huhtikuu 16, 2024, 20:35:59 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ongelmia Lehdillä...

Aloittaja Bermann_7, tammikuu 26, 2008, 18:54:23 ip

« edellinen - seuraava »

Bermann_7

Nyt meinaa allekirjoittaneelle amatöörille iskeä paniikki, suokaa siis anteeksi siitä aiheutuvat typot/lyöntivirheet. :?

Ongelma, joka piinaa kahta Lemon Droppiani on tämä; niillä on molemmilla ensimmäinen pari oikeita lehtiä, ja niiden pinnassa näkyy kellertäviä laikkuja. Suurennuslasilla tutkittaessa laikkujen keskellä näyttäisi olevan mekaanisia naarmuja. Olen mielestäni käsitellyt taimiani silkkihansikkain, eli en usko aiheuttaneeni naarmuja itse. Pahimmillaan ongelma on toisen lemondropin lehden aivan juuressa, kuitenkin lehdessä, eikä lehden varressa. Alue on havaittavissa määrin tummempi (liki musta) kuin ympäröivä alue.   :cry:

toistaiseksi tämä ei näytä vaikuttaneen kasvuun, molemmat kehittelevät seuraavaa lehtiparia. Mieltäni askarruttaa, mikä on voinut "tuhot" aiheuttaa, ja mitä minun tulisi tehdä chilieni hyvinvoinnin turvaamiseksi? olisiko merileväjutusta mihinkään?  :shock:

Chilit siis kasvaa n.20l kokoisessa DIY kasvihuoneessa, 16h päivässä valoa+tuuletusta, valo loistareita ja ESL:oja. Lämpötila 21-25C lamput n. 5cm päässä kasveista. kastellut olen päivittäin, kohtuullisesti...

plz, antakaa jotain vinkkejä, jos teillä on tarjota...
So it goes.
-KV

Taiminen

Epäilen suuresti että liika kastelu on taas ongelma.. itse en kastele edes kerran päivässä! Kun multa on mielestäni kuivahtanutta laitan lisää vettä. Kokeile multaa päivittäin, mutta älä suinkaan kastele päivittäin, etenkin kun taimesin ovat minikasvihuoneessa! Tuolla ne ovat minulla olleet kastelematta neljäkin päivää ja hyvin pärjäsivät, kastelin vaikka eivät olleet juuri ollenkaan kuivaneet. Toivottavasti toipuvat, ja mitä lehtiin tulee ne mitä luultavimmin lähtevät, mutta uusia lehtiä on tulossa kun hoidat oikein! :)
Chililehdestä: Lehti oli miltei valmis, mutta painamisen kanssa tuli ongelmia. En siis ole varma saanko sitä ikinä mihinkään , mutta katsotaan. Pahoitteluni!:(

Bermann_7

Kiitos vinkistä :P voi olla että kastelen liikaa.... :roll:  varsinaisesta kasvihuoneesta ei tosin ole kyse, enemmänkin heijastinkammiosta.... lähinnä siis valon määrän maximointia 8)
So it goes.
-KV

Dazzler

ettei lehdet olisi palaneet loisteputkissa? koita siirtää lamppuja väh. 10-15cm päähän...

Jomppe

Mielestäni siinä voisi olla kaksikin syytä.
Lamput voivat olla liian lähellä riippuen aivan siittä että miten tehokas tuuletin sinulla on.
Ja voisit antaa mullan pikkusen kuivahtaa ennen seuraavaa kastelua.
Tein itse kaksi vuotta sitten saman virheen kun luulin että on liian kuivaa.
Pintamulta näyttää kuivalta mutta keskeltä saattaa olla aivan kosteaa.
Voit kokeilla sormella.
Itse kastelen kerran viikossa.
:)

tellie

Minulle tulee mieleen ripsiäistuhot O_o Toisaalta olen tässä vuosien saatossa niitä katsellut niin paljon, että joskus tulee mieleen ripsiäistuhot varmaan klemmareistakin :D Mutta sellaista "vaaleaa kiemuraista naarmua" ne ne juuri monesti ovat.

Sen sijaan tummuus ei kyllä kokemusteni tai kuulemani mukaan liity mitenkään ripsiäisiin, paitsi elukoiden värinä ja niinä ihmeellisinä mustina pilkkuina. Tummempaa osaa voisi selittää se... mikä helvattei se oli se aine jota chileihin monesti tulee valossa? Antosyaani?

Oli mitä oli, kuva auttaisi.

Juu kastelua kannattaa vähän tsekata. Kerran päivässä on hurjan paljon pienille taimillekin, elleivät nyt jossain sormustimessa ole. Heti kun ihan pikkutaimivaihe on ohi, niin nyrkkisääntönä vähän liian kuiva haittaa vähemmän kuin liian märkä. Kuivassa kasvi kasvattaa kunnon juuret, märässä ne delaavat hapenpuutteeseen ja mätänevät. Minulla on chili, jota olen viimeksi kastellut viime vuoden puolella, ja hyvin potkii menemään... Kohta voisi harkita. Siis harkita. (Tämä kasvi tosin talvehtii vähäisellä lehtimassalla, joten haihdutusta ei ole kamalasti. Taimet kasvavat ja ovat herkempiä kuivuudellekin, mutta kyllä nekin voi hengiltä juottaa innoissaan ;) )

Red Candy

Entäs tupakan mosaiikkivirus? Ainakin googlen kuvahaulla, tobacco mosaic virus, rupesi löytymään kuvia ja juttuja, mutta katso itse näyttääkö tutulta...

Itse tupakoin, ja en ole koskenut taimiin, ja kohta kun on pakko, otan vinyylihandskat käteen.

Bermann_7

Hmm.... tämä nyt on vähän noloa.. en osaa liittää kuvaa viestiini.  :x  
Jospa joku vähän jelppaisi....

Ja chilejäni riivaavaan ongelmaan voisin lisätä sen verran, että mustat alueet ja naarmut esiintyvät VAIN yhdellä tai kahdella lehdellä / kasvi. Milemmilla kasveilla on siis jo 3-4 lehteä+sirkat. uskoisin, että loiset levittäytyisivät kaikille lehdille? (toivottavasti en juuri maalannut pirua seinälle :twisted: ) [/img]
So it goes.
-KV

Bermann_7

Noniin. herätelläämpäs tätä ongelmaa henkiin kuvien voimalla. Lemon droppini kärsivät, ainakin näennäisesti, yhä kummallisista laikuista.




Kun mitään liikettä ei lehdillä (alla/päällä/tyvissä) näy, niin en oikeen tiedä mistä kiikastaa.. :( voisiko liikakastelu aiheuttaa tollasta? tai joku ravinnepuutos? toi LD on siis kasvuturpeessa, (tilavuus vajaa 1litra), kasvi n.15cm korkea kuymmenkunta oikeaa lehteä, kastelua pari kertaa viikosa, silloin tällöin merileväuutetta. eipä tuo pahemmin näytä "kärsivän" sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta ei noi laikut ihan terveitäkään ole..
So it goes.
-KV

walt

Mulla on vähän samanlaista ilmiötä tuossa omassa annuumissani (bako local). Mitään vipeltäjää ei silmällä tarkastikaan tiirailtuna näy. Ovatko vihannespunkit sitten niiiiin pieniä ettei tällainen nuori viriili mieskään niitä paljain silmin erota?

futuristi

jos oot kastellu liikaa niin se vesi voi olla pilaantunutta siellä mullassa. kannattaisi siis huuhdella kerralla nyt kunnolla, pelkällä vedellä. siis tosiaan huuhdella eli valuttaa puhdasta vettä monta kertaa mullan läpi eikä vain kastella märäksi. tietenkin tämä huuhtoo hieman ravinteita mullasta ja tekee siitä tiiviimmän, mutta parempi sekin kuin että kasvi kuolee.. nosta sen jälkeen ruukku niin, että pohjan raot saavat ilmaa. varmuuden vuoksi voit myös pistellä reikiä kylkiin jos siltä tuntuu. ja jos sulla on lecasoraa tms. pinnalla niin kaavi ne pois siksi aikaa, että multa saa rauhassa kuivata.

ZAZ

itselläni löytyy samanlaisia laikkuja punaisesta habanerosta. :S
Meinaa tällekin aloittelijalle iskeä ressi hiljalleen. Eristin sen muista taimista toistaiseksi. Tai ainakin siihen saakka että joku kertoo ettei sillä ole hätää. :D
Shit happens when you party naked.

Bermann_7

mä en oo eristäny... ja noita laikkuja löytyy vähä joka lajikkeelta, etenkin lemon dropilta.... tosin muilla (ajit cristal ja benito) on vähä erilaisia "naarmuja", jotka uskon itse vahingossa aiheuttaneeni. Syyksi sanottakoon, että foliossa on yllättävän teräviä reunoja ja nurkkia  :evil:

No, niin kauan kuin ne hengis pysyy, ja hyvin voi, niin ei kai tässä mitään hässäkkää.... kattelin kyllä ,äntysuovan valmiiks, ja harkitsen viikonloppukylpyä noille plantuille...... :lol:
So it goes.
-KV

JanneN

Moikka!

Mistä johtuu että osa kasveista roikuttaa lehtiä? Sitten osa on nahkeita ja "kurttuisia"
Liian vähän/paljon lannoitetta? Liian lähellä valoa?

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "JanneN"Moikka!

Mistä johtuu että osa kasveista roikuttaa lehtiä? Sitten osa on nahkeita ja "kurttuisia"
Liian vähän/paljon lannoitetta? Liian lähellä valoa?


Kasvit normaalistikin nuokuttavat lehtiään. Toki veden puutteestakin lehdet nuokkuvat, mutta silloin tavanomaista voimakkaammin.

Eri lajikkeilla on lisäksi huomattaviakin eroja lehdissä: Väri vaihtelee, samoin kiilto, karvaisuus, ryppyisyys jne.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Kuti

Olin pääsisäisen poissa ja Lemon Dropin lehdelle oli käynyt hydrossa hassusti:




No siis, tuho on kohdistunut vain yhteen lehteen ja sekin lähimpänä lamppua.  Ihmetyttää vain, että miksi noin on käynyt. Tuholaisten jälkiä tai tuholaisia ei näy reikää enempää. Kärventymisen merkkejä ei näy.
Lehti vaikuttaa siltä, että sen rakenne olisi vain revennyt. LD voi muuten hyvin ja muut kasvit voi aivan yhtälailla mainiosti.

Onko kellään ideoita / selityksiä?

Doe_J

Olisiko lampun lämpö vain käperryttänyt lehteä niin että se lopulta repeytyi?

Mulla on parissa baccatumissa tällä hetkellä latvassa tuollaisia repeämiä kun joskus tuli kevyesti tökättyä latva varjostimeen, ja myöhemmin lehti repesi kasvaessaan vahingoittuneesta kohdasta.

Kuti

Lainaus käyttäjältä: "Doe_J"Olisiko lampun lämpö vain käperryttänyt lehteä niin että se lopulta repeytyi?


Epäilen, koska muissa kasveissa on ollut lehdet lähempänä kuin tässä. Unohdin sen mainita. Olen kyllä saattanut vahingoittaa lehteä aikaisemmin ja nyt se sitten repeää ko. kohdasta.

Bermann_7

Noniin.... jälleen lehdillä häikkää

TAUSTAA: Tällä kertaa päänvaivaa aiheuttavat markettihabanerojen lehdet. Isoja ovat, ja päätin viedä ne aurinkoa ottamaan. Ensin yhen harson alla, n. viikon ajan, sitten ilman harsoja. ne ovat olleet ilman harsoja auringossa varmaan melkein 2 viikkoa.... Lisäksi, olen lannoittanut noita(kin) aika ahkerasti biobizz biogrow:lla, purkin annostusohjeen mukaisesti, n kerran viikossa.

ONGELMA: Habojen lehdissä on ruskeita alueita. samankaltaisia , kuin auringossa palaneissa lemondropeissa... Voiko kyse kuitenkin olla ylilannoituksesta?
So it goes.
-KV

Maakari

Yleensä biobizzin tuotteilla ei ole kovin helppoa liika lannoittaa. Fatalii kokeillu ja sato on vain ollu hyvä. Vika taitaa olla jossain muussa.
Toivossa on hyvä elää...