LED kasvivalaisimet

Aloittaja Sihijuoma666, kesäkuu 27, 2013, 19:23:19 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Missä noita 20W Airam-ledejä myyrään??

Lämpenemistä muuten epäilen mäkin vähän. Samannäköisissä IKEA'n ledeissä, joissa teho taisi olla 13W on jo se kanta senverran kuuma, ettei sitä mielellään koske pitkään ...

Tertial-valasimissa on kyllä hyviä yksityiskohtia: mm se että sen kupuosan saa ruuvattua pois. Itsellä on niitä pari kpl. joissa oon käyttänyt "par38" ledispotteja, joissa on suuntaavat linssit. Alumiinisiilikin sopii hyvin tyyliin ... Siinä kantaosassa on ihan kivasti tuuetusreikiä, joten lampunkanta saa tuuletusta kohtuullisesti.
Ongelmiakin kyllä on: Ainakin itsellä se pöytämallin "koululaisvalaisin" on vähän löysä eikä vartta saa ollenkaan pystysuoraan, eli korkealle. Ratkaisin sen lyhentämällä ulommaista tukivartta ~1cm verran. Oli muuten niin hentoa peltiä ne putket, että tein koko työn saksilla!! [=peltisaksilla kylläkin  8) 8)]
Toinen valaisin on lattiamallinen Tertial. Siinäkin varret ovat aika hentoa putkea ja jo sen ledispotin paino on vähän liikaa: Saa varoa ettei se kaadu naamalleen, ja varsi on lampun painosta ihan mutkalla ... Idea on kyllä hyvä, mutta valmistuksessa tingitty vähän liikaa raudassa ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Ainakin Motonet myy noita  http://www.motonet.fi/fi/tuote/9000024/Airam-LED-pallolamppu-E27-20W-4000K-2452lm
ja hintaa tuolla on 19.90€.  Hieman tehottomamman (2000lm) saa 5.90€

sorrii

Aika hintava kuitenkin... Se 1€/W pätee aika hyvin  :-\

Ennemmin tilaisin Kiinasta sellaisen "45W" par38 -spotin, jokseenkin samaan hintaan. Teho voi olla 45W'llä jo lähelle 30W.
Mä oon tykästynyt noihin suunnattaviin spotteihin joissa on linssit, kun voi sijoittaa kauemmaksi, eikä mene niin valoa harakoille ...

Tuli ostettua pari vuotta sitten 5kpl erilaisia 36W ja 45W spotteja. Sinipuna-ledeillä, koska mulle ne diskovärit on vaan piristäviä.
Viimeinen löytö oli "90W" spotti joka on varustettu COB-ledillä, jota en sitten kuitenkaan tilannut, kun en tarvinnut oikeesti enää lisää ...

http://www.ebay.co.uk/itm/90W-Par-30-Led-Hydroponics-plant-Grow-Lamp-Full-Spectrum-Lighting-Indoor-Garden-/171973897408?&_trksid=p2056016.m2518.l4276

Todellista tehoa [=kulutusta] ei tässäkään ilmoiteta. Yleensä se on reilu puolet nimellisestä. 40-50W ledi tuossa muodossa voisi kyllä olla aika kova. Eikä muuten diy-ukko pääse noissa yhtään halvemmalla vaikka niitä komponetteja olisikin saatavilla ...

[[[ps. Oon nyt valojen ostamis lakossa: on kertynyt jo kasvi-ledejä ~1000W edestä ja wanha uskollinen natikka pöhisee parvekkeella nytkin ... ??? ??? laskut ..  ::)
Viimeinen hankinta oli 3x100W + 50W Valoyan ledit täältä foorumilta. Niissä nyt ainakin on jo aika siedettävän puhtoinen valkoinen valokin ... En maksanut 3000€]]]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 25, 2016, 16:34:36 ip
Aika hintava kuitenkin... Se 1€/W pätee aika hyvin  :-\

Ennemmin tilaisin Kiinasta sellaisen "45W" par38 -spotin, jokseenkin samaan hintaan. Teho voi olla 45W'llä jo lähelle 30W.
Mä oon tykästynyt noihin suunnattaviin spotteihin joissa on linssit, kun voi sijoittaa kauemmaksi, eikä mene niin valoa harakoille ...


Kauniisti sanottuna minäkin tykkään noista enemmän mutta kun se kestävyys 3/4 lampuista poksahtanut alle puoleen vuoteen niin mieluummin noita 3vee takuulla olevia lamppuja itse ostelen...

Noiden lamppujen lämpeämistä en ole ehtinyt testailla itse vielä...
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 25, 2016, 13:58:18 ip
Lämpenemistä muuten epäilen mäkin vähän. Samannäköisissä IKEA'n ledeissä, joissa teho taisi olla 13W on jo se kanta senverran kuuma, ettei sitä mielellään koske pitkään ...


Airamin noissa katto riiputtimissa olleet noita ikean 13W lamppuja ja omat ovat toimineet pian kaksi vuotta ilman ongelmia ja kuuminakin käyneet.
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Moose

Tommonen kahden kympin 20 wattinen on Tertialissa ilman kupua.  Kanta käy kuumana sormella koskien, mutta onko sitten lampulle itselleen liian kuuma, en tiedä. On sen verran kirkas, että ottaa silmiin kun kävelee ohi. Vieressä on Tokmannin 12W Huyundai, joka on suorastaan himmeä tuohon verrattuna. Fiilis on positiivinen tuon pallon suhteen.

Yritän lähipäivinä muistaa mitata kannan lämpötilan infrapunamittarilla. Nyt en viitsi sytytellä ja odotella lämpenemistä kun nukkumaan pitäisi joutua.

Moose

Infrapunamittari näyttää kannasta 84 astetta. Onhan tuo aika paljon pintalämpötilaksi varsinkin kun on ilman varjostinta.

miimoi

Mulla tosiaan on valokriisi menossa kun esl päästi savut ulos ja uus on vielä postin rattaissa. meniskö tällainen ledi väliaikaisesti?

http://aijaa.com/7dDlYj

sorrii

Ei tuossa 10W "Poverledissä" hirveesti näyttäisi luumeneita olevan. Tokmannilla löytyy Airam teholediä e27-kannalla [20W? 3000K] ja Minimanissa Lempäälän Ideaparkissa näkyi olevan samaa Airamia myös 4000K ...



ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jussa

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 11, 2016, 16:08:59 ip
Ei tuossa 10W "Poverledissä" hirveesti näyttäisi luumeneita olevan. Tokmannilla löytyy Airam teholediä e27-kannalla [20W? 3000K] ja Minimanissa Lempäälän Ideaparkissa näkyi olevan samaa Airamia myös 4000K ...



Motonetissä tuossa Pirkkalan puolella oli myös molempia 3000K ja 4000K -malleja.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

miimoi

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 11, 2016, 16:08:59 ip
Ei tuossa 10W "Poverledissä" hirveesti näyttäisi luumeneita olevan. Tokmannilla löytyy Airam teholediä e27-kannalla [20W? 3000K] ja Minimanissa Lempäälän Ideaparkissa näkyi olevan samaa Airamia myös 4000K ...


On tulossa 65w olikohan 6500k lamppu, mutta menee ens viikkoon niin kai tuo edes vähän auttaa siihen asti, että saan uuden polttimon? Yhestä puskasta pukkais mukavasti kukkaa, mutta tippuuko ne nyt huonon valon takia pois  :-\

miimoi

Ja on tokmannit ja motonetit turhan kaukana.

Trioniska

Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Chiliharri

marraskuu 12, 2016, 14:24:36 ip #373 Viimeisin muokkaus: helmikuu 18, 2017, 12:37:52 ip käyttäjältä Chiliharri
Tuollainen tuli hommattua useamman vuoden käytössä olleen 200W/6500K CFL:n (tai ESL) tilalle:


EDIT: kuvan URL

Ilmoitettu E40/80W/6000K/8000Lumen.
Merkintöjen perusteella singaporeen rekisteröidyn yhtiön markkinoima, mutta missä lie valmistettu. Omien mittausten perusteella ottaa tasan 80 W ja valaistuskuvasta (.cr2) määritettynä 6550-6600K. Mittarilla 5900lux tuon varjostimen alta 50cm:n päästä, joten ~kohtalaisesti valotehokin paikkaansa pitää. Suoraan katsottuna komponentit (laskin 560 SMD-lediä) ovat tosi kirkkaita, ja valaistuksen väri on silmämääräisesti yllä ensin mainittua vastaava.

Katsotaanpa tässä sitten miten talvetus sujuu.

thompson

Huomasin juuri että minulla on jäänyt mönkijäprojektista ylimääräiseksi tällainen valo: http://eud.dx.com/product/exled-electric-cars-motorcycle-cree-xm-l-u2-led-headlights-modification-lens-strong-light-844302629

Olisikohan tuosta hyötyä chilinkasvatuksessa?

kasvattaja

Lainaus käyttäjältä: thompson - marraskuu 20, 2016, 22:23:54 ip
Huomasin juuri että minulla on jäänyt mönkijäprojektista ylimääräiseksi tällainen valo: http://eud.dx.com/product/exled-electric-cars-motorcycle-cree-xm-l-u2-led-headlights-modification-lens-strong-light-844302629

Olisikohan tuosta hyötyä chilinkasvatuksessa?

Passeli värilämpötila. Noi Creen ledit on laadukkaita.
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

sorrii

marraskuu 21, 2016, 12:36:23 ip #376 Viimeisin muokkaus: marraskuu 21, 2016, 12:41:52 ip käyttäjältä sorrii
Tuollaisen ajovalon valokeila on varmaan tosi tiukka, eli kapea. Etu siinä on, että voi sijoittaa tosi kauas kasvista, eikä kapeakeilaisen valon voimakkuus heikkene niin paljon, vaikka etäisyys kasvaa. Voisi siis toimia yksi valo yhdelle kasville jostain verhotangosta ikkunalla esim.

Tuntuu kyllä, että tuollaisessa 12V [??vaiko24V] valossa ei hyötysuhde ole ihan parasta muuntajan kanssa. Ja vaatii yleensä hankimaan sen virtalähteen! 30W [käytännössä ~40W] virtalähteen hinta on jo aika kallis. Molemmille lampuille vielä pitäisi olla oma, tai sitten yksi ~70W. Toki eBaystä voisi löytää veli Kiinalaisen tuotantoa kohtuuhintaan.

Helpommalla varmaan pääsisi jos käyttäisi nuo valot johonkin ajoneuvoon tai myisi pois, ja ostaisi jotain muuta kasveille  ::)
Mielenkiintoinen kokeilu se olisi kyllä tuo spottivalo jostain verhon/verholaudan takaa, joka valaisisi vain kasvin ilman hajavaloa!

PS. eBayssä kun laittaa hakuun 12V led driver, niin löytyy vaikka mitä. Liikaakin valittavaksi ...  ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

PP

Tuossa on aika vähän lumeneita per watti jo Kiinan tiedoissa ja yleensä niitä on oikeasti vielä vähemmän. On se tyhjää parempi, jos on sopiva virtalähde valmiina, mutta jos ei ole, kannattaa ostaa uusi lamppu eikä virtalähde.

sorrii

Juu-niin... Meinasin mainita että e27-kantaisia ledispotteja [par38] löytyy eBaysta aika kohtuullisesti 12W ylöspäin jopa 90W nimellisellä teholla. Itselläni on muutama 36 - 45W [=kiinawatteja] spotti sinipunaledeillä ja ~60 asteen valokeilalla. Niissä todelliset watit on ollut ~20W ja ihan hyvin tuntuvat toimivan chinenseilläkin vajaan metrin päästä.
Kiinnostaisi kokeilla tällainenkin, jos vaan ei jo olisi lamppuja joka lähtöön liikaakin  ::) http://www.ebay.co.uk/itm/90W-Par-30-Led-Hydroponics-plant-Grow-Lamp-Full-Spectrum-Lighting-Indoor-Garden-/171973897408?&_trksid=p2056016.m2518.l4276

Siinä luvataan 90W tehoja ja "full spectrum" on käytännössä seillainen tyttömäisen pinkki valo, josta kasvit tykkää kyllä ihan ok varmaan. Hinta on kohtuullinen!

Itsellä noita spotteja on ollut käytössä ikkunalla lisävalona enkä itse häiriinny väreistäkään, kun ovat kuitenkin päivänvalon lisänä. Se että voi etäisyyttä pitää jopa metrin verran, on sijoittelun kannata ihan kiva...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chiliharri

Lainaus käyttäjältä: thompson - marraskuu 20, 2016, 22:23:54 ip
...Olisikohan tuosta hyötyä chilinkasvatuksessa?


Tsekkailin läpi käyttäjäpalautteita (reviews), ja eräästä poimittu lainaus: "NOTE: This is only about a 10W LED - I tested it at roughly 700mA at 13V."
Joten (jos pitää paikkaansa) ei kovin runsaasti ilmoitettuun 30W verrattuna. Myöskään valaistusteholla 1500lm ei valaise kovin paljoa, mikäli sekään pitää paikkaansa.

Jos kuitenkin kiinnostaa satsata LED lisävalaistukseen, niin mun mielestä tuo täälläkin mainittu Ebay on monipuolisempi kauppapaikka dealextremeen verrattuna. Etuna on mm. se, että sama tuote löytyy usein monelta eri myyjältä. Minäkin olen ostanut sitä kautta kymmeniä kertoja myös esim jenkeistä ja Australiasta.