Mielenkiintoinene stoori ledvalooilla kasvattelusta ammattimaisesti

Aloittaja Fundeeraaja, kesäkuu 19, 2016, 10:22:36 ap

« edellinen - seuraava »

Fundeeraaja

Pirkale kun en tähän hätään löytänyt parempaa kategoriaa niin lykkäämpäs tänne. On ainakin oikeassa osoitteessa.

Hyvä juttu miten tuotetaan kannattavasti vihanneksia ledeillä ammattimaisesti jopa Californian auringon alla.

http://qz.com/705398/the-price-of-leds-is-falling-so-fast-its-profitable-to-farm-in-a-new-jersey-nightclub/
Chili, jazz ja päivätorkut kera pelinkovacin.

http://kallenruokaa.blogspot.hr/

sorrii

Hmmm... joo..
Mä kun oon joitakin vuosia kasvatellut chilejä kotona ja kokeillut kaikenmoista valoa, niin tullut tulokseen ettei sisätiloissa oikein järkevästi riitä mikään valo hedelmien tuottoon. Tokihan jostain baccatumeista ja muistakin jotain satoa saa natikalla, loisteputkilla tai ledeillä: Ei niissä kovin suuria eroja ole suhteessa wattimäärään. Aurinko kuitenkin on niin ylivoimainen valo, että järkevää olisi keskittää isompi sadon tuotto kesään ja ulos/kasvihuoneeseen/parvekkeelle ja kasvatella jotain yhtä-kahta puskaa talven yli jos on pakko saada tuoreita chilejä talvellakin. ..

Siinä sivussa chilinkasvatusta opetellessani oon pikkuhiljaa huomannut, että viherkesvuahan tulee kyllä koko keittiön täydeltä vaikkapa 250W natikalla ihan sairaasti: Oon sortunut parina talvena pitämään paria ebbiä esim. kettiössäni ja yrittänyt saada ajeista tulemaan satoa. Valona ollut 250W natikan jälkeen 120W ledi, 400W natikka ja monimetalli ja tällä hetkellä 200W ledi. Sitähän on toki muutama pallero aina tullut, mutta niitä muutamaa kypsää chilihedelmää kohden oon leikellyt aji-köynnöksiä monta kertaa parinkymmenen saunavihdan verran! Kerran ajattelin josko yrittäisi myydä chilivihtoja joulun alla ...  :D ;D

On käynyt mielessä ajatus, että pitäisi yhtenä talvena se pimein aika [joka alkaa kohta!] kokeilla laittaa vaikkapa nykyinen 120cm NFT kasvamaan yrttejä ja salaattia. Mun näppituntuma on että esim. 2x55W TNeonilla jo kasvaa se 90x40cm tila aika reippaasti. Nyt siinä on ollut 200W ledi [Marshydro Reflector 96] ja baccatumit selvästi olisivat kaivanneet enemmän ...

Meinaan siis ettei salaattien kasvatus todista yhtään mitään: Mä saan salaattipuskan kasvamaan reilusti vaikka pyörän lampullani  8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`