huhtikuu 19, 2024, 02:49:28 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

Niabo

Terveet juuret ovat valkoisia/vaaleita ja juurimätäiset juuret ruskeita.

Herra 47

ja tuoksu terveissä on juuresmainen... Kun taas ei terveet haisee....
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

jla1710

Olen tuota siirtely/vedenvaihtohommaa ensi kesää varten miettinyt koska rakennan nyt kasvaria ja tarkoituksena olisi chilien ohella kasvattaa tomaattia ja kurkkua myöskin hydroissa. Eli miten rakennan sellaiset hydrot tomaateille ja kurkuille jotta niitä ei tarvitse siirrellä. Lappo, ylimääräinen pumppu mitä muuta??? Uskon, että tomaatit ja kurkut kasvavat hydrossa melkoista vauhtia koska vaativat paljon vettä ja ravinteita kasvaakseen. Mutta millaiset hydrot ja miten vedenvaihdot jne??? Olisi kiva kuulla kokemuksia ja nähdä vaikka kuvia toimivista järjestelmistä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

biblo

Sellaisen ajattelin vain infota kun olin leipomossa pari vuotta sitten töissä niin sieltä jää ylimääräiseksi sellaisia 12l ja 24l hilloämpäreitä.

Isommat sopinee ämpärihydroon loistavasti kun ovat pitkänmallisia ylöspäin joten juurilla melkoisesti tilaa ennenkuin ovat lähelläkään pohjaa.


Raumalla ainenkin Kontiolta kannattaa kysäistä.
"Grow food, not lawns"

MaXXer

Itse voisin heittää vinkkinä tähän lisäksi että melkein mistä tahansa keittiöiltä saa yleensä noin suunnilleen 1,5-30 litran sankoja, eli mars lähimpään koulun / terveysaseman keittiöön ja kysymään josko säästäisivät muutamia.. Ainakin itse oon saanut kun oon käynyt kysymässä kaikkia tuolta väliltä ja satunnaisesti isompiakin.

biblo

marraskuu 04, 2009, 18:09:33 ip #305 Viimeisin muokkaus: marraskuu 04, 2009, 19:37:28 ip käyttäjältä biblo
Olisi tuollainen-> http://fatalii.net/growing/index.php?option=com_content&task=view&id=55&Itemid=69 työn alla.


Mistäpäin Turkua voisi kysellä sopivaa pumppua ja sprinkleriä?Mielellään edullisesti kun tuo finanssipuoli on aina hieman haussa.


Tai jos jollain on idea millainen aero olisi vaihtoehtona kyhätä niin kertokaa ihmeessä.Astia ruukkuineen vasta valmiina joten muokkaamaan pystyy vielä laajastikin.Ämpäreitä en jaksa erikseen kaikille ainenkaan toistaiseksi viritellä kun tuossa saa tarvittavat kasvit aluilleen.

"Grow food, not lawns"

blarney

Lainaus käyttäjältä: biblo - marraskuu 04, 2009, 18:09:33 ip
Tai jos jollain on idea millainen aero olisi vaihtoehtona kyhätä niin kertokaa ihmeessä.Astia ruukkuineen vasta valmiina joten muokkaamaan pystyy vielä laajastikin.Ämpäreitä en jaksa erikseen kaikille ainenkaan toistaiseksi viritellä kun tuossa saa tarvittavat kasvit aluilleen.


Mulla on tuon tyylinen mutta laitoin siihen lisäksi vielä letkut jokaisen kasvin juurien läpi. Eli eräänlainen ebb&flood + aero yhdistelmä. Hyvin on toiminut, juuret kasvavat jo vedessä asti.

lazze

Mites, onko porukat vielä kyhäilly noista ultra-sonic sumuttajista, eli foggereista mitään "fogbox" hydroja?
youtubessa löytyy joitain esimerkkejä

http://www.youtube.com/watch?v=brvJ2fGXusU&feature=fvw
http://www.youtube.com/watch?v=Gvqlj62OolE , sori  ny tällanen mut saa hyvän käsityksen.

Itse tässä vasta aloittelen, eikäkä vielä ensimmäistäkään hydro tehty, mutta
näitä muutaman kumminkin jo tilasin varastoon.
( http://cgi.ebay.com/best-mister-of-magic-ionizer-fogger-12-LED-mist-maker_W0QQitemZ270483470444QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item3efa12386c )

OT:Muutamia viikoja sitten kun näille sivuille eksyin, niin mopo onkin sen jälkeen lähtenyt huolella lapasesta.
-fataliilta tilattu toistakymmentä lajiketta siemeniä, joista muutama kokeeksi idätetty.
-Erilaisia chilejä maisteltu tuoreena ja sooseina sen mitä vaasasta on löytynyt.
-Natikka hankinnan alla(250w lamppu ja heijastin on jo).
-Peukusta pitäis pian tulla litkut,kivivilla kuutiot ja verkkoruukut.
-Tänään hain ämpäreitä+kansia ja muutaman laatikon hydro värkeiksi.
-Vesipumppu ja ilmapumppu löyty omasta takaa.
On vissiin iskeny C H I L I H U L L U U S ! ! ! aah...

Rankkapanda

Pakko oli tilata noita, kun näyttää hienolta ja voi testata keväällä toimivuuden. Ja hinta ei tosiaankaan paha, kun noin 21 euroa kai tulee maksamaan kolme kappaletta. Jos ei toimi kasvatuksessa, niin vähintään koristeena.

blarney

Kertokaas kokemuksia noista foggereista sitten kun hongkongista saapuvat. Ilmeisesti tuo on paras tapa vesiviljellä, mutta noiden foggerien kuluvat osat ovat melko hintavia vielä.

lazze

Pitääpä raportoida sitten kun saapuvat, eilen lähtivät hong kongista.
Taitaapi mennä vaan muutama viikko matkassa.

Lainaus käyttäjältä: blarney - marraskuu 17, 2009, 19:01:01 ip
mutta noiden foggerien kuluvat osat ovat melko hintavia vielä.

En tiedä mikä noissa kuluu, mutta ei kyllä haittaakkaan.
Halvimmillaan noita kyseisiä foggereita oon nähny ebayssa ~7dollarilla(free shipping).
Rikkinäiset lentää sitten roskiin, ilman tunnontuskia.

biblo

Aika monella näyttää fogboxeissa olevan myös dripfeed-systeemi tuon sumuttimen lisäksi,mahtaako se tosiaan vaatia tuon?
"Grow food, not lawns"

Pihlajaviita

Lainaus käyttäjältä: biblo - marraskuu 18, 2009, 09:49:23 ap
Aika monella näyttää fogboxeissa olevan myös dripfeed-systeemi tuon sumuttimen lisäksi,mahtaako se tosiaan vaatia tuon?


Itselläni ei ole minkäänlaista kokemusta vesiviljelystä/ -viljemistä. Mutta aavistelisin että ravinteet ei höyrysty kovinkaan hyvin. Jos esimerkiksi makkarakeittoa keittää liian kauan, niin vesi haihtuu pois mutta makkarat, perunat ja muut ravinteet jää vielä kattilaan eikä nouse liesituulettimelle.  ;)

biblo

Lainaus käyttäjältä: Markp - marraskuu 18, 2009, 11:15:30 ap
Lainaus käyttäjältä: biblo - marraskuu 18, 2009, 09:49:23 ap
Aika monella näyttää fogboxeissa olevan myös dripfeed-systeemi tuon sumuttimen lisäksi,mahtaako se tosiaan vaatia tuon?


Itselläni ei ole minkäänlaista kokemusta vesiviljelystä/ -viljemistä. Mutta aavistelisin että ravinteet ei höyrysty kovinkaan hyvin. Jos esimerkiksi makkarakeittoa keittää liian kauan, niin vesi haihtuu pois mutta makkarat, perunat ja muut ravinteet jää vielä kattilaan eikä nouse liesituulettimelle.  ;)


No mutta ajattelisin kuitenkin että makkaraa/muuta kiinteää ei voi nestemäiseen lannoitteeseen verrata..
"Grow food, not lawns"

Pihlajaviita

Tarkoitan lähinnä, että se on puhdasta vettä joka siitä haihtuu. Onhan siinä liemessäkin jotain muutakin. Merivedestä saa suolan pois kun kerää haihtuvan höyryn talteen.

Mutta, en oikeasti tiedä miten tuo foggeri toimii. Sumutteleeko se, kuten suihkepullo vai höyrystääkö se vain lämmöllä/ jollakin muulla. Toisinsanoen, älkee mua kuunnelko niin ei tule harmeja.

lazze

marraskuu 18, 2009, 13:06:28 ip #315 Viimeisin muokkaus: marraskuu 18, 2009, 13:15:33 ip käyttäjältä lazze
Mitä minä olen ymmärtänyt, niin lämmöllä ei ole mitään tekemistä foggerin kanssa. Eli ei "höyrysty",
vaan laite hajottaa vettä tai vaikka ravinneliuosta nano kokoisiksi partikkeleiksi ultraäänen avulla.
Siitä nimikin, ultrasonic fogger.

Jos resossa ravinne liemi on esim. ~15c, niin "sumu" on myös noin 15 asteista.
Ja siinä sumussa on ravinteet samassa suhteessa, kuin ravinteet reson ravinneliemessä.

Näin mä ton käsitän.

E. "The Mist Maker utilizes electrical ultrasound vibration to produce the cool Mist"
Näin lukee myyntiesitteessä, josta itse noi foggerit tilasin.

biblo

Lainaus käyttäjältä: lazze - marraskuu 18, 2009, 13:06:28 ip
Mitä minä olen ymmärtänyt, niin lämmöllä ei ole mitään tekemistä foggerin kanssa. Eli ei "höyrysty",
vaan laite hajottaa vettä tai vaikka ravinneliuosta nano kokoisiksi partikkeleiksi ultraäänen avulla.
Siitä nimikin, ultrasonic fogger.

Jos resossa ravinne liemi on esim. ~15c, niin "sumu" on myös noin 15 asteista.
Ja siinä sumussa on ravinteet samassa suhteessa, kuin ravinteet reson ravinneliemessä.

Näin mä ton käsitän.

E. "The Mist Maker utilizes electrical ultrasound vibration to produce the cool Mist"
Näin lukee myyntiesitteessä, josta itse noi foggerit tilasin.


Eli toiminee hydron tavoin muttei pirskota/hapeta vettä vaan kostuttaa juuret/kivivillan "sumulla"?

Onkohan ihan 24h pidettävä päällä?
"Grow food, not lawns"

Miksaa

Ultrasonic foggers mainly consist of piezioelectric disks used to vibrate water in a hydroponic reservoir at ultra high frequencies. This process turns the water and nutrients into droplets 5-15 micron in size. This allows for better nutrient uptake, with the addition of exponentially high oxygen ratios over the already established efficiency of aeroponics.

CLEANING

Fill the torch with distilled white vinegar (6% solutions are available at your local grocery store). Fill to the top of the viewing window. Let soak for 10-30 minutes, then shake and drain. Inspect the sensor, walls, and the EBU through the viewing window. A flashlight may help. Make sure all salts and deposits are gone. Repeat the above steps if necessary.

Frequency of cleaning is determined by the nutrients and solution(s) used in the fogging machine. Example: Foggers using de-ionized water only, will not need to be cleaned very often; while those using fertilizers, will need to be cleaned more frequently. We recommend cleaning your fogger every 1-4 weeks or as needed.

NOTE: Effectiveness of your fogger may be reduced when using materials, such as fertilizer and supplements, that are not fully soluble. Your fogger will need cleaning more often.


Eli, ainoa kuluva osa on toi vibrakiekko ja se pitää vaihtaa n 4kk välein. Niitä saa varaosina netistä.
Lähinnä säännöllinen puhdistus on tarpeen silloin, kun käyttää ravinteita.

Tuossa eräs vaihtokiekko
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

lazze

Mä taidan ehkä tehdä jonkinmoisen aerophonic systeemin, niin että juuret roikkuu "ilmassa".
Silloin ehkä kannattaa pitää foggeria päällä 24/7, niin ei pääse juuret ikinä kuivumaan ja
juurilla on koko ajan ravinneliuosta saatavilla. Ajattelin toteuttaa tulevan hydron/hydrot
yhdellä kannellisella boxilla, niin että suoraan kanteen tulee verkkoruukut+leca ja juuret
roikkuu ilmassa. Foggeri sumuttaa lientä juurille ja vesipumppu pumppaa lientä jonkunmoisille
pienille suuttumille, jotka räiskyttää lientä juurille (boxin sisällä) tai sitten fogger+drip feed
systeemi.

Kovat on visiot:)

Miksaa

Mitenkä ne juuret siellä kuivuis, kun ilmankosteus lähentelee 98%.
Mä laittaisin ajastimen taakse, 3 x tunnissa (3-5min on-15-17min off)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D