huhtikuu 18, 2024, 06:01:59 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Mistä chiliharrastuksesi lähti liikkeelle?

Aloittaja Tomppa, toukokuu 11, 2010, 15:55:26 ip

« edellinen - seuraava »

Jomppe

Sain muistaakseni 14-vuotis lahjaksi tutulta yhden aji andean taimen, huomasin että sehän jopa lähti kasvamaan ja sain pidettyä hengissä. sitten jouluna päätin että tilaan fataliilta itselle joululahjaksi siemeniä, ja koko homma lähti käsistä :D parin vuoden tauon jälkeen chilit taas kuvioissa mukana..

Edit: vaikkakaan en itse mikään täysin perso poltteen perään ole, kivempi se on katsoa ku kaverit kärsii, tietenki itse ensin mallia näyttäen. pokan on pakko pitää!  ;D

biblo

Ihis81:sen kanssa tuli juttua chileistä kun hänelle muinoin natikan myin. Siitä kiinnostuneena aloin sivustoa lukemaan ja siemeniä tilaamaan. Sittemmin parin vanhan liiton chilipään kanssa tuli rupateltua ja kyläiltyä. Muutama tosiaan ennestään jo tuttu foorumilta, yksi ihan lapsesta asti. Hieno meininki ja yhteishenki vei mukanaan ja tässä sitä haaveillaan tiloista jossa voisi chilejä kasvattaa. Tämän hetkinen 68 neliön kolmio ei ole siihen omiaan, varsinkaan kun mukaan sotketaan vaimo+2 lasta+2 kissaa.

Mutta tilanne muuttuu mahdollisesti pian...siitä lisää jos kaikki menee tällä kertaa kuin elokuvissa.

Penalta tulee itse hankittua tuoreet chilit tällä hetkellä ja niistä jauheita tehtyä. Pienemmissä määrin myös muilta jotain saanut ja ostanut. Siemeniäkin on kertynyt yli sadan lajin valikoima..pakko kun on kaikkia hamstrata kun ei tiedä mitä oikein haluaa ;)

"Grow food, not lawns"

tapso

Pikkuveli rupes kasvattelee chilei ja sit mäkin kiinnostuin siitä!

Jahvetti

Vähän varkain lähti jostain Tarjoustalon Cayenne Long Slim-siemenistä. Satoa tuli hyvin, kiinnostus heräsi ja sitten nettiä tutkittua tuli chilimaailmalle tehtyä ensimmäinen tilaus, joka on sittemmin poiki vähän lisääkin tilauksia...
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

A-Drop

Olin joskus vuonna Muusi ja Nakki kasvattanu chiliä, mutta sitte kyllästyin. Rupesin kuitenki syömään tulista safkaa, joka jatku, kunnes me frendejen kans päätettiin ruveta kasvattamaan chilejä. Käytiin kukkakaupassa ja löydettiin sieltä Cayenne Long Slime ja Lemon Drop, ja siit se sitten alko ;D
Z  z  .

Päiväkirja 2011:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=9077.0

Blade

Olen aina tykkänyt tulisista ruuista ja lähes aina, kun oon esimerkiksi tilannu kepapista pitsan, niin se on ollut se listan tulisin.

Joskus viime kesänä yks tuttu laittoi facebook-profiiliinsa kasvattamiensa silien kuvia ja varmaan juuri sieltä se ajatus sitten lähti itämään ;D  ja tuossa pari kuukautta (en muista mistä) ajatus oman chilin kasvatuksesta putkahti mieleen ja sitten lähti siemenet tilaukseen.

infachili

Joskus vuosia sitten haukkasin jotain väkevää, polttavaa siis tulista.Muistan sen kuin eilisen päivän. Ensin tuntui kuin suussani olisi ollut napalmia, sen jälkeen korvistai kuului vzzzhuuum ja olo oli mahtava. :o Rakastuin samantien. Olin koukussa. Nyt en tule toimeen ilman päivittäistä annostani. En ole katunut hetkeäkään. Heippa vaan kaikille, eka viesti tänne. ;D

Espa

itse olen aina tykännyt tulisesta ruuasta ja kun tarjonta on chileissä huonoa täällä kainuussa, päätin vuos sitten ostamistani thai chileista ottaa siement ja kokeilla lähtiskö ne kavaa. Hyvinhän ne lähti sit löytkin tämä foorumi ja fatalii. homma on vähän laajentunut vuodessa :) muistaakseni yksi kypsä thai tuli ja puskat kuoli.
nyt sit kasvaa miedosta tuliseen jotta emäntäkin innostus asiasta. Lisää tekis mieli laittaa mut ei nämä sovi mihkään kohta..

KlausH

No mä sain ainakin tarpeekseni tavallisesta ruuasta, mustapippuri oli aina loppu  ;D

Joten ajattelin koittaa Thai-ruokia (ollut siinävaiheessa mielessä varmaan 3kk) Huomasin aika nopeasti että kaupasta ei oikeastaan löytynyt mitään paitsi kalakastiketta, oisterikastiketta ja nuudeleita eikä oikeastaan mitään vahvaa ja tulista... -> tilasin poppamieheltä muutama tuote ja koukussa ollaan  :)

Kaverilla tietysti oli pari kasvia (sperling hotfire) ja tämä kehui niitä niin tulisiksi "että huhu" -> tilasin Naga Jolokiaa ja syötin tätä hänelle, kiire tuli vesihanalle  ;D

ja tässä sitä nyt ollaan, odottelemassa satoa....

chilipirre

Poppamiehen tuliset ja maukkaat kastikkeet herättivät uteliaisuuden. Kaupan tarjonta on nollamiinus joten siemenet multiin ja nyt odotellaan mitäkaikkeaihmeellistä tästä kokeilusta seuraa.

mikestones

Lainaus käyttäjältä: Espa - helmikuu 12, 2011, 22:48:39 ip
itse olen aina tykännyt tulisesta ruuasta ja kun tarjonta on chileissä huonoa täällä kainuussa, päätin vuos sitten ostamistani thai chileista ottaa siement ja kokeilla lähtiskö ne kavaa. Hyvinhän ne lähti sit löytkin tämä foorumi ja fatalii. homma on vähän laajentunut vuodessa :) muistaakseni yksi kypsä thai tuli ja puskat kuoli.
nyt sit kasvaa miedosta tuliseen jotta emäntäkin innostus asiasta. Lisää tekis mieli laittaa mut ei nämä sovi mihkään kohta..


kainuustahan minäkin ja kajaaniin taas kesäksi

anyways,,,,,mulla varmaan lähti tämä kierre siitä kun kävin Intiassa, sikahyvää ruokaa siellä ja tulista, siitä lähtien aloitin chilin päivittäisen käytön, vierotusta kokeiltu, muttei se kauaa pysy ::)

Lillen

Lainaus käyttäjältä: Jomppe - joulukuu 01, 2010, 14:55:16 ip
Sain muistaakseni 14-vuotis lahjaksi tutulta yhden aji andean taimen, huomasin että sehän jopa lähti kasvamaan ja sain pidettyä hengissä. sitten jouluna päätin että tilaan fataliilta itselle joululahjaksi siemeniä, ja koko homma lähti käsistä :D parin vuoden tauon jälkeen chilit taas kuvioissa mukana..

Edit: vaikkakaan en itse mikään täysin perso poltteen perään ole, kivempi se on katsoa ku kaverit kärsii, tietenki itse ensin mallia näyttäen. pokan on pakko pitää!  ;D


Itse taas olen nytten 14 vuotias ja viime talvella sain idean huvin vuoksi kokeilla chilien istutusta ,kun muutenkin pidän viljelemisestä. Talven ja kevään yli ovat nytten kasvaneet ja 50cm kokoinen puu. Ensimmäinen hedelmäkin on tullut ,mutta vielä raaka. Lajin nimeä en tiedä... Pikku hiljaan yritän laajentaa chilien kasvatusta eri lajeihin (nytten vain 1 laji) ja tietysti niiden maisteluun/syömiseen. Olen aina pitänyt "tujusta" ruuasta. Että sellaista.

marko-

Olen aina tykännyt "tulisesta", mutta tuliseksi se muuttui vasta sen jälkeen kun söin työkaverin puskasta orange habaneroa. Silloin alkoi tämä habanerojen kanssa läträäminen ja "kokemusten" hakeminen. Tuo kasvatuspuuha alkoi kyllä siinä ohessa kiinnostamaan kun katselin miten työkaveri hoiteli chilejänsä, MrFrost näytti kuvia parvekesysteemeistä ja naapurikin kertoi kasvattavansa chilejä.

Tämän vuoden helmi-maaliskuun vaihteessa se sitten lähti käyntiin, vähemmän tulisista ja toivon mukaan helpommin kasvatettavista chileistä. Ensi kautena sitten vähän tulisempia ja haastavampia kun on kerätty kokemusta tämä ensi kausi :)

Neko

Kaverihan tuo johdatteli chilien ihmeelliseen maailmaan joku vuos takaperin. Alussa oli karvakäsipaikkojen jallutkin turhan tujuja, puhumattakaan Lemon Dropista joka iski kun leka. xD
Toleja tullu hiljalleen kerättyä ja uskaltauduin sit kokeilemaan tuota kasvatustakin tänä vuonna. Ja so far so good.  :D

LupeKani

Eiköhän se ensikosketus tullut pari kolme vuotta takaperin daves private reserven tilatessani. Siitä alkuun tulista ruokaa ja paaaaaljon erilaisia mausteita. Ruuanlaitosta innostuin silloin ensin ja nyt pari vuotta ollut enempi tai vähempi kasveja ikkunalaudalla, jotta saa niitä tuoreita chilejä käyttöön. Kaupoissa kun on vähän yksipuoliset valikoimat. Nyt kyllä innostunut sitten kasvien hoitamisestakin ja joitain yrttejä on tullut kasvateltua keittiössä, kätevä napata  tuoreita yrttejä suoraan ruokaan..

Torakka

innostus lähti joskus 06vuonna kun kaverin kanssa huomattiin paikallis lehdessä ilmoutus "chilin siemeniä" jotain annuumeja ne oli ja sitten habaneron siemeniä käytiin ostaan jostain. parikuukautta myöhemmin löydetiin chilifoorumi ja tilattiin eri lajikeiden siemeniä.  ;D

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Lemmy

Oma chiliharrastus alkoi vuonna hmm -91, kun oulun välkkylässä olleenseen solukämppään tuli asukiksi kiinalainen. Niitä sapuskoja maistellessa totesin, että tää on mun juttu, ja sillä tiellä ollaan, eikä pois haluta. Muksuistakin on tulossa chilipäitä (melkeen mikä tahansa kasvis, joka ei mene muuten(sipuli, pavut) uppoaa heittämällä soosis, jossa on chiliä).
Refleksiputkien ja muiden vaihevirhepäristimien vastustusta jo vuodesta -71

Jahvetti

Tälläkertaaräyhiksenkanssasamaamieltä.anteekstoipiste
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

marko-

kesäkuu 08, 2011, 21:39:01 ip #79 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 10, 2011, 08:54:19 ap käyttäjältä marko-
Lainaus käyttäjältä: Jahvetti - kesäkuu 08, 2011, 21:11:04 ip
Tälläkertaaräyhiksenkanssasamaamieltä.anteekstoipiste


EDIT: Pahoittelut tyhmästä vitsinväännön yrityksestä tässä viestiketjussa: jahvetille, räyhikselle ja kaikille teille muille. Ja että pysytään topicissa edes sinne päin niin eilen minulle informoitiin että chiliharrastus on nyt tuottanut ensimmäisen pikkuhiljaa aukeavan nupun, harmi että en ole paikan päällä näkemässä tätä ihmettä!

Pääseeköhän tässä vielä kesän/syksyn aikana maistelemaan että onko ne itse kasvatetut yhtä hyviä tai jopa parempia kuin ne makunautinnot mistä tämä kaikki lähti liikkeelle?