maaliskuu 28, 2024, 10:43:25 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Mistä kasvarinrakennustavaraa

Aloittaja Tupakka, syyskuu 12, 2006, 00:02:05 ap

« edellinen - seuraava »

Red Hot Chili Peppers

Itse olen tehnyt kasvihuoneeni n.12 neliötä vanhoista ikkunoista. Terassiruuveilla kiinni toisiinsa ja johan pelittää. On lisäksi kaunis. Kattorakenteeseen käytin 2x2:sta ja päälle Etolasta saatavaa läpinäkyvää kennolevyä, joka oli komistuksen kallein osa. Normaalilla kattokaltevuudella on kestänyt lumenpainot jo viisi vuotta.
Perustuksia varten kaivoin hieman maata pois, laitoin lecaharkot kulmiin, salaojitin ulkopuolelta ja ulkotäyttö salaojasepelillä. Eikä liiku maan routiessakaan senttiäkään.
Tupakalle tiedoksi, että kun Tapanilassa asut, niin 'Köyhien Stocka'  Tattarisuolla on paikka mistä saa puutavaraa, kiinnitystarvikkeita ja tarvittaessa muovikalvoakin puolta halvemmalla kuin rautakaupoista.
Jos jokin polttaa, niin onko se kuuma?

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Red Hot Chili Peppers"Itse olen tehnyt kasvihuoneeni n.12 neliötä vanhoista ikkunoista. Terassiruuveilla kiinni toisiinsa ja johan pelittää. On lisäksi kaunis. Kattorakenteeseen käytin 2x2:sta ja päälle Etolasta saatavaa läpinäkyvää kennolevyä, joka oli komistuksen kallein osa. Normaalilla kattokaltevuudella on kestänyt lumenpainot jo viisi vuotta.
Perustuksia varten kaivoin hieman maata pois, laitoin lecaharkot kulmiin, salaojitin ulkopuolelta ja ulkotäyttö salaojasepelillä. Eikä liiku maan routiessakaan senttiäkään.
Tupakalle tiedoksi, että kun Tapanilassa asut, niin 'Köyhien Stocka'  Tattarisuolla on paikka mistä saa puutavaraa, kiinnitystarvikkeita ja tarvittaessa muovikalvoakin puolta halvemmalla kuin rautakaupoista.


Juu kyllä köyhien stockan tiedän ja siellä ajattelin käydäkin. Ei tästä ole kuin lyhyt matka onneksi sinne. Muovikalvoa kyllä hieman sieltä epäilen löytäväni... tuolla salossa(meidän mökin lähellä) sijaitsevassa kuisman liikkeessä oli kuulemma(en nyt muista kuka sanoi) halpaa muovit. Täytyy kuitenkin käydä tuolla tattarisuolla.
Joo.

JartsaP

Minähän sitä Kuismaa suositin, tosin on syytä sitten mennä sinne Meriniityn liikkeeseen, Plazan myymälässä tuskin on tuollaista tavaraa, lähinnä vain leluja ja muovikippoja. Meriniityn myymälä myy teollisuusmuoveja ja sen sellaisia, ja jos siellä nyt ei olisikaan, niin Teollisuus-Etolakin on siinä lähellä. Onhan siitä jo 3 vuotta, kun itse muovit ostin.

Ja vielä kerran: älä vain osta raksamuovia, vaan nimenomaan UV-suojattua kasvihuonemuovia. Ensin mainittu ei kestä ulkona.

Red Hot Chili Peppers

Lainaus käyttäjältä: TupakkaJuu kyllä köyhien stockan tiedän ja siellä ajattelin käydäkin. Ei tästä ole kuin lyhyt matka onneksi sinne. Muovikalvoa kyllä hieman sieltä epäilen löytäväni... tuolla salossa(meidän mökin lähellä) sijaitsevassa kuisman liikkeessä oli kuulemma(en nyt muista kuka sanoi) halpaa muovit. Täytyy kuitenkin käydä tuolla tattarisuolla.


No, olen ainakin joskus nähnyt Tattarisuollakin muoveja, mutta en niin usein vieraile siellä, että tietäisin kuuluvatko vakiovalikoimaan. Suutarilan Teollisuus-Etolasta saat sitten ainakin sen mitä mahdollisesti jää muoveista puuttumaan.

Hienot piirustukset olit vääntänyt :!: Kyllä tuossa kasvihuoneessa satoa tulee.
Ainoa miettimisenpaikka oli mielestäni runkotolppien väli, joka normaalisti on 60cm. Kasvihuoneessahan se muuten ei ole niin tarkkaa, mutta kun katto on melko loiva ja pakostakin kerää jonkin verran lunta, niin ainakin kattorakenteissa käyttäisin pienempää (n.60cm) väliä tukien välillä. Ne voi tehdä vaikka kevyemmästä(ohuemmasta materiaalista, kunhan ovat riittävän tiuhaan asennettu. Tärkeintä on se ettei lumi pääse painamaan kattomateriaalia kuopalle tukipuiden välissä.
Jos jokin polttaa, niin onko se kuuma?

java

Lainaus käyttäjältä: "Red Hot Chili Peppers"Itse olen tehnyt kasvihuoneeni n.12 neliötä vanhoista ikkunoista. Terassiruuveilla kiinni toisiinsa ja johan pelittää. On lisäksi kaunis. Kattorakenteeseen käytin 2x2:sta ja päälle Etolasta saatavaa läpinäkyvää kennolevyä, joka oli komistuksen kallein osa. Normaalilla kattokaltevuudella on kestänyt lumenpainot jo viisi vuotta.
Perustuksia varten kaivoin hieman maata pois, laitoin lecaharkot kulmiin, salaojitin ulkopuolelta ja ulkotäyttö salaojasepelillä. Eikä liiku maan routiessakaan senttiäkään.
Tupakalle tiedoksi, että kun Tapanilassa asut, niin 'Köyhien Stocka'  Tattarisuolla on paikka mistä saa puutavaraa, kiinnitystarvikkeita ja tarvittaessa muovikalvoakin puolta halvemmalla kuin rautakaupoista.


morjes

olisi kiva nähdä kuva kasvihuoneestasi. olen suunnittelemassa jonkinlaista viritystä vanhoista ikkunoista pihalleni.

Red Hot Chili Peppers

Täytyypä sitten räpsästä foto huomenna kun on valoisaa. Palataan astialle...
Jos jokin polttaa, niin onko se kuuma?

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Red Hot Chili Peppers"
Lainaus käyttäjältä: "Tupakka"Juu kyllä köyhien stockan tiedän ja siellä ajattelin käydäkin. Ei tästä ole kuin lyhyt matka onneksi sinne. Muovikalvoa kyllä hieman sieltä epäilen löytäväni... tuolla salossa(meidän mökin lähellä) sijaitsevassa kuisman liikkeessä oli kuulemma(en nyt muista kuka sanoi) halpaa muovit. Täytyy kuitenkin käydä tuolla tattarisuolla.


No, olen ainakin joskus nähnyt Tattarisuollakin muoveja, mutta en niin usein vieraile siellä, että tietäisin kuuluvatko vakiovalikoimaan. Suutarilan Teollisuus-Etolasta saat sitten ainakin sen mitä mahdollisesti jää muoveista puuttumaan.

Hienot piirustukset olit vääntänyt :!: Kyllä tuossa kasvihuoneessa satoa tulee.
Ainoa miettimisenpaikka oli mielestäni runkotolppien väli, joka normaalisti on 60cm. Kasvihuoneessahan se muuten ei ole niin tarkkaa, mutta kun katto on melko loiva ja pakostakin kerää jonkin verran lunta, niin ainakin kattorakenteissa käyttäisin pienempää (n.60cm) väliä tukien välillä. Ne voi tehdä vaikka kevyemmästä(ohuemmasta materiaalista, kunhan ovat riittävän tiuhaan asennettu. Tärkeintä on se ettei lumi pääse painamaan kattomateriaalia kuopalle tukipuiden välissä.


Nuo suunnitelmat muuttuvat luultavasti vielä vähän pienempään mittakaavaan jos edes sellaista tähän rivarin pihalle saan tehdä. Ja ajattelin kyllä että tuon talveksi aina purkaisin.

Täytyypä käydä kaivassa paprut esille ja laskea vähän mitä nuo tekisivät jos mittakaavaa pienentäisi tuosta 1:25 vaikka 1:20 tai :15 :sta.
Joo.

Red Hot Chili Peppers

Hupsista. Java kyseli kuvia kasvihuoneestani, mutta unohdin pistää ne tänne näkyville :oops: Sori.
Parempi kuitenkin myöhään kuin ei milloinkaan:

Eri kokoisista ikkunoista siis. Oli siinä vähän miettimistä kun sain ikkunakasan haltuuni, mutta ihan toimiva tuosta tuli. Sen verran on korkeuttakin ettei kasvit heti läkähdy kesähelteilläkään. Ja katto on tehty siitä mainitsemastani Etolan kennomateriaalista. Viisi vuotta on kestänyt sekin.
Jos jokin polttaa, niin onko se kuuma?

Red Hot Chili Peppers

Piti nähtävästi laittaa kuvat eri viesteihin, jotta toimisi:

Tuo rautahäkki oven edessä oli tarkoitettu villiviiniköynnöksille, mutta ne heittivät veivinsä. Vissiin liian tuulinen paikka. Täytyy kokeilla ensi vuonna humalaa sen tilalle. (Taidanpa aloittaa kokeilun jo perjantaina :roll: )
Jos jokin polttaa, niin onko se kuuma?

java

thanks. nyt on jotain mistä aloittaa.

Sahkolaite

omituisia nuo villiviinit.. Meillä on omakotitalosta kaksi seinää kasvin peitossa, mutta hyvin juurtuneet pistokkaat eivät millään ota selvitäkseen sisällä..

Täytyy varmaan huijata niitä ja laittaa ne ulos hallayönä niin että alkavat varautua talveen ja sitten tuoda sisälle.
Puutarhurin multaiset kädet.

Tuakko

Ajattelin tässä, että jos oikein gangstaksi herkeän, niin viritän parvekkeestani kasvarin, ei sille muutakaan käyttöä oikein ole. Tupakoijat saa käydä mun puolesta pihalla. Mulla ei ole parvekkeella laseja, vain rujot teräspalkit. Ajattelin ehkä laittaa sinne muovia aukkoihin, niin kausi vois pidentyä jonkin verran. HOAS tykkää varmaan ihan kauheasti ajatuksesta, mutta saa tykätä ihan kaikessa rauhassa.

Onko muilla kokemuksia parvekkeen pimppauksesta elämää suuremmaksi kasvatuslaitokseksi? Voin varmaan pitää siellä kasveja ihan iloisesti syksyynkin, kunhan vain tyrkkään sinne äkäsen valonlähteen (sähkö sisältyy vuokraan).

Ninjaedit: Otan systeemistä mitat ja parit kuvat, niin on sitten jotain näytettävää jos homma etenee jotenkin.
Hauskaa pitää olla ja paukkuakin saa.
                       - Katto-Kassinen, aikamme anarkisti

Tupakka

RHCP:n kuvat ei toimi.

Kuvax.net pyytää, jotain tunnuksia kun yrittää avata noita kuvia.. joten laitapa vaikka imageshackiin niin me kaikki voimme nähdä kuvasi.
Joo.

Red Candy

Lainaus käyttäjältä: "Tuakko"viritän parvekkeestani kasvarin.
... Ajattelin ehkä laittaa sinne muovia aukkoihin, niin kausi vois pidentyä jonkin verran. HOAS tykkää varmaan ihan kauheasti ajatuksesta, mutta saa tykätä ihan kaikessa rauhassa.


Suunnitelmasi ei ole itse asiassa ihan tällaisena sallittu, koska kaavoitus ym. julkisivupömpelit kieltävät talojen ulkotuunauksen ilman luvanhakua. Mutta sen sijaan voit rakentaa vaikka koko parvekkeesi kokoisen kasvihuoneen, joka ei ole kiinnitetty parvekkeen rakenteisiin. Se ei ole laitonta, vaikka naapurit saattavat urputtaakin.

Käytännössä mukavampi voisi kuitenkin olla vain osa parvekkeesta kasvihuoneena, ja senkin yksi seinä kesäksi melko avattavissa, jolloin kasvihuoneen tunnelma saa vallata koko parvekkeen :lol:

Hybridi

Itse olen suunnitellut ensi kevääksi pienempää, vain 1-2m2 kokoista, kahdeksankulmaista kasvihuonetta, jonka tarkoitus olisi lähinnä pidentää kasvukautta hyötykasveille. Suunnitelmissa olisi tehdä kasvihuoneesta kokoonpantava/purettava malli, joka ei rumenna ympäristöä koko lopunvuotta (Helsingin tontit eivät ole kovinkaan suuria!)

Onko pinnoissa käytettävän muovin oltava joitain tiettyä kasvihuonemuovia™, vai käykö mikä tahansa läpinäkyvä muovi?
Tärkeintä elämässä on puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeätä.
-Kiinalainen sananlasku

Emuli90

Kasvihuone on UV-suojattua ja pysyy paikoillaan talven jälkeenkin kun tavallinen muovi repeilee palasiksi. Eli kestää käytössä pidempään.

Riiviö

Kasvihuonemuoviakin on monenlaista. Ihan ammattikäyttöön tarkoitettu muovi on sellaista hieman kumimaista eli hyvin erituntuista kuin rakennuskalvot yms. Se kestää ympärivuotisesti ulkona vähintään 10vuotta.
  Ja kasvarin suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon yksi pikku juttu; muovin leveys. Ostin 6metriä leveää muovia kaarikasvihuoneeseen jonka kaaren pituus on 7.3metriä ja koska se on vain 3.5metriä pitkä se huone, mulla olis jäänyt 7.3*2.5metrinen pala muovia ihan hukkaan tai siis kun en uusinut päätyjä niin olis jäänyt. Tein kuitenkin mitä täytyi; Otin silitysraudan kauniiseen käteen ja leivinpaperin läpi kuumasaumasin 1.3metriä lisää reunaan... Peräkärryn reunan päällä ja maalarinteipillä kiinnitettynä homma sujui ja saumaus on kestänyt jo yhden talven ja kaksi kasvukautta... En ole hullu, olen vain omalaatuinen... :roll:
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

Herpiili

Laitetaanpas tänne vinkkiä automaattiavaajista.

Tuli tilattua ebay:n kautta kiinasta tuollainen automaattinen tuuletusluukunavaaja 2.5.2009. Paketti lähti matkaan 5.5.2009 ja saapui tänään.

Hintaa tuli postikuluineen yhdelle avaajalle 20.75 euroa ja toimivuuskin tuntuu olevan samaa tasoa kuin tuossa kivikankaan juliana-avaajassa, ainoa suurempi ero on vieteriosan suojaus joka on julianassa suojattu alhaaltapäin ja kiinalaisessa versiossa ei.

Löytyy ebayn kautta ainakin Univent-hakusanalla.

jla1710

Olen tunkenut tuonne Kamiina kasvihuoneeseen ketjuun kuvia rakenteilla olevasta viherhuoneestani. Eli kuvia voi katsella täältä ->  http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6122.msg76335 kun kelailee sivun läpi :)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

Quini

helmikuu 23, 2010, 20:00:49 ip #59 Viimeisin muokkaus: helmikuu 23, 2010, 20:04:26 ip käyttäjältä Quini
Herpiilin vinkistä vaarin ottaneena tilasin tammikuussa ebaysta vastaavan tosin Ventmate -nimellä myytävän mutta käytännössä ihan saman avaajan. Sama hintaluokkakin - jotain 15.90 dollaria eli muutama euroa kaiketi halvempi. Loppulasku ei ole vielä veloitettu tililtä.  Eli maksettu Pay Palilla ja tuli kirjattuna kirjeenä Kiinasta parissa viikossa -asennusohje englanniksi ja kaikki osat tallessa.

Nähtäväksi jää miten lopulta kesällä sitten toimii. Vastaava Suomen markkinoiden versio oli aika paljon kalliimpi - ja jos tarvitsee monta avaajaa näytti ebay:ssa olevan paljousalennuksia...