Lehtien "teurastaminen" kukkien tieltä pois kun kukat tippuu veke?

Aloittaja sevenchaos, toukokuu 15, 2011, 13:15:25 ip

« edellinen - seuraava »

sevenchaos

Elikkä mietiskelin sitä kun tuossa isossa habassa on aivan järjettömästi noita lehtiä ja on muuten aivan älyttömän tuuheata vielä kaiken lisäksi.
Onko mahdollista että tämän takia kukat tippuvat pois kukkimisen jälkeen eikä kehity marjoiksi vai onko vika jossain muussa?
Lamppuna on 400w natikka, kasvi on bubblerissa ja PH:t siinä 6 kieppeillä.
Ravinteina oon tota ghe:n tripackia käyttänyt.
Kukkia kyllä tulee aivan järkyttävään tahtiin mutta ei vaan kerpeles kehitä marjoja siltikään.
Oon tällä hetkellä pohdiskellut että viekö noi lehdet vaan kaiken valon mitä tulee ja kukat ei sitten saa tarpeeksi valoa vai mahdollisesti joku ravinne överi tai vajari?

Chilivaari

Aivan ensimmäiseksi tulee kyllä liika lannoitus mieleen. Sehän aiheuttaa vihreätä kasvua. Aivan ilmeistä on, että taimivaiheessa ei saisi kiirehtiä kasvua kemiallisesti. Se voi kostautua myöhemmin.

Multakasvussa useimmat chilit selviävät kukkimaan ilman lannoitusta, jos kerran välillä vaihtaa mullat isompaan. Ensimmäisten raakileiden ilmestyessä voi lannoitusta lisätä, jotta raakileet kasvavat isoiksi ja niitä tulisi paljon, jatkuvasti muutaman kuukauden ajan.

Bublereista en tiedä mitään, mutta voisit kyllä vähentää lannoitusta, kunhan lehdet eivät vedä keltaiseksi. Pienentyä niiden pitäisi. Isot ovat lastentarhan osastoa ja ne usein putoilevat pois, kun satokausi alkaa. Se, mitä voisit kokeilla, omalla vastuulla tietysti, olisi syystemppuni: http://chilivaari.blogspot.com/2010/08/nyt-sakset-kateen.html
Oksien kärjet ja kaikki latvat voi leikellä pois, jolloin ainakin jo olemassa olevat raakileet kasvavat nopeammin ja kypsyvät aikaisemmin. En tiedä, miten tuo auttaisi, jos raakileita ei ole.

Kasveilla on kova tarve tuottaa jälkeläisiä, siis siemeniä. Jos niiden elo on helppoa, ne kasvavat vielä vähän isommaksi tuottaakseen myöhemmin enemmän siemeniä. Jos ne kituvat, ne jatkavat viimeisillä voimillaan sukua, vaikkakin vain vähän. Noiden välistä pitäisi tasapainoilla, jotta kasvattaja saisi syötävää.

Valon määrä on ratkaiseva tekijä. Jonkun tason alapuolella satoa ei chinenseihin synny. Liiallinen kuumuus ja jatkuva paiste voivat myös häiritä. Onhan sinulla reilut, viileät ja pimeät yöt niillä?
Nyt kyllä ihan ikkunan valo riittää mainiosti, jos se ei ole pohjoiseen tai varjossa. Eteläikkunalla on yksi sato habaneroja jo kypsynyt ilman lisävaloa.

sevenchaos

Kiitosta vaan.
On mulla tuuletin puhaltamassa tuossa koko ajan ja valojakso on tasan 12 ja 12.
Ei noi lämmöt paljoa yli 26 tuossa natikankaan alla ole tuon tuulettimen ansiosta.
Yölämmöt on jotain huoneenlämmön verran joten en niistä sitten sen tarkemmin tiedä.
Pitää noita ravinteita tiputtaa ihan reippaasti varmaan sitten.
Kukkia kyllä tulee, ja paljon. Ei vaan kehity sitten kukkimisen jälkeen mihinkään suuntaan. Saattaa päivän aikana aueta 15 kukkaa mut ei niihin  mitään hetelmää sitten tuu kuitenkaan. Oon niitä pensselillä "pölyttänyt" jne. mut ei niin ei.