huhtikuu 25, 2024, 23:36:14 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bonchikeskustelu

Aloittaja Feint, kesäkuu 26, 2013, 13:36:42 ip

« edellinen - seuraava »

Helzy

Ilman muuta kuvia! En tiedä, että säästääkö porukat bonchikuvansa kisaan, kun täällä ei juuri kuvia näy. Itse en osallistunut kisaan, ehkä ensi vuonna sitten.
"Jukra, että minustakin tuli vihreäpeukalo." -Pikku Myy
Instagramissa @helzyy

Chiljonka

Ei varmaan monella vielä valmiita boncheja ole kun satokausi on vasta päättymässä(itsellä alkamassa).
Ja vielähän hyvin ehtii kisaan mukaan. :)

Helzy

syyskuu 18, 2015, 07:55:32 ap #502 Viimeisin muokkaus: syyskuu 18, 2015, 08:14:39 ap käyttäjältä Helzy
Valmiitahan niistä tulee tuskin koskaan ja varsinkaan, jos ne sitten taas keväälllä antaa rehahtaa isoiksi. Lähinnä kiinnostaisi ihan aihiokuvatkin. :) Aina olen oikeastaan ollut kiinnostunut bonsaista, niissä on jokin kummallinen rauhoittava tunnelma! Ja kun yhdistää intohimon chileihin, ollaan tosi lähellä optimia.  8) Ja kun niille on mahdollista tarjota suhteessa paljon enemmän valoakin kuin noille isoille rehuille. Pelkkää plussaa! Oh my. Olenpa fanaattinen.  :-X


"Jukra, että minustakin tuli vihreäpeukalo." -Pikku Myy
Instagramissa @helzyy

akselsson1

ehkä pitäisi sitten kuvaa laittaa ::)
Olipa hauska sarjakuva  ;D
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

sorrii

Ja päiväkirjaako pitäisi alkaa pitämään, että saa osallistua  ???
Mää en oo jaksanut koskaan aloittaa ...
..helppompi häiriköidä vaan siellä-täällä ... [mietimpä onko mun bontsit sen arvoisia  :-\]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chiljonka

Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 18, 2015, 17:04:25 ip
Ja päiväkirjaako pitäisi alkaa pitämään, että saa osallistua  ???
Mää en oo jaksanut koskaan aloittaa ...
..helppompi häiriköidä vaan siellä-täällä ... [mietimpä onko mun bontsit sen arvoisia  :-\]

Kirjoitat kuitenki enemmän kun viestin päivässä niin ei kai pienen päivyrin pitäminen siinä missään tunnu :).

Raumala

syyskuu 19, 2015, 23:44:50 ip #506 Viimeisin muokkaus: syyskuu 20, 2015, 17:37:29 ip käyttäjältä Raumala
Tuossa mun aihio FG Jigsaw, kun en hennonut heittää kompostiinkaan. Hyvin on kasvupisteitä alas asti. ja nyt jo pukkaa silmun alkuja niistä. Muutaman päivän sisällä pitäs laittaa pieneen ruukkuun. Varsi noin 2 cm.



No niin sain laitettua pienempään ruukkuun. Vähän siistimmin leikattava vielä nuo oksienpäät.


akselsson1


Siinä tuo Sir Lance nyt on, toivottavasti näkyy  :D
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Raumala

Nyt valmis ja oksienpäät siistitty. FG Jigsaw.


ChiliSiili

Tarkoitus olisi tämän vuoden kasvateista kokeilla tehdä muutama bonchi... mutta kun osa on jo valmiiksi sitä kokoluokkaa esimerkiksi Lemon Drop on vain 25-26 cm korkea ja korkeimmat on noin 50 cm eli niissä on jo leikattavaa. Onko mitään toivoa, että tuottaisivat sadon loppuun eli raakileet kypsyisivät ja kukan sisältä punkemaan alkavat kasvaisivat? Ovat siirtyneet sisään osalla valona http://www.chilitarvike.fi/loisteputkivalaisin_roott_t5_61cm_ ja osa menee pelkällä luonnon valolla.

Siis kysynkin että kannattaako edes yrittää saada enään satoa mistään loppuu  vai uhraanko ne bonchi kokeiluun? Koitan saada kuvia laitettua päiväkirjaani viimeistään viikonlopun aikana...

Niin ja vaikka kuinka tavaan Chilikirjan ohjetta, niin arveluttaa säilyykö yksikään hengissä kesään tai edes kevääseen..
ChiliSiilin kasvatuksia ja muuta elämää voi kurkkia: http://chilisiili.blogspot.fi/

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: ChiliSiili - lokakuu 08, 2015, 07:48:33 ap
Tarkoitus olisi tämän vuoden kasvateista kokeilla tehdä muutama bonchi... mutta kun osa on jo valmiiksi sitä kokoluokkaa esimerkiksi Lemon Drop on vain 25-26 cm korkea ja korkeimmat on noin 50 cm eli niissä on jo leikattavaa. Onko mitään toivoa, että tuottaisivat sadon loppuun eli raakileet kypsyisivät ja kukan sisältä punkemaan alkavat kasvaisivat? Ovat siirtyneet sisään osalla valona http://www.chilitarvike.fi/loisteputkivalaisin_roott_t5_61cm_ ja osa menee pelkällä luonnon valolla.

Siis kysynkin että kannattaako edes yrittää saada enään satoa mistään loppuu  vai uhraanko ne bonchi kokeiluun? Koitan saada kuvia laitettua päiväkirjaani viimeistään viikonlopun aikana...

Niin ja vaikka kuinka tavaan Chilikirjan ohjetta, niin arveluttaa säilyykö yksikään hengissä kesään tai edes kevääseen..


Jos ei ötököitä harmina niin anna palaa vaan kypsyttelyn kanssa ja kun ei järkevää satoa tulossa enää tai öttiäisiä ilmaantuu niin nips ja naps kompaktiin kokoon ja valon alle. Ylipäätään bonchit tai muuten vaan leikellyt tapaukset vain mahtuvat paremmin lisävalon alle ;)

Helppo keino on shoppailla ikeasta tertial työvaloja muutaman ja niihin vaikka bilteman 30W lamput kiinni niin auttaa kummasti ;)
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Charles D. Ward

lokakuu 20, 2015, 19:03:44 ip #511 Viimeisin muokkaus: lokakuu 20, 2015, 19:06:55 ip käyttäjältä Charles D. Ward
Haa, tuli latvottua 7kpl pusikkoa äsken ja muistin tämän topicin! Täytyy kurkkaa jos jompikumpi bird's eye selviää, niin kokeilen duunata siitä bonchin :)

ed. Kuinkas muuten, kun nyt jätin oksastoa 3-4 haaraa mitoiltaan 5-10cm. Tykkääkö kasvi kyttyrää jos leikkelen myöhemmin nuita oksia lyhyemmiksi?

Helzy

marraskuu 25, 2015, 11:00:32 ap #512 Viimeisin muokkaus: marraskuu 25, 2015, 11:11:58 ap käyttäjältä Helzy
Hämmennetääns hiukan äijäporukkaa Kitch -koristellulla Pube-bonchilla.  :-*


*edit ja taas tää kuvan lisääminen vaan ontuu. Mä en ehkä kestä. Syy siihen, miksen pidä päiväkirjaa tällä foorumilla. Hermo ei vaan kestä. Täytyy yrittää säätää.
"Jukra, että minustakin tuli vihreäpeukalo." -Pikku Myy
Instagramissa @helzyy

sorrii

marraskuu 25, 2015, 12:04:23 ip #513 Viimeisin muokkaus: marraskuu 25, 2015, 12:12:34 ip käyttäjältä sorrii
Lainaus*edit ja taas tää kuvan lisääminen vaan ontuu. Mä en ehkä kestä. Syy siihen, miksen pidä päiväkirjaa tällä foorumilla. Hermo ei vaan kestä. Täytyy yrittää säätää.


Hyvinhän näyttää kuva olevan paikallaan ...
Googlen kuvien linkissä on aika pitkä se teksti, mutta mitässitten.

Mä itse pidän Googlessa yhtä kansiota nimeltään julkinen, jonka oon tiet määrittänyt julkiseksi. Sinne kopsaan kaikki julkaistavat kuvat. Tännä kun linkittää, niin ei siinä koossa tarvitse pihtailla: Mä ainakin laitan width=800 -vähintään ... Joskus jopa ~1200
Se ei vaikuta käsittääkseni mitenkään sivun latautumiseen, vaan alkuperäisen tallennetun kuvan reso.
Itsellä 2560x1440 monitorissa, jolloin tuollainen 400pix on kuin postimerkki ...

Googlen palveluissa tuo kuvien säilytys on vähän sekava systeemi. Jos käyttää Google Photos -palvelua, niin tallennustila on rajaton, kun ruksaa sinne asetuksen, että Google saa pakata ja säätää kuvia. Sitten jos ja kun tallentaa kuvia Google Driveen, niin ne tulevat näkyviin myös Google Photos -palvelussa. Photossa taa on optio, että se palvelu tallentaa Google Photos -kansion Driveen, jossa kuitenkin on ainakin joku rajoitus tallennustilan suhteen ?!? Ilmeisesti ne Google Photos kuvat on tallennettu todellisuudessa eri paikkaan, mutta näytetään kansiona Drivessä ...
Tätä sotkua sekoittaa vielä se, että Google+ -palvelussakin on kuvia -kuten Facebookissa. Siellä mä olen alunperin tehnyt sen Julkiset -kansion. Google+'aan siirretyt kuvat tulevat myös näkyviin Google Photos -palvelussa, ja jos siellä katsoo kuvia, niin voi helposti klikata nappia "siirrä kansioon" (tässä tapauksessa mulla se Julkiset kuvat) .... Julkisen kansion kuvan kun aukaisen, niin siitä voi kopioida sen URL'n helposti ja se linkki toimii foorumillakin.

Joskus oon miettinyt että missäköhän ne kaikki kolmen palvelun kuvat oikeesti ovat tallessa, ja ovatko nuo palvelut oikeesti edes eri palveluita ollenkaan .... Nykyään en jaksa miettiä, kun linkitys toimii ...

Aikaisemmin käytin täällä foorumissa Imageshack'ia monta vuotta, kunnes palvelun ehtoja kiristettiin ja esim. ulkoisen linkityksen saa vain maksamalla kuukausimaksua! Häipyi/häipyy sitten yli viiden vuoden aikana postauksiin linkitetyt kuvat ...

Vähän aikaa käytin MS'n OneDriveäkin, kun on Windows puhelin ja siinä hyvä kamera, josta menee jokatapauksessa varmuuskopiot pilveen. Microsoftkin jotenkin sotki sen palvelun niin ettei suoraa linkkiä voisikaan enää käyttää. Palasin siis Googleen ... Vaikka sekavaa on ...

*********Aiheesta:

Boncheja en oo itse varsinaisesti harrastellut. Aina on joku kasvi tullut leikeltyä talveksi ja pidettyä yleensä passiivihydrona säiliöruukussa. Talvetetuista kasveistahan satoa tulee helposti, enemmän ja nopeammin eli aikaisemmin.
Miinuspuolena tuossa talvettamisessa -varsinkin jos/kun kasvit ovat olleet kesällä ulkona- on että on niitä ötököitä aina kämpässä ja keväällä taimien kanssa on helisemässä!

Tänäkin vuonna on ollut harkinnassa että hävittäisin kaikki kasvit vähäksi aikaa, jolloin voisi aloittaa puhtaalta pöydältä niinsanotusti.
Nyt on kuitenkin käppä niin sekaisin -remontit kesken jne- että ei mitään kunnon suursiivoista saa tehtyä: Se on tässä kaaoksessa sama sitten vaikka on niitä ötökkäkasveja vähän ikkunoilla. Ensi syksynä ehkä sitten hävitän vanhat kasvit ja teen suursiivouksen  8)

Nyt on hyviä bonchi-aihioita tai muuten talvetettavaksi kelpaavia kasveja kotona 40kpl !!!
Osassa on vielä satoa oksilla reilustikin. Osa on leikattu alas ajat sitten, mutta ei istutettu uudelleen. Ulkokasvit [muovitunneleissa!] olivat viime kesänä melkein kaikki istutettuina Ventipotteihin (kookos) jotka upotin vain puoliksi maahan kesällä: Ne oli helppo kaivaa sitten myös talteen, ja sisälle kypsyttelemään. Siinä sitä on valitsemista nyt, kun oikeestaan kasvin talvettamisen kannalta varmaan olisi vaan parasta antaa niiden olla Venttipoteissaan. Keväällä vaan ei viitsisi mennä ostamaan neljääkymmentä uutta Ventipottia ...  ??? ??? ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Pavla

joulukuu 31, 2015, 11:57:34 ap #514 Viimeisin muokkaus: joulukuu 31, 2015, 14:38:13 ip käyttäjältä Pavla
Sain viimein postattua omasta Bonchi-projektistani. Lisäkuvia löytyy täältä: http://foodandsome.blogspot.fi/2015/12/fatalii-bonchi.html

Tässä on noin parikymmentä marjaa, joista suurin osa vielä tässä vaiheessa raakoja:


Chiljonka


Pavla

Ei ole mainintaa tämän vuoden päikyssä. Ainoastaan vuoden 2014 tiedoissa.  ;)

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Pavla - joulukuu 31, 2015, 12:54:51 ip
Ei ole mainintaa tämän vuoden päikyssä. Ainoastaan vuoden 2014 tiedoissa.  ;)


Aloita päiväkirja tälle vuodelle, osallistu Bonchikisaan, ja poista tämä yhden postauksen päiväkirja voittajan valinnan jälkeen. ;)

sorrii

Jatkuuko/alkaako bonchikisa 2016?
Nyt olisi aihioita ainakin ...
Oli syksyllä ajatus talvettaa noita reilusti boncheina niin että saisi vähän satoa keväällä/talvella:
Säästin KAIKKI viime kesän chinenset ja jotain muitakin on huolimattomasti katkaistuna elossa: bolle, fishpepper, thai, vietnamin minichili, tabasco, pubeja ja isoja baccatumejakin ...
Oli syksyllä kyllä niin paljon kaikenmaailman elukoita, että viimehetken harkinta on edelleen josko hävitän kaikki. Toinen työläämpi vaihtoehto olisi leikata ja pestä kaikki; istutella hydrosoraan tms. ja vielä myrkyttää SumiAphalla, Super Raidilla, Provadolla [=original] ja vielä valmistautua sumuttelemaan Spruzitilla, Neemillä sekä Mantysuovalla ...  :o ... ehkä sitten ei olisi kämppä täynnä elikoita keväällä ...

Tein tuossa inventaariota mitä myrkkyjä löytyisi kaapissa. Kaikkia em. tököttejä on tullut heräteosteltua ... ja Rounduppia kaksi putelia on vielä siltä varalta etten saa noita kasveja muuten hengiltä  ;D ...

Hyvää vuodenloppua!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jomppe

Ehdottomasti bonchikisailu käyntiin myös tälle vuodelle, nyt kun ei tarvitse tyytyä katsomaan kateellisena muiden kuvia vaan voi itse myös laittaa parastaan ;)
Todella hieno tuo Pavlan Fatalii! :o 8)