Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

unenkuva

Kyllä minä olen istuttanut surutta siten, että alimpia lehtiä on jäänet kasvualustaan, nytkin tällä viikolla rocotoista jäi useampikin lehtipari alle. Mutta kunhan latvassa riittävästi lehtiä niin ok, eli siis kuitenkin kompaten Vuorikaskasta.

Obi

Ovat kodinhoitohuoneessa, auringonvaloa tulee vähän nihkeästi ja noi on kasvanut Ikean Växer lampun alla. Huomasin tänään, että alalehtien juuresta on tulossa lisää kasvua joten annanpa olla noiden hetken.

Jonkinlainen kuva

Vuorikaskas

maaliskuu 20, 2018, 10:58:27 ap #10502 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 20, 2018, 11:04:08 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Ihan terveen näköisiä. Valosta en osaa sanoa mitään.    Lehtihankojen juuresta lähtee sivuhaarojen alkuja ja ajatellen upotusta: niitä voit kasvattaa tai olla kasvattamatta.

Chilijamppa

Poistelet alimpia lehtiä nyt ja annat sivuversot kasvaa sen verran pitkiksi että voit surutta sitten upottaa paljaan varren mullan sisään.

Ezmo

Eihän niistä versoista välttämättä mitään kasva. Poistaisin itse lehdet alhaalta, antaisin parantua ja upottaisin syvemmälle.

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: Ezmo - maaliskuu 20, 2018, 11:30:07 ap
Eihän niistä versoista välttämättä mitään kasva. Poistaisin itse lehdet alhaalta, antaisin parantua ja upottaisin syvemmälle.


Hyvin niistä voi kasvaa vaikka mitä, kun antaa sivulta tulevaa valoa tarpeeksi.

Ezmo

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - maaliskuu 20, 2018, 11:41:03 ap
Lainaus käyttäjältä: Ezmo - maaliskuu 20, 2018, 11:30:07 ap
Eihän niistä versoista välttämättä mitään kasva. Poistaisin itse lehdet alhaalta, antaisin parantua ja upottaisin syvemmälle.


Hyvin niistä voi kasvaa vaikka mitä, kun antaa sivulta tulevaa valoa tarpeeksi.

Toki niinstä voi kasvaa ja kasvaakin, jos valoa on tarpeeksi. Mutta jos ruukunvaihto alkaa olla ajankohtainen ja valoa ei ole kuitenkaan älyttömästi tuossa saatavilla. Mullakin alut tulee joka lehden hankaan tuossa vaiheessa, mutta vain muutamia oikeasti alkaa kasvamaan tuossa vaiheessa. Ne monesti innostuu vasta kuukausien päästä, kun lehdet harvenee ja valoa alkaa enempi tulemaan alas.

sorrii

LainausIdätin muutaman eri lajikkeen Jiffyn turvekiekoissa, ensimmäisten varsinaisten lehtien jälkeen siirsin turveruukkujen pohjalle ja peitin osan varresta. Nyt Poblano näyttää puskevan juurta turveruukun läpi enevimissä määrin, voiko sen edelleen haudata isompaan ruukkuun syvemmälle? Voiko pari alinta lehteä leikata ja laittaa vielä syvemmälle vai tykkääkö moisesta kyttyrää?


Ohje on yleensä että voi upottaa sirkkalehtiin asti. Nehän voi joskus olla jopa ~10cm korkealla.

Vähän syvemmälle ehkä. Ei taida olla mitään hyötyä ainakaan annuumeilla. Tomaatinhan voi upottaa vaikka kuinka, mutta silläkin on parempi upottaa sitten vaakatasossa, että pysyy ~20cm maan pinnasta. Syvemmällä on kylmää ulkona, ja happea vähemmän ...
Tuttu kertoi olleensa Israelissa kibbutsilla nuorena, missä kasvatettiin tomaattia. Kertoi että niitä kasvatettiin vaakatasossa maata myöten. Välillä sidottiin kulkemaan ilmassa ja välillä taas varsi sukelsi maahan ... (on vähä pidempi kesä kuin suomessa...)

Ajit näyttää joskus kasvattelevan juuria varresta aika paljon ylempääkin kuin se "juurakko". Ja niinhän ne saattaa kasvattaa myös uusia versoja maan alta, jotka nousee ylös. Vois olla mielenkiintoista kokeilla sisätiloissa jollain Airpotilla. Mulla on kyllä mutu, ettei annuumi juuria paljon kehitä siihen varteen.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ezmo

Kävin tutkimassa. Goat's Weed on kasvattanu juuria heti 1 tai 2 kasvulehtiparin alapuolelle. Ihan ei oo tarkkaa muistikuvaa että kummat ne on, mutta ne on 2cm soran pinnan alapuolella.

sorrii

Mä kun "istutan" lautalta idut yleensä Jiffyihin tai kivivillaan, niin kasvatan taimet niissä yli 20cm mittaan. Paitsi chinenset(!)
Siinähän kasvaessa kun tulee uusia lehtipareja, nousevat sirkkalehdetkin yleensä ihan riittävän korkealle. Harvoin on ollut tarvetta upottaa edes niitä "mullan" alle. Hydrosorassa esim. ebbissä näkyy usein että juuria tulee ihan pintaan ja jopa yläpuolelle, niin oon niitä sopivissa tilanteissa sitten laittanut syvemmälle. Mähän kasvatan nytkin vesiviljelyihin taimet passiivisesti. Tyypillisesti laitan sellaiseen isoon [2.5l.?] nelikanttiseen taimiruukkuun pohjalle 5cm hydrosoraa; kuutio [tai Jiffy] siihen päälle ja soraa -ehkä perliittiä- päälle.

Viime kevään chinenset kasvoivat ~90cm mittaan niissä ja jouduin leikkelemäänkin. Vettä kului alusastialta jopa 1l/vrk .. Varmasti juuria oli tarpeeksi kasvuun ennen kesää. Ja tuli niistä joistakin muutama hedelmä jo sisällä ... Ulkona ei paljon tullut kun oli vähä viileää ..  :(
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Obi

Kiitos vastauksista, vaakakuppi kallistuu sille kannalle etten hautaile noita ensimmäistä lehtiparia syvempään.

MRgreen

Onko kasvin lämpimänä pysymisessä tärkeintä juuriston ja siis tässä tapauksessa paakun pysyminen lämpimänä eikä niinkään ympäröivän ilman? Mulla on infrapunalämmitin joka hoitaisi homman tehokkaasti. Ei tarvitsisi suotta ilmaa lämmittää.

Vuorikaskas

maaliskuu 22, 2018, 11:47:06 ap #10512 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 22, 2018, 13:20:33 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: MRgreen - maaliskuu 22, 2018, 11:42:25 ap
Onko kasvin lämpimänä pysymisessä tärkeintä juuriston ja siis tässä tapauksessa paakun pysyminen lämpimänä eikä niinkään ympäröivän ilman? Mulla on infrapunalämmitin joka hoitaisi homman tehokkaasti. Ei tarvitsisi suotta ilmaa lämmittää.


Minä väittäisin että viileitten öitten suhteen on tärkeintä ettei juuripaakku pääse liikoja viilentymään, jotta päivällä kun ilma lämpiää niin kasvua pääsisi tulemaan hyvin. 

On toi kyllä melko hurjaa ilmaa vielä ensi viikollekin luvattu lämmitystarpeitten kannalta.  Ois edes aalto nollan puolin ja toisin:  http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/lahti?forecast=long  Toiveet viikon päässä tulevaan viikonloppuun ja kuunvaihteeseen?


Tulisipa jo: https://drive.google.com/file/d/0BwBmyrWh7DcYQ1Y5emFkelQtbWM/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0BwBmyrWh7DcYbGZiT1BuT2xKWE0/view?usp=sharing
(2016)

PP

Sanoppa muuta tuosta säästä. Ei ole juuri toivoa, että kasvari lämpenisi edes sen verran, että pääsisin pesemään ja desinfioimaan sen viikon sisällä.

MRgreen


Vuorikaskas

maaliskuu 23, 2018, 12:15:50 ip #10515 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 23, 2018, 12:37:05 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: MRgreen - maaliskuu 23, 2018, 11:56:56 ap
Millä kannattaa kasvari pestä ja desinfioida?


Desinfioimisen suhteen mulla on ainakin ennakkoluulot vahvat kannattavuuden suhteen.  Mutta ehkä siitä voi olla jotain hyötyä suhteessa haittoihin?  Epäilen kuitenkin.

(Kävin äsken virittämässä uuden kompostikehikon maapohjaiseen huoneeseen kevääksi, kun ulkona oleva on jo täyttynyt eikä palaminen ja kokoonpainuminen ala ennen kuin lämpenee. Siellähän oli hitto plussalla kun aurinko paistaa.  :o  Ens yönä vielä taas tosi pakkanen.)

Hyödyllistä pienelämää kuten hämähäkkejä en haluaisi häiritä.  Miksi desinfioidaan?  Pesusta sinänsä:  Ihan kiva että lasit ei ole törkyset, vaikka jokin sammal jossain nurkassa  on myös kaunista ja kertoo ajan kulusta.  Kukin tyylillään tietty.

sorrii

Samaa meinasin kysyä minä, että millä pitäisi pestä?

Minähän enempiä ajattelematta sumuttelin joskus homehtuneen ja sammaloituneen kasvarini Klorinilla ... Tuli kivan raikas ilma ... ihan kuin olisi umahallissa ...  ;D ;D
(Kyllähän mä sen sitten huuhdoin myös sumuttelemalla ja ajattelin että hyvää vaan tekee, jos maahankin imeytyy vähän klooria ..  ::))

En nyt muista kauanko meni siitä pesusta, että siirsin kasvit sinne. Luulisin että heti kun oli kuivunut ja vähän tuuletettu ... Ei siitä näkyvää haittaa ollut, mutta vähän mietitytti myöhemmin ...

Se kasvari muuten oli Kiinalainen halpapaketti K-raudasta: 5m2/250€
Kesti ehyenä kolme kesää eli kaksi talvea. Sitten alkoivat levyt paukkua halki; vettä nousi kapillaarisesti kennoihin; kennot kellastuivat, lasittuivat eli haurastuivat ja pinta menetti kiillon. Käytössä oli 5 kesää, eli 50€/kesä ...

Nyt on runko kasattuna uudesta Strong 12m2 kasvarista 6mm kennoilla. Tein perustukset lecaharkoista + 5" lankuista. Kennolevyillä pitäisi olla 10v takuu! Rungosta en tiedä, mutta senverran tukevaa rautaa on, ettei  varmaan muuten hajoa, paitsi jos alkaa ruostua. Sittenkin on jo suunniteltu, että maalaan valkoisella Hammertitella sen joskus, ehkä ...

Muistaakseni tuon Strongin ohjeissa oli aika tiukasti rajoitettu mitä saa käyttää pesussa, hankaaminen kielletty jne. Ois se kiva jos 10v kestäisi ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MRgreen

Oisko suihkuttelu laimealla mäntysuopaliuoksella hyvä? Ja toki märällä rätillä aineet pois.

DiscoKai

Painepesurilla sisä- ja ulkopinnat puhtaiksi ja lattialle pikkuisen klooria ja sammalsyöppöä.

Näin Kanta-Hämeen happamilla mailla.

Kunhan vaan painepesurin vesi ei jäätyis matkalla talosta kasvarille. Mutta ainakin viikko pitää odottaa. Sisällä alkaa olla hallituksen kanssa keskustelua kasvuston määrästä. Viime vuosina tähän aikaan jo olleet kasvarissa...

Vuorikaskas

maaliskuu 23, 2018, 18:22:53 ip #10519 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 23, 2018, 19:03:18 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Happamilla mailla hallanvaara?   Ai joo, että oikeen lattiat kasvihuoneessa. Itte oisin innoissani jos rantakärmes asettuis tontille ja  kasvihuoneeseen rupikonnien seuraksi.  On semmonen käynyt välillä että ehkä lammikkoa vois laittaa. 

Noi konnat on kyllä hienoja eläimiä. Ihmeellisen hitaita ja pelottomia yöliikkujia. Kauheen sätkyn sain viime vuonna kun otin turvetta puolitäydestä säkistä joka oli ollut puutarhassa. Otin sitä turvetta sieltä kasvimaalle yhdellä kädellä jonkin kasvin juurelle ja säkki oli toisessa kädessä. Kädelää samalla kokkareita survoin pienemmäksi siinä laittaessani mutta se tunne kun tajuaa että nyt kädessä ei olekaan turvekokkare vaan jokin omituinen kimmoisa joka ei muserru..     Aika lujaa sai konna hierontaa, mutta kyllä se siitä kömpi sitten eteenpäin etsimään onnekkkampaa siestapaikkaa.

Aika usein bongaa konnien koloja chilien juurella turpeessa.  Siellä ne päivää viettävät ja varmaan nauttivat kasteluista kanssa.