maaliskuu 29, 2024, 11:31:34 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilikoti villeille ja vallattomille

Aloittaja Tiemuh, tammikuu 20, 2012, 22:39:23 ip

« edellinen - seuraava »

Tiemuh

tammikuu 20, 2012, 22:39:23 ip Viimeisin muokkaus: tammikuu 20, 2012, 23:49:13 ip käyttäjältä Tiemuh
Tervehdys omasta puolestani ja tasavartaisesti kaikille säätyyn, säädyttömyyteen, puolueeseen, puolueettomuuteen, sukupuoleen tai -puolettomuuteen katsomatta. Toivottavasti kaikki jotka tämän ovat mahdollistaneet tuntevat lämmintä mielihyvää itsessään. Te itse tiedätte keistä kaikista puhun, tuokaa itsenne esiin!


Yksityisemmästä päiväkirjastani loppui tila, joten nyt on laitettava uusi alulle. Merkinnät on puutteellisia ja epäselviä, kuten varmaan tässä tulevassakin. Kuva puhukoon puolestaan.



Edelliseen päivyriin tehty viimeinen merkintä lautasta 5. Siinä on lähinnä uusinta idätyksiä lautoista 1-4 ja C.frutescensit. Frutet on jääneet hieman ala-arvoon kasvattajien keskuudessa. Syynä todennäköisesti on ettei niillä ole suurta vaihtelua mauissa, tulisuuksissa tai ulkomuodoissa. Sopivaa Suomen ilmastoon sopivaa idätysajankohtaa niille ei ole tarkemmin tullut minulla vastaan. Idätin Aribibi Gusanon (C.sp/C.chinense? x C.frutescens?) chinensien kanssa loppuvuodesta 2011. Lautalle 5 pääsivät loput kolme lajiketta. Duke Pequin on ikkunalaudalla talvetuksessa.

Kuten kuvasta näkyy ovat frutet jo itäneet. Lautalle ne pääsivät 13.1. ja itäminen alkoi 17.1.



Lautta 5 oli myös uusinta idätyksiä varten. Jotkut aikaisempien lauttojen lajeista ja lajikkeista ei ole itänyt ollenkaan ja toisia vain yksi, joten koitan niitä uudelleen. Tarkoitus olisi saada kasvamaan vähintään kaksi kaikkia lajikkeita. Kahdesta voin valita paremman ja pitää varataimen pienessä multatilassa. Jos jotakuta kiinnostaa niin varataimia saa kysellä tuonnempana.



Yritin idättää omista siemenistä Ulupica Largea muutaman siemenen voimin, täydellisen huonolla menestyksellä. Nyt laitoin niitä reilummin. Ensimmäinen iti alle viikossa, mutta kahdella hännällä.

Viimeisin lautta - numero 6 - laskettiin vesille pari päivää sitten, mutta sille on laitettu sen jälkeen vielä uusia lajeja ja lajikkeita. Se on ikään kuin lisälautta. Sille on päässyt uusia innostuksiani, jotka oman kalenterini mukaan olisi ollut hyvä laittaa idätykseen jo aikaisemmin. No tällä tavalla voin pelastaa asuntoni muuttumasta viidakoksi ennen kevättä ja chilien muuttoa.



Lautalla on vielä yksi paikka. Toivon saavani siihen täytettä ensi viikon aikana. Edellinen näitä kuoli ulkomaanmatkan aikana kuivuuteen.

Vielä pari kuvaa pisimmällä kerinneistä kauden chileistäni:



Tepin Eastern Travis County - kauden lautalta numero 1 ja sen ensimmäinen itäjä. Minulla oli näitä kolme - kaksi isompaa löysi tiensä roskiin tilan säästämiseksi. Olen oppinut olemaan myös julma tarpeen mukaan. Aluksi en raaskinut hukata yhtään itänyttä siementä (ja siksi niitä on tullut laitettua liian vähän itämään) tai latvoa pitkiä huonossa valossa kasvavia hujoppeja ajoissa. Kuvassa oleva Tepin ETC on kolmesta pienin ja ensimmäinen joka alkoi kukkimaan. Se on isossa Turkkilaisessa Viiksimies yogurtti purkissa. En ole antanut pitkään aikaan kuin vettä sille, ettei se kasvaisi liian isoksi. Pari pisimmälle kurottavaa sivuhaaraa katkaisin latvoista tänään, pitääkseni sen sopivan puskamaisena. Kypsää siinä on jo reippaasti. Omasta mielestäni tämä Tepin on ennemmin luettava risteytettyy/jalostettuun epäviralliseen Pequin tyyppiin. Sen pitäisi jäädä kasvina pienehköksi ja marjan muoto viittaa jalostamiseen. Mitä villimpi chili -> sitä pienempi ja/tai pyöreämpi marja. Tämä pääsääntönä, mutta aina voi olla poikkeuksia.



Capsicum flexuosum, PI 631154, varma määritys, joka tarkastettu sen 'vanhempien' ja 'isovanhempien' kasvattajilta. Kuva on vanha, mutta koska Flexu kasvaa pyrähdyksittäin, on se edelleen saman kokoinen. Nypin sen kukat, mitä en ole tehnyt milloinkaan ennen chilille, jotta se kasvaisi nopeammin. Tämä chili kuitenkin kasvaa omaan tahtiinsa, eikä sitä voi hoputtuaa. Odotan seuraavaa kasvupyrähdystä. Tämä saa kasvaa niin isoksi kuin haluaa.

Ainakin pari lauttaa Capsicum baccatumeille ja Capsikum annuumeille - ehkä muillekin - tulen vielä laittamaan. Niistä ja aikaisemmista juttua seuraa.


                                                                                                                                                                                  -Tiemuh-

Edit: pienensin paria kuvaa

Tiemuh

tammikuu 22, 2012, 21:56:36 ip #1 Viimeisin muokkaus: tammikuu 22, 2012, 22:31:41 ip käyttäjältä Tiemuh
Ei tämä päiväkirja ole, mutta ehkä jotain aika lähelle sitä. Päivityksiä tulee oman fiiliksen mukaan. Nähtäväksi jää. Tuskin aina on paljoa sanottavaa. No mutta ensimmäinen päivitys, eli tästä on hyvä jatkaa.

On tavallaan turha kasvattaa jotain erikoisuuksia, jos ei tunne ollenkaan perusmuotoja. Silloin erikoisuuksien koko merkittävyys ei aukea. Olenkin keräillyt itselleni hieman sitä sun tätä chilin lajia ja lajikkeita. Joukossa on mukana myös erikoisuuksia joita tiede ei tunne kunnolla ja jotka voivat jäärä tuntemattomiksi tai saada jonkinlaisia uusia määrityksiä. Lisäksi kasvamaan on päässyt ja vielä pääsee hypridejä. Mutta takaisin peruslajikkeisiin. Koska ihan kaikkea on vaikea kasvattaa yhdellä kaudella, olen pyrkinyt rajaamaan yhden lajin lajikkeita pariin erilaiseen. Jos olen haltuuni saanut enemmän yhden lajin eri lajikkeita, on ne kuitenkin jostain kumman syystä löytäneet tiensä idätykseen pienen pohdinnan jälkeen varsin tehokkaasti.

Joskus siemenet eivät ole sitä mitä ensialkuun tuli oletettua. Annan esimerkin ja samalla avaan vähän sitä mitä täällä kasvaa: Sain haltuuni neljän eri Capsicum eximiumin lajikkeen siemeniä (ja voi olla että vielä lisääkin on tulossa). Laitoin kaikki itämään ja sen jälkeisinä päivinä olen niistä googlettanut tietoa. Kävi ilmi että CAP 470  on saanut määritelmän C.sp, eli tuntematon, vaikka onkin hyvin eximiummainen. CGN 19198 on jonkinlainen poikkeavuus ja hypridi, mutta mitä ilmeisemmin kuitenkin kahden eri alatyypin risteytys (normaali C.eximium x harvinainen c.eximium var. tomentosum) ja siinä saatta piillä erittäin mielenkiintoinen mutaatio (useita kukkia samasta kukkavarresta). En tiedä onko siemenet jo vakiintumassa olevasta hypridistä vai onko vaihtelua paljon luvassa. Olisihan se mukavaa jos saisi kaksi erilaista kasvia näistä siemenistä. CGN 21502 on näillä näkymin ainut minulla oleva C.eximium minkä määrityksestä ei ole epäselvyyttä. PI 645681 vaikuttaisi olevan täysin väärä määritys, eikä eximium lainkaan vaan C.frutescens. Sivuhuomautuksena että Infernon sivuilla on kuva jossa on erilaisia chilihedelmiä, Siinä näyttäisi olevan C.frutescensin podin alla teksti C.eximium. No yksi exim vähemmän ja yksi frute enemmän. Lisäksi idätykseen on päässyt CGN 19198#2 nimellä kulkeva risteytys. Mitä ilmeisemmin fataliin tekemä tahallinen tai vahinkoristeytys jonkin C.pubescensin kanssa.  Tätähän voisi kutsua myös Isoksi Ulupicaksi, koska Boliviassa kaikkia eximium/cardenasii kasveja kutsutaan nimellä Ulupica, ja tuo iso (Large) liite on Suomessa käytetty lisänimi Ulupican ja Rocoton risteytyksestä. Tämän risteytyksen muodon vakiintuneisuudesta en tiedä, mutta edelleen mielekästä olisi pari erilaista kasvia noista siemenistä saada. Nämä kaikki edellä luettelemani kaverit ovat mielestäni todella mielenkiintoisia. Toivottavasti kaikista on hyvät siemenet ja saan kasvit kasvuun. Mahdollisesti mukaan tulee vielä C.cardenasii.

Kun eximiumeista puhutaan täytyy aina mainita myös C.cardenasii joka on todella lähellä eximiumia. Joidenkin (tutkijoiden) mukaan se on eximiumin alalaji ja toisten mukaan oma lajinsa. Selkein ero siinä eximiumiin nähden on kellomainen kukka ja kykenemättömyys itsepölytykseen. Cardenasiin itsepölyttyvyydestä on ilmeisesti hieman ristiriitaista tietoa tarjolla, mutta uskon että tämä sekavuus johtuu juuri eximiumin ja cardenasiin hyprideistä, jotka näyttävät cardenasiilta ja ovat itsepölyttyviä. Lisäksi kolmantena pyöränä on myös harvinainen c.eximium var. tomentosum, joka on karvainen ja lähes valkokukkainen ja saattaa joskus päätyä omaksi lajiksi. Nämä ovat läheistä sukua myös pubescens ryhmän kanssa. Omista chileistä tähän tyyppiin siis kuuluvat vielä neljä talvetuksessa olevaa ja idätyksessä olevat Ulupica Larget ja eri lähteestä saadut ja kasvamassa olevat Isot Ulupicat. En ole vielä varma miten näitä kahta erilaista isomarjaista Ulupicaa kutsuisin. Vaihtoehtona olisi nimittää niitä lähteen mukaan, keksiä niille omat nimet tai jotain. Toistaiseksi olen käyttänyt vanhoista tuota englanninkielistä Large ja uusista tuota Iso alkuliitettä. Kun vielä tuosta CGN 19198#2 voi käyttää samaa nimeä, niin pitää hieman miettiä.


"Iso Ulupica"

Idätyslautoilla myös tapahtuu. Ulupica Largen siemen, jossa oli kaksi itua, on jatkanut molempien jalkojensa kasvattamista. C.lanceolatumin siemeniä laitoin toisen kerran itämään, kun ensimmäisestä satsista ei tuntunut mikään lähtevän. Nyt toisesta erästä on yksi siemen itänyt. Hyvältä näyttää.


Capsicum lanceolatumin siemen itää

Tiemuh

tammikuu 24, 2012, 10:05:21 ap #2 Viimeisin muokkaus: tammikuu 25, 2012, 11:01:09 ap käyttäjältä Tiemuh
Nyt on uusikuu. "Vanha kansa" on sitä mieltä että idätykset täytyy aloittaa uuden kuun aikaan. Vanha kansa on myös montaa muuta mieltä. Äitini on näitä ihmisiä. Hän näistä on minulle kertonut ja minä olen kuunnellut puolella korvalla. En tiedä, en ole nähnyt tutkimusta tai sellaista tehnyt, onko idätysten aloitusajankohdalla oikeaa merkitystä, mutta voihan se olla että kuun vaiheilla on jokin oma pieni merkityksensä.

Uuden kuun mukaan idätykset tulee tehtyä kuitenkin jonkinlaisessa rytmissä. Tämän chilikauden   uudetkuut on osunut loppukuuhun. Uudenkuun jälkeen on kaksiviikkoa aikaa ja sen jälkeen on kaksiviikkoa huonointa mahdollista aikaa.

Villejä aloin idättämään jo syksyllä, koska yleensä niiden vaatimaa idätysajankohtaa voi vain arvailla. Syynä tähän monesti vanhat siemenet ja jopa kuukausia kestävä itämisaika. Marraskuun lopulla lautalle pääsivät Rocotot, eli Capsicum pubescensit. Joulukuun lopussa oli Capsicum chinensien aika. Sen jälkeen olen tehnyt uusintaidätyksiä ja laittanut lisää villejä. Nyt kuukautta chinensejä myöhemmin on Capsicum baccatumien aika. Muutama uusi Capsicum annuum tulee vielä myöhemmin laitettua. Se meneekö ne vasta kuukauden päästä vai jo kohtapuolin, jää nähtäväksi.

C.baccatumeja laitoin nyt 14 eri lajiketta. Kaksi näistä on vanhoja tuttua: eli Aji Cristal ja Criolla Cella. Cristaleja taitaa olla pari talvetuksessa, mutta koska kyseessä on niin loistava lajike, laitan vielä pari uutta. Criolla Cellan siemeniä ostin viime vuonna Fataliilta. Siemenet itivät kuitenkin todella huonosti ja lopulta sain vain yhden kasvin aikaiseksi. Kyseessä on Fataliin vanha suosikki, ja hän taitaa olla kerännyt tuolloin joskus vuosia sitten siitä reilusti siemeniä talteen, eikä ole sitä sen jälkeen kasvattanut. Vanhat siemenet itävät huonosti. Koko ikänsä yksi kasvini on saanut liian vähän valoa, ja on edelleen passiivihydrossa ikkunalla. Idätän omista siemenistä uuden ja laitan sen kesällä parempiin olosuhteisiin.


Idätykseen menneet siemenet.

Mukana on myös foorumin kasvatuskilpailulajike. Sen olin valinnut jo ennen kilpailulajikkeiden valitsemista. Kumpaakaan Fataliin uutuutta en ole vielä maistanut. Saattaa olla että maistankin vasta omasta sadosta, mutta vertailun vuoksi voisi olla aiheellista maistaa alkuperäisiäkin. Vesiviljelyn makua kun ylistetään joidenkin tahojen toimesta. Itse tulen tällä kaudella pysymään lähes yksinomaan turpeessa kasvualustana. Bioponisia passiivihydroja ja yhtä bubleria olen harkinnut.  Saa nähdä miten käy. Jotain uutta olis kaikella rintamalla aina kokeiltava.


Idätyslautta.

Pidän todennäköisenä että kaikki näistä ei idä. Osa siemenistä on vuosikummenen vanhoja. Suurin osa kuitenkin viime vuoden sadoista. Mahdollisuus ristiinpölyttymiseen on näissä myös olemassa. On siellä yksi F2 hypridikin.

Aji Amarillot idätin kuukausi sitten C.chinensien kanssa, koska kasvin on sanottu olevan hidas kypsymään. Näitä on olemassa kolmea eri kokoa. Tämä uusi on se keskikokoinen. Viime vuonna minulla kasvoi Fataliilta hankittu Aji Amarillo Small, jonka totesin hyväksi lajikkeeksi. Niitä taitaa olla myös pari talvetuksessa. Epävarmuuteni talvetettavien määrästä johtuu siitä että niitä on kolmessa eri paikassa.


Aji Amarillot

Itselleni baccatumit ovat mieleisimpiä. Niiden sopiva tulisuus, tulisuuden laatu, maku ja suunnaton moni ilmeisyy saa ne omiksi suosikeikseni. Ruuanlaitossa valintani on siis baccatum. Idätykseen päätyi silti myös baccatumeja joiden käyttöä ei ruuan laitossa ole ylistetty. Niissä tapauksissa kiinnostavuus on jossain muualla. Niistä syistä ja lajikkeista lisää tietoa myöhemmin.

Tiemuh

Aji Cristal on kotoisin chilin eteläisimmiltä levinnäisyysalueilta Chilestä Etelä-Amerikasta. Täällä pohjoisessa se on viety vielä lähemmäs napapiiriä. Näin ajateltuna on ihan loogista että Suomessa se on saanut chileistä ehkä kaikkein isoimman jalan ovenvälin. Varsinkin sen makua ylistetään. Ja mikä onkaan parempi tapa koukuttaa uusia ihmisiä chilin pariin kuin tämä.

USDA on tallettanut tämän lajin kahteen otteseen. PI 282320 ja PI 281320, tosin vain jälkimmäinen on saatavana. Tuolta se on Suomeenkin tullut mielenkiintoisella sekä dramaattisella tavalla. En tarinaa tässä toista kun se ei ole omani.

Itse hedelmän muodosta on kahta erilaista variaatiota. En ole varma mistä tämä johtuu? Kyse voi olla kasvuolosuhteissa tai sitten toinen muoto on pidemmälle jalostettu. Ainakin Fatalii on jalostanut tätä siementen valinnalla kaupalliseen käyttöön. Toinen hedelmän muoto on hyvin pitkulainen ja tasapaksu. Toisessa tapauksessa hedelmä omaa huomattavan paksun tyven sekä keskivaiheen ja terävän kärjen, voiden olla hieman kurvikas. Näiden kahden muodon välillä on vaihtelua ja sama kasvi voi tuottaa molemmanlaisia "podeja" olosuhteista riippuen.


Aji Cristal kesältä 2011


Aji Cristalin talvisatoa tammikuu 2012

Koska Cristalin hedelmät alkoivat vaihtamaan väriä, ei ne siitä enää kasva. Nuo hedelmät juuri syötyäni olin todella onnellinen että laitoin myös siemeniä itämään, enkä tyytynyt vain pariin viimevuotiseen puskaan. Tulisuutta ei ollut havaittavissa näin huonossa valossa kasvaneissa hedelmissä, mutta maku oli kohdillaan. Joidenkin mielestä tämä on parhaimmillaan kun väri alkaa vaihtumaan, omaa mielekkäintä kypsyysastettani en ole osannut vielä päättää, saatan olla samoilla linjoilla. Tätä on hyvä olla riittävästi kasvamassa. Kuvan kasvi saa apuvaloa loisteputkesta.

Tiemuh

Monissa asioissa täytyy itse tehdä virhe ennen kuin osaa ottaa sen huomioon. Laitoin Legasoraa taimien turpeen sekaan ilman huuhtelua. Sen seurauksena kasvu jymähti paikoilleen ja kasvit alkoivat kärsiä. Ongelmaa en tietenkään huomannut heti, vaan vasta kun chilit eivät pariin viikkoon olleet juuri kasvaneet ja jotkut lehdet alkoivat kellastumaan.
Huuhtelematon Lecasora muuttaa kasvualustan ph-arvoa. Olisinko InkRosen päiväkirjasta tämän huomannut ensi kerran viime kauden alussa. Päätin ottaa sen huomioon ja huuhdella jo hankkimani Lacasoran ennen multaan, turpeeseen tai passiivihydroon laittamista. Myöhemmin selvisi ettei pelkkä huuhtelu vältättä riitä, muistaakseni bluesmanin ansiosta.
Tällä kaudella olen taimia kastellut hanavadellä, jonka ph-arvoa olen säätänyt sopivammaksi. Tämä säädetty vesi on korjannut kasvualustan ph-arvoa ja kasvu on taas parempaa, eikä ravinteiden imeytymisestä johtuvia oireita ole enää näkynyt.  Liian alhainen ph-arvo kasvualaustassa siis estää ravinteita imeytymästä, mikä näkyy kasvun tyrehtymisessä ja lehtien kellastumisena ja tiputteluna, eli normaaleina puutosoireina. Hyvää vertailukuvaa en löytänyt. Tässä kuitenkin kuvia osasta tämän hetkisistä kauden kasvatuksista.


Villejä Capsicum baccatumeja, chinensejä, chacoensejä, praetermissumeja, "Ulupica" ja pitkälle jalostettuja pubescensejä sekä pendulumeja


Pubeja mustissa taimiruukuissa, fruteja, "Ulupicaa", chagoa, chinensejä


Osa jo jatkoon valiutuneista uudelleen purkitetuista "villihköistä"

PP

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - tammikuu 26, 2012, 19:45:17 ip
Tällä kaudella olen taimia kastellut hanavadellä, jonka ph-arvoa olen säätänyt sopivammaksi. Tämä säädetty vesi on korjannut kasvualustan ph-arvoa ja kasvu on taas parempaa, eikä ravinteiden imeytymisestä johtuvia oireita ole enää näkynyt.  Liian alhainen ph-arvo kasvualaustassa siis estää ravinteita imeytymästä, mikä näkyy kasvun tyrehtymisessä ja lehtien kellastumisena ja tiputteluna, eli normaaleina puutosoireina. Hyvää vertailukuvaa en löytänyt. Tässä kuitenkin kuvia osasta tämän hetkisistä kauden kasvatuksista.


En syytä enkä väitä, mutta kasvuongelmien syy on voinut olla muukin. Oletko nyt laskenut vai nostanut kasteluveden pH:ta? Yleensä ongelma on liian korkea eikä matala pH vaikka tietysti myös liian alhainen pH (suunnilleen alle 5,5) on ongelma. Lecasora on nimenomaan emäksistä ja nostaa mullan pH:ta. Luulisin, että sitä pitää olla mullassa aika paljon (melkein puolet) jotta pH nousee ongelmallisen korkealle. Mutta tuo on vain luulo; pitäisi mitata asia.

Tiemuh

tammikuu 26, 2012, 21:17:32 ip #6 Viimeisin muokkaus: tammikuu 28, 2012, 00:01:14 ap käyttäjältä Tiemuh
Taisin oikaista tekstissäni, olematta tarpeaksi tarkka ja asia ei tullut ihan selväksi. Hyvä kun esitit tarkentavia kysymyksiä. Eli lecasora tosiaan nostaa kasvualustan pH-arvoa chilille sopimattoman emäksiseksi ja olen säätänyt veden pH-arvoa alaspäin. Ainakin meilläpäin hanavesi on turhan emäksistä chileille. Ei pelkkä vesi nosta ph-arvoa kuitenkaan liian korkeaksi. Legasoraa sekoitin turpeeseen alle neljänneksen ja laitoin hieman perliittiä sekä vermikuliittiä myös. Ravinteet tässä sekoituksessa olivat n. kolmasosa kaksikolmasosaa esilannoitetun turpeen ravinnemäärästä. Tuo ravinnemäärä ei voi selittää ravinnepuutosta niin pienillä parin oikean lehden kasveilla. Harsosääsket ja muut mahdolliset tuholaiset olin myrkyttänyt kasteluveteen liotetuilla Provadopuikoilla, Calypso tiivistettä, Superraid ja Baygon speyllä. Lämpötila n.30+ astetta loisteputkien alla, yöllä 27 ja kastelu ei ole ollut ainakaan jatkuvasti liiallista. Voi toki olla että joku muukin syy löytyy, mutta itse ajattelisin että lecasorasta ja liiallisesta emäksisyydestä oli kyse. Kaikki kasvit eivät olleet saaneet kasvualustaan pesemätöntä lacasoraa ja sitä saamattomilla kasveilla ei ollut samanlaista kasvuongelmaa ja kellastumista.

Tiemuh

Huoneistoni kaamos on päättänyt! Jo joitain kertoja on muutama auringonsäde osunut ikkunastani sisään, mutta nyt vasta viime ja edellisvuoden chilit pääsevät nauttimaan oikeasta auringonpaisteesta, mikä kestää silmänräpäystä pidempään. Tämän kämpän, vanha kun on, ikkunaratkaisut eivät ole mitenkään ihanteelliset chilin kasvattamiseen. Ikkunat ovat noin itään ja läntee, kapeat ja 20cm ulkoseinää sisempänä ja niitä on vain 3. No ne kelpaavat, sillä lisävaloa tarjoan sitä tarvitseville vuoden pimeimpään aikaan ja varsinainen kesäkasvatus tapahtuu muualla. Muutaman chilin kuitenkin haluan "koristamaan" kämppää ympärivuotisesti.



Kevättalven aurinko, jossa kylpevät Naga Morich, passiivissa Habanero Orange, Duke Pequin, Ulupica Large ja yläkerran Rocoto Red Peruvian

Kuvastahan se ei näy mutta ikkunan alapuolella oleva patteri saa oksat liikkumaan kuin luonnossa niin ikään :)

Tiemuh

helmikuu 02, 2012, 23:04:56 ip #8 Viimeisin muokkaus: helmikuu 03, 2012, 01:56:39 ap käyttäjältä Tiemuh
Itse teen idätykset tällä hetkellä idätyslautalla.

Idätyslautta ei välttämättä ole aina paras mahdollinen tapa. Sen etu itselläni koskee varsinkin pitkiä idätyksiä. Huolellisesti desinfioinnit hoitamalla voi pitkän idätyksen vaativia siemeniä pitää lautalla kuukausia. Pieni lautta ja paljon idätyksiä on myös helppo siirrellä paikasta toiseen. Vesiä ei tarvitse vaihtaa, ja siemenet ei pääse millään kuivumaan.

Miinuksena on siemenen tai taimen siirtäminen lautalta pois. Siemenen voi siirtää heti sen idettyä, eli itujuuren tultua siemenen kuoren ulkopuolle. Tällöin ainakin itse olen onnistunut kuitenkin tappamaan siemeniä. Saattaa olla että siemen on vasta idettyään niin herkässä iässä, että se menehtyy helposti olosuhdeshokkiin. Siemenen voi myös kasvattaa sirkkalehdille asti lautalla. Tällöin kuitenkin juuri voi vahingoittua siirrosta, vaikkei se yleensä juurikaan haittaa, joskin voi hieman hidastaa uutta sopeutumista vaihtuneeseen kasvualustaan. Oikein tehdyssä idätyslautassa kosteus pysyy niin korkeana että myös kypäristään siemenet selviävät varsin hyvin. Kaikkein pienimmissä siemenissä (villit) on kuitenkin varsin vähän energiaa kasvamiseen ja lisäravinto olisi niillä paikallaan, mutta pelkästä vedestä sitä ei "juuri" saa. Oman teoriani mukaan villichilien siemenet saavat linnun elimistön läpi kuljettuaan ja ulosteen mukana ulos tullessaan tarpeellisen lisäravinteensa juurikin tuosta ulosteesta. Löysin tiedon murusen, jonka mukaan erään merilinnun NPK arvo on 10-10-102, mutta uskoisin tuon olevan "amerikan" NPK arvon mukainen, ja siis eri kuin meidän käyttämämme.

Pitkään idätykseen sopii myös kivivilla. Se pitää kosteuden siemenelle suhteellisen sopivana. Kivivillassa idätys vaatii kuitenkin enemmän tilaa, mikä ei sinäänsä ole ongelma koska se loppuu lopulta useimmilla kuitenkin. Lisäksi kivivillakuutio pitää laittaa vielä erikseen tehtyyn ilmankosteutta lisäävään poksiin, jotta kypärät irtoavat hankalilta taimilta. Etuna se että juuret saa kasvaa heti sinne mihin ne jää. Miinuksena hetkellinen totuttelukausi multaviljelyyn siirrettäessä. Huolellisesti lannoituksen ja ilmankosteuden hoitamalla varmaan paras tapa idättää vesiviljelyyn. Koitin tätä viime kaudella.

Nopeasti itäviä pitkälle jalostettuja lajikkeita on helppo idättää suoraan mullassa. Tässä etuna on varsinkin se että siemen on heti alustassa johon se jää. Jokainen juuren säie saa heti kasvaa juuri niin kun tilanne vaatii, eikä sitä tarvitse käydä sorkkimassa. Monesti ainakin omat chilini kasvavat sitä paremmin mitä enemmän niitä jätän huomiotta. Kummallistako, -kö? Vaikea niitä on ainakin minun on olla sorkkimatta.

Idätyslauttani teen nykyään läpinäkyvällä kannella varustettuun 400 gramman purkkiin. Kirjoitan kahvinkeittimen suodatinpussiin haluamani tunnistetekstit ja käärin sen styroksin ympärille. Suodatinpussi on niin vahva ettei juuri siitä helposti pääse läpi. Olen laittanut välillä myös  talouspaperin näiden väliin tehostamaan kapillaari-ilmiötä. Kanteen reikiä ilman vaihtoa varten ja itse ainakin nostelen kantta monta kertaa päivässä, kurkkiakseni mitä siellä tapahtuu. Kannattaa myös ajatella kuinka paljon sirkkataimella on tilaa kasvaa pituutta, jottei se joudu kyyristelemään. Sopivin pituus saattaa olla sellainen että kypäräpäiset keräävät kannen kosteutta sitä koskettamalla.

Lautalla sirkkalehtiset chilit pärjäävät varsin pitkään.


Kuvan C.chinenset ovat olleet lautalla puolitoista kuukautta, mutta koska niillä ei ole lisäravinteita ei ne kasva tuon isommiksi. Sirkkalehtien lisäksi ne ovat kasvattaneet pienoiset ensimmäiset oikeat lehdet.


Tällä lautalla ei ollut suodatinpussia joten juuret ovat kasvaneet styroksin läpi, kuten kuvasta näkee.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - helmikuu 02, 2012, 23:04:56 ipSiemenen voi siirtää heti sen idettyä, eli itujuuren tultua siemenen kuoren ulkopuolle. Tällöin ainakin itse olen onnistunut kuitenkin tappamaan siemeniä.


Olen vähän tutkaillut tätä asiaa kun sattui kovin huono erä siemeniä. Älä sinä tunne syyllisyyttä. Jotkut siemenet (kokonaiset erät) ovat sellaisia, että niistä tulee muutama milli juurta esiin ja sitten se kuihtuu. Joissakin juurissa on näkyviä murtumia (ennen kuin olen koskenut niihin), jotkut mustuvat ja pilaantuvat ihan itsekseen. Jos ne olisi upottanut multaan, ne eivät koskaan nousisi ja kasvattaja syyttelisi itseään. Joissakin koneissa rutistetut siemenet ovat tällaisia, samoin liikaa kuivatut (oma moka).

Olen tästä lähipäivinä aikonut avautua blogissani.

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - helmikuu 02, 2012, 23:04:56 ipTällä lautalla ei ollut suodatinpussia joten juuret ovat kasvaneet styroksin läpi, kuten kuvasta näkee.


Noin huokoinen styroks kannattaisi kääriä muoviin.

Tiemuh

Blogisi - Chilivaari - on varsin tarkassa seurannassani, kuten varmaan olet huomannut kommenttipalstaltasi ;)

Huonot kokemukseni (juuri itäneen siemenen lautalta multaan siirtämisen kanssa) juontuvat muutamaan arvokkaaseen villin siemeneen, joista vain yksi kolmesta selvisi siirrosta. Voi olla etteivät nuo kaksi olisi selvinneet vaikka olisin tehnyt asioita toisin, tai jos vain olisin osannut ottaa joitain muita asioita huomioon (kuten liika lämpö?). Olen juurikin pari päivää sitten siirtänyt jalostettujen chilien siemeniä heti itämisen jälkeen multaan, ja ajattelin seurata tarkkaan kuinka moni niistä selviää kasviksi asti. Verrokit on myös ja edelleen lautalla, jossa ne saavat kasvaa sirkoille asti, jos vain siihen kykenevät. Toki olen myös nähnyt siemeniä, joiden juuri ruskettuu pian tultuaan esiin.

Raaka-Arska

Moro!

Onko sulla lamppu noille taimille, joita pidät "vankina" idätyslaatikoissa? Kun näyttävät noin hyviltä?! Ne omat taimeni, joita en ole multiin siirtänyt näyttävät lähinnä sellaisilta ohuilta tuulen nu**imilta vinkuheiniltä... Toki kannen etäisyys siemenestä myös varmaan vaikuttaa... Itse en tuota tullut ajatelleeksi, no ehkä muistan ensi vuonna :D
Missä menee tulisuuden ja myrkyllisyyden raja?

Tiemuh

Idätyslaatikon "vangit" saavat valoa loisteputkista rei'itetyn muovisen ja läpinäkyvän kannen läpi. Pidän niitä ikään kuin varataimina keinovalon piirissä, jos vaikka varsinaisille kasvateille tapahtuisi jotain- Tai kunnes tila loppuu ja sehän loppuu ;) , mikä on vain ajan kysymys.

Tiemuh

helmikuu 03, 2012, 13:21:44 ip #13 Viimeisin muokkaus: helmikuu 04, 2012, 00:16:57 ap käyttäjältä Tiemuh
Laitoin eilen taas uusia siemeniä itämään. Villejä lautalle jonka numero taitaa olla nyt 8.


Ja kiitos näistä kuuluu M:kolle M;kkolle

Tepin (ilman alku tai loppuliitteitä) ei ole minulla itänyt vaikka aloitin sen idättämisen jo syksyllä. Laitoin myös lisää siemeniä siitä toiselle lautalle, mutta edelleenkään se ei ole itänyt. Moni on sanonutkin Tepinin olevan yksi vaikeimmista idätettävistä. En ole luovuttanut noiden siemenien kanssa, vaan annan niiden olla lautalla kunnes itävät tai en enää niitä tarvitse. Sain nyt kuitenkin uusia Tepinin siemeniä uudesta lähteestä, joten ajattelin yritää josko niistä lähtisi itu liikkeelle paremmin. Samalla sain myös paria muuta jota minulla jo on idätyksessä, mutta joiden itävyyden halusin varmistaa. Eli tuttavallisesti Rhombo ja Lance. Tepin Guatemala liittyi myös var. gladriusculum joukkoon. Yksi itseltäni puuttunut mielenkiintoinen C.eximium/C.sp löytyi myös, eli paleltumiskuoleman jälkeen uudelleensyntymään kykenevä CAP 1491. Pari itselleni uutta chacoa - Puta Pario ja CAP 1445 - ja yhden baccan - CGN 16973 - laitoin myös lautalle.

Itse viitsin idättää näitä villejä vieläkin, vaikka ollaan jo vähän myöhässä, koska en odota enkä pyri saamaan niistä mitään mahti satoa. Haluan nähnä minkälainen kasvi niistä kasvaa, minkälaisia kukkia missäkin on, vertailla niiden eroja ym. Lopulta kauden lopussa valitsen niistä joitakin talvetukseen ja ehkä joitakin tuon sisälle kypsyttelemään satonsa loppuun, että saan siemeniä uusille kasvatajille talteen.

Kerrompa vielä tässäkin miten itse idätykset lämpötilojen osalta hoidan. Nettiä selailemalla ja omia kokemuksia meditoituani ole päätynyt järjestelmään jossa valtaosan ajasta lämpötila on n.26-29 astetta. Öisin laitan idätykset kylmempään paikkaa, eli ulkolämpötilasta riippuen n.20 asteeseen ikkunalaudalle. Tämä lämpötilan vaihtelu tuntuu saavan hankalat siemenet itämään hieman nopeammin. Itämisen tapahduttua pyrin pitämään ne vain lämpimässä, mutta koska samalla lautalla on useita eri tahtiin itäviä lajeja ja lajikkeita pyrin olemaan joustava ratkaisuissani. Tämä siis on tapa jota nyt suosin, kunnes haluan kokeilla jotain muuta tai joku vakuuttaa minut jostain vielä paremmasta tavasta.


Tänään oli yksi Lance päässyt sirkoille asti.

Itäneitä Lanceolatumeja siirsin myös multasekoitukseen edellispäivänä. Saas nähdä miten ne pärjäävät. Myös tuon kuvan sirkoilla olevan siirsin tänään turpeeseen. Lance ja Rhombo ovat hieman hermostuttavia, koska niiden siemenet ovat niiin pieniä että.

Lillen

Upean näköistä settiä!

Onnea lancen johdosta, ne ovat tosiaan pikkuruisia ne siemenet. Itse sain siemenet Wille:ltä ja joka ikinen iti  :).

Itse olen pitänyt siemeniäni samassa paikassa jatkuvasti ikkunalaudalla ja patterin lähistöllä...ehkä tuo lämpö vaihtelu saisi minunkin siemeniin nopeamin eloa...

M;kko

Goat pepperin yhteydessä kannattaa muistaa että se on C. Praetermissum, samalla tai lähes samalla nimellä kun kulkee annuum-chinense -linjan kasveja.

Ja se on "M;kko" puolipisteellä!  :P

aropupu

Ikävät homeet lähteneet kehittymään tuohon viimeisimmässä kuvassa oikealla näkyvään Tabascon (?) siemeneen, kannattaa poistaa se lautalta ennenkuin home leviää pidemmälle.

Hyvän näköistä laji- ja lajikevalikoimaa kyllä.

Tiemuh

helmikuu 03, 2012, 17:09:51 ip #17 Viimeisin muokkaus: helmikuu 03, 2012, 17:23:38 ip käyttäjältä Tiemuh
Anteeksi M;kko. Huomasin myös tehneeni puolipistevirheen, mutta kerkesit mokoma sen huomaamaan ennen kuin olin korjannut asian. No saitpa ansaitsemaasi huomiota moisen kirjoitushärön vuoksi.

Siellä lautalla on todellakin myös Goat Pepper, C.praetermissum.

Siellä on myös sinun kauttasi minulle tulleet kolme C.galapagoensen siementä.

Galasta puheen ollen, suuri kiitos myös aropupulle, jonka aikaisemmin lähettämät siemenet on jo aikaa sitten idätetty ja tänään tulleet ovat myös menossa itämään. Kauttasi saapuneet kaksi Galan siementä löysi heti paikkansa tuolta aikaisemmalta lautalta, johon olin niille jo nimenkin kirjoittanut valmiiksi muutama viikko sitten. Siihen nimen kohdalle tosin piti saapua eri lähteen kautta siemeniä, mutta Keski-Euroopassa taitaa olla talven takia lähetykset hieman kohmeessa.

Tuota Tabascoa minä sain vain kaksi siementä, joten siksi en ole poistanut tuolta tuota jo homeeseen vetävää siementä. Toisen siemenen olen muistaakseni tyrkännyt sen idettyä turpeeseen. Pitäisi käydä taimet läpi ja katsoa onko se jo kasvamassa ja jos on, niin poistaa tuo homehtuva lautalta. Olen kuitenkin ollut huomaavinani ettei home kovinkaan helposti leviä homehtuvasta siemenestä eteenpäin elleivät kaksi simentä ole lähes kiinni toisissaan. Kolmea erilaista hometta olen tähän mennessä havainnut.

Kiitetäänpä samalla muitakin joiden kanssa olen siemeniä tätä kautta varten vaihdellut. Tuolla alkukirjoituksessa sanoinkin että te tiedätte keitä te olette. Pari sellaista jotka tällä foorumilla eivät vaikuta on myös, mutta täällä olijoista kiitos siis bluesman, Chilivaari, Masa. T, Zabi, itse Aji Inferno, -V-, Herbiili, Minbaari, Rami ja Loki. Toivottavasti muistin kaikki eikä tullut enempää kirjoitushäröjä. Myös toissijaisia kiitettäviä on, joiden alkuperäisiä siemeniä olen saanut tai jotka ovat jakaneet tietouttaan, mutta se lista menisi jo turhan vaikeaksi. Loppujen lopuksi kiitos kuuluu siis kaikille jotka chilejä kasvattavat ja siemeniä ovat joskus jollekin jakaneet. Jatkumoahan tämä on.

TuffGong

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - helmikuu 03, 2012, 17:09:51 ip
Tuota Tabascoa minä sain vain kaksi siementä, joten siksi en ole poistanut tuolta tuota jo homeeseen vetävää siementä. Toisen siemenen olen muistaakseni tyrkännyt sen idettyä turpeeseen. Pitäisi käydä taimet läpi ja katsoa onko se jo kasvamassa ja jos on, niin poistaa tuo homehtuva lautalta. Olen kuitenkin ollut huomaavinani ettei home kovinkaan helposti leviä homehtuvasta siemenestä eteenpäin elleivät kaksi simentä ole lähes kiinni toisissaan. Kolmea erilaista hometta olen tähän mennessä havainnut.



Jos et ole saanut tuota tabascoa taimelle, niin täältä löytyisi sulle lisää siemeniä siihen.

Tiemuh

Pistin annuumit idätykseen. En malttanut odottaa seuraavaan alkavaan kasvavaan kuuhun, vaan menköön nyt täydenkuun korvilla. En tehnyt niille ikiomaa lauttaa, vaan mahdutin ne lautan numero 1 tyhjentyneille paikoille.

Lautalle pääsivät:
Arpad, jossa kivan näköinen isohko pyöreähkö hedelmä.
Cascabel, alias bola chili tai chile bola, mikä Espanjaksi tarkoittaa pallo chili, siemenet helisee kuivattuna.
Hungarian Hot Wax kärjestä tuleton ja tyvestä melko tulinen. Hyvän makuinen.
Serrano , kisalaji jonka makua kehuttu.
Serrano Huasteco, muunnelma edellisestä, toivottavasti vielä parempi.

Vanha Hungarian Hot Waxini ei selvinnyt talvesta, eikä siis nähnyt kolmatta kesäänsä. Sen kumppani menehtyi kesällä, ja viisi sisarusta edellistalvena. Nuo kaikki voisivat olla vieläkin hengissä, jos olisin kiinnittänyt niiden hoitoon enemmän huomiota ja jos olisin opiskellut hieman chilien kasvattamista (tai talvetuksesta silloin kun sen aloitin. Tämä viimeinen oli pienessä juuritilassa expressopurkissa, ja uskon että sen kohtaloksi tuli liikakastelu ja liian pieni juuritila. Se koreilee kuitenkin edelleen muumioituneena pöydällä.


Muumio Hungarian Hot Wax

Pistin uusia siemeniä tästäkin herkusta kuitenkin itämään, ettei tarvitse ilman olla. Muut kauden C.annuumit ovat minulle uusia tuttavuuksia.

Samalla laitoin viimeiset varasiemenet itämään parista eximiumista, varmistelemaan että saisin aikaiseksi edes yhden kasvin kustakin. Niiden kanssa kun on ollut hieman hankaluutta. Siemeniä on kuollut heti itämisen jälkeen ja jo pystyyn nousseita on kaatunut kypärä päässä sekä osa siemenistä näytää elottomilta. Ehkä ne ovat elokelvottomia hypridejä, siemenet on jotenkin kärsinyt, tai on vain ollut huonoa tuuria. No toivottavasti nousevat.