olen tuolla kylmäsavustanut, mutta toimii varmasti chileillekki.

Sähkösavustin maksaa sen ~30€ ja jatkossa ku kaataa pari leppää jostain ni savustuskulutkin aika olemattomat..

sorrii

LainausKaikilla ei ole autoa eikä peräkärryä kuskaamaan niitä kierrätykseen, joten siinä tekee palveluksen jollekin...

Mulla on peräkärri ja auto. Olisi ulkorakennuskin: Mökillä, jossa vaan ei ole sähköä ... harrrrmi

Tein kolme vuotta sitten uhkarohkean kokeilun: Asentelin ~20l. peltipönttöön savunkehittimen [joku 35W vastus] ja tein ritilät jyrsijäverkosta. Rei-itin näppituntumalla vähän päältä. Sijoitin pöntön kerrostalon kylpyhuoneeseen pesukoneen päälle!!! Vedin poistohormiin peltihaitariputkesta sauvuhormin joka oli lähes kiinni pöntän kannessa jossa ne reiät. Ha-haa  :D  :D  :D : Se toimi muuten ihan hyvin, mutta ei ollut kovin kylmää savustusta. Parin tunnin savustelun jälkeen oli pöntön pohjalla sentin verran savunhajuista lientä joka valui niistä rocotoista kun alkoivat kypsyä ... Tuli lopputuloksena sellaisia löysiä märkiä tulipalon hajuisia rokoto-lötköjä jotka pistin sitten kuivuriin. Kuivuri sitten levitti sen savuhajun ympäri asuntoa ...  >:(

Samaa voisin kokeilla ehkä joskus toiste jos saisin sopivan pienen jääkaapin jostain ... Saunpoisto oli ihan riittävä vaikka moni täällä foorumissa varoitteli ettei tule toimimaan ....

Teoriassa voisin myös kokeilla kylmällä ilmalla peltipöntössä tuolla mökillä: Mulla on nyt jo akut irroitettu aurinkosähkösysteemistä talveksi, niin voisi kytkeä savunkehittimen suoraan paneeliin. Nykyinen 270W/24V ei ilman convertteria oikein kävisi ehkä sille savuvastukselle, mutta vanha 100W paneeli lojuu saunan takan turhana. Tässäkin ideassa on hidasteena se, etten -vittu- viitsi sähköttömällä mökillä alkaa asustamaan ja lämmittämään kylmää kosteaa mökkiä tähän aikaan  vuotta. Tampereelta taas on 40km matkaa mennä lataamaan uusia savukiekkoja muutaman tunnin välein...

Tuli vielä mieleen kaiken pähkäilyn lopuksi, etten oikeesti pidä savunhajusta ollenkaan ruoassa: Mun mielestä savu sopii vain tupakkaan ja kapakkaan; molempien käytön olen lopettanut. Kunhan siis tyhjensin pieruja päästäni ... 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`