maaliskuu 29, 2024, 11:57:20 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Sitrukset

Aloittaja Proudfoot, maaliskuu 05, 2011, 22:14:49 ip

« edellinen - seuraava »

JuissiTku

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - helmikuu 12, 2014, 21:35:50 ip
Lainaus käyttäjältä: JuissiTku - helmikuu 12, 2014, 14:39:36 ip
Lainaus käyttäjältä: Miquel - helmikuu 12, 2014, 07:32:39 ap
Missäs noin hyvin lämmöt soutaa? :)


Keskisessä Thaimaassa. Tänään ei vielä mitään elonmerkkejä siemenessä.


Siellä luulis chilienkin olevan aika onnessaan! Niinkuin olis meikäläinenkin. 8)


Kyllä täällä viihtyy, aina lähtiessä suru tulee puseroon. Ja jos viihdyt Thaimaassa, niin tule käymään, yksi huone taitaa olla vapaana  :)

NPhoBiaz

helmikuu 13, 2014, 17:51:41 ip #201 Viimeisin muokkaus: helmikuu 13, 2014, 17:53:42 ip käyttäjältä NPhoBiaz
Lainaus käyttäjältä: JuissiTku - helmikuu 13, 2014, 14:15:47 ip
Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - helmikuu 12, 2014, 21:35:50 ip
Lainaus käyttäjältä: JuissiTku - helmikuu 12, 2014, 14:39:36 ip
Lainaus käyttäjältä: Miquel - helmikuu 12, 2014, 07:32:39 ap
Missäs noin hyvin lämmöt soutaa? :)


Keskisessä Thaimaassa. Tänään ei vielä mitään elonmerkkejä siemenessä.


Siellä luulis chilienkin olevan aika onnessaan! Niinkuin olis meikäläinenkin. 8)


Kyllä täällä viihtyy, aina lähtiessä suru tulee puseroon. Ja jos viihdyt Thaimaassa, niin tule käymään, yksi huone taitaa olla vapaana  :)


Syksyllä tuun todennäköisesti Bangkokiin vaihtoon. 8)

Huru-ukko

Sweet Thai Tamarind oli eka itäjä siemenistä, jotka laitoin tulille 8.2.2103. Minigrip pussissa kostutetussa talouspaperissa sijaitsivat.
Kaffir Limen, Calamondin Minature Orange ja Mini Passion Fruit ei vielä näytä mitään pusseissa eikä istutus mullassakaan.

Feint

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - helmikuu 15, 2014, 11:01:52 ap
Sweet Thai Tamarind oli eka itäjä siemenistä, jotka laitoin tulille 8.2.2103. Minigrip pussissa kostutetussa talouspaperissa sijaitsivat.
Kaffir Limen, Calamondin Minature Orange ja Mini Passion Fruit ei vielä näytä mitään pusseissa eikä istutus mullassakaan.


Thaiseedsiltäkö tilasit? Kuulostaa niin samoilta kuin omat idätykset, joista tosin mikään ei ole vielä itänyt.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Feint - helmikuu 15, 2014, 12:17:51 ip
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - helmikuu 15, 2014, 11:01:52 ap
Sweet Thai Tamarind oli eka itäjä siemenistä, jotka laitoin tulille 8.2.2103. Minigrip pussissa kostutetussa talouspaperissa sijaitsivat.
Kaffir Limen, Calamondin Minature Orange ja Mini Passion Fruit ei vielä näytä mitään pusseissa eikä istutus mullassakaan.


Thaiseedsiltäkö tilasit? Kuulostaa niin samoilta kuin omat idätykset, joista tosin mikään ei ole vielä itänyt.


Sieltä. 1dl vettä peroksidia pisara (3.5% apteekkikamaa) ja sillä kastelet talouspaperit niin homeista ei ole haittaa.
Idätykset on loisteputkipatteriston päällä, jossa lämmöt on aika tasaisesti 20-25 astetta ympäri vuorokauden.
Oikeastaan sain tavoitteen nyt täyteen kun yksi jo iti noin 50 siemenestä.

Ryppylimetinkin mielellään näkisi itävän, saisi siitä joskus sitten ruuan sekaan maustetta....

Feint

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - helmikuu 15, 2014, 13:14:28 ip
Lainaus käyttäjältä: Feint - helmikuu 15, 2014, 12:17:51 ip
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - helmikuu 15, 2014, 11:01:52 ap
Sweet Thai Tamarind oli eka itäjä siemenistä, jotka laitoin tulille 8.2.2103. Minigrip pussissa kostutetussa talouspaperissa sijaitsivat.
Kaffir Limen, Calamondin Minature Orange ja Mini Passion Fruit ei vielä näytä mitään pusseissa eikä istutus mullassakaan.


Thaiseedsiltäkö tilasit? Kuulostaa niin samoilta kuin omat idätykset, joista tosin mikään ei ole vielä itänyt.


Sieltä. 1dl vettä peroksidia pisara (3.5% apteekkikamaa) ja sillä kastelet talouspaperit niin homeista ei ole haittaa.
Idätykset on loisteputkipatteriston päällä, jossa lämmöt on aika tasaisesti 20-25 astetta ympäri vuorokauden.
Oikeastaan sain tavoitteen nyt täyteen kun yksi jo iti noin 50 siemenestä.

Ryppylimetinkin mielellään näkisi itävän, saisi siitä joskus sitten ruuan sekaan maustetta....


Kiitti vinkistä, vois kokeilla totakin jos taas homehtuu siemenet. Ryppylimetti ois tosiaan noista se käyttökelpoisin, sen itsekin haluaisin itävän. Hyvä tietää, että on edes olemassaolevat mahdollisuudet noiden itämiseen...

sorrii

LainausSieltä. 1dl vettä peroksidia pisara (3.5% apteekkikamaa) ja sillä kastelet talouspaperit niin homeista ei ole haittaa.


Mahtaako "tippa" laimeaa peroksidia vaikuttaa muuta kuin psykosomaattisesti!?

Liquid Oxygenin, joka on 17% peroksidia, ohjeessa neuvotaan käsittelemään siemenet litkulla jossa 2ml/l eli apteekkitavaraa saisi tuon mukaan laittaa 10ml/l [=1ml/desi]
Mä olen sitä LiquidOxygenia käyttänyt, mutta silti ainakin avonaisella lautalla lähti hometta tulemaan muutamassa päivässä kuitenkin.
0.5ml/l oon käyttänyt rutiinilla itujen huuhteluun joka hetkeksi pysäyttää homeet ja mätäbakteerit. Samaa pitoisuutta käytän aina vesiviljelyssä kun vaihdan vedet. Haittaa siitä ei ole koskaan ollut, muttei välttämättä näkyvää hyötyäkään ... Tän vuoden idätykset tein ilman peroksidia ja samaan tapaan on mennyt kuin ennenkin  8)

Umpikaapissa on taimibublerit valkoisissa IKEA'n Trofasts laatikoissa ja aika tehokas valo [2x55W T-Neon] Siinä huomasin että arvatenkin valo valkoiseksi maalatussa laatikossa läpikuultavan kannen läpi on saanut levää aikaan ja juurissa näkyy vihreää tai ruskeaa mönjää [punasokea ei erota onko ruskeaa vai mitä  ::)]
Sinne liruttelin tuota Liquis Oxygenia 1ml/l eli 4ml/laatikko vähitellen tiputellen ja sekoittaen: Levät lähti ja taimet senkus posrkuttaa: Parin päivän päästä oli terveet parrat taimilla ... Tuossakin siis olisi tarvittu apteekin 3.5% peroksidia ~20ml per laatikko - 4 litraa litkua ...

1ml/l sitä 17% peroksidia tekee siis 0.017% liuoksen joka ei enää ole varsinaisesti mitään myrkkyä ja sopisi vaikka juotavaksi jos ei parempaa löydy ...  8) 8) 8)

En ole muuten koskaan kokeillut tuota idätystä minigripissä: saattaisi mun "homekeitiössä" olla kokeilun arvoista juurikin peroksidin kanssa: Suljettuun pusiin ei varmaan ulkopuolelta tulisi sieni-itiöitä tai bakteereita. Kettiössä kun on päivisin natikka ja lämmöt ~27oC ja yläkaapssa jossa idättelen ~30oC, huone täynnä kasveja ja kosteutta tietysti aika mukavasti. Siellä ei ranskaleipä pysy syötävänä kahta päivää kun homehtuu ...  ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko


Sitruksien idätystä pusseissa, sekä taimimullassa... Idätys alkoi 7.2.2014.




Sweet Thai Tamarind on vielä ainoa, joka on lähtenyt idulla liikkeelle.

Feint

Miten sulla onnistuu :( mä on oo saanu vieläkään mitään itämään, en edes Tamarindia. Samoissa olosuhteissa kaksi Guatemalan Tepiniä iti vajaassa neljässä päivässä, samoin Japanese Red Pine ilman mitään käsittelyjä, vaikka ohjeena oli liottaa 2vrk, pakastaa kuukaudeksi ja idätysaika n. 2kk :D

Jani M

Tuo yksi sitrus, mikä huoneen nurkassa on hajavalossa kasvanut, paljastui lehtien perusteella kaffirlimetiksi. Eli yksi niistä taisi sittenkin itää. Itämässä oli mandariinin ja kaffirin siemeniä samaan aikaan ja mandariini - tai mikään mandariinin lähisukulaisista - tuo ei todellakaan ole. Lehtien tuoksukin täsmää kaffiriin just eikä melkein.

sorrii

Onko sitrus-kasvattajilla kokemusta sellaisesta, että kasvi on alkanut vetää lehtiä "suppuun" runkoa vasten: Ennen nuo limen(?) lehdet meni jokseenkin vaakatasoon ja uudet oksat melkein roikkui. Nyt ovat monta päivää ollet lehdet ihan pystyssä kohti taivasta  ...

Tuo kasvi on ylläri-taimi jonka löysin huonekasvin juurelta pari vuotta sitten. Arvelin heittäneeni joko pink greipin tai limen siemenen laiskuuttani limoviikunan juurelle salaatista. Nyt uskoisin tuon olevan lime, hajusta päätellen ... Tavallinen brasilialainen jota myydään joka kaupassa.

Pari viikkoa sitten lisäsin huoneeseen akvaarioledin jonka sainkokeiluun taimikasvatusta varten, ja siitä varmaan saa tuo limekin osuutensa hajavalona. Muuten ei pitäisi mitään mullistavaa olla tapahtunut. Toki silloin kuin tuon muutoksen huomasin, olin antanut ehkä vähän vahvempaa lannoitustakin ..

Toiveissa olisi että joskus pääsen maistamaan itse kasvatettua limeä  ;D ... mutta eipä se ihan yksinkertaista näytä olevan. Kerran jo edellis talvena näytti että kuoli koko kasvi, kun tiputti lehtensä ja pari oksaa kuoli. Nyt tuo näyttää taas kasvavankin, vaikka tosi hitaasti verrattuna chileihin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Feint - helmikuu 18, 2014, 11:48:57 ap
Miten sulla onnistuu :( mä on oo saanu vieläkään mitään itämään, en edes Tamarindia. Samoissa olosuhteissa kaksi Guatemalan Tepiniä iti vajaassa neljässä päivässä, samoin Japanese Red Pine ilman mitään käsittelyjä, vaikka ohjeena oli liottaa 2vrk, pakastaa kuukaudeksi ja idätysaika n. 2kk :D


Niinkuin näkyy, ei niille ole tehty sen enempää kuin perinteinen multaidätys, ja nuo pussit.
Tämän linkin olet jo varmaan lukenutkin.....
Viime vuoden limetti idätykset meni veeks.....Tuollainen sama pussukka oli kasvarissa koko kesän, ja alkuun sitä kyttäilin... Loppusyksyllä sitten huomasin, että yksi siemen oli lykännyt noin neljä senttiä pitkän idun, joka oli kuihtunut ja ruskeakin  :o.

Sitä yölämpötilan pudottamista tuonne 10 asteen tienoille aattelin, mutta tuolla ohjeessa sanotaan että ihanne on 21-24 astetta koko ajan.
Siitäkin on juttua, että auttaisiko jos hiukan happamoittaisi kasvatusalustaa, mutta ei itse kokemusta siitäkään  :o ::).
Luonnollahan on kaksi vaihtoehtoa kasvatuksessa suurimmaksi osaksi, eli,

1. siemenet itää siinä "paketissa" missä ne siihen puun alle putoaa.

2. Joku eläin syö ne ja siemenet putoaa paskan seassa maahan jossa ne itävät.....


Minä kokeilen tuota limen (tavallinen) mössön sisällä idätystä. Kokeilkaa joku syödä siemenet, raportoikaa tänne  ;) ::).

Jani M

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 18, 2014, 13:05:52 ip
Onko sitrus-kasvattajilla kokemusta sellaisesta, että kasvi on alkanut vetää lehtiä "suppuun" runkoa vasten: Ennen nuo limen(?) lehdet meni jokseenkin vaakatasoon ja uudet oksat melkein roikkui. Nyt ovat monta päivää ollet lehdet ihan pystyssä kohti taivasta  ...

Tuo kasvi on ylläri-taimi jonka löysin huonekasvin juurelta pari vuotta sitten. Arvelin heittäneeni joko pink greipin tai limen siemenen laiskuuttani limoviikunan juurelle salaatista. Nyt uskoisin tuon olevan lime, hajusta päätellen ... Tavallinen brasilialainen jota myydään joka kaupassa.

Pari viikkoa sitten lisäsin huoneeseen akvaarioledin jonka sainkokeiluun taimikasvatusta varten, ja siitä varmaan saa tuo limekin osuutensa hajavalona. Muuten ei pitäisi mitään mullistavaa olla tapahtunut. Toki silloin kuin tuon muutoksen huomasin, olin antanut ehkä vähän vahvempaa lannoitustakin ..

Toiveissa olisi että joskus pääsen maistamaan itse kasvatettua limeä  ;D ... mutta eipä se ihan yksinkertaista näytä olevan. Kerran jo edellis talvena näytti että kuoli koko kasvi, kun tiputti lehtensä ja pari oksaa kuoli. Nyt tuo näyttää taas kasvavankin, vaikka tosi hitaasti verrattuna chileihin ...


Sitrukset voi tunnistaa aika pitkälle lehdistä. Limetin oksissa on paljon piikkejä, limetin lehdissä on heikosti siivekäs lehtiruoti, selvä kurouma ja hieman sahalaitainen lehden reuna. Greipissä sensijaan on voimakkaasti siivekäs lehtiruoti ja selvästi erottuva suoni. Greipissä piikkejä on ehkä vähemmän, mutta ne ovat jämäkämpiä.

Limetit yleensä myydään raakana, eli vihreinä, joten siemenet itävät heikosti, jos ollenkaan.

sorrii

Jaahas... ???
Onkohan sittenkin se greippi ...
Enpä tullut ajatelleeksi että vihreä lime on raaka!

Mä yritin sitä lajia kysellä täällä foorumilla, mutta silloin ei ollut citrus-ketjua ...(kai)
Itse oon arvaillut hajun perusteella limeksi; luulis että greipissäkin ominainen aromi tuoksuisi lehdissä.

Täytyypä tutkia uusiksi noiden lehtien perusteella. Selvä "siipi" on eli pieni ja iso lehti "peräkkäin"
Piikkejä en ole huomannut. Lehden reuna on ihan sileä - kuin iso laakerinlehti ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 18, 2014, 16:55:45 ip
Jaahas... ???
Onkohan sittenkin se greippi ...
Enpä tullut ajatelleeksi että vihreä lime on raaka!

Mä yritin sitä lajia kysellä täällä foorumilla, mutta silloin ei ollut citrus-ketjua ...(kai)
Itse oon arvaillut hajun perusteella limeksi; luulis että greipissäkin ominainen aromi tuoksuisi lehdissä.

Täytyypä tutkia uusiksi noiden lehtien perusteella. Selvä "siipi" on eli pieni ja iso lehti "peräkkäin"
Piikkejä en ole huomannut. Lehden reuna on ihan sileä - kuin iso laakerinlehti ...


Ota lehdestä kuva. Se kertoo paljon.

chilimieli

Sitruksista kiinnostuneena kysyisin, että tietääkö kukaan turun seudulla hyvää kasvikauppaa, josta saisi erilaisia sitrushedelmäpuita?
Yleensä kun käy kysymässä, niin vastaukset ovat olleet luokkaa "kyllä meillä sitruunaa myydään pääsiäisestä syksyyn".
Mistä esimerkiksi limepuu? Siemenistä en viitsisi lähteä kasvattelemaan. ;D

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: chilimieli - helmikuu 20, 2014, 21:04:26 ip
Sitruksista kiinnostuneena kysyisin, että tietääkö kukaan turun seudulla hyvää kasvikauppaa, josta saisi erilaisia sitrushedelmäpuita?
Yleensä kun käy kysymässä, niin vastaukset ovat olleet luokkaa "kyllä meillä sitruunaa myydään pääsiäisestä syksyyn".
Mistä esimerkiksi limepuu? Siemenistä en viitsisi lähteä kasvattelemaan. ;D


Ikeassa myydään pieniä sitruspuita, ainakin Tampereella oli kumkvattia myynnissä. En ole varma valikoiman vaihtuvuudesta paikkakunnittain, tai onko niillä muuta kuin kumkvatti. Mutta sellainen ainakin sieltä löytyy. :)

Pavla

Lainaus käyttäjältä: chilimieli - helmikuu 20, 2014, 21:04:26 ip
...Mistä esimerkiksi limepuu? Siemenistä en viitsisi lähteä kasvattelemaan. ;D

Mulle taas on palkitsevinta seurata kun puut kasvaa siemenestä. Meksikonlimettipuut ("Key Lime") on kasvaneet n. vuoden. Enää kolmisen vuotta ja ehkä hedelmää.  ::)

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Pavla - helmikuu 21, 2014, 10:21:48 ap
Lainaus käyttäjältä: chilimieli - helmikuu 20, 2014, 21:04:26 ip
...Mistä esimerkiksi limepuu? Siemenistä en viitsisi lähteä kasvattelemaan. ;D

Mulle taas on palkitsevinta seurata kun puut kasvaa siemenestä. Meksikonlimettipuut ("Key Lime") on kasvaneet n. vuoden. Enää kolmisen vuotta ja ehkä hedelmää.  ::)


Lainaus käyttäjältä: Jani M - helmikuu 18, 2014, 15:37:13 ip
Limetit yleensä myydään raakana, eli vihreinä, joten siemenet itävät heikosti, jos ollenkaan.


Limeä jos kaveri haluaa kasvattaa, niin tästä syystä varmaan etsii puuta eikä siementä.

Pavla

helmikuu 21, 2014, 10:49:38 ap #219 Viimeisin muokkaus: helmikuu 21, 2014, 10:52:07 ap käyttäjältä Pavla
Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - helmikuu 21, 2014, 10:44:23 ap
Lainaus käyttäjältä: Jani M - helmikuu 18, 2014, 15:37:13 ip
Limetit yleensä myydään raakana, eli vihreinä, joten siemenet itävät heikosti, jos ollenkaan.


Limeä jos kaveri haluaa kasvattaa, niin tästä syystä varmaan etsii puuta eikä siementä.


Ei tietenkään kannata lähteä idättämään kaupan limen siemenistä. Vaikka ei niistä Suomessa siemeniä edes löydy, ellei satu jostain Aasiakaupasta löytymään. Omat siemeneni toin Aasian reissulta mukanani (jokainen iti).

Ymmärrän helppouden taimen ostamisessa.  ;)