maaliskuu 29, 2024, 12:27:55 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Valkosipuli

Aloittaja hessi, toukokuu 15, 2011, 19:54:59 ip

« edellinen - seuraava »

hessi

Onko valkosipulin kasvattajia?
olen ensimmäiseni laittanut maahan viime syksynä ja näyttää kaikki tulleen hienosti ylös :)
eli niitä pieniä jotka täytyy jossain vaiheessa nostaa ylös ja laittaa taas takas maaha syksyllä
ja sit jotain ostin Helteeltä jotka olis syöntikelposia tänä vuonna ja jotka ei kuulema kuki?
joten neuvoja kaipailen miten noita herkkuja hoitelen ja koska teen mitäkin  ::) ?

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Herra 47

Samaa tieto kaipailisin kanssa... samoja mitä hessillä maassa ja osa on jo niitä mitä voisi käyttää ruokailuunkin ;)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

hessi

hm... minun lajikkeet ovat kotimainen Arno (talvivalkosipuli) ja  Sabadrome joka ei kuulema kuki
ja sitten muutama tuolta Rauman saaristosta saatuja joista yksi on tänä vuonna syöntikelpoinen ?

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

jsikonen

Itsellä yksi kokeilu takana. Laitoin 2009 syksyllä maahan ja 2010 syksyllä kun varret alkoi kellastua nostin sadon. Tuloksena oli noin 30 valkosipulia. Paria lajia oli silloin ja nyt neljää lajia laitettu viime syksynä, joista kaikki hienosti noussut. Kannattaa syksyllä laittaa lehtikompostia päälle, jolloin suojaa hieman sipuleita. Muuta hoito ei saanut, kun että välillä kastelin kun muistin.
Yksittäisistä kynsistä saa siis kokonaisia valkosipuleita ja niistä kukintojen pienistä pitäisi taas tulla yksittäisiä kynsiä jne.
Helppoa ja hyvää kasvatettavaa. Tänä vuonna pitäisi tulla noin 60 valkosipulia, jos luonto suo.

Rundari

Mieli tekis kasvatella noita "yksikyntisiä" valkosipuleita, eli yksinkertaisuudessaan vaan sellanen tökätään multiin syksyllä ja vuoden päästä vois olla jotain mullan alla?

Janne

Mulla oli edellisen talon pihalla muutamia vuosia valkosipulimaa. Kynnet maahan juuri ennen lumentuloa ja syksyllä ylös mahtavan kokoisia sipuleita. Ruohosilppua käytin katteena koko kesän (REILUSTI), muuta lannoitetta ei tarvittukaan. Puutuhkaa kannatttaa vuosittain ripautella muutamia kourallisia neliölle, siitä valkosipuli tykkää.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Tunari

Yksikyntisistä ei oo kokemusta kasvatusmielessä... (Muuten kyllä tykkään ku on vähemmän kuorittavaa kokatessa :D )... Mutta nää "normaalit" valkosipulit.... Syksyllä (elo-loka) multaan pihalle, istutussyvyys n. 2 cm... Hyvin tuntuvat kasvavan... Seuraavana kesänä tuoretta omaa valkosipulia tarjolla hyvin :D

calm

Viime kesänä oli kasvamassa satunnaisesta kauppakiinavalkosipulista keväällä maahan laitettuja kynsiä. Vaihtelevasti niistä tuli joko monikyntisiä tai sitten yksikyntisiä tuloksia syksyllä, kokoluokka molemmilla oli 3-4 cm halkaisijaltaan. Tälle kevättä citymarketista tarttui mukaan jotain ruotsalaista kantaa olevia istukasvalkosipuleita, saa nähdä mitä niistä tulee. Maahan oli vahingossa jäänyt myös muutama viime kesänä kasvanut valkosipuli, iloisesti ne sieltä vartta pukkaa tälle kevättä jo.

tonttu

Sisko teki pari vuotta takaperin luomuvalkosipulibisneksen... vanhaa peltoa teki valkosipulimaaksi isolla vaivalla, siis semmoiset 40 metriä useampaan riviin valkosibalea kasvamaan. Ideana sillä oli tehdä marinoituja kynsiä myyntiin. Kaikki sujui täydellisesti ja herkkua oli luvassa... Nimittäin pitkän kasvatuksen jälkeen parille rusakolle, jotka kävi viime metreillä herkuttelemassa koko kasvimaan täysin tyhjäksi sibaleista. Siis ei ainuttakaan kynttä jäljellä. Tämä siis varoituksena, jos isompaa vaivaa alkaa näkemään, niin tälle vaaralle kannattaa ehkä tehdä jotain, mutta mitä? Ilmeisesti hyvinkin persoja nuo rusakot tuommoisille luomuvalkosibaleille

hessi

:) joo ja meidän katti on jotenkin innostunut valkosipulin varsista joten minäpä laitoin verkkoaidan ympäri, ei pääse katti enää sipuleihin  ;D
mut nyt se hieroo itseään verkkoaitaan ja raaputti kynsiään mun nuoren omenpuun runkoon  >:(

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

sevenchaos

Mulla on tuolla ulkokasvimaalla ollut jo kolmisen vuotta nimenomaan tollaista yksikyntistä kasvamassa. Tarkkaa lajiketta en muista tosiaan mutta hyvin on aina satoa siitäkin tullut ja on muuten todella stydin makuista tavaraa. En mitään ravinteita tms. ole siihen maapläntille ikinä heittänyt ja hyvin se sieltä aina puskee varsia ylöspäin kesän edetessä.

bluesman

 Talvivalkosipuli oli lumen kadottua jo yli kymmensenttistä eli oli alkanut kasvaa ennenkuin lumipeite suli pois. Eipä ole ennen ollut noin aikaista kasvuunlähtöä. Talvivalkosipulin kantaa en tiedä mutta on ollut liki 30 vuotta kasvatuksessa. Viime kesän kuivuus oli huono juttu vaikka katetta olin laittanut kolmeen otteeseen. Sipulit jäivät golfpallon kokoisiksi kun normaalina kesänä jolloin sataa koko tuplaantuu tai ylikin. Kuva vapunpäivältä. Vasemmanpuoleisin rivi on sadonkorjuun jälkeen maahan jääneistä kynsistä nousseita, siksi rivit ovat kuin juosten kustuja.


Jahvetti

Meillä on nyt kolmas kausi menossa talvivalkosipulin kanssa.
Omalla maalla istutettuna 85 kynttä, "vuokraviljelyssä" 50 kynttä lisää.

Lajikkeena Aleksandra, siperialainen talvivalkosipuli. Istukkaat on hommattu Kerimäellä sijaitsevalta luomutilalta.
Yllätys yllätys, taas on kompostia ja hevosenpaskaa penkissä, ja tietysti kaasukuivattua hiekkaa.
Ja koivutuhkaa on himppusen verran enemmän kuin Jannen mainitsema muutama kourallinen neliölle! :)

Satoa tulee mukavasti, ainakin edellisinä syksyinä, ja maku on jotain ihan muuta mitä on markettivalkosipuleissa.
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

hessi

Antakaa sitten vinkkiä :)
kun kallio pihalla asustelen niin tuota ruohosilppua en katteeksi saa, mitä tilalle?
kasvupaikkakin on kuiva kallionkolo :(
tässä minun vaatimaton valkosipulipenkki


ainakin ne kasvaa vartta  ::)
ja voikos sitä tuhkaa vielä laittaa?

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Jahvetti

Ei se tuhka ainakaan pahaa tee, nostaa ph:ta. Siitä tykkää hän, eli tässä tapauksessa valkosipuli.

Jos ei ruohosilppua ole saatavilla, niin käyhän siihen toki katteeksi vaikka märkä sanomalehti.
Tai vaikka nagan tipahtaneet lehdet :D :D
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

delirium8

Mulla näkyy olevan sipulikorissa hirveä kasa itäneitä valkosipuleja. Voikohan ne vielä tökkiä maahan?

MasaT

Lainaus käyttäjältä: delirium8 - toukokuu 27, 2011, 22:33:46 ip
Mulla näkyy olevan sipulikorissa hirveä kasa itäneitä valkosipuleja. Voikohan ne vielä tökkiä maahan?

Pistä toki kasvamaan, jos itää. Vaikka ruukkuun.

hessi

antakaapa nyt hyvä vinkki mitä keksin katteeksi valkosipuleille?
kun tuota ruosilppua ei minulta löydy :(
ja kun katselin ojan pientareita niin siellä on niin valtavasti rikkaruohoja jotka siementäis mun sipuli viljelmään ja sitä en halua.

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

wille

Lainaus käyttäjältä: hessi - kesäkuu 02, 2011, 22:48:02 ip
antakaapa nyt hyvä vinkki mitä keksin katteeksi valkosipuleille?
kun tuota ruosilppua ei minulta löydy :(
ja kun katselin ojan pientareita niin siellä on niin valtavasti rikkaruohoja jotka siementäis mun sipuli viljelmään ja sitä en halua.


Haketta?
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Jahvetti

Hake on varmaan hyvää, muttei se sanomalehtikään mikään vitsi ollut.
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013