maaliskuu 28, 2024, 10:24:47 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Hydrosora-kookos-mix ???

Aloittaja sorrii, tammikuu 23, 2013, 15:50:03 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Törmäsin VP-Luxin sivulla tuollaiseen:
http://www.vplux.fi/kasvivalaisimet/sora/?num=302563&upotusURI=/kasvivalaisimet/sora/&x362076=Select/Card

Siinä siis tuo sora-kookos-mix herätti kiinnostuksen:
http://www.goldlabel.nl/92/6040-Mix.aspx

Valmistaja suosittelee noita [60/40-mix ja 80/20-mix] ebbiin:
LainausWe utilize the 8-16mm Hydrocorn from Gold Label and the purest Gold Label Coco to give to give you the perfect ebb and flood growing media which also works well in any pot based systems.


Ihmettelen ja toivon kommentteja tässä lähinnä tuon ebbin suhteen!?
Luulisi että sen kookoksen takia pitäisi viritellä aika tieheät suodattimet tuloputkeen ja ylivuotoon, ettei kookos karkaa resoon!

Mä olen tässä kokeillut kookosta viime kesänä Autopoteissa kasvihuoneessa sekä passiivihydroina kotona: toimii, mutta näyttäisivät harsosääsket(?) viihtyvän niisä.
Hydrosoralla oon talvettanut ja tuottanut keväällä satoakin passiivisena.

Noiden yhdistelmä voisi olla erityisesti Autopotissa aika hyvä... ?

Eilen ja tänään juuri tein pari Mimosa-aktiivi/passiivi-hydroa:
Isoihin Mimosaruukkuihin rakentelin [aikaisemmin jo tuli kokeiltua sama soralla] korotusrenkaan  ~30mm aluumiinilatasta, johon sai kätevästi kiinnikkeet tukikepeillekin;
Vesitilaa lisäämässä ja pitämässä kasvin tyven riittävän ylhäällä on lisäksi ~12cm rei-itetty muoviruukku yläsalaisin pohjalla;
Tein hallaharsosta [kun sattui olemaan hukkapaloja] suodatinkankaan ruukun pohjalle, ettei kookosta karkaisi vesisäiliöön;
Noihin sitten istuttelin ylivuotiset Aji Finlandin ja Cristalin jotka olivat tähän asti passiivisina ämpäreissä hydrosorassa;
Alustana 2/1-suhteessa soraa ja kookosta; päällimäinen 5cm kerros pelkkää soraa;
Lannoitteena Nutriforten T&M -setti; kookoslannoitteeni säästän pienille passiivisille kookoshydroille;
Alkuun kokeilen tehostaa hedelmäntuottoa ilmakivillä säiliöissä!

Isommassa 32cm astiassa mahtuu lisäämään vettä ~6l ; pienemmässä 26cm(?) ruukussa ~4l.

Nuo kasvit molemmat tekevät jo raakileita kovaa vauhtia ja imevät vettä ½l/päivä joten vesitilaa tarvittiin lisää...

Edellisen kerran muuten oli tuossa isossa Mimosaruukussa aji cristal sorassa ja vesipumppu sekä kastelurengas soran seassa: Cristal ei erityisemmin ainakaan tuottanut mitään. Osasyynä toki heikohko sisävalaistus. Multakasvit vieressä kuitenkin tuotti vähän ... Nyt ovat kasvit natikan valossa keittiössä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Eipä ole kookosmix kiinnostanut ketään ... ?!?

Sen verran kerron, että Ajit Finlandia ja Cristal voivat hyvin ja kypsyttelevät talven podejaan: parikymmentä per kasvi. Kohta pääsevät kevätparturiin ja muuttuvat multakasveiksi kesälaitumille ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

maaliskuu 14, 2018, 03:38:06 ap #2 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 14, 2018, 03:51:10 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Jo vain kiinnostaa!  :D  Minä kun tuota vesiviljelyä harjoittelen ja ei vieläkään näytä aivan hyvältä taimet kivivilloissa (liian viileä huone tälläiseen airpruning systeemiin),

Aattelin kokeilla verkkoruukkuun lecasoran ja kookoksen sekoitusta. Kangas siihen pitämään kookoksetkin ruukussa.   

Näitä sitten kesän alettua ebbiin soran sekaan mutta  NFT:täkin vois koklata.

(Toisaalta sitten eihän tuo välttämättä ole sen lämpimämpi, tai voi se ollakin vähän tilavuuden/haihtumiserojen takia.)

sorrii

Oli aika vanhaa juttua... :-\
Sen jälkeen on kokeiltu vaikka mitä. Yksi oli ulkokasvatuksissa aurinkokennoviritys: Laitoin 90l. betonipaljuja 2kpl päällekkäin. Alempi tiet reso. Vesipumppu+ pieni aurinkopaneeli 15*20cm settinä eBaystä. Kasvualustana ajattelin ensin vain hydrosoraa. Kun ei ollut kokemusta niistä aurinkovehkeistä, niin sekoitin reilusti kookosta sekaan pidättämään vettä pilvipäivien varalle.
Tomatilloa tuli yhdestä paljusta ~30kg ulkona. Aji Cristalista vähän vähemmän, mutta isoja!! Ne oli kuin pienehköjä suippopaprikoita.

Resoon valui sitä kookosta aika paljonkin, mutta yllättäen ei se pumppua näyttänyt haittaavan ... Vaikea sanoa olisiko toiminut toisin ilman kookosta. Luulen että se ei olisi ollut pakollista, mutta ei ainakaan haitannut ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

maaliskuu 14, 2018, 04:12:59 ap #4 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 14, 2018, 04:16:08 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Viisi vuotta kuluu hujauksessa. Ja tuo valmis tuotekin on edelleen myynnissä, joten kai sitä myös käytetään.  http://www.goldlabel.nl/86/Introduction.aspx

Itse ajattelin Weberin Lecasoraa laittaa ja kookoksen jauhan pähkinänkuorista.. ei kun... Advanced Coco XL tossa isossa tiilissä näyttää lukevan.  Jänskä tuote, en ole ennen kokeillutkaan.

Kai tollasta sitten on kasteltava varoen ettei kookos ole pian kokonaan pohjalla.

sorrii

Mulla oli Kärsältä ostettua [Chilitarvike] bulkki-kookosta: Mustassa muovissa ilman etikettiä. Se oli tosi karkeaa ja sisälsi aika pitkiä kuituja, kuin hiuksia. Ei se paljon liikkunut. Mä luulen että se Advanced Coco on aika samanlaista. Noissa isoissa palikoissa on ollut paljon pitempiä kuituja kuin niissä pikku-tiilissä tai säkkitavarassa.

Viime kesänä mulla oli yksi aurinkolirutin [Quad-Grow-sorrii-editionR] jossa 10l. ruukuissa oli pohjalla pari senttiä hydrosoraa; pääosin alustana kookos/perliitti-mix. Tein ruukun kulmaan täyttäessä muoviliuskalla "pystykuilun" johon tiputin pelkkää soraa. Otin liuskan tietysti sitten pois. Siihen kohtaan laitoin tuloveden letkun. Vesi valui siis alas sitä soraa pitkin josta kulkeutui tietysti kookokseenkin. Siinäkin virityksessä pieni 2.5W vesipumppu johon tein itse pienestä purkista ja pikku-liittimistä jaon neljään letkuun. Hyvin toimi koko kesän. Isot Ajit [Amarillo, Hot Tree Pepper, Cristal, Melocoton] kasvoivat aika perkeleesti ja varsinkin cristalista katkesi monta oksaa hedelmien painosta ...

En mä tuossakaan vaihtanut vesiä kertaakaan koko kesänä ja varmasti oli kookosmuhjua se alasäiliö täynnä, jossa vesipumppu. Ne pienet kookoshiutaleet on vedessä kait niin kevyitä että kulkevat mukana pumpun läpikin. Isommat jää pupun ritilään ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilijamppa

maaliskuu 14, 2018, 13:46:06 ip #6 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 14, 2018, 13:48:02 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 14, 2018, 13:38:50 ip
Mulla oli Kärsältä ostettua [Chilitarvike] bulkki-kookosta: Mustassa muovissa ilman etikettiä. Se oli tosi karkeaa ja sisälsi aika pitkiä kuituja, kuin hiuksia. Ei se paljon liikkunut. Mä luulen että se Advanced Coco on aika samanlaista. Noissa isoissa palikoissa on ollut paljon pitempiä kuituja kuin niissä pikku-tiilissä tai säkkitavarassa.

Viime kesänä mulla oli yksi aurinkolirutin [Quad-Grow-sorrii-editionR] jossa 10l. ruukuissa oli pohjalla pari senttiä hydrosoraa; pääosin alustana kookos/perliitti-mix. Tein ruukun kulmaan täyttäessä muoviliuskalla "pystykuilun" johon tiputin pelkkää soraa. Otin liuskan tietysti sitten pois. Siihen kohtaan laitoin tuloveden letkun. Vesi valui siis alas sitä soraa pitkin josta kulkeutui tietysti kookokseenkin. Siinäkin virityksessä pieni 2.5W vesipumppu johon tein itse pienestä purkista ja pikku-liittimistä jaon neljään letkuun. Hyvin toimi koko kesän. Isot Ajit [Amarillo, Hot Tree Pepper, Cristal, Melocoton] kasvoivat aika perkeleesti ja varsinkin cristalista katkesi monta oksaa hedelmien painosta ...

En mä tuossakaan vaihtanut vesiä kertaakaan koko kesänä ja varmasti oli kookosmuhjua se alasäiliö täynnä, jossa vesipumppu. Ne pienet kookoshiutaleet on vedessä kait niin kevyitä että kulkevat mukana pumpun läpikin. Isommat jää pupun ritilään ...


Koita sitoa ne chilit tomaatin/kurkun tyyliin kasvihuoneen kattoon, niin ei oksat katkeile sadon painosta:

https://www.youtube.com/watch?v=qJgA4n-sCE8

Tällä tyylillä sidon omat chilit kasvihuoneessa ja ei mitään ongelmaa oksien katkeamisen kanssa, vaikka olisi satoa oksat väärällään. Tietysti mitään sivuversoja ei chileillä poistella, vaan käytetään niin montaa juuttinarun pätkää kuin on tarvis oksien tukemiseksi.

sorrii

PS. Mulla on mutu, että systeemissä jossa kiertää vesi, ei tarvita sitä kookosta. Noissa aurinkopaneelivirityksissä ja varsinkin mökillä jossa surisevat itsekseen välillä 2-3 viikkoa, en halunnut riskiä että kuivuvat heti jos pumppu tilttaa ...
Ens kesänä meinaan rakennella mökille 2m pitkän faneri-NFT'n jota suunnitellessa kekkasin, että laitan kuitukankaat sivulta vesisäiliöön vaikka vesi valuu tasolla pitkittäin! Silloin jokaisen kasvin kohdalla menee kuitukangas ja juuret mukana lyhintä tietä resoon. Silloin en siihen laita mitään kookosta enkä edes hydrosoraa. Kansi vaan päällä etteivät juuret ole ihan taivasalla. Mökillä siis ei ole verkkosähköä enkä ala kasvariin mitään akkuja virittelemään. Pieniä 5-10W aurinkokennoja vaan. Niilläkin vesi lirisee 8-10 tuntia päivässä. Pilvisinä päivinä vettä haihtuu taas vähemmän.

Muutaman vuoden kun viljelee hydrosorassa, tai perliitissä ja lopulta kookoksessakin, niin kyllästyy kyllä pesemään soraa, huuhtomaan perliittiä, kookosta, eikä viitsi enää kipata käytettyä kookosta tai perliittiä kasvimaallekaan. Mulla on pieni yrttimaa, jossa taitaa olla nyt 30cm kerros päällä perliitillä jatkettua kookosta. On jo vähän liian kuohkeaa ja ilmavaa porkkanoille ja perunoille ...  ???

Leca-sora ei oikein vastaa hydrosoraa. Hydrosora imee vettä ja suurimmaksi osaksi painuu vedessä pohjaan. Normaali Lecasora on "kapillaarikatkoa" eikä siis ime tai nosta vettä kapillaarisesti! Jossain aktiivisysteemissä ehkä toimii, mutta passiivihydrossa ei! Ei aito hydrosorakaan mahottomia maksa ellei vertaa Weberin kuution säkkeihin litrahintaa. Onhan sitä aitoa hydrosoraa Ikeassakin ja on ollut Tokmannilla, Minimanissa, Halpa-Hallissa.

Perliitti taas on sitten vielä käyttökelpoista tavaraa. Sitä oon hakenut jopa polkupyörällä 100l säkin joskus. Pavunvarressa Tampereella halvinta: 39€/100l. Se oli ylivoimaista autopoteissa ja passiivihydroissa. Ja on sitten vielä vittumaisempaa kyllä käsitellä ja esim huuhtoa uusiokäyttöön. Kasvimaa näyttää vekkulilta kun moni luulee että on styroksi-muruja maassa joka puolella ...  ::)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

LainausKoita sitoa ne chilit tomaatin/kurkun tyyliin kasvihuoneen kattoon, niin ei oksat katkeile sadon painosta:


Oon mä niitä aina sitonutkin. Sittenvaan kun on kunnon viidakko kasvihuoneessa niin ei joka oksaa ehdi. Nehän kasvaa kuin sienet sateella, paitsi että pituutta.

Tomatillojen kanssa muuten kävi niin, että alumiiniputket joita oli kehikkona kasvin ympärillä alkoivat nurjahdella ja pari narua jopa katkesi, kun oli oikein kunnon terttu roikkumassa. Naapurin Mirjami -80v - 110kg- näytti pikkutytöltä kun oli niitä salaa poimimassa  8) 8) 8)

"Hauska" juttu muuten: Mulla kun rupesi niitä tomatilloja tulemaan oikein kunnolla, niin sanoin palsta-naapureille että sieltä saa käydä maistamassa vapaasti. Tämä yksi kovaääninen pohjalaanen mummeli sitten poimi melkein kaikki. Mä luulin että on lintuparvi tai joku muu elukka käynyt viikonloppuna kun olin poissa. 2 vuotta myöhemmin se Mirkku kerran kutsui mut kahvittelemaan leiriinsä ja alkoi kehua että kyllä ne oli hyviä ne sun tomatillot: Mulla on vieläkin monta isoa purkkia niitä kellarissa. Sinähän silloin lupasit että ne saa poimia ...  :-[ :-X :-\ .. niitä tuli ainakin neljä ämpäriä ...  ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

maaliskuu 14, 2018, 15:23:14 ip #9 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 14, 2018, 17:22:54 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 14, 2018, 13:59:25 ip
Leca-sora ei oikein vastaa hydrosoraa. Hydrosora imee vettä ja suurimmaksi osaksi painuu vedessä pohjaan. Normaali Lecasora on "kapillaarikatkoa" eikä siis ime tai nosta vettä kapillaarisesti! Jossain aktiivisysteemissä ehkä toimii, mutta passiivihydrossa ei! Ei aito hydrosorakaan mahottomia maksa ellei vertaa Weberin kuution säkkeihin litrahintaa. Onhan sitä aitoa hydrosoraa Ikeassakin ja on ollut Tokmannilla, Minimanissa, Halpa-Hallissa.


Tämä on aihe josta puuttuu oikeita vertailuja. Vertailuissa on myös ymmärrettävä että tulokset koskevat tietttyjä merkkejä ja valmistuseriä.    Usein kuulee tuon mitä sanot, mutta toisaalta myös muunlaista jossa hydrosora kelluu yhtä paljon.  Myös pH-eroista kuulee täysin ristiriitaisia väitteitä.   Kapillaarikatko ei ole ihan selkeä homma, sillä Leca merkkistä kevytsoraa on erikseen KAP- versiota. Oiskohan poltettu pinnaltaan sitten extraliekillä.   Mulla on nyt säkit sekä hydrosoraa että perus-Weberiä, joten perästä kuuluu. Kelluvuus ja huokoisuus, veden imeytyminen ja haihtuminen, vaikutus happamuuteen - kaikki on hyvin selkeästi ja helposti mitattavissa vertailussa. Hintaerot näkee mittaamattakin.  K-raudassa maksoin Leca KS 410 50L 12,90.  1000L säkki olisi toki ollut edullinen litrahinnaltaan, mutta ei ollut peräkärryä mukana.

ed.  Aloin jo valmistella vertailua, joten tämä aihe saa pian oman ketjunsa.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kevytsora
http://www.chiliwiki.fi/index.php?title=Lecasora  (Esipesty on mainittu ero tääsä.)

Vuorikaskas

maaliskuu 14, 2018, 15:38:50 ip #10 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 14, 2018, 17:07:02 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Saa poistaa kiitos vahinkoviestin.  (Outoa ettei yhdessä osastossa ole poistomahdollisuutta.  Tai että se on muualla.  http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=17632.msg344904#msg344904 )

MRgreen

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 14, 2018, 14:09:55 ip
LainausKoita sitoa ne chilit tomaatin/kurkun tyyliin kasvihuoneen kattoon, niin ei oksat katkeile sadon painosta:


Oon mä niitä aina sitonutkin. Sittenvaan kun on kunnon viidakko kasvihuoneessa niin ei joka oksaa ehdi. Nehän kasvaa kuin sienet sateella, paitsi että pituutta.

Tomatillojen kanssa muuten kävi niin, että alumiiniputket joita oli kehikkona kasvin ympärillä alkoivat nurjahdella ja pari narua jopa katkesi, kun oli oikein kunnon terttu roikkumassa. Naapurin Mirjami -80v - 110kg- näytti pikkutytöltä kun oli niitä salaa poimimassa  8) 8) 8)

"Hauska" juttu muuten: Mulla kun rupesi niitä tomatilloja tulemaan oikein kunnolla, niin sanoin palsta-naapureille että sieltä saa käydä maistamassa vapaasti. Tämä yksi kovaääninen pohjalaanen mummeli sitten poimi melkein kaikki. Mä luulin että on lintuparvi tai joku muu elukka käynyt viikonloppuna kun olin poissa. 2 vuotta myöhemmin se Mirkku kerran kutsui mut kahvittelemaan leiriinsä ja alkoi kehua että kyllä ne oli hyviä ne sun tomatillot: Mulla on vieläkin monta isoa purkkia niitä kellarissa. Sinähän silloin lupasit että ne saa poimia ...  :-[ :-X :-\ .. niitä tuli ainakin neljä ämpäriä ...  ???


Täähän menee samaan kastiin Tyräkin legendan kanssa. Voi Mirkku minkä teit. Tarjosiko hää sulle edes niitä kylässä ollessasi?

sorrii

LainausTarjosiko hää sulle edes niitä kylässä ollessasi?


On muuten niin tomera mamma etten uskaltaisi sisätiloihin kylään  ??? ???
Nää muutkin eukot siellä palstoilla aika häpeilemättömästi kuokkii ja pyllistelee rintaliivit päällä ja tiet jonkunlaiset raappahousutkin. On siellä melkein ainoana miehenä joskus orpo olo. Ja ainoana alle 60v ...
(En kyllä enää aio siellä viljellä, kun tuli hallintaan perintömökki, jossa ihan riittävästi puuhastelua kesälle)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

huhtikuu 22, 2018, 14:25:29 ip #13 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 22, 2018, 21:06:26 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Mulla lähti mix kokeiluun. Odotukset on korkealla.  Tämä saattaisi korvata jatkossa kivivillakuutiot. Verkkoruukkuun laitoin ensin hallaharsoa.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=17930.msg346472#msg346472

Leca 410 ja Advanced Coco XL 2+1  66,6/33,3



kasvattaja

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - huhtikuu 22, 2018, 14:25:29 ip
Mulla lähti mix kokeiluun. Odotukset on korkealla.  Tämä saattaisi korvata jatkossa kivivillakuutiot. Verkkoruukkuun laitoin ensin hallaharsoa.

Leca 410 ja Advanced Coco XL 2+1  66,6/33,3


Varmasti toimii. Trinidad moruga scorpion blendit oli pari vuotta laastipaljussa, missä pohjalla oli noin 10cm kerros samaisia lecapapuja. Ylempänä oli kookosta, jonka seassa oli samoja lecapapuja.
Viime keväänä talveltimisen jälkeen kookoksen vaihdon yhteydessä kasvit sai vetää pois kyljellään olevasta paljusta. Juuret oli valloittaneet alimman lecakerroksenkin.
Kastelua varten viemäriputki meni paljun pohjalle. Passiivista vesiviljelyä?

Hatunnosto kekseliäisyydestä  :thumbup: 
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

Vuorikaskas

huhtikuu 26, 2018, 20:20:18 ip #15 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 26, 2018, 20:24:06 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Näähän on keksitty jo monesti ennenkin ja monen toimesta.   ^-^  Tuota harsoa olen joskus kokeillut soran kanssa pistokkaalle NFT:ssä ilman verkkoruukkua. Narulla oli vaan pussiksi suljettu.  :P



Lainaus käyttäjältä: kasvattaja - huhtikuu 26, 2018, 10:01:54 ap
Varmasti toimii. Trinidad moruga scorpion blendit oli pari vuotta laastipaljussa, missä pohjalla oli noin 10cm kerros samaisia lecapapuja. Ylempänä oli kookosta, jonka seassa oli samoja lecapapuja.
Viime keväänä talveltimisen jälkeen kookoksen vaihdon yhteydessä kasvit sai vetää pois kyljellään olevasta paljusta. Juuret oli valloittaneet alimman lecakerroksenkin.
Kastelua varten viemäriputki meni paljun pohjalle. Passiivista vesiviljelyä?


No sitä.  Kookos ilmeisesti alkaa hajoamaan  kun tarpeeksi vanhenee?

sorrii

LainausKookos ilmeisesti alkaa hajoamaan  kun tarpeeksi vanhenee?


Mä olen kierrättänyt kookosta aina edellisvuotisista. Siitä huomaa että on pehmeämpää ja "multamaisempaa". Itse oon liottanut Canna Flush'illa ne ja huuhtomisen jälkeen sekoittanut uuteen kookossatsiin. Aina niistä aika paljon jää biojätteeseen juurakon mukana ja mökillä tulee heitettyä kasvimaalle. Nyt muutaman vuoden pienimuotoisen viljelyn jälkeen alkaa kyllä tuntua että kasvimaalle pitäisi tilata kuorma hiekkaa ja savea  ??? ... Siellä on 30cm kerros perliittiä ja kookosta ja eppäilen ettei sovi kovin hyvin porkkanoille ja perunoille  8)

Mulla on mutu, että sellainen karkeampi kookos, jossa on pitkiä kuituja ja jopa ihan palasia joukossa, voisi kestää hajoamatta ainakin pari vuotta. Chilitarvikkeessa oli toissavuonna sellaista bulkkia mustassa muovikääreessä ilman etikettiä, joka oli tosi karkeaa. Ne nykyiset isot [70litraa?] on myös aika karkeaa. Tiiliskivet ja säkkitavara on hienompaa ja muuttuu mudaksi nopeammin... Ei se kyllä helposti mätänemään ala eikä edes homehtumaan! Mä löydän välillä vuodenkin vanhoja pusseja joissa valmiiksi sekoitettua kosteaa kookosta, eikä sellainenkaan haise tai näytä mitenkään erilaiselta kuin tuore.

Ja minä kun oon sekoittanut kookokseen vielä perliittiä yleensä 1/4-osan tai 1/5-osan, niin tuntuisi aika kalliilta käyttää se vain kerran ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilijamppa

toukokuu 01, 2018, 21:07:10 ip #17 Viimeisin muokkaus: toukokuu 01, 2018, 21:09:36 ip käyttäjältä Chilijamppa
About 8 vuotta pitäisi mennä kookoskuidulla täydelliseen hajoamiseen. Itse meinasin sekoitella osan edellisenvuoden kookoskuidusta yrttipenkkiin, tiedä vaikka tykkäisivät oikein kovasti.

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - toukokuu 01, 2018, 21:07:10 ip
About 8 vuotta pitäisi mennä kookoskuidulla täydelliseen hajoamiseen. Itse meinasin sekoitella osan edellisenvuoden kookoskuidusta yrttipenkkiin, tiedä vaikka tykkäisivät oikein kovasti.

Tätä en miettinyt kun rupesin käyttää kookosta. Haittaako tuo enää siinä vaiheessa kun chilit on tuon ikäisiä? Eikö ne vaan tavallaan kierrätä omia juuristoansa? Pitääkö huolestua kun chilit voi elää kymmeniä vuosia.

sorrii

LainausTätä en miettinyt kun rupesin käyttää kookosta


Eläähän ne mullassakin vuosikausia ... Ehkä noin vanhoja kasveja vanhassa kookoksessa ei voi ylikastella ja liottaa yhtä suruttomasti, kuin tuoreessa kuidussa. Se se on mulla ainoa syy miksi käytän kookoskuitua, että opin vuosia sitten pahan tavan pitää chilit märässä jatkuvasti, johtuen siitä että olin usein päiviä pois kotoa. Toki ihan siinä on passiivihydroilu vielä parempi, mutta mähän kasvattelen nyt vain taimia kotona, jotka siirrän kesäksi muualle: Osan maahan, multiin; osan autopotteihin kookokseen; joitakin hydrosoraan sen juuripaakkunsa kanssa aurinkokenno-liruttimiin ja jopa ebbiin. Kookosmurut eivät näytä haittaavan resossakaan ihan äkkiä. Perinteisen multakasvatuksen tapaan eroa ei varmaan ole juuri muuta, kuin että pitää lannoittaa enemmän..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`