toukokuu 14, 2024, 07:23:19 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tietokoneista

Aloittaja Aji Inferno, heinäkuu 19, 2008, 00:21:20 ap

« edellinen - seuraava »

mohla

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - syyskuu 30, 2014, 17:50:13 ip
Lainaus käyttäjältä: mohla - syyskuu 30, 2014, 11:20:29 ap
Emolevynä on GA-H55M-USB3 (rev. 1.0) eli vain SATA2 3Gb/s tuettuna. Muistia on tällä hetkellä kaksi 2GB kampaa OCZ DDR3 PC3-10666 Gold 4GB Low Voltage Dual Channel, jossa 1,65 V jännite ja 9-9-9-24 latenssit. Emolevyn valmistaja ei anna tuettujen muistien listassa yhtäkään 4GB kampaa, mutta emolevyn neljän slotin pitäisi tukea muistia 16 GB asti. i3-530 prossuna toimii hyvin tuossa käytössä ja sen grafiikoillakin mennään eli ei ole erillistä näytönohjainta tuossa kokoonpanossa.


Juuri tällä hetkellä ei ehkä kannata hankkia Samsungin 840 EVOa, koska sen firmwaresta on löytynyt kohtuupaha virhe, joka hidastaa levyä paljon. Korjaus on tulossa, mutta sen asentaminen ei ole välttämättä helppoa eikä kivaa (SSD:n firmware-päivitykset voivat vaatia neitseellisen Windowsin, jossa ei ole asennettuna esim. Intelin tai AMD:n AHCI-ajureita - jotka useimmissa laitteissa sitten taas ovat käytössä). Tsekkaapa tuo edellä mainitsemani PNY hintaseurannasta. Oikeastaan kaikki vähänkin uudemmat SSD:t ovat tuohon käyttöön yhtä hyviä, eli hinta ratkaisee. Et huomaisi eroa käytännössä lainkaan.

Muistia ei kannata päivittää, jollei nykyinen ole pullonkaulana. Tuossa käytössä et hyötyisi nopeammasta muistista lainkaan, ja jollet tee jotain, mikä vaatii yli 4 gigaa, anna mennä nykyisellä. Tuo Intel-prosun oma näytönohjain nyt hiukan nopeutuisi nopeammasta muistista, mutta se on toivottoman hidas pelikäyttöön joka tapauksessa - sille ei mahda mitään. Videot sun muut taas eivät tuosta nopeutuksesta hyötyisi.


Tuo PNY vaikuttaa varsin kiinnostavalta. Aika hyviä juttuja sai lukea siitä... Tarvinnee laittaa tilaukseen, kunhan tuon muistin päivityksen selvitän.

Muisti tuossa on tuntunut olevan pullonkaulana. Yllättävän paljon haukkaa muistia, kun alkaa olla selainta, spotifyä, videosoitinta jne. päällä. Täytyy katsoa löydänkö käytettynä vaikka tuota samaa muistia 2-4GB lisää. Luulisi oleven yhteensopivin ratkaisu. 1,65V muistien oheen ei taida sopia jokin 1,5v kampa? Ehkä tilaan sitten vaan 6-8GB uusia kampoja (käytettyä) muistia ja myyn vanhat pois. Onneksi muistien valmistajien sivuilta löytyy tuolle emolevylle enemmän suositeltavia muistikampoja kuin emolevyn valmistaja on jaksanut listata.

Pelikäyttöä ei koneella ole. Vain leffat, selain ja musiikki. Netflix jne. käytössä.

akselsson1

Semmoista kuulin isoilta pojilta, jotta ei muistien Taajuksilla ole juurikaan merkitystä, että onko se sitten 1300 vai 1600MHz.
Mulla on ihan halpa Kingstonin 120Gb SSD jimssiltä, ja nopsa se on sekin  :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - lokakuu 02, 2014, 15:24:17 ip
Semmoista kuulin isoilta pojilta, jotta ei muistien Taajuksilla ole juurikaan merkitystä, että onko se sitten 1300 vai 1600MHz.
Mulla on ihan halpa Kingstonin 120Gb SSD jimssiltä, ja nopsa se on sekin  :)


Riippuu ihan tapauksesta. Esim. AMD:n A-sarjan APUjen integroitu näytönohjain tarvitsee mahd. nopeaa muistia ja hyötyy siitä hyvin. Hitaammat integroidut näyttikset ovat liian hitaita pelaamiseen ylipäätään, jolloin muistinkin nopeus on aika samantekevä.

Jani M

Toisaalta, SSD:n kanssa swappaaminenkaan ei ole niin tuskaista, joten muistia ei välttämättä kannata uusia ennen kuin kokeilee miten se ssd:n kanssa luistaa. Jos vieläkin tuntuu että tökkii sen takia, niin sitten vasta lähteä askarteleen niiden kans. Ovat usein kalliita, jos tarvii jotain erikoisempaa olla.

mohla

Täytyy tuo SSD tosiaan kokeilla nyt ensin, kunhan paketti tulee postiin. Samalla voin kirjoittaa miten tollanen alle satasen postien kanssa maksava PNY 240 GB rokkaa.

Muistia löytynee tuohon lankkuun käytettynä ja hinnaltaan halpaa vieläpä. Hyvä tietää tuo taajuuksien yhdentekevyys. Ainakin näin Intelin i3:n kanssa tällä käytöllä.

mohla

Aika hyvin osuu, ettei halvalla saa hyvää. PNY 240 GB SSD kesti reilun päivän käyttöä. Asensin Windows kasin levylle ja sain kaikki päivitykset asennettua. W8.1 päivityksessä ensimmäinen boottaus päättyi siihen, että levyä ei kone enää tunnista. BIOSin päivityskään ei tuota korjannut vaan levy jää alusta lähtien konetta käynnistäessä tunnistamatta. Takuupalautukseen tuo varmaan lähtee sitten, kun ei toisessakaan koneessa kiinnitettynä löytynyt jälkeäkään. En tiedä kannattaisiko jollain USB-SATA -kaapelilla testata vielä saisiko levyn siten näkyviin...

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: mohla - lokakuu 13, 2014, 11:48:24 ap
Aika hyvin osuu, ettei halvalla saa hyvää. PNY 240 GB SSD kesti reilun päivän käyttöä. Asensin Windows kasin levylle ja sain kaikki päivitykset asennettua. W8.1 päivityksessä ensimmäinen boottaus päättyi siihen, että levyä ei kone enää tunnista. BIOSin päivityskään ei tuota korjannut vaan levy jää alusta lähtien konetta käynnistäessä tunnistamatta. Takuupalautukseen tuo varmaan lähtee sitten, kun ei toisessakaan koneessa kiinnitettynä löytynyt jälkeäkään. En tiedä kannattaisiko jollain USB-SATA -kaapelilla testata vielä saisiko levyn siten näkyviin...


Huono säkä. :( Mulla PNY on toiminut moitteitta (koputan puuta). Kaikilla valmistajilla on maanantaiyksilönsä. Vaihtoon vain. Multa ja kaverilta on hajonneet OCZ:n levyt, jotka eivät olleet mitään alemyyntikamaa silloin.

ChIlIDoG

tääl on Kingston SSD käytössä. saas nähä kauanko kestää. Ei ole edes toista levyä windows puolella käytössä tallennuksia varten.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: mohla - lokakuu 13, 2014, 11:48:24 ap
Aika hyvin osuu, ettei halvalla saa hyvää. PNY 240 GB SSD kesti reilun päivän käyttöä. Asensin Windows kasin levylle ja sain kaikki päivitykset asennettua. W8.1 päivityksessä ensimmäinen boottaus päättyi siihen, että levyä ei kone enää tunnista. BIOSin päivityskään ei tuota korjannut vaan levy jää alusta lähtien konetta käynnistäessä tunnistamatta. Takuupalautukseen tuo varmaan lähtee sitten, kun ei toisessakaan koneessa kiinnitettynä löytynyt jälkeäkään. En tiedä kannattaisiko jollain USB-SATA -kaapelilla testata vielä saisiko levyn siten näkyviin...

Mulla on nyt läppärissä puolen viikkoa pyörinyt varmaan samanlainen levy, so far so good :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Jani M


Aji Inferno

SSD-levyjä on markkinoitu kiintolevyjä luotettavampina. Se ei, ainakaan vielä, ole totta. Paljon nopeampia ne kyllä yleensä ovat (eivät tosin aina!), eikä niissä ole mekaanisesti kuluvia osia. Mutta... Niiden yleisin ongelma on ohjausohjelmisto, eli firmware. Myös sähköisissä komponenteissa voi olla ongelmia jokaisen valmistajan pyrkiessä minimoimaan kustannuksensa.

Tässä hetkessä suosittelen SSD-levyä kaikille, sillä se todella nopeuttaa vähän vanhempaakin tietokonetta enemmän kuin mikään muu päivitys. Mutta: siihen ei pidä luottaa sokeasti!  Varmuuskopioinnin merkitys on vähintään yhtä tärkeää SSD-systeemissä kuin perinteisemmissäkin tietokonesysteemeissä.

ChIlIDoG

Onko kellään kokemusta iMacin päivittämisestä. 27" i5 4Gb mid-2011 malli. Tarkoitus olis laittaa lisää keskusmuistia 16 tai 32Gb jaSSD levy nykyisen rinnalle. Varmaan aika mielenkiintoinen aukaistava tuo laite.

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - lokakuu 22, 2014, 09:16:40 ap
Onko kellään kokemusta iMacin päivittämisestä. 27" i5 4Gb mid-2011 malli. Tarkoitus olis laittaa lisää keskusmuistia 16 tai 32Gb jaSSD levy nykyisen rinnalle. Varmaan aika mielenkiintoinen aukaistava tuo laite.


Muistin päivitys ja SSD:n asennus. Ensimmäiset hakutulokset youtubessa. ;)

Huru-ukko

Varmaankin omassa Intellin i7 tai emossa jotain pientä häikkää, tai on sitten normaalia...
Jostain syystä mulla oli jo aiemminkin komponenttien kanssa lämpöjen kanssa säätämistä.
Lämmöt pysytteli ennen tuon SSD: asennusta siellä normilukemissa30-35 välillä, mutta nyt kun avaat esim.
Gromen, niin ne pinkaisee 50-60 väliin. Gromessa aukeaa 12 välilehteä yhtä aikaa. Tosin nopeuskin on sitten aivan eri kuin aiemmin...
Defender aiheutti täystarkistuksellaan 80-90 väliin menevät lämpölukemat ja ytimien kuormitukset oli noin 60% tehosta.

Ylikellotuksia ei ole käytössä. Käytössä tuo ei tee haittaa ainakaan näkyvästi.

ChIlIDoG

Niin tietty mitä nyt ei juutuupista löytys :D8)

ottulo

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - lokakuu 22, 2014, 10:03:10 ap
Varmaankin omassa Intellin i7 tai emossa jotain pientä häikkää, tai on sitten normaalia...
Jostain syystä mulla oli jo aiemminkin komponenttien kanssa lämpöjen kanssa säätämistä.
Lämmöt pysytteli ennen tuon SSD: asennusta siellä normilukemissa30-35 välillä, mutta nyt kun avaat esim.
Gromen, niin ne pinkaisee 50-60 väliin. Gromessa aukeaa 12 välilehteä yhtä aikaa. Tosin nopeuskin on sitten aivan eri kuin aiemmin...
Defender aiheutti täystarkistuksellaan 80-90 väliin menevät lämpölukemat ja ytimien kuormitukset oli noin 60% tehosta.

Ylikellotuksia ei ole käytössä. Käytössä tuo ei tee haittaa ainakaan näkyvästi.


Ensimmäisenä tulee mieleen jäähyn pölyisyys, jolloin ilma ei kierrä. Kone siis auki ja vilkaiset jäähyn ja tuuletusluukut.

Toisena saattaa olla myös prossun ja jäähyn välissä olevassa lämpötahnassa jotain häikkää, jos jäähy on vaikka päässyt heilahtamaan jossain yhteydessä niin, että välissä on ilmaa. Se on ainakin suht halpaa tarkistaa itse, tuubi kun maksaa ehkä 5-8€ ja sitä menee sinne ihan pieni pisara. Jos tahnan vaihto ei auta, niin vika on jossain muualla.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: ottulo - lokakuu 22, 2014, 16:38:48 ip
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - lokakuu 22, 2014, 10:03:10 ap
Varmaankin omassa Intellin i7 tai emossa jotain pientä häikkää, tai on sitten normaalia...
Jostain syystä mulla oli jo aiemminkin komponenttien kanssa lämpöjen kanssa säätämistä.
Lämmöt pysytteli ennen tuon SSD: asennusta siellä normilukemissa30-35 välillä, mutta nyt kun avaat esim.
Gromen, niin ne pinkaisee 50-60 väliin. Gromessa aukeaa 12 välilehteä yhtä aikaa. Tosin nopeuskin on sitten aivan eri kuin aiemmin...
Defender aiheutti täystarkistuksellaan 80-90 väliin menevät lämpölukemat ja ytimien kuormitukset oli noin 60% tehosta.

Ylikellotuksia ei ole käytössä. Käytössä tuo ei tee haittaa ainakaan näkyvästi.


Ensimmäisenä tulee mieleen jäähyn pölyisyys, jolloin ilma ei kierrä. Kone siis auki ja vilkaiset jäähyn ja tuuletusluukut.

Toisena saattaa olla myös prossun ja jäähyn välissä olevassa lämpötahnassa jotain häikkää, jos jäähy on vaikka päässyt heilahtamaan jossain yhteydessä niin, että välissä on ilmaa. Se on ainakin suht halpaa tarkistaa itse, tuubi kun maksaa ehkä 5-8€ ja sitä menee sinne ihan pieni pisara. Jos tahnan vaihto ei auta, niin vika on jossain muualla.


Mulla on se jäähdytysritilä nelipiste kiinnityksellä, eikä roiku narun varassa heilumassa  ;).

ottulo

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - lokakuu 22, 2014, 16:50:45 ip
Mulla on se jäähdytysritilä nelipiste kiinnityksellä, eikä roiku narun varassa heilumassa  ;).


Pölyä se ei silti estä, ja voihan tahnassa olla ollut alusta asti joku häikkä, joka nyt vasta oireilee. Ei noita pakko ole tarkistaa, mutta aika pieni vaiva JOS vika sillä ratkeaa.

akselsson1

Joskushan jossain ps3 tahnoissa oli semmosta vikaa että ne "hävisivät" ajan saatossa taivaan tuuliin ja aiheuttivat ylilämpenemistä. Mulla on lämmön mittaus myös itse jäähyn pinnassa, niin tietää johtuuko siihen mitään lämpöä  :P
Sun kone on vissiin kuitenkin aika uusi? Mut kai sitä pölyä voi silti kertyä  :o
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - lokakuu 23, 2014, 11:16:43 ap
Joskushan jossain ps3 tahnoissa oli semmosta vikaa että ne "hävisivät" ajan saatossa taivaan tuuliin ja aiheuttivat ylilämpenemistä. Mulla on lämmön mittaus myös itse jäähyn pinnassa, niin tietää johtuuko siihen mitään lämpöä  :P
Sun kone on vissiin kuitenkin aika uusi? Mut kai sitä pölyä voi silti kertyä  :o

Boxi parivuotta, emo ja prossu taitaa olla yli pari vuotta, 1 Asus P8Z77-V PRO Intel Intel Core i7 3770K 3.5 GHz LGA1155, kuten muistitkin, Intellin SSD on ollut käytössä pari kuukautta....Asenuksessa putsasin koneen pölystä.
Tahnana on joku hopeapohjainen.....
Tänään seurasin sitä lämmön nousua, kun selain käynnistyy. Kuormitus oli kaikilla ytimillä muutaman sekunnin 80-90%, ja sillä hetkellä ne lämmöt nousi liki 60 asteeseen ytimissä. Kun sivut oli latautuneet, myös lämmötkin laski parissa sekunissa. Eli sen mukaankin se jäähdytys on kunnossa.
Core Temp apps.

Ensimmäiseen viestiin en huomannut mainita, että itse pidän sitä aika normaalina, koska kun tehoa otetaan ulos, siitä syntyy lämpöä.
Kirjoitin sen lähinnä siksi, että kuulisin miten muiden "konevanhukset" on reagoineet SSD levyn asennukseen.
Kiitos neuvoista, niitä ei ole koskaan liikaa  :).