maaliskuu 28, 2024, 09:55:18 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


C. baccatum var. Starfish

Aloittaja Sauli Särkkä, lokakuu 17, 2008, 20:10:56 ip

« edellinen - seuraava »

Sauli Särkkä

Voe helevata, mikä kampe.

Ulkomuoto on poikkeuksellisen kaunis. Ja perkeleen petollinen.

Ulkoapäin kun lähtee mutustelemaan, saa osakseen paprikamaista, hyvää Capsicumia. Kun erehtyy miettimään, notta "onpas mulla toleranssit kohdallaan, kun ei polttele yhtään", menee homma siihen, että nyppäistään kanta siementen kera kuivumaan ja laitetaan loput suuhun.

F A I L

Hetken päästä huomaa juovansa maitoa. Tai kauhovansa jugurttia naamaansa. Tämä Penan kasvatti iskee kuin vasara otsaan, mutta täysin yllättäen. Sain vaimonkin maistamaan hieman reunasta, eikä maku ollut hänenkään mielestä ollenkaan huono. Hieman kuulemma poltteli...emmääkyllä ite mitään poltetta sieltä mainkaan aistinut (kun samasta paikasta haukkasin _syvälle_ palkoon), mutta...no, ihan kiva.

Polte alkaa helpottamaan ja taidan käydä kipaisemassa kaapista vielä toisenkin. Oli muuten pirun hyvää. Ja se maku on päällimmäisenä muistoissa äskeisen vartin sisältä.

Starfish, anyone?


-Sale
Sauli Särkkä

#002

Aji Inferno

Starfish on kaikkein kiintoisimpia baccatumeja jo siksi, että se edustaa suht' vähälukuisia ja hyvin omintakeisia Brasilian baccoja. Kasvinahan se on todellinen jättiläinen lähes vailla vertaa. Kirjaimellisesti. :) Ja ne lituskaiset hedelmät, reunoilta aivan omenan makuisia ja mietoja, keskeltä tulisia... Eipä vastaavaa ole.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Aji Inferno"... Kasvinahan se on todellinen jättiläinen lähes vailla vertaa.

Campane, jolla on kymmenkunta rinnakkaisnimeä, on kasvina hyvin samanlainen. Minulla kasvaa nuo parvekkeen eri nurkissa ja kummatkin ovat yli 3 metriä pitkiä, menevät siis jo pitkin kattoa. :wink:

Starfishini ei ollut aivan noin tulinen. Kyllä sen keskustankin kesti syödä. En tainnut kyllä aivan raakana kokeilla, vaan ruoan joukossa paprikan tapaan isoina paloina ja vain kevyesti kuumennettuna. Oli se tulista, mutta siedettävää.

Olen mieltynyt enemmän Campanen makuun ja se on kauniimpikin ja vähän isompi. Siis helpompi täyttää ja laittaa uuniin. Kasvutavaltaan nuo ovat niin samanlaiset, että luulin niitä samaksi lajikkeeksi kunnes hedelmät alkoivat saada muotoa.

rasse

Minun uusi suosikkini. Maku on erittäin hyvä ja tulisuuskaan ei ole paha, paitsi jos syö noita kuten Sauli :D
Kuivattuna ja jauhettuna toimii myös, osa on pakastimessa, ajattelin niistä värkätä jotain soosia.

Hombre

Itselläni on ollut nyt pari vuotta kasvamassa Starfish (tällä hetkellä 2 kpl),
Enkä luovu niistä mistään hinnasta. On osoittautunut kyllä käyttökelpoiseksi kasviksi, ainoa ongelma on saada ne mahtumaan mihinkään, mutta sekin on järjestelykysymys...saha käteen ja kattoon reikää :lol:
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Paprikaana

onko starfish miten paljon valoa tarvitseva lajike? itselläni 1 siemen ja melkein malttamattomana laittaisin sen jo multiin, mutta en tiedä pitäisikö suosiolla odottaa ensi vuoden puolelle kylvön kanssa?? ja siemeniä tosiaan vaan 1 joten toivottavasti itää  :roll:
Il Mondo Cambia, Io No!

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Paprikaana"onko starfish miten paljon valoa tarvitseva lajike?

Missä ajattelit tuota kasvattaa?
Vuodenvaihteessa kasvuun lähteneet olivat huhtikuussa jo kasvaneet reilusti ikkunan yli. Siitä valon ulkopuolella kasvaneesta osasta oli sitten harmia vielä kesälläkin. Olisi pitänyt leikata se pois ennen parvekkeelle vientiä.
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=44510#44510

Lainaus käyttäjältä: "Hombre"... ainoa ongelma on saada ne mahtumaan mihinkään, mutta sekin on järjestelykysymys...saha käteen ja kattoon reikää :lol:

No, nuo kasvavat kuin köynnös ja taipuvat helposti kattoa pitkin vaakasuoraan, kunhan siellä on muutama koukku. Kaikki sato tuli minun parvekkeellani kyllä alemmille oksille. Katossa on nyt vasta kukkia, joten yhtä hyvin kasvun olisi voinut lopettaa leikkaamalla katon korkeuteen. Uteliaisuuttani vain halusin katsoa, paljonko se kasvaa.

Paprikaana

olohuoneessa ajattelin kasvattaa. ja ikkuna on itäänpäin ja melko puuton alue edessä. jotain lisävalasitusta ajattelin kuitenkin kehitellä jos laittaisin nyt itämään. ensi kesäksi saatan sen tuikata parvekkeelle jos se sinne mahtuu (partsi kun on NIIN pieni) eli laittaakko nyt itämään vai ensi vuoden puolella?
Il Mondo Cambia, Io No!

Chilivaari

Minä kyllä malttaisin vielä mieleni.  :wink:
Tosin Starfishiäkin voi ehkä leikkelemällä pitää pienempänä, mutta ikkunan yli kasvanutta ei helposti valaista riittävästi. Jos sormet syyhyävät päästä hoitelemaan taimia, kokeile jollakin pienemmällä baccatumilla.

Laitanpa tähän kuvan informaatioksi niille, jotka eivät kyseistä lajiketta ennestään tunne. Kypsä ei tässä ole aivan tyypillisimmän näköinen, mutta tuollaisiakin sieltä tulee:

Paprikaana

no mut oisko paha asia pitää puskaa kompaktin kokoisena leikkelemällä jos sen nyt istuttaisin? :D en yhtään pala halusta istuttaa se siemen ;)  :lol:
Il Mondo Cambia, Io No!

Hombre

Kyllä sitä voi leikata. Itse leikkasin pari metriä, ellei enemmänkin, että sain sen keväällä pannuhuoneesta edes ulos :lol:
Syksyllä taas metrin, että se mahtui olohuoneeseen :lol:
Nyt se on hiukan yli 2m pitkä kompaktin kokoinen kasvi, leveyttä n 150cm. Että näin...
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Paprikaana

kasvattaako muuten paksun varren starfish?
Il Mondo Cambia, Io No!

chiliwili

Lainaus käyttäjältä: "Paprikaana"kasvattaako muuten paksun varren starfish?

Ehei... Oma yksilöni on mallia anorektinen humalasalko. Reilusti honteloin chilini.

Hombre

Lainaus käyttäjältä: "chiliwili"
Lainaus käyttäjältä: "Paprikaana"kasvattaako muuten paksun varren starfish?

Ehei... Oma yksilöni on mallia anorektinen humalasalko. Reilusti honteloin chilini.


Paksuimmillaan varsi toisessa starfishissäni on noin AKG D660 mikrofonin kädensijan paksuinen :D
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Chilivaari

Honteloin se on minullakin ikäistensä joukossa.

Zombie

Mun starfishit oli todella honteloja viimevuonna, mutta kun siirsin molemmat yksilöt 10 l ämpäriin, niin varret alkoi paksuuntumaan. Noh, ne ei ole mulla kasvaneet kovin paljoa pituutta, vain n. 130-140 cm. Ehkäpä sitte ens vuonna  :)

Podit ovat hienon näköisiä ja maku on mahtava. Polte jää mulla jostain syystä pitkäksi aikaa kieleen.

Hombre

Mun isompi Starfish on n. 50cm leveässä botanicassa ja sen varsi on ainakin paksu. Joten isoon ruukkuun Starfishit vaan... :lol:
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

lautturi

huhtikuu 08, 2009, 10:37:48 ap #17 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 08, 2009, 10:47:05 ap käyttäjältä lautturi
Laitan nyt sitten tänne kuvani..näköjään tosi wanha juttu. tosiaan pikkuinen nousi ja toivottovasti tulee maukasta satoa..

lautturi

huhtikuu 08, 2009, 10:41:53 ap #18 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 08, 2009, 10:44:22 ap käyttäjältä lautturi
onko tää muuten köynnösmainen?Latvominen auttaa varmaan pituuteen..

Noli Me Tangere

Oma Starfishini on tällä hetkellä hädin tuskin kymmensenttinen. Latvoin sen joku aika sitten. Tämän aamua (vapaapäivä, mahtavaa) olen selaillut foorumeita enkä osaa päättää laittaisko Starfishin sitten vähän isompana passiivihydroon vai bubbleriin.