huhtikuu 20, 2024, 05:14:46 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chili -elitistit

Aloittaja Kelnozz, tammikuu 16, 2016, 02:20:11 ap

« edellinen - seuraava »

Kelnozz

Vastikään törmäsin tähänkin ilmiöön, mitä toivoin ettei tästä porukasta hirveästi löytyisi. Mutta asia kuin asia niin ihmisluonto näköjään näitä tuottaa.

Eli tuossa viikolla joku kyseli yhdessä yhdistyksen FB-ryhmässä mistä saa kaupungin x tulisimmat mätöt. Noh, heitin sinne yhden raflan ja kaveri siihen vastasi että eikö kebulassa x ole myös aika hyviä. Vastasin että taatusti on tulisimmat kebab -kastikkeet siellä. Itsekin innostuin koko hommasta noiden ansiosta.

Mutta sitten saapuvat scenepoliisit (tuota termiä ainakin musiikkipiireissä paljon käytetään ihmisistä, jotka useimmiten katsovat esim. keikan kädet ristittynä arvostellen ja päätteeksi toteavat kuinka paskaa oli ja kuinka bändi x teki sen jo vuonna x. Ääärimmäisen rasittavia tyyppejä joita ei pirukaan jaksa. Paitsi ilmeisesti kestävät toisiaan). Noh molemmat raflat tietenkin lytättiin suoraan (voin kebulan suhteen toki sen ymmärtää), mutta lopulta päästiin siihen kuinka koskaan mikään rafla ei tarjoa mitään hyvää chilipäälle ja aina pitää olla omat mausteet ja nagasoosit mukana.....

Ihan oikeasti. Ja tietysti jäätävä annuumi valitus. Miksi vitussa sakki edes sitten kasvattaa mitään muita annuumeita kuin jalapenoja jos se on niin kauheaa paskaa. Aina.

Totta vitussa itsekin tykkään enemmän nagasooseista sun muista, mutta ei se helvetti tarkoita että kaikki muu mahdollinen on vain syvältä. Itse pidän MYÖS pistävästä annuumimoskasta silloin tällöin. Ihme kitinää. Ja osa ravintoloita on ihan oikeasti hyviä ja niistä saa mukavia annoksia. Mutta EI ole hyvää kun ei ole joukossa savurokotomaustetta höystettynä lajilla x.... Vittu. Toivottavasti ovat chilipäiden vähemmistöä. /end of rant
One of God's own prototypes. Not meant for mass production. Too weird to live. Too rare to die.

Kelnozz

Pahoitellaan nyt jo etukäteen kielenkäyttöä edellisessä, mutta alkoi vaan vituttamaan sen verran rankasti tuollainen idiotismi.
One of God's own prototypes. Not meant for mass production. Too weird to live. Too rare to die.

Aji Inferno

Chili on tosiaan kuin mikä tahansa harrastus. Kun se kasvaa tarpeeksi isoksi, siihen muodostuu "elitistejä", eli ylimielisiä ja joskus jopa aggressiivisia kaikentietäjiä. Samalla syntyy lahkoja ja kaikenlaista kummallista. Kai sitä voi sanoa myös ihmisyydeksi. Kun tiedämme jostain asiasta selvästi enemmän kuin esim. valtaosa jengiä näyttää tietävän, houkutus alkaa levittää omaa "ilosanomaamme" kasvaa suureksi.

Itselleni (tämä skene on mulle nyt jo "aika vanha") esim. juuri annuum-chilien väheksyntä on jo kovin tuttu ilmiö. Osin ymmärrän sen hyvin omista kokemuksistani (monet ovat vaikeita kotikasvatettavia), mutta osin sitten en lainkaan. Sillä annuumeista kun löytyy monia aivan maukkaimpia ja toimivimpia chilipaprikoita! Poblano, Chilaca, Serrano, Goat's Weed, jne.

Sama "hifistely" on tosiasia myös siinä, miten multaviljelyä ikkunalaudalla saatetaan vähätellä. Kastikkeissakin tavallaan huvittavaa on se, että nyt, kun en itse enää tunne mitään tarvetta "miellyttää" ketään, voin sanoa esim. tämän asian avoimesti: lukemattomat chilikastikkeet kokeiltuani pidän kaikkein eniten tänä päivänäkin useimpien kiroamasta Habanero Tabascosta. :) Se vain maistuu pirun hyvälle ja on juuri riittävän vahvaa. Ja kyllä, silti rakastan vaikka Fataliin savunagaa! Siinä onkin oma suosikkikaksikkoni chilissä mausteina.

Aloitin noin 20 vuotta sitten chilitouhuni nollasta. Siinä matkalla sitten tuli tehtyä Infernon chilisivusto ja yhdessä mahtavan kahjojen ihmisten kanssa chilifoorumi + niin paljon enemmän. Hiljattain sitten myös Chilikirja. Nyt meitä on tolkuttoman paljon. :)  Ja siksi meitä on jokaiseen junaan. Osa meistä rakastaa hifistellä, osa taas kasvattaa pikku habaneroaan ruukussa keittiön ikkunalaudalla. Kaikki se on ok. Rakkaudesta chiliin! :)

Kelnozz

Kiitokset varsin kattavasta vastauksesta. Yleisesti kokemukset muista harrastajista ovat olleet positiivisia, mutta tämän kohdalla vähän leikkasi kiinni.

Toki itsekin tulee hifisteleltyä kasvatuksessa; kuitenkin koittaa pitää maalaisjärjen mukana. Mutta elitismi -ilmiönä aiheessa kuin aiheessa on aina negatiivista. Ja toivon mukaan se ei juurru kovin pahasti näihin piireihin. Ei sitä tässä iässä enää jaksa katsella.
One of God's own prototypes. Not meant for mass production. Too weird to live. Too rare to die.

Trioniska

Lainauslukemattomat chilikastikkeet kokeiltuani pidän kaikkein eniten tänä päivänäkin useimpien kiroamasta Habanero Tabascosta. :)


Tuohon en yhdy kun tällähetkellä poppiksen Barbados on paras peruskastike  ;)

Mutta Annuumit ovat itselläkin hieman laitapuolen kulkijana, jalluihin en ole erehtynyt...

Poblanoa olisi toki vielä yrityksenä saada, viimekesä meni reisille tuon suhteen ja Tepin taisi kanssa olla annuumi(itämässä) ja Big Jamaican annuum pääsi yllättämään omaan makuun sopivuudellaan...

Mutta nyt pöhiseekin Rocotoihin mieltynyt chinense mies  :P

Tuo perusannuumi on kyllä vain niin yksioikoista (oma mielipide) verrattuna chilien monipuolisuuteen, mutta silloin kun mitä tahansa chiliä osaa käyttää oikein niin homma toimii, siitä ei tulisi kiistellä. Kebab paikat on kyllä hyvä esimerkki tuosta raflasetistä mutta ei ole oma juttu vaikka muille meneekin. La Morena Helsingissä taas vastaavasti käyttelee muuta kuin perusannuumeja hienosti taitaen, lähes hienovaraisesti...

Mutta makuasioitahan nämä on ja kun intohimoista/ harrastuneisuudesta puhutaan niin voi lipsahtaa ei toivotullekin puolelle kommentit.

^-^
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

NPhoBiaz

Tämäpä hassua. Tajusin nimittäin, että minulla on aina ollut asennevamma annuumeja kohtaan, ennen kuin edes tiesin mitään chileistä. :D Perus pistävä polte on mielestäni aina ollut epämiellyttävää. Todelliseen taivaaseen pääsin vasta, kun huomasin, kuinka laaja kirjo  chilejä on perinteisien annuumien ulkopuolella.

Silti näin "annuumivammaisena" olen samaa mieltä kanssasi. Jos jostakin ei itse pidä, ei sitä tule haukkua maan rakoon - jollekin muulle se voi olla herkkua. En minäkään tule kellekään sanomaan, että älä hyvä ihminen kasvata/syö annuumeja, ja että ne on ihan paskaa. Hyvä esimerkki annuumin ystävästä on oma isäukkoni, sille kyllä kelpaa! :)

Kuten Infernokin totesi, nämä "elitistit" kuuluvat joka lajiin. Monesti olen jääkiekkopelissä kuullut, kuinka vieruskaveri purnaa ystävälleen koko matsin ajan siitä, kuinka pelaajat tekevät virheitä, kuinka noin huonoja syöttöjä ei saisi koskaan tulla, kuinka valmentajat peluuttavat vääriä pelaajia, jne. Ja kuitenkin puhuvat siitä joukkueesta, jonka fanipaita heillä on päällään. Siitä joukkueesta, jonka takana heidän pitäisi seistä vankasti niin hyvinä kuin huonoinakin hetkinä. Ja silti eivät muuta kuin valita. ???

Ei elitisteissä mitään pahaa kuitenkaan ole - niin kauan kuin ymmärtävät olla pilaamatta iloa muilta.

unenkuva

Pääsääntöisesti "chilipäät" ainakin harrastuksen osalta ovat hyvää porukkaa. Jännä nähdä täällä, sekä facebookin chilifoorumi.fi yhteisössä, miten helposti saa neuvoja, apua, siemeniä yms. siemenketjukirjeestä puhumattakaan :D

Minäkin olen saanut tämän foorumin kautta kasvatusteltan ilmaiseksi (pienehkö repeämä vetoketjussa, joka ei vaikuta käyttöön) lähes ilmaiseksi (muutamia hassuja euroja maksoi) hyvän heijastimen. Paljon neuvoa myös.

Itsekin olen sitten pyrkinyt samaa jakamaan, useammalle olen lähettänyt ilmaiseksi siemeniä (olen kokenut jotenkin tyhmänä alkaa pyytämään 0,8e tilisiirtoa postimerkistä :D ), ja parhaani mukaan neuvomaan.

Vaikka meitä chilipäitä on paljon, niin silti sanoisin, että kasvatus on vielä aika harvinaista. Moni voi tykätä paljon chilistä, ostaa mausteita/kastikkeita, mutta ei itse kasvata. Ehkä se  lienee syynä siihen, että apua saa kovinkin helposti.

Elitistejä toki löytyy varmasti lähes joka harrastukseen, mutta eipä ne sitten kovinkaan "täällä" pyöri, koska eivät "alennu" tänne. Itse pyrin näiden elitistien (olipa minkä "alan" elitisti tahansa) jättämään vain omaan rauhaansa. Eipä niitä yleensä puhumalla saa mieltään muuttamaan :D

Isot peukut koko foorumin porukalle, minulle ainakin tästä foorumista on ollut todella suuri apu, ja aika varmasti ilman foorumia olisin jättänyt chilin kasvattamisen siihen ensimmäiseen yritykseen, joka niin pahasti munilleen meni :D

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - tammikuu 16, 2016, 09:23:46 ap
Hyvä esimerkki annuumin ystävästä on oma isäukkoni, sille kyllä kelpaa! :)


Minulle kelpaa mieluusti Herculenaum Pompeii, hyvä lajike minusta :)

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - tammikuu 16, 2016, 09:23:46 ap
Kuten Infernokin totesi, nämä "elitistit" kuuluvat joka lajiin. Monesti olen jääkiekkopelissä kuullut, kuinka vieruskaveri purnaa ystävälleen koko matsin ajan siitä, kuinka pelaajat tekevät virheitä, kuinka noin huonoja syöttöjä ei saisi koskaan tulla, kuinka valmentajat peluuttavat vääriä pelaajia, jne.


Niinpä :D  menisivät itse kentälle tai valmentamaan, jos se kerran niin helppoa on :D

ottulo

Chilipiireissä tämä joka paikassa aina esiintyvä "ydinjoukko" tuntee toisensa sen verran hyvin, että aina ei muisteta, etteivät kaikki foorumilaiset/yhdistysläiset tunne henkilöitä yhtä hyvin. Tässä FB-tapauksessa väittäisin käyneen jokseenkin näin - tutut tietävät, ettei olla liikkeellä muiden mollaustarkoituksessa tai omaa paremmuutta esittelemässä, mutta muille se voi näyttää siltä. En enää löytänyt kyseistä ketjua, mutta muistan sen ainakin osittain lukeneeni, ja muistan osan siihen osallistuneista. Ainakin Hessin annuumiviha on aika yleisesti tiedossa useampaan tapahtumaan/miittiin osallistuneilla.

bluesman

 Jos Aji Inferno tykkää Habanero Tabascosta niin oma suosikkini kaupallisista sooseista on Sriracha. Ymmärtääkseni on annuumeista valmistettu. Elitisti ei voisi myöntää tällaista.
On totta ettei kaikki kuppilat pidä kovin suurta chilisoosivalikoimaa jota voisi itse annokseensa lisätä.

Huru-ukko

Kaikki ravintolat kahvilasta sinne 5 tähden "kuppilaan" asti toimivat kaupalliselta pohjalta.
Eli ateriat on suunniteltu sille 99,9 % väestöstä.
Ja myös ravintoloiden mainostamat tosituliset annokset on myös suunniteltu samalle ryhmälle. 
Tämän todistaa jo ne arvostelut täällä joissa todetaan että siellä saattoi olla hiukan poltetta.

Poikkeuksen tähän muodostaa ne ravintolat, joilta on pyydetty erikseen valmistamaan, tai he valmistavat erikseen juuri chilipäille tarkoitettuja annoksia.
Viittaan täällä etenkin Whilin markkinoimiin tapahtumiin.
Nimimerkillä annuumien ystävä  8)....
Ja hapansavuvalkosipulihapatteen  :o.

Aji Inferno

Elitismi (vähän hassu sana kaikkiaan) on myös intohimoa asiaan, ja siten ihan hyväkin juttu. Huonoksi se menee vasta kun tuo intohimo saavuttaa sellaiset asteet, että porukkaa esim. savustetaan foorumilta pihalle "väärien" mieltymysten ja mielipiteiden vuoksi. Itselleni näin kävi musiikkifoorumilla vuosia sitten. Siellä oli hyvin voimakkaita ja melkein "jumaloituja" mielipidejohtajia, joiden kanssa ei vain saanut olla eri mieltä. Ja kun olit, ulos päädyit. ;)  Juuri nämä mielipidejohtajat ovat monessa harrastuksessa eräänlainen ongelma. Kun esim. joku, jota kaikki kunnioittavat, sanoo, että "annuum on paskaa!" - silloin syntyy sosiaalinen paine olla samaa mieltä. Siinä unohdetaan helposti, että kyse on vain yhden ihmisen henkilökohtaisesta mielipiteestä, ei "totuudesta". Ja tiedän kyllä itsekin syyllistyväni kaiken aikaa aika kärkeviin julistuksiin siitä, minkä koen hyväksi tai pahaksi. Kai se on ihmisluontoa. ;)  Se on vain hyvä itse tiedostaa: "don't believe your own bullshit".

Oma suhtautumiseni annuum-paprikoihin ei ole oikeastaan juuri muuttunut parinkymmenen vuoden aikana. Pidän niitä yhä vaikeimpina kasvatettavina niiden (useimmissa tapauksissa, mutta ei aina) ötökkäherkkyyden ja toisinaan heikon talvehtimiskyvyn (esim. Cayenne) takia. Samaten allekirjoitan sen, että yleisimpien tulisten annuumien (kaikki enemmän tai vähemmän Cayennen sukua) maku on aika yksiulotteinen ja terävän raaka. Toisaalta, se sopii mainiosti esim. nykyiseen aasialaiseen kokkaukseen! Ja muuhunkin, kuten pilkottuna näkkileivän päälle. Annuumien parhaat puolet ovat Suomen chiliscenessä sitten jääneet aika pimentoon. Lajin makukirjo esim. on ehkä laajin kaikista chilipaprikoista (vaikka baccatumit kilpailevat tittelistä yhtälailla). Erityisesti Meksikon annuumit kattavat aivan huikean maku- ja tulisuuskirjon! Eivätkä kaikki lajikkeet ole edes vaikeita kasvatettavia (esim. Goat's Weed). Eli lopulta kyse on omista ajatuksistamme korviemme välissä. ;)


Hubert

Aika hassua, että joku löysi ko. keskustelusta elitismiä tai idiotismia.
Jos se, että ei haluaisi syödä valmischilisooseja ravintolassa, on elitismiä, niin eikös samalla logiikalla myös ravintolan sienikeitto ja perunamuusi pitäisi myös olla Knorr-pussista ollakseen hyväksyttävää ruokaa?  :o

Ketjussa toivottiin ravintoloiden itse tekemiä kastikkeita valikoimiin ja ihmeteltiin, että onko jonkun mielestä todella pakasteita lämmittävä paikka parasta, mitä Turusta löytyy.
Annuum-valituksesta ja omien mausteiden mukaanottamisesta puhuttiin vain omina mielipiteinä ja hyväksi havaittuina toimintamalleina.

Jos ei koskaan ole maistanut laadukkaita itsetehtyjä chilisooseja ja salsoja, niin ei niiden verrattavuudesta valmistuotteisiin luonnollisesti voi tietää. Tietämättömyys ei kuitenkaan oikeuta hyökkäämään toisin ajattelevia vastaan. Tai ainakaan tällainen käytös ei ole Chilifoorumin hengen mukaista.

Tässä kopio keskustelusta anonymisoituna:

Missä turussa parhaat mätöt chilin ystävälle?

Ei Elitisti:Veikkaan Siipiravintolaa. Siellä on ainakin tulisimmat annokset.
Elitisti 1: aivan jäätävää pakasteshittiä oli ainakin viimeksi

Ilmeisesti ei Elitisti: Siipiravintolassa on kyllä huippuhyvät, mutta onkohan tulisimmat?..eix Woti kebabissa ole kans aika ärjyt sörsselit?..sit tulee mieleen kiinalaiset ja Cantina Azteça..tosin en osaa sanoo varmax ku yleensä syön aika neutraalit setit rafloissa..sit kotona tulee kairattua annelia vereslihalle, ku tietää et pytty on lähellä ja sikiöasentoa ei katsota ruokailutuolilla pahalla?!
Ei Elitisti 2: Ei se maanjäristys tuntunut enää niin pahalta kun joskus.
Elitisti 1: Siis oikeasti? Pakaste valmisruokaa, valmiskastikkein?

Ei Elitisti: Woti kebabin "Turkkilainen maanjäristys" -kastike on aika hyvä, mutta kyllä Siipiravintolan "Tsernobyl" on aika varmasti jytympi. smilehymiö
Ilmeisesti ei Elitisti: Okei..tarviikin joskus testata piruuttas..siis ei oo kokemusta ravitsemusalan tujuista sörsseleistä juurikaan!..mennäx poijjaat joskus riipasemaan jotkut ärripurrit vattanpohjalle?!
Elitisti 2: Yhdestäkään Turun raflasta en ole löytänyt suoraan omaan makuhermoon osuvaa möttöä! Kyl ne parhaat saa ku itse tekee ! smilehymiö Morrisonissa saa pyydettäessä Poppamiehen savunagakastiketta ja on siellä muitakin kunnon chilikatikkeita! Itse ku en tykkää noista raflojen annumimössöistä tai hapsuhöpsötyksistä, ni pidän omia jauheita mukana ja joskus jopa oma kastike laukussa smilehymiö
Ilmeisesti ei Elitisti: ..ei pöllömpi idea Elitisti..ja kait jätät sen siihen muiden mausteiden seuraan seuraavalle?!
Ei Elitisti 2: Ja siipiweikkojen kamikaze kastiketta löytyy omastakin hyllystä joten sekin on jo maistettu

Elitisti 3: Me käytiin viime keväänä Varsinaisten chilipäitten kanssa tuolla siipiravintolassa, ja todettiin ettei tartte ihan heti mennä uudestaan, tietysti jos pahoista sooseista tykkää... Mutta syömään voitais porukalla taas mennä, mikäs otettais tällä kertaa retkikohteeksi.
Elitisti 2: Joo mua ei tuonne siipiravintolaan enää hevillä saa! Mut syömään kyllä lähden jonnekkin. mikäs se paikka oli ku ehdotin viimeks?
Elitisti 3: hajamieli Elitisti 2. Pitäiskö meidän muistaa, jos säkään et muista grinhymiö
Elitisti 2: tietty... löytynee tuolta viesteistä... etsin sen...
Elitisti 2: Se oli Mex Mex smilehymiö en oo ihan höppänä vielä grinhymiö

Elitisti 1: Ei saa oikein mistään ravintolasta mitään heidän omia chilivärkkäyksiä, vaan ne käyttävät valmistuotteita. Jos niistä tykkää, niin pääsee helpolla, mutta muuten ainut chiliin liittyvä positiivinen yllätys on ollut Taco Nito. Aika autenttinen pikaruoka paikka.

Elitisti 1: Ja jos oikeasti haluaa vain tulista ruokaa, niin eikö kannata ottaa omat jauheet mukaan ja lisää niitä sitten ruuan päälle grinhymiö
Ilmeisesti ei Elitisti: Mä syön lähinnä kotona tai möksällä noi itkuräkäkuola-sörsselit! Raflassa sit matalakapsaisiiniset setit!..niin ja Elitisti 1..ymmärrettäväähän se on ettei ravintolat oikein panosta kauhiasti über-tulisien soosien suhteen, ku kysyntää niille ei välttämättä ole niis suuri ja valmistus vaatii tietty chilejä tai luotettavan sörsselin toimittajan!

Elitisti 1: Saahan noita chilejä halvalla pakkaset täyteen halutessaan, mutta kohde ryhmät on tosiaan pienet. Cantina Aztecassa tekivät ennen hyviä sooseja, mutta kuuleman mukaan homma loppui, kun omistaja vaihtui. Oli muutenkin lemppari ravintoloitani.
Mutta ihan oikeesti, jos aina haluaa tulista ruokaa, niin jauheet mukaan!

Ilmeisesti ei Elitisti: Siis mä arvostan ja varmaan moni muukin chilipää, jos ravintolasta sais talon omia sooseja..onko täällä ketään, ketä myy omia sooseja rafloille tai kauppoihin?
Elitisti 2: Joo Elitisti 4 teki nagamurskaa Rauman Sinisaaren autogrillille (Mutteri). Ja minä vien aika ajoin tuohon omaan paikalliseen rantaravintolaan säilykkeitä, hilloja jauheita.


Trioniska

Aaah, keskustelu ollut normi tohinaa ruokapaikoista mikä pureskellaan aina lävitse kun keskustellaan sapuskapaikoista ja muusta mussutettavasta mätöstä  :P

Eli kärkkäämpi kommentti elitistiltä? oli kohdistunut ravintoloiden tapaan "valmistaa" sapuska toki esivalmis soosi on vähän kuin pakko jos vaikka tehtäisiinkin isompi soosi kerralla ja osa pakkaseen (vai oliko tuokin perustonkka valmiskamaa ja lämmittäen), muu valmistaminen valintakysymys.

Mutta jos tuo ollut elitistikeskustelun lähtökohta niin osin ymmärrän osin ohitse.

Toisaalta heitän kehiin Leppävaaran sellosta Chikosin laadukkaasta toiminnasta esimerkkiä... aikoinaan kun syötiin niin kaikessa kesti ja toisella kertaa kesti + yksi seurueesta sai raa'an jauhelihapihvin...

Kokemukset voivat toki olla erilaisia itse kullakin paikoista niin kärkkään heiton omista kokemuksistaan on heittänyt. Toki jos päässyt hyvän makuun niin lisää railoa. Nimimerkillä duunissa mussutan usein nakit ja ranskalaiset mikrossa lämmittäen (ranet siis pakkaspussista)  ::)
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

jewe

ai tää olikin tää juttu Varsinaisten Chilipäiden FB-ryhmästä. Itse en ole keskustelussa osallisena mutta alkuperäinen teksti pitäisi olla mukana alusta asti niin on jokaisen helpompi vetää johtopäätöksensä näistä "poliiseista, jäätävistä annuumi valituksista, elitismistä ja ties mistä, "savurokotomaustetta" en edes löytänyt keskustelusta.

btw. itse olin mukana viime keväänä chilipäiden mukana tuolla siipiravintelissa enkä muista erityisen huonoa noissa sapuskoissa mutta mun makuaistit ei ole ehkä parhaimmasta päästä...

Kelnozz

Tästäpä syntyi keskustelua. Mietin jo että pitäisikö poistaa kun tuli kirjoitettua tuokin avautuminen parin promillen humalassa. Siihen nähden yllättävän koherenttiä tekstiä, vaikka yksityiskohdat muistin perusteella eivät ihan täsmänneet (ja asiat kun kummasti kärjistyvät tuossa tilassa), mutta perusajatus sen takana tuskin jäi epäselväksi.

Tarkoituksella jätin mainitsemasta mistä keskustelu oli, koska en todellakaan halunnut loukata ketään. Ja varmasti avautumiseen on vaikuttanut jo monet aiemmat jutut jotka jännasti kytkeytyivät toisiinsa kun on tarpeeksi soosissa. Mutta pahoitellaan nyt varmuuden vuoksi jos joku otti itseensä.

Kuitenkin on hyvä että asiasta syntyi ihan asiallista pohdintaa.
One of God's own prototypes. Not meant for mass production. Too weird to live. Too rare to die.

Trioniska


Välillä on aina hyvä hieman tuulettaa kunhan ei mene juupas eipäs väittelyksi  ::)
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

sorrii

Minäpäs tähänkin nyt kommentoin tuntojani nyt jo 8 kesää chilejä kasvatelleena. Ja yhtenä kesänä suippopaprikoita ennen chilejä. Siitähän tää chilihulluus lähti, kun aloin miettiä ettäs jos saisi helpommin satoa vähän pienemmistä paprikoista ...

Tuolla mainittiin annuumien väheksyminen. Sehän on tosiaan vähän elitististä, vaikkakin ymmärtämätöntä sellaista! Kyllähän maailman ruokakulttuureissa annuumeilla on aika iso osa. Nytko suomalaiset chilipäät ovat oikeampia kulinaristeja kuin meksikolaiset ja monet muut, joilla chilit ovat kuuluneet kulttuuriin satoja vuosia .. hah! Itsekin pidän maustekäytössä siitä että on peruspaprikan maku päällimmäisenä. Lisäsävyjä sitten toki muistakin. Baccat lähes ainoastaan tuoreina tai etikkasäilykkeenä ...

Itsellä oli alussa vaikeuksia oppia pitämään chinenseistä. Ihmettelin aina noita kuvauksia hedelmäisestä mausta, kun mulle tuli mausta mieleen lähinnä muoviliima tai joku muu kemikaali. Opin kyllä sitten Nagasta pitämään kun vähän toleranssi kehittyi ja totuttelin.

Baccatumeissa oli itsellä heti alkuun kasvatuksissa parhaimmistoa, eli Aji Cristal, Lemondrop, PI441551 [lähes sama kuin Champion], Omnicolor sekä Inca Red Drop. Noista nyt sanoisin että viimeinen ei kauheesti ihastuta. Aji Cristal taas on tuoreena syötävistä ehdottomasti paras! Ruoanlaitossa baccatumit eivät ole välttäömättä parhaita ..
Rocoton hienoa makua jotkut hehkuttelee iham mahottomasti. Itse oon monena kesänä niitä kasvatellut, mutten ole oikeesti niinkään makuun ihastunut, vaan isoon kokoon, erikoisuuteen ja sopivuuteen ruoanlaitossa sen omanlaisensa herrasmiesmäisen poltteen ansiosta.

Seuraavaa kesää oon jo ajatellut sillä mielellä, että keskityn kasvatuksissa hyvinkin paljon annuumeihin. Niitä tulee kuitenkin käytettyä eniten ruoanlaitossa, ja ovat käteviä säilöä pakastamalla. Ajit on hyviä, mutta vain tuoreena ja niitä riittää pari puskaa. Chinenset monesti niin tulisia, että pari puskaa nagaa yms riittää talveksi ja niistä jo saa jakaa muillekin. Rocotot on vaan vitu' hienoja puutarhassa!

Muista lajeista on ollut joskus kasvamassa jotain villejä, joista ne ole saanut ensimmäistäkään hedelmää, enkä kyllä kovin paljon ole yrittänytkään. Tabasco-puska oli kasvamassa neljä kesää ja olihan se ihan hyvä maustechili, mutta ei korvaamaton. Frutescensit vaatii enemmän valoa, hoitoa ja taitoa, joten en niihin aio erikoisesti enää panostaa.

Mun suosikkilistallani tulee siis olemaan pakollisten Aji Cristal, Lemondrop, Naga, Rocoto lisäksi lähinnä annuumeita ensi kesänä. Ajattelin joskus että nuo klassiset lajikkeet joita käytetään kuivattuina Meksikolaisissa ohjeissa olisivat järkevimpiä, jos haluan varastoon kasvatella. Guajillo, Cascabel, Poblano/Ancho, Chilaca/Pasilla sekä Jalapeno/Chipotle täytyy löytyä maustehyllyltä ... Ja tietysti jotain itämaisia myös sekä Unkarilaisia! Mä olen heittänyt kuivattuja aji-chilejä biojätteeseen varmaan 10 kiloa tänä talvena! Alkoivat vähän pölyyntyä ....  :(

Mä voisin kuvitella, että oma kehitys käy kohti samanlaista tilannetta kuin musiikissa: Ei mua kiinnosta kuka esittää tai mikä bändi. Jos musiikki on hyvää niin kuuntelen sitä. Sama se on chileissä. Hienoja ja hyvänmakuisia on kiva kasvattaa. Hyvä toki lajeista vähän tietää, että osaa valita!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Aji Inferno

Hiukan tässä chiliskenessä kyllä on yliampuvaakin hifistelyä, kuten kai jokaisessa harrastuksessa. Vein tutulle kiinalaiselle, joka tekee mahtavaa ruokaa pikku myyntikärryssään Vantaalla, maistiaisiksi yhden chinensen, baccan ja rocoton. Rocotosta totesi, että "maistui paprikalta". Ja niinhän se onkin! :D Paprikalta etenkin punainen Rocoto maistuu enemmän kuin miltään muulta. Chinenseissäkin on vain muutama selvähkö makumaailman ero toisiinsa nähden. Baccoissa makukirjo on aika suuri, mutta niin on annuumeissakin.

Chililajikkeiden väliset makuerot ovat kyllä enimmillään melkoisen suuria (esim. Jalapeño vs. Chilaca vs. Cayenne), mutta oman kokemukseni mukaan usein myös melkolailla kuviteltuja. Esim. yksi iso punainen Aji on lähes aina maultaan jokseenkin identtinen toiseen isoon punaiseen Ajiin. Suurimmat makuerot syntyvät kasvuoloista. Siksi en nykyään viitsi "keräillä" mahdollisimman monia lajikkeita (etenkään, kun nykykämpässäni ei chiliä voi kasvattaa), vaan käytän mausteina ja ruoassa tuntemiani selvästi keskenään erilaisia chilin perusmakutyyppejä. Esim. kalalle jokin Aji Limón (Lemon Drop) toimii varmasti. Salaatissa sitten taas jokin makeahko, miedohko iso baccatum. Lajikkeella ei yleensä ole väliä, makuelämys on lopulta sama. Chinenseissä valtaosalla lajikkeista on vain eri nimi ja ehkä ulkonäkö, ei juuri muuta. Annuumeissa on selvät erikoisuutensa, mutta esim. kaikki aasialaistyyppiset tuliset, punaiset cayenne-tyypin chilit maistuvat aivan samalta. Samoin rocotot ja canariot (keskenään toki erilaisia). Poikkeuksia aina on, mutta kumminkin.

Miksi siis kasvattaa niitä kaikkia? Ei välttämättä maun tähden, vaan uteliaisuudesta ja ehkä keräilymielessäkin. Chiliydessä kun on monta ulottuvuutta. :)  :chili:

chilifellow

Miksi kasvatan chilejä? Hmmm...makua ruokaan. Uteliaisuus eri lajeihin ja lajikkeisiin. Kasvun ihme. Puutarhaterapeuttista. Sitä paitsi, ruoka ilman chiliä ei maistu miltään. 😋
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #