maaliskuu 29, 2024, 07:31:58 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

MRgreen

Blumat-automaattikastelujärjestelmä kiinteälle kasvualustalle tai sitten nimimerkki Jewen Monster-NFT voisivat olla sinulle sopivia vaihtoehtoja. Jewen touhuja kaksikasvihuonetta.blogspot.com tai foorumilta hakemalla

Huru-ukko

heinäkuu 30, 2018, 14:01:49 ip #2121 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 30, 2018, 14:09:25 ip käyttäjältä Huru-ukko
Peremälle vaan ! ;D.

Kaikki melkein käy, mutta pubeista minä ainakin olen saanut paremman sadon multa/turve kasvatuksista kasvarissa.

Täällä on ollut juttuja lähinnä päiväkirjoissa joissa kokeillaan ainakin muoviputkea, ja muistelisin että teräsputkeakin. Niistä saadut kokemukset vaan jäi näkemättä. Jewellä on itse tehdyt kaukalot pellistä, jos oikein muistan.

Mulla on itsellä laudasta tehdyt ollut käytössä jo viisi vuotta. Oksankohdat rupeaa ajan kanssa vuotamaan, jos joskus rakennan niitä uudestaan, niin oksa pois 22 mm poralla, ja harjanvarresta siihen paikka liiman kanssa. 8 metrin mittainen olisi liian pitkä siirellä, ainakin yksin.


Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: Feint - heinäkuu 30, 2018, 13:35:41 ip
Vesiviljely oli sisätiloissa ylivoimainen järjestelmä, mutta kasvihuoneessa tilaa ja kasveja on melko paljon. Miten vesiviljely onnistuu kasvihuoneissa?


Vesiviljely saattaa olla melko haastavaa kuumassa kasvihuoneessa ilman kunnon mahdollisuutta jäähdyttää vesitankkia, missä ravinteet sijaitsevat tai olen lukenut juttuja että ainakin ph alkaa ainakin heittämään häränpyllyä jos ravinteen lämpötila ei pysy tasaisena.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - heinäkuu 30, 2018, 14:31:36 ip
Lainaus käyttäjältä: Feint - heinäkuu 30, 2018, 13:35:41 ip
Vesiviljely oli sisätiloissa ylivoimainen järjestelmä, mutta kasvihuoneessa tilaa ja kasveja on melko paljon. Miten vesiviljely onnistuu kasvihuoneissa?


Vesiviljely saattaa olla melko haastavaa kuumassa kasvihuoneessa ilman kunnon mahdollisuutta jäähdyttää vesitankkia, missä ravinteet sijaitsevat tai olen lukenut juttuja että ainakin ph alkaa ainakin heittämään häränpyllyä jos ravinteen lämpötila ei pysy tasaisena.


Itsellä on resoina 90 litran mustat laastipaljut kasvihuoneen lattialla, liemi niissä on pysytellyt kesällä vain hiukan yli 20 asteen. 5 vuotta ja parhaina kesinä oli 5 laastipaljua eikä mitään ongelmia. Miten ravinteen lämpötilan heittely vaikuttaa mihinään muutaman asteen verran.   Se 20 astetta on muuten kesällä kasvimaankin ja yleensäkkin maan lämpötila pinnasta 20 senttiä alaspäin. Ne PH:n heittelyt johtunee  siitä, että kasvattajilla on erilaisia vesiä ja siitä, että säädetään liian vahvoilla aineilla eikä tiedetä mitä tehdään. 

Ja PH:n säädöt yleensäkkin, niitä säädetään jos se on 7-8 välillä, mikä on aivan turhaa, jos se pysyy siellä tasaisesti. Ihanne on 5,8, siinä riittää meillefriikeille säätämistä jos sen meinaa pitää siinä XDD.

sorrii

Ei taida juuri olla myynnissä näissä harrastelijoiden kaupoissa kuin jotain aika kalliita Nurticulturen, Wilman tai GHE'n hydroja, joista isoimmat ehkä 8'lle kasville.
Riskien kannalta -esim. pumpun tilttaaminen- voi olla viisastakin että on useampia erillisiä ...

NFT taitaa olla nykyään se "oikea". Minä rakentelisin itse puusta [fanerista] ja puromuovista muutaman ~3m pitkän ebbin tai NFT'n. Ideoin kerran (mutten toteuttanut, vielä) sellaista NFT'n tyyppistä pitkää laatikkoa, jossa välipohja/kouru + patolevy on resolaatikon sisällä ripustettuna, tangoilla tuettuna pohjasta tai sivuilta, ja jossa vesi valuu NFT'n ja putkihydron tapaan päästä päähän, mutta kuitukankaat (ja juuret, toivottavasti) roikkuvatkin matalan kourun sivulta resossa: Silloin kuitukangasta pitkin kasvaisi (toivottavasti) vesijuuria suorinta tietä vesisäliöön eikä olisi niin katastrofi heti jos vesipumppu pysähtyisi. Tässä omassa toki syynä myös se, että sijatsisi kesämökillä jossa en välillä käy viikoon - kahteen. Eikä myöskään ole verkkosähköä, vaan aurinkopaneeleita. Pieneillä aurinkopaneeleilla ja 2-4W vesipumpuilla on pienemmät kokeilut toimineet oikein hyvin koko kesän viljelypalstalla kodin lähellä. Aurinkoisella paikalla sain pumput pyörimään ~8t/vrk. Kasvuteho oli ihan sopivaa noinkin ja ainakin selvästi tehokkaampaa kuin passiivisissa systeemeissä tai mullassa. Noita kokeiluita tein kookoskuidulla, hydrosoran kera, mutta myös pelkän patolevyn ja kuitukankaan kanssa. Kyllä ne kaikki toimi ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Feint

Kiitos kaikille vastauksista ;D

NFT taitaa olla hyvä vaihtoehto. Valmiit systeemit eivät tule hintansa takia kysymykseen, mutta nuo omatekoiset ikeaviritykset voisivat toimia. Onneksi tässä on syksy ja talvi aikaa pyöritellä näitä suunnitelmia, keväällä sitten pääsee testaamaan :D

Kojootti

Tämä kesä on menty turpeessa 30 neliöisessä kasvarissa, muutama vesiviljelty on nurkassa. Ensi kesänä ei multaa/turvetta tule mikäli mahdollista aikataulullisesti saada vesiviljelyyn rehut (keikkatyöt...) Aivan älyttömän työllistävää on ollut kastelu, toki ei chilit vaan tomaatin ja kurkut nyt lähinnä...

Nft tai ebb, tekniikan tuplaaminen/astia mikäli nämä matkatyöt jatkuu ettei tarvitse kauniimman osapuolen stressata niistä...

ChIlIDoG

Itsellä on 200mm rumpuputkesta kyhätty putkihydro (toiminta kait NFT tyylinen, tosin ilman kangasta). Ihan hyvin tuo on toiminut pari kesää. Nyt oli laitettava chilit putkon pohjalle, kun esikasvatuksessa ei kerennyt saada riittävän pitkiä juuria. Ensi kaudella pitää panostaa paremmin esikasvatukseen, esim. bubblerissa saa hyvin venytettyä juuret.

karvainen

Lainaus käyttäjältä: Feint - elokuu 01, 2018, 06:52:36 ap
Kiitos kaikille vastauksista ;D

NFT taitaa olla hyvä vaihtoehto. Valmiit systeemit eivät tule hintansa takia kysymykseen, mutta nuo omatekoiset ikeaviritykset voisivat toimia. Onneksi tässä on syksy ja talvi aikaa pyöritellä näitä suunnitelmia, keväällä sitten pääsee testaamaan :D


PutkiNTF on todettu erittäin toimivaksi, suosittelen.

varis

Mitä laitatte ruukun pohjalle vesiviljelyssä, aktiivisemmassa altakastelussa tai jos on vähän enemmän läpivirtausta kuin ihan perinteisessä multaviljelyssä? Tarkoitus siis estää mullan/kookoksen/kaiken muun töhnän valuminen sieltä ruukusta ulos.

Se perinteinen pirkkaelementtihän on sanomalehti, mutta liukeneekohan siitä jotain ikävää painokemikaalia tankkiin esim. ebbissä. Tai mitenkä kestää jos on koko ajan märkänä? Mitä tilalle?

sorrii

NFT-kuitukangas on aika halpaa ja toimiii. Mä olen kyllä kokeillut vaikka mitä kuitukankaita ikkunaräteistä perspyyhkeisiin ja yhden K'n sukahousuihin. Hallaharso on aika halpaa ja riittoisaa myös, ja läpäisee hyvin vettä!

Mulla on vuosien varrella ollut ulkona kokeiluja aurinkokennopumpuilla laastipaljuissa: Tein esim. Tomatilloille sellaisen 90l paljuista joissa oli keskellä 120mm reikä, jossa 120mm salaojaputken pätkä läpi: Se suodatti ihan tarpeeksi kookoskuidulla [sekoituksessa 50/50 coco ja hydrosora] ... Tuossa isossa putkessa oli sellainen juju, että pumppu on siinä keskellä ja sen mahtuu nostamaan tarvittaessa ylös ja käsi mahtuu reiästä. Pumppu liritti vettä kahteen suuntaan T-kulmalla. Aurinkopumppu lirutti keskellä peltoa jopa 10t/vrk ... 2 tomatillosta tuli satoa ~30kg ... Sidoin niitä kasveja 25x50mm rimoihin joista oli kehikko ympärillä. Kävi monessa kohtaa niin, että rima katkesi ja taisi narujakin katketa jokunen ...

Mä pidän kyllä kotioloissa kivoimpana systeeminä ebbiä kun pumpun voi ajastaa jopa vain 2krt vuorokaudessa pariksi minuutiksi päälle (yleensä mulla on 3krt/vrk) Se ei häiritse edes makuuhuoneessa! Huono puoli tulee vastaan syksyllä, kun se sora pitää huuhtoa ja siivilöidä uutta käyttöä varten. NFT'n kuitukankaat ei paljon kirpaise vaikka menevät roskiin: Luulen että se on suosion tärkein syy. Mulla ovat ebbit tuottaneetkin paremmin kun on helpompi pitää juuret pimeässä ja pysyvät tasaisen kosteana. NFT'hen tulee helposti levää ym.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Urist

Aikomuksena olisi laittaa parvekkeelle 4-6 chiliä jonkinlaisiin hydroihin, ja vielä on mietinnässä että mitä tekniikkaa kokeilisi.

Vaihtoehtoina mielessä on pyörinyt vesiämpäri ilmapumpulla tai ilman (bubbler/dwc vs kratky), tai sitten jonkinlainen tippukastelu (dutch/bato bucket).

Pari kysymystä:
1. Riittääkö 11 litran astia, vai kannattaako suoraan hypätä esim 18-litraiseen?
2. Onko "Platinium Mapito 12L" astiasta pahaa sanottavaa? Kuvauksen perusteella käsitän että poistoputki tulisi mukana. https://www.vihertukku.fi/product/platinium-mapito-12l/
3. Täällä foorumilla näkee mainittavan "passiivihydron" - onko tämä siis kratky, altakasteluruukku, vai jokin muu systeemi?
4. Onko 5cm verkkoruukku sopiva bubbler-chileille, vai kannattaako laittaa isompi?
5. Isoimmat erot bubbler vs tippukastelu käytännön osalta: kumpi vaatii enemmän huoltoa, toimiiko jompikumpi selvästi paremmin, jne?

sorrii

Nämä vain minun mielipiteitäni  8)  8)  8)

1. 11 litran "astia" ..  ???
-vesiviljelyssä yleensä pitäisi resossa (säiliössä) olla parikymmentä litraa vettä per kasvi - kymmenkin menettlee jos tarkistelee ja säätää litkuja usein: Kasvit kuluttaa kesällä jopa pari litraa vuorokaudessa! Kasvin juuritila voi olla aika pienikin esim tippukastelussa. 10l. bublerissa on keskikesällä säätämistä melkein joka päivä!
2. Tuossa Mapitossa ilmeisesti olisi hydrosoraa tai kookosta 12l. ja vesisäiliö erikseen: Se on ISO  :o
3. Passiivihydro on ainakin mulle yleiskäsite systeemistä missä vettä ei hapeteta pumpulla. Vaikkapa Pauliina-ruukku hydrosoralla täytettynä ja ravinnelitku säiliössä. Pelkästä hydrostakin puhutaan, kun kasvi yksinkertaisesti istutetaan astiaan jossa on hydrosoraa. Siellä pohjalla sitten täytyy olla "pohjavesi" jossa ravinteet. Julkisissa tiloissa on usein istutuksia niin. Karatky on joku hampunkasvattajien keksimä slangisana: Mun käsittääkseni ämpäri jossa on valumareiät puolivälin tienoilla ja väliaineena perliittiä ja vermikuliittia: Passiivinen hydö sekin, tietysti.
4. kyllä se riittävä kait on, mutta jos kasvi kasvaa isoksi, niin ei kovin tukeva: Voi jopa romahtaa kasvin painosta. Jokatapauksessa noissa täytyy kasvia sitoa naruilla.
5. Minä äänestäisin tippukastelua. Kaikki hydrot on multaviljelyyn verrattuna ylivoimaisia: Siinä yksinkertaisimmassa hydrossakin, jossa vesi vaan lojuu pohjalla, on kasvu tehokkaampaa. Mä kasvatan taimet yleensä kotona passiivisesti kivivillassa joka upotettu hydrosoraan ja alusastiassa pari cm lientä. Jos niillä käyttää vielä vedenkiertoa tms hapetusta, niin kasvavat ennen kesää sellaisiin mittoihin ettei ole toivoakaan enää siirtää kasvariin. Joskus ollut keittiössä sellainen viidakko ilman yhtäkään kukkaa, että jouduin saksimaan muutamasta ajista 2 jätesäkillistä oksia: Kävi mielessä josko rupeaisi kasvattamaan chili-saunavihtoja  8)
Ja minä kyllä unohtaisin sekä bublerin eyyä tippukastelun ja miettisin mieluummin NFT'tä tai ebbiä. NFT'n kanssa ei joudu sähläämään soran kanssa (varsinkaan pesemään sitä soraa uusiokäyttöön!), tehokas. Ebbi on yllättävän tehokas vaikka pumppu ei ole päällä kuin 2-4 kertaa vuorokkaudessa pari minuuttia: Hiljainen!!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Urist

Kiitoksia mielipiteistä :thumbup:

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 14, 2023, 13:13:33 ipNämä vain minun mielipiteitäni  8)  8)  8)

Ja minä kyllä unohtaisin sekä bublerin eyyä tippukastelun ja miettisin mieluummin NFT'tä tai ebbiä. NFT'n kanssa ei joudu sähläämään soran kanssa (varsinkaan pesemään sitä soraa uusiokäyttöön!), tehokas. Ebbi on yllättävän tehokas vaikka pumppu ei ole päällä kuin 2-4 kertaa vuorokkaudessa pari minuuttia: Hiljainen!!

Olin käsittänyt että NFT olisi lähinnä pienemmille kasveille, esim salaateille.
Foorumin haulla löytyi IKEA Trofast NFT, senkö tyylistä suosittelet?
Sorattomuus olisi kyllä plussaa, mutta vaatisi sitten jatkuvan pumppauksen

Viime vuonna oli pieni IKEA-ebb käytössä, mutta siihen päätyi lopulta vain muutama pistokas. Kaipailee vähän parantelua vielä, mm suodatinverkko ettei moskaa valu takaisin pumppuun, ja poistolappoa voisi parannella

Huru-ukko

Kasvihuoneessa NFT on paras tapa. Tarvitaan vain putki tai vastaava johon tehdään verkkoruukkua varten reikä noin 80cm -100cm välein.
Kasvit kasvaa siinä kookkaiksi ja tekee satoa.

Minä tein omat NFT kourut 5" laudoista n. 10 vuotta sitten
2 kpl neljä metriä ja 2 kpl 5 metriä pitkiä. Silloin metri kourua laudoista maksoi n. 5€ metri.
Muistaakseni 66 kiloa chilejä oli paras vuosi. Silloin mulla oli kyllä myös paljon pubeja mullassa isoissa amppeleissa jotain 25 kpl.

sorrii

helmikuu 16, 2023, 10:03:34 ap #2135 Viimeisin muokkaus: helmikuu 16, 2023, 11:10:54 ap käyttäjältä sorrii
Lainaus käyttäjältä: Urist - helmikuu 15, 2023, 15:42:22 ipOlin käsittänyt että NFT olisi lähinnä pienemmille kasveille, esim salaateille.
Foorumin haulla löytyi IKEA Trofast NFT, senkö tyylistä suosittelet?
Sorattomuus olisi kyllä plussaa, mutta vaatisi sitten jatkuvan pumppauksen

Viime vuonna oli pieni IKEA-ebb käytössä, mutta siihen päätyi lopulta vain muutama pistokas. Kaipailee vähän parantelua vielä, mm suodatinverkko ettei moskaa valu takaisin pumppuun, ja poistolappoa voisi parannella

NFT= nutrient film technology. Siinä perusidea on että juuret kasvavat "filmiin" eli märkään kuitukankaaseen joka on näppyläpohjan päällä ilmassa, niin että vesi valuu alla. Ne voi olla vaikka kymmeniä metrejä pitkiä kouruja tai putkia. Oleellista on ettei juurille pääse valoa! Vesi voi liruttaa hyvinkin hiljaa..

Noita mallejahan voi tutkia kaupoista: Nutriculture esim tekee ebbejä ja NFT-systeemeitä melkein samoista laatikoista. Pienikin NFT valmiina maksaa 100€, niin sillä rahalla löytyy monenmoista isompaakin laatikkoa kaupoista. Pieniä vesipumppuja minä olen tilaillut eBay'stä 3-5€/kpl [submersible vater pump] muutama pumppu kerralla  8)
Mulla on useita IKEA-NFT'tä jotka rakensin IKEAn valkoisista säilytyslaatikoista jotka on 60x40cm ja korkeus 15cm ja 45cm. Valkoista valoaläpäisemätöntä muovia: Valitettavasti poistunut mallistosta! Käyhän tuohon mikä vaan laatikkosarja jossa laatikot sopivat päällekkäin: 45l ja 60l betonipaljuistakin onnistuu. Lihalaatikoista ... jne.
 .. On tullut hyvällä menestyksellä kokeiltua myös aurinkokennolla varustettuja: Sellainen 20€ setti jossa joku 3w pumppu ja 10x15cm aurinkopaneli on jo yllättävän tehokas: Nostaa vettä helposti 60cm mikä riittää isoonkin liruttimeen. Eihän se nimen ole väliä onko se tippukastelu, ebbi tai nft. Kun juuret saa säännöllisesti hapekasta ravinnelitkua ja pysyvät pimeässä niin chiliä pukkaa kottarikaupalla  :D [edellyttäen että sitä valoa myös riittää!!]

Passiivihydrossa ehdoton sääntö on vain se, että kasvin "juurakko" [esim se kivivillakuutio] pysyy vedenpinnan yläpuolella, muuten mätänee! Hydrosora nostaa kapillaarisesti vettä hyvin ja se sora on märkää pintaan asti vaikka pohjalla olisi vain liru vettä. Juuret taas kasvaa alas ja hakee veden itse. Ongelmaksi tulee se, että litkua kun lisäilee vähän kerrallaan, niin ajan kanssa se voi väkevöityä rajustikin jos kasvi kuluttaa raviteita vähemmän kuin lisätään. Kannattaa siis huuhtoa koko alusta ja vaihtaa uudet vedet ainakin kuukauden välein. Mä pidin joskus 20cm Pauliinaruukuissa paria chinenseä sorassa ja keksi kerran mitata sen litkun säiliössä: EC oli noussut ~5. Hyvin se kasvi vielä hengissä pysyi  8) ... Jos sekoittaa liemet lannoitteen ohjeen mukaan ja vaihtaa riittävän usein kokonaan, niin ei EC-mittaria tarvita. Ph'kin yleensä on ihan ok kun vesijohtoveteen lisätään lannoite: Mun mittausten perusteella Ph'ta kyllä olisi hyvä vähän alentaa siitä. Järvivedestä tulee suoraan oikein ravinteiden kanssa.

Eikä se NFT'kään välttämättä jatkuvaa pumppausta vaadi jos kuitukangas ylettyy vesisäiliöön: Kummasti sekin nostaa vettä ja juuret kasvavat kuitukankaassa säiliöön. Mulla on ollut kahtena kesänä NFT-systeemeitä kasvihuoneessa aurikokennopumpuilla jotka pumppaa vain kun aurinko osuu paneeliin. Tokikin tehokkainta on jos vesi lirisee kokoajan. Mä tein omiini sellaisen yksityiskohdan varuiksi, että kasvatusastiaan jää sentin parin kerros vettä silloinkin kun pumppu ei ole päällä. Siinä kävi sitten niin, että se vesi valuu kangasta pitkin säiliöön kuten lapolla! Ainoa toimiva vara sitten oli se, että kangas menee lyhintä tietä vesisäiliöön, jolloin juurillakaan ei ole pitkä matka kasvaa sinne ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Haloo

Mikäs on paras ph- litku chileille? Hain tymäkkää Cannan fosforihappoa mutta tuli mieleen onko se sopivaa syötäviin, maku?

Sitruunahapolla ei tahdo ph pysyä alhaalla kuin hetkellisesti.