huhtikuu 20, 2024, 01:27:29 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Aji naranja

Aloittaja Anttuaa, lokakuu 23, 2011, 19:33:23 ip

« edellinen - seuraava »

Anttuaa

Lajike tuotti minulle iloisen yllätyksen.
Kasvihuoneessani oli yksi naranja kolmen Aji cristalin vierellä. Podit olivat hieman pulleampia ja lihaisampia kuin cristalilla. Itse kasvi oli harsumpi ja vaaleampi, "sairaalloisen" näköinen siskoihinsa verrattuna. Koko oli sama.

Aji naranjani tuotti pitkin kesää harvakseltaan muutaman podin maistiaisiksi siinä missä cristalit antoivat tasaisesti satoa.
Syyskuun lopulla tyhjensin huoneeni ja sain tästä yhdestä kasvista nelisen litraa laadukasta satoa. Noin kolmannes oli vihreitä mutta nyt koko korjattu sato on punastunut.

Maku on miedohko, verrattavissa Aji cristaliin. Ruuanlaittoon se on melkein liian mieto mutta leivän päälle ja salaatteihin sopiva.
Lajike tuntuu olevan melko harvinainen enkä ole löytänyt siitä paljoakaan tietoja. Odotan siis innokkaasti muiden kokemuksia.
Satoa on vielä puolisen litraa jäljellä ja nyt aion kerätä reilusti siemeniä, niitä kun ei tunnu olevan muuten saatavilla.

jortikka71

Mites, tuliko podeista punaisia vai oransseja? Itsellä oli myös kaksi puskaa Naranjaa, tuottivat jonkin verran, odotin kyllä täysin oranssin värisiä tuotoksia. Epäilin jo, että ovat kuitenkin Cristalleja. Toisaalta vihreän värisenä olivat tummempia kuin Cristallit. En oikein saanut selvää koko chilistä.. joo, muistutti hyvin paljon Cristallia myös makunsa puolesta..

Anttuaa

Podeista tuli iloisen punaisia; hitusen tummempia kuin viereisten Cristalien. Maku oli tosiaan likipitäen sama eli tosi nami.
Selvempi ero on muodossa ja lihaisuudessa.
Ikävämpi piirre oli se, että yksinäinen puskani kypsytti koko lähes koko sadon kerralla. Cristalit antoivat tasaisemmin jo kesäkuusta lähtien vaikka syys- lokakuun vaihteessa minulla oli niitäkin ämpärillinen.