huhtikuu 18, 2024, 21:00:31 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Mistä chiliharrastuksesi lähti liikkeelle?

Aloittaja Tomppa, toukokuu 11, 2010, 15:55:26 ip

« edellinen - seuraava »

zerker

tabascolla alko (rupes maistuu pahalta ja ei miltää) siinä sitten miettimää näitä sivuja seuranneena et hitto ku itekki sais kokeilla tuota habaneroo tuli muutto sit emännän kaa yhtee ja kaupasta löytyki jotai hollannin habaneroja

zerker

siitä se sitten lähtikin tulinen suhde habaneeroihin ja blairsin tuotteisiin (naga kyll hieman pelottaa ei o viel löytynyt rohkeutta ostaa ja maistaa) mut ehkä tällä viikol saa ittestään ottee ja kokeilla :D

ai niin anteeks ku sähelsin jotai näiden viestien kirjoitukses ku tuli näin kahdessa osassa (puoli unissani kirjoittelen)

ozmium

Tabascollahan tuo taisi tosiaan alkaa joskus pari vuotta sitten. Kiinnostuis kasvoi ja aloin tilaamaan erilaisia salsoja,kastikkeita, jne. Sitten viime talvena kihlattu tilasi siemeniä ja ehdotti kasvatusta. Ja nyt sitten tunnutaan jarruttelevan menoa :)

Kadotus

heinäkuu 30, 2010, 11:42:09 ap #43 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 30, 2010, 12:16:09 ip käyttäjältä Kadotus
Lainaus käyttäjältä: zerker - heinäkuu 30, 2010, 06:11:31 ap
siitä se sitten lähtikin tulinen suhde habaneeroihin ja blairsin tuotteisiin (naga kyll hieman pelottaa ei o viel löytynyt rohkeutta ostaa ja maistaa) mut ehkä tällä viikol saa ittestään ottee ja kokeilla :D

ai niin anteeks ku sähelsin jotai näiden viestien kirjoitukses ku tuli näin kahdessa osassa (puoli unissani kirjoittelen)


Huomaathan että voit myös muokata omia viestejäsi jälkikäteen. Kun olet kirjautuneena sisään, näet omien viestiesi oikeassa yläreunassa tällaisen:
Painamalla Muokkaa voit muokata aiemmin kirjoittamasi viestin sisältöä.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Paska maa + paskat ihmiset = paskat kuljettajat.

TeemuT

Itse kuulun myös siihen kansakuntaan joka on ollut aina tulisen ja mausteisen sapuskan ystävä!

Aluksi tulinen ja mausteinen ruoka oli sitä, myöhemmin enään "mikään ei riittänyt". Aina oli
tavalla tai toisella saatava tulisempaa ja mausteisempaa. Ruokakauppojen hyllyt tyhjenivät mitä
"erikoisemmista" mausteista ja lopulta aloin tilailemaan verkkokaupoista mausteita, kastikkeita jne.

Usea visiitti tuli myös tehtyä hämeenkadulla sijaitseviin thai/intia tyylisiin kauppoihin.

Aina silloin tällöin on juolahtanut mieleen, että mitäpäs jos kasvattaisin itse chilini. Tämä ajatus on
on nyt pyörinyt monia kuukausia pääkopassa ja muutama päivä sitten laitoin omat siemenet tilaukseen.

Tästä se nyt sitten alkaa!

Sinttis

Tulinen ruoka on aina maistunut, mutta todellinen kimmoke hommaan lähti pari vuotta sitten. Silloisella kämppiksellä kasvoi keittiön ikkunalla habaneropuska, ja tokihan piti erään baari-illan päätteksi vähän maistaa kun oli hedelmä kypsynyt. Pienen siivun otin ja melkein luulin kuolevani  ;D.
Sen jälkeen alkoi ihan uudella tavalla katsella kauppojen tuorechili- ja kastikevalikoimia. Tein muutaman epäonnistuneen kasvatuskokeilun kaupan hollantilaisista napatuilla siemenillä, kunnes viime lokakuussa tämä nyt jo ex-kämppis toi jogurttipurkissa habasta ottamansa pistokkaan. Kuin ihmeen kaupalla on Vanhaherra Habanero kasvanut roimasti ja tehnyt pari podiakin, kukkii toista kertaa tälle kesää ja kymmenen uutta lajiketta odottelevat idätystä. Kun chilille antaa pikkusormen, se vie koko käden.

rietta

Kaveri kasvatteli jotain kaupan chilistä otetuista siemenistä ja luonnehti kokeilun tulosta termillä akkuhappo. Vuosi taisi olla 2001, innostuin mutta sain oman kokeiluni aikaiseksi vasta 2004, jolloin päätin laittaa itsekin siemeniä itämään. Ahne elukka kun olen niin toki läträsin ruukkuun kohtuuttomasti kananlantaa ja ties mitä mössöjä "kasvua kiihdyttämään". Tuloksena aivan kutuisen risun päässä oli aivan yrjöttävän kitkerä, puolikkaan herneen kokoinen papana. Alkava harrastus meinasi loppua siihen, mutta seuraavan talven aikana haalin tietoa ja siemeniä ja sitten rupesi homma pelittämään. Omakotitalossa asuessani homma lähti täysin lapasesta ja puskia taisi olla n. 130 ja lajikkeita pitkälle yli 20. Tokihan tuolloin satoa tuli, mutta olihan tuommoisesta määrästä kamala vaiva. Sittemmin kerrostaloon muutettuani homma on taantunut lähinnä baccatumien ikkunalautaviljelyksi. Mukavaa puuhaa ollut, täytyy taas varmaankin vähän aktivoitua.

ALIS123

Luin jostain jutun kun oli chilikasvattaja ratsattu huumeviljely epäilyjen takia ja jostain syystä heräs mielenkiinto kasvatella chiliä joten kävin hakemas pari päivää myöhemmin jalopeno siemenet kaupasta. Ajattelin että halpa ja vähän työtä vaativa harrastus mutta käsistä se lähti, aika ja ryyppyrahat menee chileihin :D

kapsituuttaaja

No tabascoa on aina roiskittu kotipizrakkaan ja kepsu-pepperonia syöty mutta mulla "sisäinen viherpimpero" rupes näyttään elon merkkejä viitisen vuotta sitten eli pari kesää sen jälkeen kun olin muuttanu omakotitaloon  ja näinollen oli oma pihamaasto käytössä. Eli joutu hoitamaan puutarhaa ja sehän oliki yllättävän nastaa(lähiössä varttunu).
No kaveri kerto että sillä on tuttu joka on ihan "hörhö" chilien suhteen, niitä on kuulemma joka paikka täynnä sen kämpässä. Parin viikon päästä jostain kumman syystä ostin marketista rawittia ja ugandanpojan habaneroa ja pistin itämään, pakkohan se oli kokeilla!
Niillä mentiin ensimmäinenvuosi. No nyt on etelä ikkunat täynnä chinensee ja pihalla baccaa(oli mieleton ulkokasvatuskesä!)
Kyllähän toi nainen hurahtamisen alkuvaiheessa katteli et onko toi lintu vai kala kun  toistasataa kiloa kaljua lihaa leikkii maija mehiläistä ja pörrää tops-puikon kanssa heteestä heteeseen. No, näillä mennään mutta joutuu valillä jarruttelemaan intoillessaan. Pitäs karsia kokoelmaa mutta kun ei viittis hyviä kasveja heittää menemään.

Ps:Pistin lisää itämään.
;D
Koskaan en oo maitoo juonu        enkä juo!!!

Selixi

Peruskoulussa kouluruoka oli niin mautonta ja lisättiin siihen kavereiden kanssa aina hirveesti Tabascoo ja sitten vaan haluttiin jossain vaiheessa tulisempaa.
Jossain vaiheessa joku toi Blair's habanero sipsei kouluun ja siitä me sitten opittiin, että onhan niitä muitakin merkkejä kuin Tabasco olemassa.

Sitten vähän ajan päästä meillä olikin koulussa mukana Poppamiehen ahjoo, Blair's death rain nitroo ja Blair's beyond deathiii.
Ja nyt kaveri kasvattaa chilejä ja minäkin olen ajatellu alottaa.

Fire

Varmaan joskus epätietoisesti Koti Pizzan Pollo Mexicanasta n. 10 vuotta sitten, kun huomas että ne "vihreät tuliset kummajaiset" maistuivat tosi hyvältä. Silloin en tietänyt edes asialle nimeä, mutta kiinnostus heräsi ja maistui hyvältä. Sit halus Bunjabin kebabbeihin "niitä vihreitä laihoja paprikoita" aina hirmu määrän jne. Ei ole kaduttanut. :)

ozmium

Lainaus käyttäjältä: Fire - syyskuu 08, 2010, 20:43:54 ip
Varmaan joskus epätietoisesti Koti Pizzan Pollo Mexicanasta n. 10 vuotta sitten, kun huomas että ne "vihreät tuliset kummajaiset" maistuivat tosi hyvältä. Silloin en tietänyt edes asialle nimeä, mutta kiinnostus heräsi ja maistui hyvältä. Sit halus Bunjabin kebabbeihin "niitä vihreitä laihoja paprikoita" aina hirmu määrän jne. Ei ole kaduttanut. :)


Ei nyt ihan tähän ketjuun liity, mutta tuosta Koti-Pizzasta tuli mieleen eräs kerta kun tuli poikettua ja tilattua kotzone. Pyysin kreikkalaisten pepperonien tilalle jalapenoa ja vastauksena tuli, että "ne on aivan sama asia. Toiset on kokonaisia ja toiset pilkottuja." AHA.

Apinamakina

No itse olen käyttänyt chiliä jo monta vuotta ruoan teossa, ja aina kun teen jotain kanakastiketta chili on välttämättömyys.  ;)
Itse kasvin kasvattamiseen innostuin vasta pari viikkoa sitten, kun muutin omaan asuntoon ja ajattelin että olisi jotain kasvejakin kiva saada tänne, ja chili tuli ensimmäiseksi mieleen, kun siitä on kerran tullut hyvin suosittu kasvi.
Ja muutenkin joten kuten helppo hoitoinen ja siitä kasvista onkin sitten enemmän hyötyä kuin pelkästä koristekasvista. :)

ottolapsi

Isoisä syötti aina kun menimme niille turkkilaisia turkipippureita, sitte oltiin kyyneleet silmissä jaeiku lisää siis joskuskun olin 7  ;D

Hertzyscowicz

Toissakesänä väsänin isän kanssa ihan säätämisen ilosta kotitekoisen hydroponiikkavirityksen pystyyn. Tietenkinhän siihen piti saada jotain kasvamaan, ja sattui olemaan kaupan chilien siemeniä käden ulottuvilla. Nyt siinä niiden parin kituliaan chilipuskan paikalla kasvaa komeahko kaupan habaneron siemenistä lähtenyt puska, ja odottelen innolla että se alkaa vielä joskus kukkimaankin.

Hegu

Itsellä lähti kun siskon mies kasvatteli chiliä ja joskus tarjoili sitä maistamaan ja sit meni vuosi kuin muutin isompaan ja valoisempaan kämppään ja tässä sitä ollaan alkaa eka kausi olla jo ohi ja lajike määrä on kasvanut 1 lajista 20 kiitokset tästä tälle upealle foorumille, sen upeille jäsenille/kasvattajille sekä siemenkirje ketjulle ;)

Leevi22

Popcornmaker alko höpöttämään footballarenassa chileistä ja lupas lähettää siemeniä. Siitä se lähti.

Legoinsinööri

Se oli silloin vuoden 2010 keväällä...

Olin tainnut jo jonkin aikaa seurata Dave'sin tasaista rantautumista suomen postimyynteihin ja herran pähkinöitäkin oli tullut tilattua pari purkkia. Sooseja seuratessa huomasin myös niitä myyvät poppamiehen ja chilikaupan joissa myös siemeniä oli myynnissä. Jotain viherkasveja olin kämppään kaipaillut jo hetken aikaa, mutta jonain pimeänä yönä se sisäinen yllytyshullu iski ja ajatus maailman tulisimman chilin kasvamisesta ikkunalaudalla otti tuulta purjeisiin :P

Ekaan tilaukseen tulikin juuri Orange Habanero, CRH, ja Naga. Olin vaan sen verran myöhässä tilauksen suhteen että monissa paikoissa alkoi yleisimmät siemenet olemaan loppu. Fassella kuitenkin siemeniä ja valikoimaa riitti joten sitä kautta tuli myös tutustuttua ajatukseen bonchista. Samaan aikaan tuli tältä foorumilta imettyä infoa kasvatuksesta ja siitä miten lajikkeiden kanssa olisin voinut alkuun valita ehkä vähän monipuolisemmin.

Veikkaan että näitä kasvatellessa myös mielenkiinto itämaiseen ruuanvalmistukseen heräsi.

KonZa^^

Joskus yläasteikäisenähän se lähti normitabascon vaihtamisesta habanero-malliseen. Samalla kai tuli vannottua, että normitabascoon en enää koskisi =D

St.Sebastian

Taisi olla juttua Hesarissa vuosia sitten. Sitten kokeilin kasvatella jotain kaupan (thai ?)chilejä.
Oli pari vuotta väliä, kunnes innostus iski taas.