LED kasvivalaisimet

Aloittaja Sihijuoma666, kesäkuu 27, 2013, 19:23:19 ip

« edellinen - seuraava »

hsaarinen

Heitetään tähän keskustelun jatkoksi, kun noista LED-työvaloista on tässä ketjussa ollut puhetta. Minulla on ollut muutaman viikon tuollainen ElectroGearin 30-wattinen valaisemassa taimia (lähellä, etäisyydet joitain senttejä) ja tuntuvat kasvavan ihan kelvollisesti, toki lisälämpö on varmasti myös auttanut kasvua. UV-säteilyä noista tosin tulee, kun muutaman taimen sirkkalehdet halusivat ottaa väriä oikein kunnolla alussa.

Bongasin sitten tänään, että Chilivaarillakin testissä olevaa 50 W työvalaisinta saa nyt Tokmannilta 40% alennuksella eli 22,74 euroa kappale, 30-wattisia 15 eurolla/kpl. Kävin hakemassa viimeiset hyllyssä olleet 50-wattiset Olarin Tokmannilta, mutta noita pieniä näkyi olevan enemmänkin. Kannattaa katsoa netistä myymäläkohtainen saatavuus, kaikissa myymälöissä noita ei ole. Joka tapauksessa, nyt pääsisi ainakin kohtalaisen edullisesti jos haluaisi noita työvaloja kasvatusvaloina testata. Kahden vuoden takuukin on ihan jees.

Kuten Chilivaarikin totesi, nuo ElectroGearin valot ovat ohuempia kuin Motonetin vastaavat. ElectroGearin takakuori lämpenee selvästi ja mittasinkin äsken halvalla IR-mittarilla 30-wattisen valon takakuoren pinnasta noin 53-57 asteen lämpötiloja. Ei siis mitään ihan hirveän hälyyttävää, mutta jos oikein hurjaksi heittäytyisi, niin purkaisi tuollaisen ja katsoisi voisiko passiivijäähdytystä parantaa helposti esimerkiksi isommalla siilillä. Toki noille voisi viritellä tuulettimia halutessaan.

Pitää tänään laitella nuo isommatkin valot hyllyyn kiinni ja taimet alle.

Viliz03

Onko väki vielä lähtenyt vaihtamaan loisteputkia LED-putkiin?

Hinnat ja tehot rupeavat olemaan ihan järkevällä tasolla. Esim Philipsin Ultra Output putkissa on 148lm/W tehokkuus. Osram SubstiTube Advanced:ssa on vähän parempi 150lm/W mutta putkien tehot ovat Philipsejä pienemmät. Vastaavaan tehokkuuteen on vaikea päästä millään muulla kaupallisella tuotteella ja hinnalla. Itse rakennettunaki hintaa kertyy hyvin äkkiä enemmän kuin LED-putkien kanssa.


Ezmo

Minun mielestä jos loisteputkien runko kuristimineen löytyy, niin ei siihen kannata ledejä laittaa. Kuitenkin hyvä 150cm runko maksaa 40 eurosta ylöspäin ja siihen saa 3-5 euroon hyvällä hyötysuhteella olevia putkia, niin ledi putkien osto ei kovin nopeaan maksa itseään takaisin, koska täytyy ostaa useampi runko ja putki päästäkseen samaan tehomäärään.

sorrii

helmikuu 22, 2017, 13:15:27 ip #443 Viimeisin muokkaus: helmikuu 22, 2017, 13:26:05 ip käyttäjältä sorrii
Sitten kun löytyy lediputkia joissa on edes lähelle sama teho watteina kuin perinteisissä!
Tuossa Phillipsin 150cm putkessa tehoa 25W kun tavallisissa on 58W. Pitäisi olla kansinkertainen hyötysuhde ja 4-5-kertainen käyttöikä. Sittenkin loisteputkilla on yleensä parempi tai ainakin miellyttävämpi väri ...

Tori-osisossa oli muuten ilmoitus syksyllä, jossa kaveri myy Valoyan 30W/150cm kasviputkia aikas halvalla. Enpä tiedä tavoittaako sitä enää. (Mulla saattaa olla yksityiset yhteystiedot)
Ostin Valoyan kokonaisia valaisimia siltä [=tehtaan testivaloja] halvalla ja täytyy sanoa että ovat vähintäänkin hintansa arvoisia. Väitämpä jopa että ainakin jos olisin edes normaalisti hyvin toimeentuleva, niin harkitsisin vakavasti sellaisten ostoa jopa normaaliin hintaan. Itse maksoin käytetyistä testivaloista [100W/120cm] ~100€ kun myyntihinta näyttäisi olevan ~800€ [ :o oikeesti  ???] ... Nehän sitten ovat oikeesti laatutavaraa, jota käytetään mm. yliopistojen kasvitieteellisissä puutarhoissa yms..
Mä luulen että ne T8-putket jäivät myymättä ainakin täällä foorumilla: Itse harkitsin hetken, mutta en ostanut kun ei oikein ollut sopivaa paikkaa 150cm valolle, ja hylkäsin sellaisen perinteisen valaisimenkin.

Uskon että kannattaa kysellä: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=17264.msg333107#msg333107

PS. Noiden Valoyan valojen väri on hyvin miellyttävää vaikka onkin kasvivaloja: Mä ainakin näen ihan tavallisen värisenä ... Google: Valoya
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Viliz03

helmikuu 22, 2017, 14:09:45 ip #444 Viimeisin muokkaus: helmikuu 22, 2017, 15:15:16 ip käyttäjältä Viliz03
Jos 58W loisteputkivalaisin on magneettisella kuristimella silloin se ottaa verkosta 74W ja tehokkuus on ~70lm/W. Elektronista liitäntälaitetta käytettäessä verkosta otettava teho on 54-58W 89-96lm/W riippuen liitäntälaitteen valmistajasta. Eli valoa tulee usimmiten tuplasti mitä loisteputkella. Mitä tulee lediputkien sävyyn niin ei kyllä tuu loisteputkien spektripiikkejä ikävä ja hidasta syttymistä normaalissa valaistuskäytössä.

Vaikuttaa siltä että noi väriledeillä toteutetut viritykset pikku hiljaa häviää. Cree:ltä tullut kaksi referenssi mallia kasvivalaisimista. Toisessa pelkästään valkoisia ledejä tehokkuudella 134lm/W ja 4000K värisävyllä. Siitä saavat irti 1,8µmol/W. Mistä voisi tehdä täysin mutuun perustuvan johtopäätösken, että philipsin tai osramin lediputki vois olla aika kova kasvivalo harrastajalle. Toinen valoista on toteutettu valkoisilla 4000k ja 660nm punaisilla ledeillä päästen 1,82µmol/W lukemaan. Valoya:n valaisimelle luvataan maksimissaan 1,7µmol/W.

Lisäys: Jonku lähteen mukaan loistelampusta irtoaa kasville hyödyllistä valoa vain 0,84µmol/W.

Ezmo

Vaikka loiteputki kuluttaa hieman enemmän, niin kahden loisteputken korvaajaksi pitää ostaa 80 eurolla lediputkeja, joten sen eron kattamiseksi paremmalla hyötysuhteella saa loisteputkia polttaa aika kauan. Enkä oo kauhean vakuuttunut lediputkien kestoiästä, kun jähytyksen kannalta paketti on aika huono.

rami12

minkalaista led valoa kannataisi alkaa hankkimaan tätänykyä itsellä on aikanaan ollut led finlandin 120 w paneeli mutta menin myymään sen pois kun innostus välillä chilienkanssa lopahti nytten voisi harkita uudelleen mutta en ehkä ole valmis maksamaan tuota 230 euroa mitä tuo led finlandin paneeli maksaa uudelleen budjetti voisi olla 100-120 euroa noita led viritelmiä on nykyään monilla eri sivustoilla myynnissä mutta mistä tietää mitkä ovat kelvollisia ja mitkä huijausta vai toimiiko suurinosa noista ihan oksti.

sorrii

Mä ostaisin säästöbudjetilla Mars hydron vanhan mallin joita vielä löytyy eBaystä: http://www.ebay.com/itm/Mars-600W-LED-Grow-Light-Panel-Lamp-Hydro-Full-Spectrum-Indoor-Plant-Veg-Flower-/290950075690
Tuo Marshydro on nostanut profiiliaan ja esiintyy ainakin merkkivalmistajana. Uusien mallien hinnat ovat aika paljon korkeampia ...

Itse ostin viime vuonna Reflector96 [96kpl 5W =210W] -valon. Sekin on ihan kiva, vaikkakin ledeille tyypillisesti aika äänekäs. Valon väri mun silmiini yllättävän neutraali: Grow-asennossa [=~135W] se näyttää päivänvalolta ja täydellä Bloom-asetuksella muistuttaa warm white lamppuja ... Enpä ole varma onko lisähinnan väärti.

Nämä vanhat Mars Hydrot on mun käsittääkseni yksivärisillä full spectrum -ledeillä tehtyjä, ja valo on kummallinen pinkki. Hinta/teho -suhde aika hyvä ...
MÄ en menisi maksamaan enempää nyt kun on rahat vähissä taaaas ...  ::) . Hyvä on muistaa etteivät chilit paljon väreistä välitä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

rami12

Eikö se enään olekaan niin että vain tietyn nm aallonpituuden valot hyödyttää chilejä ja muut ovat turhia. ??

PP

Lainaus käyttäjältä: rami12 - maaliskuu 20, 2017, 11:26:24 ap
Eikö se enään olekaan niin että vain tietyn nm aallonpituuden valot hyödyttää chilejä ja muut ovat turhia. ??


On tärkeämpiä ja vähemmän tärkeitä aallonpituuksia. Ne puheet, että parilla eri aallonpituuden ledillä tulee optimitulos on markkinamiesten selityksiä. Chilit niinkuin muutkin kasvit on sopeutuneet tuhansien vuosien aikana auringonvaloon, ja sitä lähellä oleva valo on niille parasta. Sen tuottaminen hyvällä hyötysuhteella vaan on vaikeaa, minkä vuoksi markkinoilla on yhtä sun toista, jonka sanotaan olevan parasta kasveille.

Vuorikaskas

maaliskuu 20, 2017, 12:15:15 ip #450 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 20, 2017, 12:56:26 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: rami12 - maaliskuu 20, 2017, 11:26:24 ap
Eikö se enään olekaan niin että vain tietyn nm aallonpituuden valot hyödyttää chilejä ja muut ovat turhia. ??


Kaikki vihreät kasvit hyödyntävät eniten vihreän kahtapuolin olevia aallonpituuksia.   Eli sanomassasi on jotain tottakin.     Valkoisessa valossa on kaikkia aallonpituuksia ja siksi sellaiset ovat myös toimivia.  Eipä ne vihreät siinä mukana haittaa eikä ne  usein ole kasveille hyödyllisimmistä poiskaan noin verraten, vaan se valkoinen vaan näyttää silmään kirkkaammalta koska lisänä on vihreätkin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Photosynthetically_active_radiation#/media/File:Par_action_spectrum.gif

https://en.wikipedia.org/wiki/Photosynthetically_active_radiation

(edit.  Toisaalta voi huomata, ettei photosyntesis ratio laske tuossa käyrässä aivan nollille vihreälläkään.)

Vuorikaskas

maaliskuu 20, 2017, 12:35:10 ip #451 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 20, 2017, 12:46:00 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Tuo edellinen oli hyvin yleistä valosta ja valaisimista. Jatkoksi voisi laittaa, että aina valkoiselta näyttävä valokaan ei ole jatkuvaspektristä tai edes kovinkaan laaja-alaista, vaan voi koostua varsin kapeistakin piikeistä eri aallonpituuksia.  Miten tehokas kasvatusvalo sellainen on, on täysin mahdoton yleisesti sanoa.  Voi olla hyvä tai sitten huonompi.   edit. Itse asiassa sama pätee sinipunaisiinkin valonlähteisiin.  Mutta kyllä valaisimen tehokkuus riippuu aina nimenomaan aallonpituuksista - että sieltä lähtee niitä tärkeitä tarpeeksi.

rami12

Ok kun itte harrastin niin led kasvilamput olivat sinistä ja punaista aallonpituutta lähinnä.

Jupu

Kuinka paljon tehokkaampi tämä http://www.motonet.fi/fi/tuote/384444/Cob-LED-tyovalo-50-W on kuin Bilteman 45W esl? Kannattaisiko vaihtaa yhden kasvin talvilampuksi? Löytyykö tuolle ledille helposti joku kupu?

sorrii

En ostaisi ...
Samalla rahalla saa esim. IKEA'sta 3kpl Växer 10W ledilamppuja ja jää vitonen ateriaankin ..

Noissa IKEA'n lampuissa ON hyvä valo ja uskon vakaasti että se 30W hakkaa tuon työvalon!
Ostin kokeeksi yhden tuollaisen PAR-mallisen spotin: Sen valo on mun värisoikeisiin silmiini täysin normiväristä nättiä paivänvaloa. Tehoa on vaikka pienen kylän kasvimaalle. Valokeila on siinä 60-90 astetta ja tasainen. Itse lamppu on nätti valkoinen. Mittailin luxeja siitä maagiset 10000lx ½m päästä: Vertasin 170W MARS pro -lamppuun [veg-asennossa] ja tulos oli sama. Valokeila toki pienempi ... 10W [=mitattu myös] teholla saa kyllä paljon ja hyvälaatuista valoa.

Kätevä ukko väsää 3'lle lampulle pidikkeen irtokannoista hetkessä tai ripustelee jokaisen omaansa valmiiseen lampunpidikkeeseen.

MINÄ oon vaatimattomasti täysin varma että on kannattavampaa hankkia oikeita kasvivaloja kuin jotain työmaalamppuja jos pääsee samaan budjetiin. Tuollaisen roikkuvan spotin kun ripustaa jokaiselle kasville erikseen, niin saa säätääkin vähän ...  ;D

IKEAssa toimii vaivattomasti myös takuuasiat, kunhan on kuitti. 2 vuotta ledilampuilla...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

PP

Lainaus käyttäjältä: Jupu - huhtikuu 27, 2017, 08:54:15 ap
Kuinka paljon tehokkaampi tämä http://www.motonet.fi/fi/tuote/384444/Cob-LED-tyovalo-50-W on kuin Bilteman 45W esl? Kannattaisiko vaihtaa yhden kasvin talvilampuksi? Löytyykö tuolle ledille helposti joku kupu?


Tuskin kannattaa vaihtaa, mutta tuo on ihan pätevä valo ja riittää monelle keskikokoiselle taimelle tai parille karsitulle chilille talvella. Siinä on edessä lasi, joten mitään kupua ei tarvi.

sorrii

Kuuluisi tämä melkein "Mikä tänään naurattaa" -osioon:

Oon pitänyt taimivalona tänä talvena taimikaapissa [45x80cm h=90cm] LedFinlandin wanhaa risaa akvaariovaloa. Valo on kaapin katossa ja siinä ollut säätönupit puolivälissä: tehoa ~50W. Aika monta lediä on tuosta jo pimeänäkin ...
Taas tuli vahvistus kokemukselle, että nuo siniset akvaariovalot suorastaan pakottavat chilit kukkimaan ja tekemään hedelmää. Tässä Pimenta Diomar -hylkiötaimi, joka idätetty helmikuun alussa:
(leikkasin turhat risut siitä pois muutama päivä sitten .. Isommat ja komeimmat taimet siirretty ikkunoille)

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

-T-

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 27, 2017, 13:51:08 ip
Samalla rahalla saa esim. IKEA'sta 3kpl Växer 10W ledilamppuja ja jää vitonen ateriaankin ..


Onko kenelläkään ehdottaa suhteellisen siistiä, olohuoneeseen sopivaa "pidikettä" näille Ikean 10W Växer LED-lampuille? Tarve siistille ratkaisulle tulee siitä, kun kasvit tulevat sisälle olohuoneeseen. Siinä on yleisen tilanpuutteen vuoksi asunnon ainut paikka johon chilit saa suhteellisen järkevästi sisälle. Ikean jalalliset valaisimet joissa on edes välttävä korkeuden säätö syövät vain niitä e14-kantaisia 6W-lamppuja. Muutkin vaihtoehdot käyvät (ei siis tarvitse välttämättä olla Ikeasta), mutta tuolta tuntuu löytyvän tuotteita kohtuullisen kustannustehokkaasti.

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: -T- - syyskuu 13, 2017, 10:49:43 ap
Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 27, 2017, 13:51:08 ip
Samalla rahalla saa esim. IKEA'sta 3kpl Växer 10W ledilamppuja ja jää vitonen ateriaankin ..


Onko kenelläkään ehdottaa suhteellisen siistiä, olohuoneeseen sopivaa "pidikettä" näille Ikean 10W Växer LED-lampuille? Tarve siistille ratkaisulle tulee siitä, kun kasvit tulevat sisälle olohuoneeseen. Siinä on yleisen tilanpuutteen vuoksi asunnon ainut paikka johon chilit saa suhteellisen järkevästi sisälle. Ikean jalalliset valaisimet joissa on edes välttävä korkeuden säätö syövät vain niitä e14-kantaisia 6W-lamppuja. Muutkin vaihtoehdot käyvät (ei siis tarvitse välttämättä olla Ikeasta), mutta tuolta tuntuu löytyvän tuotteita kohtuullisen kustannustehokkaasti.


http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/90331374/

ikeavaihtoehto yllä mutta käytännössä muutoin menee tori osastolle jalkalamppuja etsiessä kun e27 on vanhemmissa käytetympi, toki esim hektarin tai vastaavan ikea kattolampun virittäminen pistorasiaan ja siitä katon kautta alas roikkumaan olisi siistihkö ja tilaa säästävä vaihtoehto...

Tai sitten ikean tertial ilman kupua mutta siisteydestä en uskalla mitään sanoa, halpa ja toimiva kuitenkin...
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Trioniska

Niin ja jos kattolamppuna vetää ja haluaa spotin muodot piilottaa niin tuommoiseen...

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/00037980/
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014