Kirvojen häätö eli torjunta.

Aloittaja Fundeeraaja, maaliskuu 27, 2015, 19:54:59 ip

« edellinen - seuraava »

Fundeeraaja

Sain varsin hyvän vinkin kirvojen ´torjuntaan Thaimaasta. Banaaninkuoret silputaan 2-3 paloihin ja laitetaan multaan 2-3 cm syvyyteen. Kuorista liekeneva kalium ja eteenit saavat kirvat poistumaan ja estävät uusien tulon. Halpa ja ennenkaikkea biodynaaminen, ei vaikuta syötävyyteen tai kasvuun.
Chili, jazz ja päivätorkut kera pelinkovacin.

http://kallenruokaa.blogspot.hr/

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Fundeeraaja - maaliskuu 27, 2015, 19:54:59 ip
Sain varsin hyvän vinkin kirvojen ´torjuntaan Thaimaasta. Banaaninkuoret silputaan 2-3 paloihin ja laitetaan multaan 2-3 cm syvyyteen. Kuorista liekeneva kalium ja eteenit saavat kirvat poistumaan ja estävät uusien tulon. Halpa ja ennenkaikkea biodynaaminen, ei vaikuta syötävyyteen tai kasvuun.


Thaimaassa kaikki on fiksumpaa  ::)......Suomalaiset typerät kirvat munii sinne lehden alapinnalle. Talvimunatkin ne munii siihen isäntäkasviin eikä multaan....

Fundeeraaja

Sillä se onkin kun tuo kuren kaliumi tuleekin varteen ravinteiden tavoin.
Chili, jazz ja päivätorkut kera pelinkovacin.

http://kallenruokaa.blogspot.hr/

Huru-ukko

En oikein jaksa uskoa siihenkään että sieltä tulisi niin paljon kaliumia että kirvat siitä lähtisi. Eteenejä voi nousta jonkin aikaa lehvästöön, mutta nekin määrät on minimaallisia.
Ja luulen että kasvi itsekkin säätelee sitä ravinteidensa määrää.
Ja sitä kaliumia ne saanee riittävästi lannoitteista.
Itselläni se ainakin oli riittämätöntä; kirvakesänä lannoitteena oli Puutarhan Kesä. Yhdyskunta voi hyvin siihen saakka kunnes istutin sinne lisäksi jättikirvavainokaista..

Kuulunee samaan kastiin säkitetyn hiilidioksiidin kanssa......


sorrii

Minä häädin eli tapoin kirvat vanhalla kunnon Provadolla!
Oli jäänyt yläkaappiin jemmaan yksi avaamaton paketti  8) 8)

Oon pitänyt elossa edelleen aika isoa liutaa viime kesän chinensejä ja rocotoja; muutamaa ajia myös. Alunperinkin olin varuatunut nuo kynnolla myrkyttelemään ennen kuin alan idättelemään uusia. Niinhän se taas meni, etten ole tikkkua ristiin laittanut ennenkuin eilen huomasin yhdessä Biquinhossa oikein kunnon kirvapopulaation!


Eikös näytä lupaavalta kohteelta kokeilla taas pitkästä aikaa Provadokikkaa ... [liotus 2kpl/l vettä - sillä sekä sumutus että hillitty kastelu kuiville kasveille...]

Tämä aihe on sinänsä kaluttu moneen kertaan loppuun ja alkuperäinen myrkkykin on poistunut myynnistä. Mietin tässä kuitenkin mahtaako kellään olla kokemusta uudesta Provado Caresta ja ehkäpä samansukuisesta Calypso-spraystä??

Vanhassa provadossa oli myös puute, ettei tehonnut punkkeihin, eikä mun kokemukseni mukaan ripsiäsiinkään: Itselläni taisi olla Kalifornianripsiäisiä, joihin ei taida kyllä puraista oikein mikään normaali myrkky ....

Alan tässä varautumaan kevään aikana siihen, että jotain öttiäisiä varmasti ilmaantuu, kun alkavat taimet olla syötävän kokoisia ja on myöhäistä idätellä uusia. Kiinnostaa siis Calypso ja tieto kuinka erilaista tai samanlaista on uusi Provado ...

Ja onko joku käyttänyt Sumi Aphaa???
Sitäkin on puteli jemmassa. On kyllä käsitys, että on vähän ikävämpi myrkky ja vaatii jopa hengityssuojainta ja ihon suojaamista jos sillä alkaa sumuttelemaan. Kuinkahan siis Sumi Alpha tehoaa erilaisiin öttiäisiin: kirvoihin, punkkeihin, ripsiäisiin .... ym.ym.

(hyväksyn nyt senkin, etten saa tuoreita chilejä enää kevättalvella ...  :-[ :-\ :-X )


ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MiM

Calypsolla tapoin muutama viikko sitten kirvat. Kertasumutuksen jälkeen ei ole mitään liikettä näkynyt. Sitä ennen yritin jokunen kuukausi taistella sprutzitilla, sillä en saanut niitä kokonaan tapetuksi, mutta toki populaatio oli jo humattavasti pienempi, siinä vaiheessa kun otin calypson esiin.

Sama calypso ei tehonnut ripsiäisiin viime keväänä, mutta ripsiäiset hävisi itsestään ulkona kesällä. Minullakin on epäilys, että ne oli Kalifornianripsiäisiä. Päiväkirjastani löytyy niistä varsin tarkkoja kuvia.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Vuorikaskas

heinäkuu 09, 2016, 13:55:01 ip #6 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 09, 2016, 15:25:34 ip käyttäjältä Vuorikaskas
En noita ole kovin ongelmaksi kokenut.  Niitä tuli keväällä ja alkukesästä pilvin pimein, mutta ne valitsevat mieluisimmat kasvilajit ja lajikkeet.   Kasvihuoneesta bongasin vain parista kasvista jossain vaiheessa niitä.   Mäntynestesaippuaa pesuveteen ja jonkin verran oksien pesua ihan oksa kerrallaan sormin (pensseli voisi olla kätevä) , mutta lähinnä liotus saavissa muutaman tunnin taisi olla se oleellisin asia.  Kertahoidolla puhdasta.  Nyttemmin on näkynyt paljon leppäkerttuja jo ja hämähäkkilajejakin on vaikka mitä.  Paha olisi mitään myrkkyjä käyttää.  Tämä on tietysti ruukkukasvien ilo, mutta toistaiseksi en ole mitään hälyttävää huomannut muissakaan.




Vuorikaskas

Jaa niin unohtui yksi asia.  Kasvihuoneessa kasvaa myös jonkinverran rikkaruohoja ja paikoin mihin en helposti yllä olen antanut niitten olla aivan rauhassa.  Yhtä lajia niistä on syöty ihan lehdettömäksi asti.  En pysty vannomaan mikä ötökkä on ollut asialla, mutta viereiset annuumit ovat täysin koskemattomia ja kun nyt kesän edetessä huoneessa elelee monipuolinen fauna hyönteisiä, toivon ettei vaikuttavia tuhoja tulekaan.

sorrii

Muutama juttu taaksepäin kertoilin kirvahyökkäyksestä keväällä ...

Niinhän se meni, että kun liottelin melkein koko paketin wanhaa kunnon Provadoa [1tabu/1l] ja sillä kastelin kaikki kasvit, sekä sumuttelin. Vesiviljelyssä oleville parille tein niin että otin pumput pois ja kastelin juurakon kunnolla samaisella litkulla. Eipä näkynyt kirvoja eikä paljon muutakaan sen jälkeen.

Joissakin kasveissa on kyllä näkynyt laikkuja lehdissä, jotka vaikuttaisivat taas ripsiäisten työltä. Ei kuitenkaan pahaa tuhoa ole tullut enkä ole saanut näkyviin yhtäkään itse ripsiäistä. Ne on luultavasti vampyyriripsiäisiä jotka imee vain yöllä ja sittenkin näkymättöminä  :)

**************

Kesän tullen en ole ötököistä koskaan välittänyt! Vaikka jotain öttiäsiä aina onkin, niin ulkona, parvekkeella ja kasvihuoneessakin on olot niin paljon paremmat, kuin sisällä kerrostalokaksiossa, että kasvit pärjäävät vaikka vähän joku niitä imeskeleekin. En mäkään myrkkyihin ole koskaan turvautunut kesäaikaan, vaan ainoastaan talvetettavia kasveja sekä taimia oon myrkytellyt joskus. Näyttää muuten samaa laikkua olla parissa tomaatissakin, jotka on (lasi-)parvekkeella. Samoilla oksilla näkyy ihan kivasti raakileitakin ja latvakasvu on tervettä. Ei siis mitääv väliä ...  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

joonasN

Aika hurjalta näyttää:)
Onkohan öttiäsongelma!
Joo vanha viesti mutta en tuollaista invaasiota ennen ole nähnyt.


Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 08, 2016, 15:04:43 ip
Minä häädin eli tapoin kirvat vanhalla kunnon Provadolla!
Oli jäänyt yläkaappiin jemmaan yksi avaamaton paketti  8) 8)

Oon pitänyt elossa edelleen aika isoa liutaa viime kesän chinensejä ja rocotoja; muutamaa ajia myös. Alunperinkin olin varuatunut nuo kynnolla myrkyttelemään ennen kuin alan idättelemään uusia. Niinhän se taas meni, etten ole tikkkua ristiin laittanut ennenkuin eilen huomasin yhdessä Biquinhossa oikein kunnon kirvapopulaation!


Eikös näytä lupaavalta kohteelta kokeilla taas pitkästä aikaa Provadokikkaa ... [liotus 2kpl/l vettä - sillä sekä sumutus että hillitty kastelu kuiville kasveille...]

Tämä aihe on sinänsä kaluttu moneen kertaan loppuun ja alkuperäinen myrkkykin on poistunut myynnistä. Mietin tässä kuitenkin mahtaako kellään olla kokemusta uudesta Provado Caresta ja ehkäpä samansukuisesta Calypso-spraystä??

Vanhassa provadossa oli myös puute, ettei tehonnut punkkeihin, eikä mun kokemukseni mukaan ripsiäsiinkään: Itselläni taisi olla Kalifornianripsiäisiä, joihin ei taida kyllä puraista oikein mikään normaali myrkky ....

Alan tässä varautumaan kevään aikana siihen, että jotain öttiäisiä varmasti ilmaantuu, kun alkavat taimet olla syötävän kokoisia ja on myöhäistä idätellä uusia. Kiinnostaa siis Calypso ja tieto kuinka erilaista tai samanlaista on uusi Provado ...

Ja onko joku käyttänyt Sumi Aphaa???
Sitäkin on puteli jemmassa. On kyllä käsitys, että on vähän ikävämpi myrkky ja vaatii jopa hengityssuojainta ja ihon suojaamista jos sillä alkaa sumuttelemaan. Kuinkahan siis Sumi Alpha tehoaa erilaisiin öttiäisiin: kirvoihin, punkkeihin, ripsiäisiin .... ym.ym.

(hyväksyn nyt senkin, etten saa tuoreita chilejä enää kevättalvella ...  :-[ :-\ :-X )

sorrii

Tuota vanhaa voin kommentoida, että hyvim meni! Mä käsittelin tuolloin kasvini Provadolla kuten kerroin viestissä. Eikä ollut ötökkäongelmaa koko talvena eikä keväälläkään.

Kirvoille se vanha Provado oli hyvä aine. Uutta versiota en ole kokeillut, eikä muuten tarvitsekaan vähään aikaan: Sauli Cityssä Hervannassa oli edelleen vanhaa Provadoa 3,90€/paketti ... :))
Niitä oli hyllyssä 10 pakkausta. Aika vanhaa erää, kun etiketissä oli korostettu teksti "Uutuus!"
Taisi sen tuotteen myynti loppua 3v sitten. Mutta Sauli reiluna ukkona myy  ;-)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

Jonkinlaista ärsyttävää ongelmaa löytyneen. Yrittänyt keksiä ratkaisuja näihin. Nyt näyttäis toimivan. Pelkkä mäntysaippua ja vesi ei toimi riittävän hyvin. Nokkosvesvedellä ei vaikutusta muuta kun jos saa muutaman kirvan hukutettua.

mäntysaippua 1,15% + vesi = Teho kohtalainen. Kirvat kiinnittyvät uudestaan aika pian.
mäntysaippua 1,15% + vesi + star san 0,23% = teho kohtalainen/hyvä mutta polttaa kasveja.
mäntysaippua 1,15% + vesi + rapsi 1,15% = teho erinomainen. Öljy muodostaa pinnan etteivät halua/kykene kiinnittymään ja mäntysaippua nirhaa.

Pink

Öljy lienee paras torjuntakeino melkein mihin vain ötökkään. Ilmeisesti se muodostaa munien pinnalle tukehduttavan kalvon, ja näin ollen uusi sukupolvi ei pääse kehittymään, tai kuolee heti kuoriutumisen jälkeen.

Aikuiset yksilöt toki tulee tappaa juurikin vaikka mäntysuovalla ja suihkuttamalla niin paljon, että mokomat hukkuvat. Paras olisi toki hukuttaa ötökät upottamalla kasvi ämpäriin latva edellä, mutta se ei ole kaikkien kasvien kohdalla mahdollista.

En sitten tiedä miten suuri öljymäärä on kasville vahingollista. Lehdet kuitenkin tarvitsevat myös ilmaa, joten itse olen tehnyt noin 1,5 % öljysekoitusta (astianpesuaine- tai mäntysuopalisällä), jonka olen uskaltanut jättää lehdille. Vahvempia öljysekoituksia käytettyäni olen suihkuttanut kasvit parin-kolmen päivän päästä pelkällä mäntysuopaliuoksella pariin kertaan, eikä ongelmia ole tullut.
Ruton punkit-ketjussa on "vähän" lisää tekstiä aiheesta.
Sytytysneste ja tulitikku harvoin ratkaisevat ongelmia, mutta vihannespunkkeihin ne tehosivat.

miiksuli

syyskuu 06, 2018, 19:19:55 ip #13 Viimeisin muokkaus: syyskuu 06, 2018, 19:40:14 ip käyttäjältä miiksuli
Lainaus käyttäjältä: Pink - syyskuu 03, 2018, 20:23:31 ip
Öljy lienee paras torjuntakeino melkein mihin vain ötökkään. Ilmeisesti se muodostaa munien pinnalle tukehduttavan kalvon, ja näin ollen uusi sukupolvi ei pääse kehittymään, tai kuolee heti kuoriutumisen jälkeen.

Aikuiset yksilöt toki tulee tappaa juurikin vaikka mäntysuovalla ja suihkuttamalla niin paljon, että mokomat hukkuvat. Paras olisi toki hukuttaa ötökät upottamalla kasvi ämpäriin latva edellä, mutta se ei ole kaikkien kasvien kohdalla mahdollista.

En sitten tiedä miten suuri öljymäärä on kasville vahingollista. Lehdet kuitenkin tarvitsevat myös ilmaa, joten itse olen tehnyt noin 1,5 % öljysekoitusta (astianpesuaine- tai mäntysuopalisällä), jonka olen uskaltanut jättää lehdille. Vahvempia öljysekoituksia käytettyäni olen suihkuttanut kasvit parin-kolmen päivän päästä pelkällä mäntysuopaliuoksella pariin kertaan, eikä ongelmia ole tullut.
Ruton punkit-ketjussa on "vähän" lisää tekstiä aiheesta.

Ihan hyvin toi vähän päälle prosentti toimii. Tuntus olevan aika melkosesti tota öljyä. Riippuen tosin kasvista. Toisille muodstuu laaja öljypinta noinkin pienestä määrästä ja toisille ei niinkään. Aina parempi kun kuulee muidenkin kokeiluista :) En tosiaankaan ollut lukenut tuota ruton punkit keskustelua ollenkaan ennen tätä viestiä. Nyt noista eloon jääneistä kirvoista tullut vaeltajia.

Tässä vaeltaja kirvoja. Ne jotka elää. Ne jotka ei liiku on aika varmasti kuolleita. Mutta tulee vielä uusittua niin monta kertaa jos jokin liikahtaa kosketuksesta. Ehkä jos huomenna tekis uuden suihkuttelun.