huhtikuu 16, 2024, 07:43:36 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Aidan rakennus luonnonpuusta

Aloittaja chilimieli, huhtikuu 14, 2019, 12:45:18 ip

« edellinen - seuraava »

chilimieli

Terve!

Olen tässä aikeissa rakentaa koristeaitaa pihalleni puunkaadosta jääneistä puiden oksista. Onko foorumilla asiaan perehtyneitä, jotka voisivat neuvoa puun suojaamisen kanssa? Olen aikeissa käyttää havupuuta tolppina (käsittelemätöntö mäntyä ja kuusta) mutta mietin millä minun kannattaisi käsitellä maan sisään tulevat puun osat? Koko aita tehdään siis luonnonpuusta, mahdollisimman simppelisti mutta sen tulisi kestää vähintään viisi vuotta. Poikkipuut tulevat olemaan lehtipuuta, puita ei kuorita tms. Luin että heinäseipäät oli ennen tapana polttaa hiilelle kärjistään, mutta näkisin homman liian työläänä ja aikaavievänä. Onko olemassa esimerkiksi käsittelyainetta jolla havupuu kestäisi entistä pidempään? Kiitos avusta jo etukäteen. ^-^

Siika

Itse kun moisen rakensin niin kuusesta tein tolpat jotka poltin hyvälle hiilikerrokselle n 10cm paanpinnan yläpuolelle asti,hyvin on parikymmentä vuota kestänyt ;D
Tärkeintä ei ole voitto, vaan paras palkinto.

Huru-ukko

huhtikuu 14, 2019, 15:13:15 ip #2 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 14, 2019, 17:29:21 ip käyttäjältä Huru-ukko
Minä tein riukuaidan (https://www.vastavalo.net/albums/userpics/12089/normal_012_27_.jpg) muutama vuosi sitten. Savossa sitä tosin sanotaan risuaidaksi tai pisteaidaksi.

Ostin 10 mm harjaterästä porasin 10 mm poranterällä sinne kuusipystytolpan paksumpaan päähän ~20 syvän reiän. Harjateräs sinne sisälle (hiukan tiukka, vasaraa tarvitaan) ja sitten maahan niin että jätin noin 10 cm tai hiukan alle maan ja tolpan väliin rakoa. Harjateräksiä ei näy kun aitaa tarkastelee jos ei erikseen kumarru katsomaan, kasvillisuus peittää tolppien tyvet.

Pystytolpissa ei vielä näy yhtään lahovikaa. Vinopuut vetelin ruuveilla kiinni ja jätin nekin hiukan irti maasta. Kannattaa pistää kaikkiin pystytolppiin harjateräkset koska kun ne on vierekkäin se pitää aidan huomattavasti paremmin ryhdissä kuin jos käyttäisi harjaterästä vain toisessa pystytolpassa. Jos satut tälläiseen ratkaisuun tyytymään.

Koiraaitauksessa on muuten 2"x2" painekyllästetyt tolpat, osa niistä on 10 vuoden aikana mennyt poikki. Myöskään Siian mainitsemat hiillokselle poltetut ei kestä kuin 5-7 vuoten täällä. Lapissa lienee niin hapan maa ettei lahoamista juurkaan tapahdu ?

chilimieli

Kiitos vastauksista. Ehkä harkitsen sittenkin tuota polttamista. ;) 20vuotta on jo enemmän kuin tarpeeksi. En viitsisi mitään metalliosia alkaa kiinnittelemään ainakaan niin että näkyisi ulospäin. Oksia on niin montaa kokoa etten myöskään viitsi lähteä erin kokoisia kiiloja metsästämään. Mielellään mahdollisimman "luonnollisen" näköistä olen ajatellut.