huhtikuu 18, 2024, 21:39:08 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Onko sienestäjiä ja sienien ystäviä?

Aloittaja ..TOMPPA.., syyskuu 04, 2011, 17:27:14 ip

« edellinen - seuraava »

..TOMPPA..

syyskuu 04, 2011, 17:27:14 ip Viimeisin muokkaus: syyskuu 04, 2011, 17:55:40 ip käyttäjältä ..TOMPPA..
tänään kävin katsomassa itse metsän antimia ja rouskuja tuli tällä kertaa noin 3 kg.   Tatit olivat menneet parempiin suihin ja löysin vain muutaman!

Kanttarelleja ja torvisieniä en löytänyt, enkä myöskään tuota kulinaristista lampaankääpää!

toki mökin lähistöllä on niitäkin herkkuja mutta lähimetsässä ei..  :-\

onko muut sienihulluja ja käyttekö sienestämässä? Nyt on paras sieniaika

syötkö sieniä jos muut keräävät  :) ?

tso


Kyllä on ainakin yksi sienihullu lisää!

Kun syyskuu alkaa tulee sieniveitsi ja -korit kaivettua naftaliinista ja koirien ulkoilutus siirtyy hieman metsäisemmille seuduille.

Minulla on omat suosikkipaikat, joista vuosi toisensa jälkeen tulee kannettua kotiin vuoden sienitarpeet.

Keväällä suosikkini on korvasieni ja huhtasieni.

Loppukesästä tulee sitten jotain tatteja poimittua, mutta tuppaavat olemaan niin matoisia, että melkein samana päivänä kun itiöemä nousee pitäisi se poimia.

Omat suosikkini ovat kuitenkin kanttarelli, suppikset, mustatorvisieni ja rouskut.

Hyvä lampaankääpäpaikkakin on 400m kotoa :)

Sadon käsittelen joko kuivurilla tai sitten pannun kautta pakkaseen. Rouskut ryöppään ennen paistamista. Suolasienistä en tykkää, joten niitä en tee.

Sieniä käytetään meillä keitoissa, murekkeissa ja padoissa makua antamaan. Myös jotain sienipiirakoita tulee tehtyä.

Ja toki syön myös muiden keräämiä sieniä ja niistä valmistettuja herkkuja!
#20

Rundari

Ainoastaan kärpässieniä, koska saa syödä vain niitä jotka tuntee...

..TOMPPA..

niin, kyllähän nuo huurupäät keittävät teetä kärpässienistä.  tekee vain höpöä munuaisille ja maksalle..  tiedän kun olen nähnyt erään tapauksen  :-\

Kimppu

Viikko sitten lauantaina tuli kerättyä nelisenkymmentä litraa kangasrouskuja. Muita ei tule poimittua. Suolasieniksi ja sienisalaattiin kera kerman, jovain sitä syöpi.
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

hessi

täällä myös sienihullu :)
kuulun niihin onnellisiin joilla sienimetsät ovat ihan rappusilla, joten kastikkeen hakuun ei menen normaalisti kuin vartti.
Perjantaina olin sienessä ja välillä oli kori tyhjennettävä, kun painoi niin paljon etten jaksanut kantaa.
saaliina oli upeita herkkutatteja, kanttarelleja ja suppilovahveroita.
niistä on sitten tehty jo sienipiirakkaa, kastikkeita ja aamiaismunakasta :) vielä olis tarkoitus tehdä suppilovahverokeitto.
seuraavaa vapaata jo odottelen, et pääsis sienimetsään :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Chilivaari

Herkkutattimaastot ovat minullakin lähistöllä ja muita sitten kauempaa. Tänä vuonna on ollut tosi kuivaa, eikä kunnon satoa ole näkyvissä, vielä.

Masa.T

Juuri paistui pannullinen lampaankääpiä ja kulhollinen kanttarellejä jäi vielä huomiseksi. Suppilovahveroitakin alkoi jo näkymään.

Tilli85

Täällä yksi sienestäjä ja suuri sienien ystävä. Ainakin täällä meillä Lappeenranna haapajärvellä on tänä syksynä metsät täynnä sieniä: Tattea, kanttarelleja, rouskuja ja vaikka miehekkeen äiti asunnut suurimman osan elämästään haapajärjellä vasta ekaa kertaa tänä vuonna löysi mustiatorvisieniä.  Suppilovahveroita tulee myös ihan mukavasti.  Ovat viellä melko pieniä.

Tänäkin viikonloppuna tuli metsiä koluttua ja sieniä tuli hirvittävästi! Juuri laskettiin miehekkeen äidin kanssa tän viikonlopun saldo oli 6 ämpäriä kanttarellejä sekä mustiatorvisieniä. 4muovikassillista tatteja. 2 isoa koria erillaisia rouskuja.

Eipä tarvitse talvella miettiä mitä syö. On kuivattuja sieniä ja säilöttyjä sieniä sekä pakasteessa on valmista kanttarelli mössöä. Meinataan muuten vielläkin lisää kerätä =)
Hieman hullupersoona.  Kahden kotikissa neidin palvelija. Viherpeukalo

chilipirre

Kyllä vain! Ensimmäinen metsäreissu tänä vuonna ja tulihan noita kanttarelleja, mustia torvisieniä, lampaankääpää ja muutama suppilokin löytyi. Mietinkin jo miten Aji Cristalin ja kannttarellin voisi yhdistää. Jos reseptejä jollain kiinnostaisi kovasti.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: tso - syyskuu 04, 2011, 17:55:35 ip

Kyllä on ainakin yksi sienihullu lisää!

Kun syyskuu alkaa tulee sieniveitsi ja -korit kaivettua naftaliinista ja koirien ulkoilutus siirtyy hieman metsäisemmille seuduille.

Minulla on omat suosikkipaikat, joista vuosi toisensa jälkeen tulee kannettua kotiin vuoden sienitarpeet.

Keväällä suosikkini on korvasieni ja huhtasieni.

Loppukesästä tulee sitten jotain tatteja poimittua, mutta tuppaavat olemaan niin matoisia, että melkein samana päivänä kun itiöemä nousee pitäisi se poimia.

Omat suosikkini ovat kuitenkin kanttarelli, suppikset, mustatorvisieni ja rouskut.

Hyvä lampaankääpäpaikkakin on 400m kotoa :)

Sadon käsittelen joko kuivurilla tai sitten pannun kautta pakkaseen. Rouskut ryöppään ennen paistamista. Suolasienistä en tykkää, joten niitä en tee.

Sieniä käytetään meillä keitoissa, murekkeissa ja padoissa makua antamaan. Myös jotain sienipiirakoita tulee tehtyä.

Ja toki syön myös muiden keräämiä sieniä ja niistä valmistettuja herkkuja!


Jahas.. Tais löytyä sensei, joka opettaa mut sienestään! ;D

LudwigVonAntero

syyskuu 04, 2011, 23:51:00 ip #11 Viimeisin muokkaus: syyskuu 05, 2011, 00:16:52 ap käyttäjältä LudwigVonAntero
Onhan tuota pakastimeen keräytynyt ihan käypä satsi kanttarellejä, kehnäsieniä, vaaleaorakkaita, lampaankääpiä ja tatteja.
Itse en niin rouskuista välitä, liian kitkeriä(?) omaan makuun.

Suppiskautta odotellessa. Niitä kun löytyy niin paljon ku jaksaa kantaa mökkimaastosta :P

edit: Niin ja tosiian tuli tekaistua tossa illalla oikein makoisa perus sienipiiras.
Parsakaalia, punasipulia, paprikaa, valkosipulia ja pussillinen sekasieniä.
Päälle juustoa, ruokakerma-kananmuna sekotus.
Pohjaksi täysin hatusta heitetty mummon muusi-pohjainen pohja ...kuulostipa oudolta.

popcornmaker

Pakastimessa hurja määrä mitä lie kanttarelleja.. Itse inhoan yli kaiken sieniä, mutta emäntä tykkää. Nirso en oo ruuan suhteen, mutta sienet ei vaan toimi.

JaloPena

Lainaus käyttäjältä: LudwigVonAntero - syyskuu 04, 2011, 23:51:00 ip
kehnäsieniä


Haa, löytyi itseni lisäksi joku joka osaa arvostaa kehnäsientä ja kerää niitä. Yksi parhaista ja satoisimmista sienistä mitä löytyy. Tänään pojan kanssa keräsimme tunnissa puolitoista ämpärillistä kehniksen kupuja (varsia en ota koska ovat helposti sitkeitä). Mitä nyt nautit- osiosta löytyykin sitten mitä niistä heti kärkeen teimme. Huomenna vuorossa sienikeitto. On muuten kolmen tähden sieni! Opetelkaa hyvät ihmiset tuntemaan, nytkään yhtään kehnistä ei oltu siitä kankaalta otettu, vaikka herkkutatit oli räävitty ihan vierestä. Jäipähän tosin meille enemmän... ;D

Muita keräämiäni sieniä ovat mm. torvisieni, kantarelli, suppilovahvero, kosteikkovahvero, herkkutatit ja lampaankääpä. Rouskut jätän muille, sillä en pidä kirpeistä sienistä.
Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

#1581

Masa.T

Itse pyrin myös joka vuosi opettelemaan jonkun uuden sienilajin esim. kuusilahokka ja keltavalmuska oli joskus aiemmin jäänyt metsään, kun ne voi sekoittaa syömäkelvottomiinkin sieniin. Nyt olisi tarkoitus opetella ainakin vihertuoksumalikka, nokirousku ja äikätatti. Äikätatti sopii ilmeisesti pippurisuutensa vuoksi vaan mausteeksi mutta voisi sitäkin nyt kuivatella talveksi, jos sitä vaan löydän.

Jahvetti

Tokihan sitä sienimetsällä tulee käytyä, eipä montaa askelta ulko-ovelta tarvitse ottaa :D

Tänään viimeksi tuli kantarellimetsällä käytyä, suppilo-/kosteikkovahverotkin oli jo varsin runsaslukuisesti esillä.

Vaimo taas keräsi "salaiselta" esiintymältään ihan kivasti mustia torvisieniä.

Lampaankääpiä oli paikoitellen maa valkoisena, mutta olivat jo enimmäkseen aika isoja=matoisia. :(

Rouskuja kerätään taas sitten joku kaunis päivä kerralla isompi satsi, menee anopille jatkojalostukseen.
Voi sitten hakee kellarista valmiit suolasienet...
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Jahvetti

Kuivattuina tosiaan säilyy lähes maailman tappiin. Osa ollaan kuivattu ihan niikseen,
osa sitten taas jauhettu hienoksi pölyksi, jota on helppo annostella esim. keittoihin ja kastikkeisiin makua antamaan, ilman sitä suutuntumaa.

Suurin osa kuitenkin menee pakkaseen, talvella on sitten taas kiva tehdä "tuoreista sienistä" jotain lisäkettä.
Suppis on tosin minun mielestäni parhaimmillaan ihan sellaisenaan voissa paistettuna, hyvän lihan ja esmes pottujen kanssa.

Ja eilen viimeksi tehtiin juuri näin. OT: Lautaselle vielä laadukkaalla cheddarilla täytettyä aji cristallia pekonipalttoossa ;D ;D ;D
Natsaa maku aika hyvin sienien kanssa.
Ruokajuomana Lap..hysss rasvaton maito ;)
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

..TOMPPA..

Lainaus käyttäjältä: ChiliPola - syyskuu 05, 2011, 09:29:43 ap
Sienivuoteni alkaa toukokuussa korvasienillä. Nyt syksymmällä keräilen kanttarellejä, mustia torvisieniä ja suppilovahveroita. Kuivaan yleensä sienet joita ei tule syötyä tuoreeltaan, koska sienet säilyvät todella hyvin kuivattuna.
Kuivattuja sieniä on sitten kiva ripotella hieman murskattuina monenlaisiin ruokiin.


Jos korvasieniä käytät niin ole erittäin huolellinen!!!!   kannattaa käsitellä hyvin, on aika myrkyllinen tapaus..

Jahvetti

Korvasienet on parhaimpia sieniä mitä Suomen maaperästä voi löytää!

Mutta keskustelun ajankohdasta ihan itse päättelin, että oliskohan tässä lähinnä syyssienistä tarkoitus keskustella. ???

#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013