LED kasvivalaisimet

Aloittaja Sihijuoma666, kesäkuu 27, 2013, 19:23:19 ip

« edellinen - seuraava »

Sihijuoma666

Tottakai riittää, mutta tuossa olisi valmiiksi Artco jo roikkumassa. ;D

höppänä

Aivan, näinpä tietysti :)  minulla tuo on leveimmillään noin 120mm ja olisiko korkeus kannan päästä arviolta 130mm. Ilmankierto lienee se kysymys. Härpäkkeen jäähdytyksen toiminnasta tullee pitää huoli. Avonaisena tuo ei ainakaan lämpiä liikaa.

Sihijuoma666

Eiköhän nuo tule roikkumaan pelkän kannan ja johdon kanssa.

M1kko

elokuu 30, 2013, 19:32:04 ip #63 Viimeisin muokkaus: elokuu 31, 2013, 10:51:21 ap käyttäjältä M1kko
Posti toi tänään tuon 54W ledin, yleisvaikutelmalta laadukkaamman oloinen kuin tuo 36W versio. Tosin 1kpl punaisista ledeistä pimeänä.  :'(  Lampun saa kyllä purettua osiin, täytyy katsoa jos sen vaikka joku päivä purkaisi ja koittaisi saada kuntoon. Aika näyttää kuinka kasvit kasvaa tuolla lampulla.

Edit. No tuli sitten purettua tuo lamppu ja oli vain heikko juotos tuolla 1 ledillä.

tomjo78

Mistäs tommosia 54W ledejä saa ?

höppänä

Lainaus käyttäjältä: tomjo78 - syyskuu 25, 2013, 16:27:37 ip
Mistäs tommosia 54W ledejä saa ?


En tiedä saako tänne linkata, mutta tuolta: http://m.ebay.com/sch/i.html?kw=seller%3Anocfashion&epp=24&pgn=1&cmd=SREF&sellerId=nocfashion

Toimitus kestänee noin 5-6 viikkoa.

unenkuva


Linkkaaminen on jopa suotavaa :) 
Vähän otin oikeudeksi muokata linkkiä, koska minulla ainakin sinun linkkisi meni sivulle, jossa oli 12 tuotetta. Tässä linkki suoraan 54W lampp. 

höppänä

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - syyskuu 28, 2013, 08:37:00 ap

Linkkaaminen on jopa suotavaa :) 
Vähän otin oikeudeksi muokata linkkiä, koska minulla ainakin sinun linkkisi meni sivulle, jossa oli 12 tuotetta. Tässä linkki suoraan 54W lampp.




Laitoin tuon laajan linkin, kun sen takaa löytyy myös muita wattimääriä ja aallonpituuksia :) nuo akvaariosiniset ei taida vaan chilille pelittää?

unenkuva

Valosta on aina hyötyä. Poislukien hehkulamppu ja monet halogeenit. Siinäkään kyse ei ole siitä, että valo olisi haitaksi, vaan siitä, että hehkulampussa n.95% energiasta menee lämmöksi, lamppu kuumenee ja chilit palaa. Hehkulamppua ei saa niin lähelle laitettua, että valosta olisi hyötyä.

Eihän sitä turhaan sinisiä ledejä akvaariolamppuihin laiteta, niillä pyritään edistämään kasvien kasvua. Muutenkin vaikkapa loisteputkilla 6400K kasvaa paremmin kuin 2700K, eli siis sinisemmällä valolla.

Näkyy olevan punaisten ja sinisten suhde ihan sama kuin vaikkapa tässä  jota mainostetaan optimaaliseksi kasvatuslampuksi

Herpiili

Noita kiinan ledejä löytyy AliExpressin puolelta melkoisesti laajempi valikoima.

Dethlock

Nonnih, minulla on nyt nurkissa yksi LED-valo johon pitäisi saada driverit jostain.

Siinä on 3W ledejä 2x 45kpl. Vanhoista drivereista ei muuta tietoa kuin 500mA- tarra kyljessä ja pitäisi löytää uusi ratkaisu että saa lampun käyttöön mutta minulle ei hahmotu millainen driveri (ja mistä) siihen pitäisi hommata. Jonkun firman sivuilta löysin laskurin mutta noilla spekseillä sanoi kaikista firman omista palikoista ettei sopivaa löydy.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

Caide

Lainaus käyttäjältä: Dethlock - syyskuu 28, 2013, 10:16:59 ap
Nonnih, minulla on nyt nurkissa yksi LED-valo johon pitäisi saada driverit jostain.

Siinä on 3W ledejä 2x 45kpl. Vanhoista drivereista ei muuta tietoa kuin 500mA- tarra kyljessä ja pitäisi löytää uusi ratkaisu että saa lampun käyttöön mutta minulle ei hahmotu millainen driveri (ja mistä) siihen pitäisi hommata. Jonkun firman sivuilta löysin laskurin mutta noilla spekseillä sanoi kaikista firman omista palikoista ettei sopivaa löydy.

Mun käsittääkseni myös LED-virtalähteissä/muuntajissa voi laskea homman niin, että kun niisä usein ilmoitetaan vain virta arvo, eli amppeerit:
P=U*I
P=teho yksikkönä watti (W), U=jännite, yksikkönä voltti (V) ja I=virta, yksikkönä amppeeri (A).
Eli jos on ilmoitettu vaikka 500mA, se tarkoittaa 0,5A ja jännitä varmaan ollut 12V, niin olisi 6W muuntaja/virtalähde ja tuo siis tarkoittaa jotain ihan jotain muuta, kuin sen sun vanhan virtalähteen tehon kestoa. En muista suositteluprosenttia tarkkaan, mutta itse olen aina tehnyt kaikilla muuntajilla niin, että käyttöön otetaan maksimissa 70-80 prosenttia muuntajan tehosta maksimissaan, jotta se oikeesti kestääkin. Useimmilla muuntajilla on myös minimivirta, minkä tarvitsee toimiakseen. Jos sulla on 90 wattia LED-tehoa, pitää virtalähteen sitten mielellään kestää reilusti tuon yli tai savut karkaa aika nopeasti laitteesta pihalle. Tuossa LED-ufossa on se huono puoli, että siinä ei ole oikein tilaa. Taisin keittiön LED-nauhalle ostaa juuri virtalähteen, jossa oli 90W maksimiteho ja se on jo todella kookas ja ei varmasti mahdu sisällä ja käytännön maksimit tuolle on 70W LED-nauhaa.

Kannattaa kokeilla ottaa yhteyttä valmistajaan ja sitä kautta löytää uusi virtalähde. Tosiaan helposti käy, että muut ei mahdu sisälle.

Dethlock

Ei tarvitse mahtua sisälle, voin vetää piuhat sopivanmittaiseksi tai tehdä Frankensteinit kunhan sopiva driveri löytyisi. Tuossa tosiaan tehoja 270W (90x3W). Valmistajasta ei havaintoa ja myyjästä ei ole kuulunut pariin viikkoon mitään.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - syyskuu 28, 2013, 09:12:08 apNäkyy olevan punaisten ja sinisten suhde ihan sama kuin vaikkapa tässä  jota mainostetaan optimaaliseksi kasvatuslampuksi

On niitä jo valkoisiakin. Pari tuollaista ja tulee 70 wattia valoa.

tomjo78

Paljonko noihin ebay ledeihin on sitte tullit päälle ? Näyttävät tulevan aika kaukaa.

ChIlIDoG


höppänä

Lainaus käyttäjältä: tomjo78 - syyskuu 28, 2013, 19:12:37 ip
Paljonko noihin ebay ledeihin on sitte tullit päälle ? Näyttävät tulevan aika kaukaa.


36w mahtuu alle tullirajan ;)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - syyskuu 28, 2013, 19:55:53 ip
http://www.youtube.com/watch?v=keaE7QTKTYE

tuollanen video pisti silmään tubessa

Olipa havainnollinen "ruumiinavaus" pienelle led-lampulle.
Samoja vikaherkkiä komponentteja sielläkin on sisässä kuin jo räjähdelleissä ESL ja Ufo-led lampuissa, joista täälläkin on kerrottu. Ei siinä auta, vaikka ledit kestäisivät 50.000 tuntia, kun konkat ovat huonoja ja poksahtelevat.

Lyhyt kestoikä ja mahdollisesti vielä tulipalovaara kuuluvat näiden halpojen tarjousten ominaisuuksiin ja meitä kuluttajia käytetään tuotteiden testaajina. Vaikka tuskinpa Suomessa kalliimmalla myytävät ovat juuri sen parempia?

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - syyskuu 28, 2013, 21:26:43 ip
Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - syyskuu 28, 2013, 19:55:53 ip
http://www.youtube.com/watch?v=keaE7QTKTYE

tuollanen video pisti silmään tubessa

Olipa havainnollinen "ruumiinavaus" pienelle led-lampulle.
Samoja vikaherkkiä komponentteja sielläkin on sisässä kuin jo räjähdelleissä ESL ja Ufo-led lampuissa, joista täälläkin on kerrottu. Ei siinä auta, vaikka ledit kestäisivät 50.000 tuntia, kun konkat ovat huonoja ja poksahtelevat.

Lyhyt kestoikä ja mahdollisesti vielä tulipalovaara kuuluvat näiden halpojen tarjousten ominaisuuksiin ja meitä kuluttajia käytetään tuotteiden testaajina. Vaikka tuskinpa Suomessa kalliimmalla myytävät ovat juuri sen parempia?


Itse olen testi mielessä ostanut yhden halvan ~5€ ja huomattavasti kalliimman 25€ osramin ledin ...molemmat 12V MR16 kannalla olevia ja 4,5W. Osram on huomattavasti painavampi kuin halpis ledi ja eniten halvassa häiritsee valokeila, mikä on aivan liian kapea. Eli osramissa on parempi linssi. Hyvin tuntuis Osrami korvaavan 20W halogeenin, mutta hinta on aika suolainen. Joskus aikaisemmin laskeskelin että jos kaikki talon halogeenit, niin sillä säästäis noin 2kk sähkölaskun vuodessa. Kuoletusaika oli jotain parin vuoden luokkaa.

HerraDI

syyskuu 29, 2013, 14:33:49 ip #79 Viimeisin muokkaus: syyskuu 29, 2013, 14:48:01 ip käyttäjältä HerraDI
Lainaus käyttäjältä: Dethlock - syyskuu 28, 2013, 12:28:13 ip
Ei tarvitse mahtua sisälle, voin vetää piuhat sopivanmittaiseksi tai tehdä Frankensteinit kunhan sopiva driveri löytyisi. Tuossa tosiaan tehoja 270W (90x3W). Valmistajasta ei havaintoa ja myyjästä ei ole kuulunut pariin viikkoon mitään.


Säädettäviä virtalähteitä ledeille löytyy ainakin Philipsiltä, Osramilta ja Helvarilta. Yleensä ulostulovirta säädetään pelkällä vastuksella. Tärkein asia tarkastaa on lediketjun vaatima kynnysjännite ja varmistaa että se ei ylitä driverin suurinta ulostulojännitettä. Luultavasti tarvitset molemmille ketjuille oman driverin, koska yhden 45kpl lediketjun kynnysjännite on luokkaa 120V (olettaen suurimman osan olevan  punaisia). Säädettävissä drivereissa ilmoitetaan yleisesti ulostulojännite tyyliin: 80V-130V, jolloin pienimmällä virralla ajaessa katsotaan suurempaa rajaa ja suuremmalla virralla pienempää (teho määrää laitteen keston).

EDIT: http://www.meanwell.com/search/HLG-185H-C/default.htm
Tollainen driveri HLG-185H-C500 varmaan pystyisi ajamaan koko ketjua. Laitteeseen on speksattu 200W maksimitehoa mutta luultavasti valaisimesi oikea teho jää se alle (270W on silkkaa markkinointi bullshittiä).