maaliskuu 28, 2024, 15:43:51 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


DIY Ledivalo

Aloittaja zaxxon, elokuu 21, 2009, 12:23:22 ip

« edellinen - seuraava »

zaxxon

elokuu 21, 2009, 12:23:22 ip Viimeisin muokkaus: elokuu 23, 2009, 20:38:05 ip käyttäjältä zaxxon
Olen nyt puolisen vuotta opiskellut LED-juttuja netissä, ja päättänyt rakentaa oman LED valaisimen. Komponenteille tuli hintaa n. 194.6 euroa. Julkaisen projektin edistymisen täällä.

Lampun speksit:
30 x Osram Gold Dragon punainen (45-52lm@400mA)
10 x Osram Gold Dragon Plus sininen (n. 450mW @ 350mA)
10 x Osram Gold Dragon Plus kylmä/neutral valkoinen (97-112 lm@350mA)
2 x 33.7W (30-75V) 450mA tai 2 x 59.5W (50-85V) 700mA vesitiivis virtareguloitu virtalähde
215 x 305mm alumiininen jäähdytinprofiili

LEDien speksin perusteella näitä ledejä kannattaisi ajaa n. 450mA virralla, jotta hyötysuhde olisi optimaalinen, mutta ajattelin testata myös 700mA virralla nähdäkseni kuinka se korreloi lämpötilan ja valotehon kanssa.

Sinistä aallonpituutta on aika reilusti, mutta ajattelin kokeilla tällaista suhdetta. Kokeilemallahan ne parhaat värisuhteet selviää.

Ohessa piirustukset ja kuvia ensimmäisistä työvaiheista, joissa lisäsin eristysteipin ja kuparijohdeteipin suoraan jäähdytysritilään.

EDIT: Kiitos ihiksen, huomasin laskuvirheen. Oikea summa korjattu ylle.






ihis81

Mites tolle projektille noin paljon hintaa tulee?
Mitään mistään tietämättä, voisin kuvitella että nuo Osramin ledit ei ole mitään halvimmasta päästä? Eikös tässä olisi voinut halvemmallakin päästä?

Sitä vaan että kallis kokeilu ;D
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

zaxxon

elokuu 23, 2009, 20:36:53 ip #2 Viimeisin muokkaus: elokuu 23, 2009, 20:40:34 ip käyttäjältä zaxxon
Harrastuksissa ei hintaa katsota, mutta hyvä kun tulit ihmetelleeksi, sillä tuossa olikin laskuvirhe! Laskin hinnan kokonaishinnasta sillä tilasin enemmän kamaa kerralla. Speksin mukaisen lampun komponentit jäivätkin hinnaltaan n. 194.6 euroon, kun laskin komponenteittain tuon.

Virta-ajurit 23e x 2 = 46e
Punaiset LEDit 1,49e * 30 = 44,7e
Valkoiset LEDit 2,48e * 10 = 24,80
Siniset LEDit 3,21e * 10 = 32,10
Jäähdytysprofiili 27e
Tilbehööri (teipit + lämmönjohtoliima) = n. 20

Osramin LEDit ovat varsin laadukkaita, ja niissä on helposti kolvattavat kontaktit. Olivat myös edullisimmat mitä löysin. Jos joku tietää mistä saa vastaavia halvemmalla, niin linkkiä tänne vaan!

Atheos__

Mahtaako tuo kuparinauha kestää noiden ledien vaatimaa virtaa?
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

ihis81

Lainaus käyttäjältä: zaxxon - elokuu 23, 2009, 20:36:53 ip

Osramin LEDit ovat varsin laadukkaita, ja niissä on helposti kolvattavat kontaktit. Olivat myös edullisimmat mitä löysin. Jos joku tietää mistä saa vastaavia halvemmalla, niin linkkiä tänne vaan!


http://www.kouluelektroniikka.fi/ Tuolla on ledejä, mutta en tiedä sitten onko nuo aivan erilaisia ledejä kuin nuo osramin. Taitaa olla aivan erilaisiin tarkoituksiin nuo kouluelektroniikan ledit.
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

zaxxon

Lainaushttp://www.kouluelektroniikka.fi/ Tuolla on ledejä, mutta en tiedä sitten onko nuo aivan erilaisia ledejä kuin nuo osramin. Taitaa olla aivan erilaisiin tarkoituksiin nuo kouluelektroniikan ledit.


Joo, ovat aivan eri ledejä. :) 1-3W teholedien hinnat ovat yleensä muutaman euron luokkaa irtokappaleina ostettuna.

biblo

Paljonko tuossa valotehoa?Watteineen päivineen siis.
"Grow food, not lawns"

CyberDog

Saksasta saa ledejä kohtalaiseen hintaan... googgelilla löytyy helposti.

dewon

Mielenkiintoinen projekti!
Mutta miksi noin paljon sinistä? Valkoisistahan tulee myös aika paljon sinistä vielä lisää.

zaxxon

Atheos: Kyllä pitäisi riittää. Kyseessä on 5mm leveä kupari.

Dewon: 3:1:1 on suhde, jota on tuolla intternetin foorumeilla kehuttu sopivaksi testien perusteella. En tiedä soveltuuko hyvin myös chilien kasvatukseen, sillä forumit tuppaavat olemaan yksivuotisten öljypitoisten hyötykasvien kasvattamisesta kiinnostuneille. Testaamalla tämä selviää.

Cyberdog: konkreettinen urli ois kiva. Googgelilla kun löytyy aika paljon tavaraa. Jos löydät paikan mistä saat 3W ledejä pienissä määrissä alle edellämainittujen hintojen, olen erittäin kiinnostunut.

Biblo: Sähköteho tulee olemaan joko 67.4 tai 119 wattia riippuen virtalähteestä. Vai tarkoitatko PAR valaisutehoa? Sitä on hieman vaikeampi laskea, sillä tuossa on noita valkoisia LEDejä mukana, ja niiden spektri on laaja. Uskon tulevan vertailevan kasvatustestin kuitenkin kertovan enemmän kuin numerot.

biblo

Jos tosiaan tuolla kustannuksella saa tehtyä 119w-lyhtyjä jotka oikeasti toimii niin taitaapi olla jopa kannattavaa.
"Grow food, not lawns"

Atheos__

elokuu 25, 2009, 09:37:35 ap #11 Viimeisin muokkaus: elokuu 25, 2009, 09:39:43 ap käyttäjältä Atheos__
Kuvasta taitaa puuttua etuvastukset. Ilman niitä ledit hajoaa. Vai onko nuo ledit mallia joissa on vastukset sisäänrakennettuna?
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

Niabo

Mukava projekti mutta hollannista saa tilattua wellthinkiltä hintaan 240e 150w ledilampun...

biblo

Lainaus käyttäjältä: Niabo - elokuu 25, 2009, 10:31:29 ap
Mukava projekti mutta hollannista saa tilattua wellthinkiltä hintaan 240e 150w ledilampun...


Saakos noita Welthinkin hintoja jostain?
"Grow food, not lawns"

zaxxon

Lainaus käyttäjältä: Atheos__ - elokuu 25, 2009, 09:37:35 ap
Kuvasta taitaa puuttua etuvastukset. Ilman niitä ledit hajoaa. Vai onko nuo ledit mallia joissa on vastukset sisäänrakennettuna?

Etuvastusten käyttö tekee LEDien käytöstä järjetöntä, sillä ne romuttavat hyötysuhteen eivätkä takaa tasaista virtaa LEDeille. Tähän valaisimeen tulee 2 virtareguloitua virtalähdettä, jotka syöttävät tasaista 450 tai 700mA virtaa per LED ketju.

zaxxon

Lainaus käyttäjältä: Niabo - elokuu 25, 2009, 10:31:29 ap
Mukava projekti mutta hollannista saa tilattua wellthinkiltä hintaan 240e 150w ledilampun...

Welthinkin lampulla tuskin saa mitään hirveän tervettä kasvia aikaiseksi, kun siinä ei ole valkoista lainkaan. Tai sitten tarvitsee lisävalaistusta. Mielummin maksan 200 euroa, rakennan itse ja tiedän mitä saan, kuin ostan 250 eurolla kiinalaisen valmistajan tuotteen.

Eri kasvit tarvitsevat eri aallonpituuksista valoa kasvuun, kukintaan ja hedelmien tuottamiseen. Eri kasvit reagoivat eri lailla eri aallonpituuksiin, riippuen myös siitä mistä suunnasta valo tulee. Tarkoituksenani on rakentaa ensin tällainen tavallinen tohotin ja vähän tutustua LEDeihin. Sen jälkeen tarkoituksenani on rakentaa toisentyyppinen valaisin, jonka avulla pystyy testaamaan eri aallonpituuksien vaikutusta kasviin.

Niabo

mihinkäs sitä valkosta tarvitaan paitsi turhaan sähköä syömään jos kasvit kerran käyttää vaan niitä tiettyjä sinisen ja punasen aallonpituuksia?

We have in general three specifications to choose from:

1. 630nm 80% and 460nm 20%. This combination offers the basic needs for seedling and leave growth. It promotes a faster leave growth after the seedling process.

2. 630nm 40%, 660nm 40% and 460nm 20%. This ratio is our all-in-one range which is good for seedling, leave growth and flowering. It has an optimal growth result and promising flowering period.

3. 660nm 80% and 460nm 20%. This is our top line. It has the ultimate growing, flowering and fruit results.

tollaset vaihtoehdot löyty welthinkiltä.

Niabo

eikä siis tarkotus ollu mitään vittuilla vaan mun mielestä turha tehä ite jos samalla hinnalla/halvemmalla saa paremman ja siistimmän näkösen.

Atheos__

Lainaus käyttäjältä: Niabo - elokuu 25, 2009, 16:53:24 ip
eikä siis tarkotus ollu mitään vittuilla vaan mun mielestä turha tehä ite jos samalla hinnalla/halvemmalla saa paremman ja siistimmän näkösen.


Tuskin näissä välttämättä taloudellista hyötyä haetaan, mukavahan tuollaisia on rakennella ja testailla toimivuutta  8)
Kaikenlaisia virityksiä on tullut itsekkin rakennettua vaikka yleensä kaupasta saisi uutta ja varmasti toimivaa laitetta. Se Pelle Pelottoman ura on vaan niin kiehtova  ;D
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

TunturiTiger

elektroniikka näpertelu on just kivaa! ja kun itte tekee niin saa just semmosen ku sattuu tuleen. tässä seuraan eka miten muilla käy ennen kun teen oman versioni.  ;D